Jump to content

Prosjekt: Jeg bygger Glen-L Zip


simon_a

Recommended Posts

Istemmer med Whistler, kjøp deg en slik håndholdt minihøvel. Jeg grovskjærte plata og festet den i bakkant, og jobbet meg framover med høvelen. Skrudde fast plata etterhvert som jeg ble ferdig framover.

Det gikk mye raskere enn jeg hadde fryktet... :)

 

I tillegg vil jeg anbefale en "Japansag" hvis du ikke allerede har en. Er nok det verktøyet jeg har spart mest tid på å bruke. Selges blandt annet på CO for en grei penge.

 

Hvis du sjekker i min byggetråd(Se i signaturfeltet under) i innlegg #22, ser du de tre håndverktøyene jeg har brukt mest på min båt.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk platet ferdig skroget helt etter skjema :smiley:

 

 

bilde_035.jpg

 

bilde_034.jpg

 

 

 

Jeg har gliper mellom bunn og sideplatene, disse glipene er fra 2-5 mm. Jeg anta at jeg må fylle disse glipene og har tenkt å bruke epoxy filller. ellers er det liyy pussing og slikt før jeg er klar til liming av mahognyfiner

Link to post
Share on other sites

Ser nå at bildene mine ikke ble helt som forventet, hva gjorde jeg feil?

Takk for tipset Honduras. Maske skal benyttes.

Jeg føler meg ikke fullt så komfortabel med mine forestående epoksy arbeider som jeg har gjort med tre-arbeidene, som nevnt tidligere er jeg opprinnelig tømrer av yrke å er vant til å håndtere tre. Laminering og liming hittil synes jeg har vært helt greit., men jeg er usikker nå som jeg snart skal begynne å lime mahognyfiner. Enda mer skremt blir jeg av tanken på arbeidene med duk og glassing av hele skroget når det kommer. :confused:

Tips for gjennomføring mottas med takk.

Jeg har lest de fleste selvbyggertrådene og sett forskjellige eksempler på de fleste prosessene, men hvilke som er å foretrekke er jeg noe usikker på, det første gjelder denne midlertidige innfestingen av fineren. Finnes det gode og enkle alternativer til all denne stiftingen?

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Da var det kanskje på høy tid med en oppdatering. Det er jo snart 3 år siden min siste posting. Det betyr jo ikke at prosjektet har havarert, heller andre forhold som har påvirket fremdriften i negativ retning.

 

Men nå er jeg såvidt igang igjen, har sparket litt, pusset og skroget er nå klart for mahognyfiner. Denne fikk jeg levert idag fra Oslo Finer, og nå kjenner jeg det klør litt i fingrene.

Det kjipe er at min bedre halvdel mener jeg må ta et tak i heimen da besservisseren i huset skal konfirmeres til helgen.

Kommer neppe igang med fingeren før etter helgen..

 

Jeg får ikke lastet opp bilder fra ipaden min, hva gjør jeg galt??

Link to post
Share on other sites

Var innom Jula og fikk kjøpt meg eksentersliper, veldig fornøyd med den...

Ellers som det fremgår av bildet er nå fineren levert, og har så smått begynt monteringen. Jeg startet med transom, da jeg anser dette for å være enklest slik at jeg får litt feeling med limingen. Neste uke ankommer trolig pakke fra Svas kjemi

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Liming av finer på akterspeil. Dette følte jeg gikk greit, og gikk p¨å videre med krum rygg

 

 

 

bilde

 

Liming babord side. dette var større utfordring. Litt fordi Mahognyfineren hadde noe breddeavvik i lengdene, faktisk opp til hele 5mm. Det endte med at jeg kjørte lengdene igjennom ribbesaga for å justere bredden

 

bilde

 

Strøene som jeg har stiftet på satt som bare f.. Det ble sittende igjen en del (mye) stifter som jeg måtte dra ut med tang..

 

bilde

 

 

Jeg har noe epoxysøl i skjøter ol. Jeg har tenkt å påføre en mahognybeis på dette før jeg legger epoxyen over. Vil dette sølet skape problemer for meg, eller blir dette bra etter pussing??

 

bilde

 

 

Brukte resten av kvelden på litt rydding og klargjøring for liming på styrbord side imorgen..

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Som regel får du slipet vekk epoxysølet slik at det blir helt bra når du beiser. Regner med du har kjøpt 2,8mm finer fra OF, og da har man en god del å slipe på.

Når det gjelder dette med at flisene dine satt fast, har jeg de gangene jeg har brukt fliser etc satt på en remse god gammel brun pakketeip på flisene. Epoxyen hefter ikke mot pakketeipen. Har du stifter som sitter fast i epoxy, sett loddebolten på stiften et øyeblikk før du napper dem ut. Epoxy blir myk ved 80-90 grader, men blir hard igjen etter avkjøling. så en slik minimal oppvarming har ingen betydning. Og stiften slipper veldig lett.

 

Når jeg la finer på akterspeilet, måtte jeg bruke to finerplater. Jeg la dem kant-i-kant på en bordbit, spente dem fast, la på et rettholdt og freste med en vanlig håndfres med en pinnefres i skjøten. Pass på å merke platene med noen tverrgående streker før du begynner, og når du da legger platene sammen er fugen helt perfekt. 

 

Jeg har lagt ut noen bilder i min byggetråd om hvordan jeg la dekket med samme finèr, så da kan du få noen tips hvis du synes det er en OK metode.

 

Lykke til med byggingen videre, det ser bra ut.. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det løste seg med glipene, jeg brukte microglassballonger. Glipene var jo slik sett minimale, 2-3 millimeter, men jeg vil ikke ha luftansamlinger i lamineringen, da dette på sikt vil kondensere og ødelegge lamineringen mellom finerlagene.

 

Strøene er egentlig ikke limt fast i epoxy, det er vel heller stiftemaskinføreren som har vært særdeles

engasjert:-))

 

Styrbord side er nå lagt på. Dette gikk mye bedre siden jeg nå fikk justert fingeren samt at jeg var noe bedre forberedt på oppgaven.

Link to post
Share on other sites

Prosessen går videre, limt styrbord side og halve bunnen. gikk mye fortere og ble bedre resultat på styrbord side. Dette fordi jeg nå var bedre kjent med materialet og mye bedre forberedt  

 

bilde

 

Elektrisk stiftepistol fra Biltrema. Den fungerer over all forventning. Kun kr 299. Blir fort tilgriset av Epoxy.

 

bilde

 

Pakken fra Svas Kjemi..

 

 

bilde

 

 

Jeg har så smått pusset litt på akterspeilet, går på med 60 papir først for så å gå ned til 120 så 240. Er det tilstrekkelig??

Link to post
Share on other sites

God fremdrift er fantastisk, men jeg kan vel ikke akkurat skryte av det, når det har tatt meg nærmere 3 år å komme dit jeg er nå..Det som gjør det enda verre er at timeloggen min forteller meg at jeg har brukt 87,5 time hittil på prosjektet.

Men nå når jeg er igang igjen blir båtbygging nærmest som en besettelse, jeg klarer ikke tenke på annet enn byggingen. Er fullstendig hektet:-))

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Begynner å nærme meg slutten av pussinga.. Den siste tiden har jeg vært noe opptatt med vedprosjekt for vinterhytta, skolearrangementer for kidsa osv. slik at fremdriften har vært noe begrenset..

 

 

bilde

 

Skroget vætet før fjerning av busta. 

Jeg har pusset ned til 120 og tenker å gi meg der for å opprettholde vedheft for epoxyen. Jeg tar gjerne imot synspunkter på dette. Jeg ser at Amalie 36 valgte å pusse ned til 240 på sin barrelback og var godt fornøyd med resultatet.

Satser på en runde mahognybeis før helgen, for da er det tid for glassing....... :pray:

 

bilde

 

Jeg har en gammel 5hk Yamaha stående.. Denne kunne jeg tenkt meg å benytte på hytta i heia, der vi har tilgang til en Pioneer 13 i et nærliggende vassdrag. Motoren er jo ypperlig da den er luftkjølt og veier nær sagt ingenting.

Problemet er at startapparatet mangler.Karen jeg fikk den av klarte ikke å få gang på den og rotet bort startapparatet i skruprosessen. Dersom noen har eller vet om noen som har deler evt. delemotor er jeg mer en villig til å kjøpe... :thumbsup:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg la på et strøk med mahognybeis, gikk for Liberon Viktoriansk mahogny. Følte vel at det var fort gjort å oppnå skjolder i denne og en stund var jeg nervøs for å ha ødelagt hele greia. Etter noe tenking, valgte jeg å gå over med en acetonfuktet klutfor å forsøke å fordele beisen noe mer. Jeg ble til slutt fornøyd med resultatet av beisingen.

Markerte også opp vannlinjen

bilde

 

bilde

bilde

Maskerte skrogsidene for å minimere søl når epoxy og duk skulle på bunnen

 

bilde

Endelig igang med første metningsstrøk

bilde

 

Duk er lagt over bunnen og avsluttes i vannlinje..Dette var en skikkelig møkkajobb som jeg lærte myyyye av. reultatet ble heller dårlig da jeg fikk bobler og der jeg snittet klart jeg å trekke ut tildels mye vev slik at det ble noe ujevnheter. Dette blir jeg nødt til å slipe bort å legge på ytterligere epoxy. Egentlig ingen krise,da dette blir skjult under bunnsmøring, men det fører til merarbeid og irriterende når resultatet ikke blir slik som man ser for seg.

bilde

Her ser man tydelig at dette ikke er bra.

bilde

 

Maskeringen for skrogsidene fjernes og det gjøres klart for epoxy også her. 

bilde

 

Godt igang med sidene, her er det ikke duk på og påføringen er relativ enkel. Det synes best å legge strøkene tynt, veldig tynt. Det blir mindre gassing og kunne gå fort over med fordriveren uten egentlig å gjenta dette senere i herdingen av strøket

bilde

Jeg avsluttet med totalt 9 strøk i bunnen og 6 strøk på skrogsidene

bilde

 

Resultatet ble sett under ett kjempebra, det ser jo ut som et møbel :smiley:. Jeg la strøkene med 2-3 timers intervaller for å slippe matting mellom strøkene. Det ble sene nattetimer og lite søvn denne helgen.

Videre nå venter innstøping av kjøl og steglister før sliping og påføring av bunnlakk....Ja, det er riktig.( grønn Epiphanes 2 komp) Fartøyet skal ikke bunnsmøres da den skal ligge innendørs og kun ut på ferskvann i helger og ferie 

Jeg vil også lakke skrogsidene når jeg nå holder på.(2 komp polyuretane lakk)

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Har startet på nedsliping av bunnen, dette gikk enklere enn forventet, Gikk over for hånd for å fjerne det verste av ujevnhetet, Skal ta en forsiktig runde med eksentersliperen noe senere.

 

bilde

 

Var innom trebutikken idag og hentet med meg en Mahognystokk som ble splittet opp til Skeg og Sheerbumper, de skal bli til av emnene som ligger helt til høyre og venstre på skutebunnen.

Når Skeg og Sheerbumpere er ferdig tilpasset er det tilbake til slipingen før alt limes ned og glasses inn....

Det nærmer seg dagen da båten skal snus....Og det skal bli en fryd, gleder meg noe vanvittig til å begynne på dekk og innredning..

bilde

 

 

bilde

 

Garasjen er noe trang hvilket gjør at alle kameravinkler bli stort sett like, det irriterer meg nesten like mye som at lyset i garasjen gjør at alt får feil farge :headbang:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Nå er kjøl skrudd og limt med fortykket epoxy. Jeg har også montert "steglister". disse er riktignok ikke omtalt i beskrivelsen fra Glen L marine, men jeg antar og håper at de vil bidra til forbedret svingengenskaper.

 

bilde

 

Måtte forsenke skruene en da da disse var noe korte, og besluttet da og smi noen romslige plukker som blir limt med fortykket epoxy og behørig høvlet og pusset etter herding..

 

bilde

 

Kom også over en del syrefaste plater i 1 mm tykkelse. Disse skal bli bearbeidet og polert og vil utgjøre emne til tønnebånd og cutwater. Det kan hende jeg finner på noen andre detaljer også siden jeg har 5 av disse platene. Målet på disse er ca 60x60cm

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Sånn!! Da er kjølfinne og steglister ferdig glasset inn. Valgte å legge på 4 strøk på hele bunnen siden jeg måtte slipe en del etter glassingen av bunnen, Nå er det i alt lagt på 13 strøk med Epoxy på bunnen og jeg anser dette nå for å være mer enn nok.

 

Jeg forventet at jeg skulle kunne gå på med 2-komponenten lakken nå umiddelbart, men oppdaget at Westsystem anbefaler 7-14 dager herding for epoxyen før det legges 2-komponent over.

 

Det gir meg riktignok god til til nedmatting og rensing, men det blir lenge å vente..

 

Jeg er litt usikker vedrørende påføringen av 2-kompen....... Jeg har lakkeringsutstyr og har "hobbylakkert" både biler, båter og interiørdetaljer tidligere med godt resultat. Men slik garasjen min er nå med store mengder støv OVERALT, vurderer jeg sterkt å bruke skumrulle og fordriver i frykt for å virvle opp støv fra lakksprøyta... :sweat:

 

Nesten trist å måtte male over dette...Jeg synes det ser litt kult ut slik det er...

 

bilde

Redigert av simon_a (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir fint, kjekt å følge med :smiley:

 

Hvis det er for mye støv i lokalet kan du bruke ei spraykanne eller ei trykksprøyte og dusje gulvet (og eventuelt vegger) lett med vann før lakkering. Det trengs ikke mye, bare såvidt fukting for å binde støvet. Er nok lurt å dekke til båten med f.eks. byggeplast hvis du vanner slik at skroget ikke blir fuktig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...