Jump to content

Prosjekt: Jeg bygger Glen-L Zip


simon_a

Recommended Posts

Hehehe:-)) Denne har jeg sett opp til flere ganger. Tenker det er verre enn det ser ut som.

Når det gjelder maskin sitter jeg med en eldre Singer som kona arvet etter svigermor.. Må kanskje ta den ned å gi den et forsøk.

Var innom Stoff og Stil idag for å se etter egnet tråd, følte ikke at jeg fant hva jeg lette etter og gikk hjem tomhendt.

Redigert av simon_a (see edit history)

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Pusse igjen!

 

bilde

 

Hjemmelaget supereffektivt  pusseverktøy

bilde

 

Siste bildet er tatt før pussingen startet. Det er påført ytterligere 2 strøk etter pussing. 7 strøk totalt, men pusset vel av et par strøk vil jeg tro.

Videre er det påført 3 strøk i innredningen, det begynner å komme seg, bilder kommer senere. Ååå,,,stiftemaskinen er nyinnkjøpt, for  rustfri stifter. Brukte den til trekking av paneler.

Redigert av simon_a (see edit history)

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Fikk pakke fra junaiten idag..Gammel og god. Pæra er orginal og ser ikke ut som noe jeg har sett før, Glødetråden går gjennom reflektoren Ser dårlig ut med tanke på pæreskift, den virker nå så eventuell bekymringer om defekt pære får vente.

 

 

1465322635.jpg

 

Det er kun mindre forvitring på krommen. Hovedsaklig i nedre kant av glasset. En av de bedre av gammel sort jeg har sett. Veldig fornøyd-

 

Vet ikke om du fikk noen reaksjon her. Pæren er såkalt 'Sealed Beam', et wow-produkt på amerikanske biler før i tiden. En ting du skal være oppmerksom på. Kommer spenningen på lampen noe særlig over 14,3 V så ryker glødetråden. Og hele innsatsen må skiftes. Så ikke spenningsregulator av den spenstige sorten.

Link to post
Share on other sites

Ok. Takk for god informasjon. Vet du noe om den har en nedre begrensing i forhold til spenning? 

I forhold til det du sier vil jeg nå sette en regulering på denne kursen. 

Finnes slike innsatser på markedet i dag annet enn hva som måtte finnes på Ebay?

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Flott. da vet jeg hva jeg gjør vedrørende spenningsregulering, har samme utfordring på dassvifta på hytta, ryker ved for høy spenning. Ikke så ille nå etter at jeg reduserte ladespenningen på AGM batteripakken min. Litt OT, akkurat det da.

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Følger med på bygginga di, dette blir "bærre lækkert"  :cool:

 

Nå ligger jeg litt lenger fram i løypa enn deg. Når det kom til setebenk, var det på tide å "gå i seg selv". Jeg var inne på samme tanke som deg, å sy opp dette selv. Pyttsann, Salmaker er jo bare enda et yrke man skal mestre på første forsøk. Hvor vanskelig kan det være osv. Etter å ha tenkt meg om lenge samt sett på ørten forsøk på å få til dette som amatør, fant jeg ut at dette skulle jeg sette bort. Nå må jeg poengtere at det var slik jeg gjorde det, og all ære hvis du smeller i sammen dette selv og får det til å se bra ut.

Har sett mange som lager en mer eller mindre firkantet pute som sete og rygg og synes det er kjempebra. Jeg hadde lagt listen høyere ift hvordan jeg ville resultatet skulle se ut, og innså samtidig min egen utilstrekkelighet som salmaker. Nå skal det tillegges at jeg knapt har satt mine bein i en symaskin, og det er selvsagt medvirkende.

Du får unnskylde hvis du føler jeg kupper tråden din her, men tenkte jeg kunne legge inn noen bilder på hva jeg endte opp med som et innspill.

 

Først, sete og ryggplater hos meg er 6mm okumefinér som i resten av båten. Under sitteplaten er det en ramme som platen ligger på. Limte på lister på undersiden av platen som gjør at platen ligger fast oppe rammen. Alt ble forseglet med et par strøk epoksy. På Squirten står ryggplaten ganske rett(kort båt). Med bedre plass hadde jeg nok vinklet den litt. Noe som ikke fremgår på dette bildet er at jeg har boret 8-10 hull i bunnplaten (ca 10-12mm). Når man trekker skai på setet har man dermed hull luften kan blåse ut gjennom når man setter seg. En viktig detalj så du ikke får blåselyd når du setter deg.  Bakplaten er festet med bolter som er nedsenket i platen og støpt fast, samt vingmuttere i "lasterommet"...

1485461801.jpg

 

Det jeg ville ha, var seter som så profesjonelt ut. Bilstandard, 50-talls ala engelsk sportsbil eller Chevy Corvette C1, for å gi et par eksempler. Tofarget, som motoren. Tuck n'roll i midtfelt, bred stripe i kontrastfarge rundt, på toppen ville jeg ha ryggputen til å rulle bakover til dekket. Ville også ha en pleat mellom de to fargene. Jeg lette lenge for å finne en Johnson motor da jeg synes de har den fineste fargekobinasjonen, og ville ha setene i samme farge. Etter å ha sammenlignet ønskelista med hva jeg har av sykunnskap, var valget enkelt. Jeg satte bort jobben til Fairmont i Oslo. Dro inn båten på henger og forklarte hvordan jeg ville ha det. De fikset slik jeg ville ha det. Var ikke billig, men jeg synes resultatet hever det jeg har gjort selv flere hakk. Skulle jeg ha sydd det selv ville båten sett grei ut og setene dra helhetsinntrykket ned. De brukte vel en uke eller to fra jeg leverte båten. Så der sto den mellom alle Porch'ene, Jaguar'ene og Merc'ene 

 

Ble brukt kvalitetsskai/vinyl. Den burgunder-røde er samme vinyl og farge som brukes i Porche, og det lyse er en offwhite som er omtrent identisk med både fargen på motoren og i natestripene. Så jeg har fått til en god match slik jeg ville ha det. Sikkert ikke alle som liker den stilen jeg har valgt, men det er jo fordelen med å bygge selv. Jeg (og du) bestemmer  :cool:

 

Har ingen veldig gode bilder av bare setet liggende, men her kommer noen bilder fra forskjellige vinkler slik at du ser hvordan det ble til slutt.

Litt uskarpt mobil-bilde...

1485461882.jpg

 

Personlig synes jeg det mørkerøde står fint til Mahogny-fargen, både på motor og sete

1485461900.jpg

 

Fransk søm på hjørnene både på sitteputen og ryggen. De skrå sømmene. Disse blir sydd med en remse vinyl på baksiden slik at sømmen blir tett og man ikke kan "se igjennom" stingene inn på underlaget.

Det er lagt på ekstra skum under det røde, slik at de lyse feltene ligger litt dypere.  Dekket fortsetter 4-5cm innunder ryggputen. Det ble lagt på en 180 fraders halvsirkel med skum på toppen av ryggen for å få den runde profilen jeg var ute etter. Så ingen skarp kant som avslutning av rygge. Fairmont satte på en remse med kryssfiner på toppen av ryggplaten for å kunne stramme "ryggskinnet" til riktig profil og få denne til å ligge flatt noe dekket.

1485461933.jpg

 

Det er brukt high density skum i pute og rygg som skal holde "livet ut". Er faste og fine å sitte på, selv om de ikke er mer enn 6-7cm tykke.

 1485462066.jpg

 

Da har du i hvertfall et forslag til løsning. 

Link to post
Share on other sites

Sinnsykt kult og vannvittig fin båt. Godt valg av farger og utførelse.

Hvis man nå skal bevandre seg inn i bilverden for å definere uttrykket man er etter, kan man vel si at jeg er mer Mopar, og er der hvor stripene kommer inn. Jeg ønsker et uttrykk utttrykk for racing alla 1968-70, hvor det var brede striper som dominerte.

Men det er som du sier, det er vi byggere som får bestemme, og det er det som er fasinerende med disse selvbyggene, byggeren får sette sitt særpreg på byggene sine.

Jeg liker "vindskjermen" din.  Jeg vurderte den samme løsningen, men kom frem til at den passet bedre til representanter for en eldre tidsepoke samt at jeg ønsket en helhetlig skjerm.

Skikkelig kul den greia di, å den fete motoren... Hva yter den maskinen, 18hk?

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Neida, jeg har ikke gitt opp!!

 

Det er enda pussing som står på agendaen, da riktignok i samme omfang som tidligere, jeg har nå mattet ned skroget og det er da altså klar for lakk. Videre har jeg mattet ned interiøret og fått påført 5 strøk med Epifanes 2 komp klarlakk. Tenker jeg gir meg der.

Videre må dekket mattes ned, har startet litt på dette.

Idag var solen fremme, og da måtte jeg få farkosten ut i frisk luft.. slenger ved noen bilder lenger nede her.

 

Jeg har også laget cutwaterbeslaget i stevnen, med der gikk jeg på en smell. det viste seg at mine syrefaste plater kun var i tykkelse 0,7mm og ikke 1 mm som jeg har trodd.. Da er det slik at dette blir for tynt å tigge. Altså lage nye... Jeg fikk med meg noe 1,5mm fra min lokale blikkslager og har nå skåret dem til. Vil prøve å få dem heftet(nestet) ihop imorgen og innlevert til tigging i starten av neste uke..

 

Tidligere:

bilde

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

 

Nytt cutwaterbeslag under produksjon. 1,5 mm syrefast plate

 

bilde

 

Her er resutlatet med 0,7 mm plate. For mye varme, eller kanskje for lite stål til varmetransport??

 

bilde

 

Det går fremover, jeg ser lys i tunnelen, og jeg er rimelig sikker på at det ikke er toget som kommer.

 

 

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Jeg har også laget cutwaterbeslaget i stevnen, med der gikk jeg på en smell. det viste seg at mine syrefaste plater kun var i tykkelse 0,7mm og ikke 1 mm som jeg har trodd.. Da er det slik at dette blir for tynt å tigge. Altså lage nye... Jeg fikk med meg noe 1,5mm fra min lokale blikkslager og har nå skåret dem til. Vil prøve å få dem heftet(nestet) ihop imorgen og innlevert til tigging i starten av neste uke..

 

Her er resutlatet med 0,7 mm plate. For mye varme, eller kanskje for lite stål til varmetransport??

 

Takk for flotte bilder av en nydelig båt  :thumbsup:  Fredag er "glede-seg-over-andres-flotte-prosjekter-dag" så ville bare takke for delingen og all inspirasjon og glede det gir  :thumbsup:  :thumbsup:

TIG: For å sveise 0.7mm plate så er det en fordel med tynn wolfram, vil for egen del anbefale 1.6mm om du har holder som passer. Bruker du 2.4mm så husk å slipe lang spiss. Jo mindre avstand mellom platene jo bedre. Du kan "jukse" litt med å ha litt overlapp (ca 0.5mm) mens du hefter, også file det ned før du sveiser. Om du bare skal smelte det sammen kan du beholde overlappet. Du kan også legge kobberplate under for å bli kvitt varme. Om du har gratis gass kan du spyle baksiden av sveisestedet med argon mens du sveiser for å redusere gjennombrenning....  

Link to post
Share on other sites

Dieselfan: jeg har lite å ingen kompetanse på tigsveis, men jeg har sett dette gjort av profesjonelle på youtube. Derfor tenkte jeg at dette burde være grei skuring, da speielt siden jeg bor i et område med haugevis av kompetanse relatert til offshore industri. Men det viser seg at dette kan de ikke. De bruker ikke bakgass. Flusstråden er på "hva jeg har liggende" nivå. Innstilling av Strømstyrken fremstår somden reneste gjetning. Jeg var med da dette ble heftet sammen idag. Samme skitne svartstålbordet. Og dette er kanskje byens beste smed

bilde

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Åja!!!

Glassene til vindskjerm er satt i bestilling hos min lokale glassmester. Trolig ferdig i løpet av neste uke. Nå ble det riktinok laminert glass isteden for herdet. I den perfekte verden ville jeg nok ha herdet, men tok på dette stadiet rett å slett ikke sjansen på det. Er redd for vridninger og etterfølgende pulverisering av glass. Tendecraft som selger braketter anbefaler også laminer glass. Og da ble det jo det.

Imorgen skal det sprøytes klarlakk:-))

God helg

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Klarlakk av type Epifanes 2-komp er ikke lett å sprøyte. Jeg håper at 7 strøk nå skal være tilstrekkelig. Jeg hadde tanker om å sprøyre hele fartøyet i en engang,men det viste seg at det ble noe stort areal, og siden lakken overflateherder nesten umiddelbart er det umulig å å gå meg overlapp i lakken. Bare på dekket går det med ca 500 gram pr omgang. Som sagt er det nå 7 strøk på dekket og 4 på skroget. Totalt lakkforbruk til nå er intet mindre enn 5,2 kg. Blir jo noen kilo til da for å fullføre skroget. Startet litt på montering

IMG_0354.JPG

IMG_0358.JPG

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Hentet glassene hos min lokale glassmester, og fikk med meg hvite pakninger i 2 varianter. Må prøve meg litt frem, men ser at det blir ganske "tight" i sporet på brakettene med den tynneste pakningen. Det går litt utover vinkelen på glassene. 

De av dere som har fulgt tråden har nok forstått at jeg har brukt mye tid på dette dekket. Nå er jeg der at jeg rett å slett vegrer meg for å skru fast ting. Å drite seg ut på monteringsarbeidet er bare ikke tema.

Jeg er også bekymret for vanninntregning i skruehull og slikt. Ser for meg å montere for deretter å demontere for så å fulle epoxy i skruehull før endelig montering. Noen bedre tips for å få god tetning rundt skruer?

IMG_0359.JPG

IMG_0360.JPG

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Da jeg limte vinduene på båten min, brukte jeg Sikaflex 295 UV. Konklusjonen etter det arbeidet var:   

"1. Sikaflex 295 uv limer ikke på epoksy, på PUlakk eller pleksiglass.

2. Den fester seg tilsynelatende bare (kun) på primet overflate."

 

Dette kan være en lærdom som kan brukes til noe. Ettersom denne sikaen altså ikke kleber til lakkerte overflater, vil du, muligens, kunne bruke den i høla. Det skal vel være unødvendig å prime, men bare rubbe opp der den skal være?

 

https://baatplassen.no/i/topic/119584-prosjekt-fornying-av-doryen-vosso/?page=4

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt butyltape for å tette på festene til pulpiten i båten min. Den forholder seg klebrig hele tiden. Greit å snurre rundt skruene også. Bare å fjerne forsiktig når det er ferdig med å tyte ut. Fikk tak i det campingsenteret her i området. Eureka her på forumet brukte dette på seilbåten sin også. Han har dokumentert det godt i tråden sin.

Link to post
Share on other sites

Takker for gode tips.

Jeg er litt nervøs for slike myke ting nedi hull i tre, grunnen til dette er at jeg har sett mye fugepatronprodukter griset rundt utvendig belistning i trehusbebyggelse..typisk brukt av slurvete tømrere for å skjule sin egen latskap.

Det som faktisk skjer ved slik bruk er at fukt trenger inn langs kantene av produktene og blir liggende med det resultat at treverket råtner da fukten ikke får mulighet til å tørke ut. 

Jeg ser for meg at epoxy kanskje vil forsegle hullene bedre, men det er jo vel også en fare for at skruen i seg selv fortrenger epoxyen som er tilført i hullet?

Kanskje jeg også tenker for mye og stresser meg opp for ingenting.

 

 

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...