Jump to content

Prosjekt: Jeg bygger Glen-L Zip


simon_a

Recommended Posts

Du kan f.eks. bore opp et par millimeter større enn det hullet du trenger, og forsegle kantene med epoxy, evt fylle hele hullet med epoxy (forskale med tape under), og bore opp igjen med riktig hullstørrelse når det har herdet. Hvis du har ei litt stor skive under når du skrur det sammen, burde det bli bra.

Gøy å se når det nærmer seg ferdig! Flott båt!

Link to post
Share on other sites

Nå er vi inne på noe, for nå er vi på neste beslutning der vegringen melder seg. Dersom jeg går for ditt forslag, da må jeg gå for gjennomgående bolter med mutter, og det er ikke feil, jeg har trolig nok tre til at det strengt tatt ikke er nødvendig, men gjennomgående er vel det beste?

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Trodde det var bolter som stakk ned som skulle festes med mutter under... Hehe;)

Hvis brakettene er laget slik at de skal skrus fast med treskruer kan du også gjøre nesten som nevnt over: Bor et 8-10mm hull nesten gjennom. Fyll hullet med epoxy og la det herde. Så forborer du med et tynt bor ned i epoxyen, og skrur fast med treskruer. Til en 4,2mm skrue kan du forbore med 3,5mm, da får "gjengene" på skruene nok å "bite i" uten at det sprekker.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Slik ligger den enda! 

Påskeferie og flotte helger samt endelig noen lange og travle dager på jobb har bidratt til pause i arbeidene.

Blir muligens hjemmehelg nå, kanskje noe kan bli gjort da om ikke husets herskerinne finner andre langt mer pressende gjøremål.

 

Ellers stresser jeg meg litt opp med tanke på putene. Jeg er usikker på om jeg er fornøyd med vinylen jeg har kjøpt. 

Kanskje jeg kan prøve å legge ut et bilde senere..Jeg er jo litt lysten på å få den på vannet og spørsmålet blir da? Er det utilgivelig å sjøsette før putene er klar? Eller er det slik at den bør stå på land i garasjen til den er 100% ferdig?

Legg merke til isoleringen av garasjeporten. Med dampsperre og det hele:-))

 

IMG_0361.JPG.f2910893b7e25dd773e0f3a1f212f17c.JPG

 

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Min ide, med mitt parallelle, uendelige prosjekt, er å ha klar motor, tett skrog, og noe å hvile rævva på - så går vi ut på bøljan blå. Alt ordner seg når en har kommet ut på sjøen! Jeg hadde ikke nølt et sekund: Kom deg ut av garasjen! Motorbåt er primært et skrog med framdrift.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med dagen. 

Lakkering er ferdig og arbeidene med montering av dekksgarnityr har startet. Himmel og hav, for en vegringsfølelse. Det satt virkelig langt inne å starte på hulltaking og skruing i dekket.. 

Har brukt timevis for å bli enig med meg selv hvor ting skal plasseres. 

Til slutt måtte jeg jo bare gå igang. 

Legger ut noen bilder senere

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

 

Fint med en dag fri. Fikk noen timer i ettermiddag og begynte så smått på montering. Steppads må man ha

 

IMG_0419.JPG.3d295f981771567f31eaf08d4f1437f3.JPG

Frem med kodalborren. Justerbar, et kjempeverktøy, men krever øvelse om må håndteres med forsiktighet

 

IMG_0422.JPG.b39ed219f3a8769ba22b246ddb19aee6.JPG

 

Så borrer man. Dette er for transomlys og måtte forsenkes en smule

 

IMG_0421.JPG.f7690de5f4b428f8a78de35a8de4f753.JPG

 

Etter 2 gode strøk med epoxy.. Montert.

IMG_0420.JPG.5a39691eb506a4b0441ff41ac8751b97.JPG

 

Klargjøring for montering av vindskjerm. Nødvendig verktøy ligger klar 

IMG_0425.JPG.59e6c26022f63aff7f1ebdb23d82f874.JPG

 

Skruehullen er forborret med 1,5 mm bor. Jeg har valgt å montere greiene for deretter demontere igjen for å fylle skruehull med epoxy før det atter monteres igjen. For å fylle hullene bruker jeg en sprøyte med kanyle. Kjøpt på apotek.

 

IMG_0426.JPG.a8698d49624256535e0d49b5876d7b66.JPG

 

Må jo ha flaggstang.

IMG_0428.JPG.c175c79f845151a3a01748c361655508.JPG

Slik ble det.

IMG_0427.JPG.1e85aa8ef86b6593b9192102495fc631.JPG

 

Ja det er lensepumpe fra biltema. Trekkerør kunne sikker hatt noen flere klammer, men det er trangt og de kommer ingen vei.

 

IMG_0424.JPG.3ce098fcb1f59340228aef9a3e604a84.JPG

Batteriet skal være ca her.. Her ser man at det må flikkes litt med grønnmaling. Har faktisk flere komponeter også som ikke er ferdigbehandlet. 

IMG_0423.JPG.abb6c078f5d50f8ecd46046dbb030388.JPG

 

Lyskaster og lanterne montert

IMG_0431.JPG.c6104102b001b9cddcc12b3d4910b1bb.JPG

 

Det gjenstår enda noe, men om jeg er iform imorgen blir det vel å se litt på det elektriske, gleder meg til det.

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Takk for tips bmwmaxi. Da er det bare å bestille reservepære. Lykta virker idag, men ingen vet hvor lenge. Jeg tror jeg beholder orginalløsningen så lenge det finnes pærer å få. Ombygging får vente til det ikke er slike å få fatt i.

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Drømmen er iferd med å bli virkelighet. 

Det har tatt lang tid å komme der jeg er nå. Mye tenking og mange timer i garasjen. Men gleden av å se dette skride fram har vært utrolig gøy. I perioder har jeg vært helt fullstendig oppslukt i arbeidet og tankene har kretset rundt båtbyggingen 24 timer i døgnet. En liten filmsnutt er å finne på linken under.. Fikk ikke til å legge inn filmen direkte..

 

https://youtu.be/uAy4hM-FS74

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er herligheten sjøsatt og jeg er nå noen erfaringer rikere. Det er ingen tvil lenger om at motoren må senkes. Trolig 4 -5 cm. Tanksituasjonen trenger modifikasjoner. Det blir fastmontert tank i baugen. Påfylling gjennom dekket. 

Har også et problem med det elektriske. Plutselig veltet det opp røyk fra instrumentene og nå virker ingen av disse lenger. Jeg tar båten med meg hjem igjen imorgen for å feilsøke elektrisk feil. Ellers tror jeg jeg avventer til høst/ vinter med tank og senking av anterspeil.

ellers er roppfarten rundt 31 knop. Båten hopper veldig på full guffe.  Kanskje dette blir noe bedre ved senking av motor eller kanskje smarttabs er løsningen. Bet egentlig ikke om jeg ønsker slik nymotens utstyr på denne farkosten. 

Ellers er jeg sinnsykt fornøyd med den gamle Mercuryen. Vanvittig flott motorIMG_0505.JPG.f87095c885a5e201dab4a3fd941cb438.JPGIMG_0505.JPG.f87095c885a5e201dab4a3fd941cb438.JPGIMG_0506.JPG.b5656b4c6abaf31f300b5c442538a354.JPG

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 1 time siden:

Rett og slett fabelaktig !!

Hvor mye veide den komplett ?

Det vet jeg faktisk ikke. Men en ting er jeg rimelig sikker på og det er at den er vesentlig tyngre enn de oppgitte 275 kg fra Glen L. Dette skyldes kanskje innredning og slikt, hvem vet. Den føles tung ved håndtering men driver lett avgårde i vinden. 

Båten har forøvrig allerede fått sin første trussel om politianmeldelse. Da med matrosen bak rattet. Jeg ba den gamle grinebiteren om å gå hjem å hvile middag. 

God helg

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Sitat

ellers er roppfarten rundt 31 knop. Båten hopper veldig på full guffe.  Kanskje dette blir noe bedre ved senking av motor eller kanskje smarttabs er løsningen. Bet egentlig ikke om jeg ønsker slik nymotens utstyr på denne farkosten

 

ikke hopping på redusert fart altså?   Det normale er jo at båten løfter hekken mer og mer ettersom farta øker.. 

 

Kanskje vært nok å lagt til et fast "trimplan" som gir den litt mer løft i hekken...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jo kanskje, jeg kjører nå på inderste valg på pinnen, men det er ikke nok, den vil ha baugen opp alikevel. Oppfører seg litt som en overmotorisert jolle, og det er jo egentlig det den faktisk er??

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...