Jump to content

Prosjekt: Jeg bygger Glen-L Zip


simon_a

Recommended Posts

Jeg vil rette en spesiell takk til alle som har fulgt tråden min, og atter takk til de som har kommentert. Alle kommentarer har vært velmenende og det takker jeg for. Ikke alle råd har jeg fulgt, mest fordi jeg er en stajævel som vil ha det på min måte. Men alle har blitt nøye vurdert. 

Tråden er ikke avsluttet, jeg kommer tilbake med mer bilder, filmer og modifikasjoner. Og jeg er alltid åpen for å gi råd dersom andre skulle ta på et slikt prosjekt. Jeg har jo tross alt gjort meg noen dyrekjøpte erfaringer i dette prosjektet. Jeg må tilføye at jomfruturen ble gjennomført av min 16 år gamle sønn på dagen før hans 17 års dag. Jeg håper det vil bli et minne han kan ta vare på resten av hans liv

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

 Da er vi igang med noen justeringer!IMG_0087.JPG.304a2e54032bad8b3e0779bd3eb292e4.JPG    

 

Først sirkelsag og deretter japansag

IMG_0087.JPG.304a2e54032bad8b3e0779bd3eb292e4.JPG

IMG_0088.JPG.c12bc416e5dd5a4e0ae7578b227427a4.JPG

Kappet og klart

IMG_0089.JPG.3e9c8764010eacd5b6028204db161cdf.JPG

Ny mahogny pålimt og høyden på akterspeilet redusert med 3,3 cm

IMG_0090.JPG.7a1815a138db9fafd817ef6a334ecd86.JPG

 

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Varför detta?

Ny motor? Fel höjd?

 

Funderar på att bygga en Zip - hur går den i sjön med lite vågor? Bör jag bygga den med lite mer V-botten än original?

 

Rekommenderar du att bygga för motor långt eller kort rigg? (Nu kapar du akterspegeln ju så svaret kanske är givet? :giggle: )

Vad är vanligast upp till 60hk? Skillnad mellan nya och veteranmotorer i vad som är vanligast?

 

Annars: Snyggt jobbat! =) 

Redigert av Streiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jepp, feil høyde. Når jeg laget akterspeilet gjode jeg dette for å oppnå maks hastighet, og løftetmotoren noe.. Det viste seg å være noe for høyt da proppellen trekker luft, en 5 cm kjøl hjelper heller ikke på forholdet.

Min er bygget for lang stamme, grunnen til dette er at jeg har en formening om at det er flere langstammede motorer å få kjøpt, samt at jeg synes stuket på båten er kulere når motoren står høyere på hekken.

Jeg valgte veteranmotor for det er liksom litt tidsriktig, dessuten er jeg fryktelig glad i totaksmotorer.

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Jag en dröm vore ju en Mercury 500 eller liknande.

Så nu även när du sänker akterspegeln är den fortfarande anpassad för lång rigg då ja? 

Kan nog stämma utifrån de bilder jag sett på den.


Tycker Zip är riktigt fin! Hade kanske tänkt mig en aning större men tror platsen där jag kan bygga får begränsa det till Zip, annars hade det blivit inombords V8!

 

Går den bra i sjön? 

Link to post
Share on other sites

Det er riktig, den er tilpasset lang stamme.

Zippen er fin den, men jeg kunne tenkt meg ytterligere et par fot. En 16-17 foter er kanskje neste byggeprosjekt.

zippen min hopper en del over ca 22 knop. Den liker seg best rundt 18 knop. Jeg klarer ikke å tilte motoren nok inn for å presse baugen ned.. Skal du bygge Zip vil jeg anbefale å skrå akterspeilet noen fler grader. Såvidt jeg husker sier tegningene 12 grader, men ville nok prøvd 15.

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Jaså? Jag tänkte mig upp mot 30 knop med en 50hk vore rimligt.

Kan nog inte skada att vinkla akterspegeln som du säger, man kan ju alltid vinkla ut motorn.

Hade gärna byggt en Malahini så får mäta upp garaget jag tänker ockupera :giggle:

Skall undersöka utrymmet på nytt och se om jag kan få till en Malahini istället men då är man ju inte långt ifrån en Gentry :clap:

Link to post
Share on other sites

Jada, båten går over 30 knop. Faktisk 31,3 målt på gps. 

Hvis du vinkler motoren ut vil den hoppe enda mer, og på min gar jeg ikke mer å gå på når det gjelder motortilting, det er derfor jeg skriver at akterspeilet burde ha ytterligere vinkling. 

At båten er flatbunnet gjør jo ingenting bedre, kanskje det er mulig som du skriver å lage noe mer v- bunn. 

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

høres ut til at han mente å vinkle inn akterspeilet, slik at man får benyttet mer av trimområdet på motoren..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja precis, alltså vinkla akterspegeln mer så att man om den blir för vinklad istället kan trimma ut motorn mer. Går ju aldrig att trimma den mindre än akterspegeln.. :)

 

Frågan är hur båten beter sig om man ökar vinkeln på botten.

Funderar på att bygga en Zip/Malahini fast med V-botten från en Geronimo. Skall ju använda båten på kusten i skärgården så det är inte alltid helt platt vatten...

Link to post
Share on other sites

Rart du nevner Malahini og Geronimo. Jeg har sett på disse selv,  når det er sagt mener jeg personlig at Malahini bør ha innenbordsmotor.

Jeg er svak for Geronimo, den har høyt fribord og passer utenbordsmotor opp til 100hk samt at den er 16 fot, noe jeg kan bygge i garasjen. Det er den ultimate farkost for en god gammel stablesekser fra Mercury. Jeg har fryktelig lyst til å eie en PowerTower fra Mercury og Geronimo er båten å ha den på:yesnod: 

 

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 7 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Vinteren er på hell, våren er i anmarsj og det nærmer seg tiden for å ferdigstille restarbeidene på Zipen. 

Det var disse putene da. Planen har hele tiden vært å sette dette bort til andre, men nå har jeg jo gjort alt det andre selv. Samtidig ser jeg de glade amatører syr puter så lett som ingenting. 

Min erfaring med symaskin er lik null5521E428-439E-42E3-85FD-7B786DEF19DA.jpeg.e759830ed4902a44d63f5bf75befb369.jpeg

 

vinylen er innkjøpt, malene er klippet til og hodet er fullt av gode tips innhentet hos Stoff og stil i Stavanger. Forøvrig meget hyggelige damer der. 7215F3B1-D0E1-4734-A84C-951069C1E41B.jpeg.ceb7ace09f210e22d36156b3b682c68d.jpeg

 

Litt etter litt tar det formC970AA2C-1C89-4FC4-BA8F-BEB2E4D63B71.jpeg.f55849168f536eff80f5e61d5612af6a.jpeg

 

1 done 6 to go. 

Etter mye svetting, vanvittig mye svetting og en hinsides menge banning er resultatet klart. Jeg kan ikke sy, men noe som ligner puter er på plass i båten. Jeg er fornøyd med at jeg maktet å fullføre. Det ferdige resultatet får jeg leve med. Det er tålig greitE2FDF565-11FE-43D9-A551-011A7DC68E8A.jpeg.3fedf0ff94de8ae10789c145f2cc714a.jpegC97C7218-58A1-4BA8-AE22-6C28B2BDCF70.jpeg.e2804e21945448a422bf2b9bf9986d0e.jpeg

Livet humper videre

55A78E38-AB09-4B84-8CB6-40D3EF8D19CC.jpeg

864208D0-FE5B-4680-8C43-BCDDC665D940.jpeg

Redigert av simon_a (see edit history)

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Joda. Putene er greie de for en amatør. Nå er jo disse sydd på en vanlig symaskin. Slike vinylstoffer er nok best å sy på en rettsønmaskin med alternerende fot. Type Sailrite, Sailmate eller lignende. Slik maskin var ikke tilgjengelig for meg

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Kult prosjekt dette :thumbsup:

 Putene ble bra de. Å sy er ikke alltid like lett.

Et tips for å få "skinnet" til å bli stramt:

La skumgummien være 1 cm for stort alle veier.

Klipp stoffet så i samme størrelsen som skummet.

Etter at du da her sydd sammen delene med et sømmon på 1cm.   

Trekket bli litt for lite i forhold til skummet og putene stramme.

Link to post
Share on other sites

Ser hva du mener. Jeg kikket litt på youtube når jeg skulle igang med dette. Løsningen du beskriver var omtalt der, men denne personen mente at dette kanskje ikke var lurt dersom putene var tynne. Funket derimot godt på litt tykkere puter. 

Det aller beste ville nok være en utvendig synlig søm på hver side av vrangsømmen der man syr inn overskuddet. Dette vil gi fine rettvinklede hjørner. Denne løsningen krever derimot en skikkelig maskin som beskrevet i tidligere post samt kompetanse og/ eller myye øvelse hvilket jeg ikke har ?

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Denne tråden har ikke vært oppdatert på en stund, men nå er det på tide å gjøre opp status etter sesong 2.

Båten er brukt myye i løpet av sommeren. Da vi hadde tidenes sommer her i Rogaland valgte jeg og bosette meg på hytta i sommer og fikk brukt båten hver dag?..

Hver oppstart av Mercuryen er en superherlig opplevelse. 

Båten vekker oppsikt og får mye oppmerksomhet, den skaper faktisk god stemning i vassdraget.

Her er noen tanker om zippen etter flerfoldige titalls timer bruk.

Tankløsningen er jeg meget fornøyd med. Det var nok riktig å få denne flyttet fremover i båten. Det samme gjelder for batteriet. 

Jeg sliter litt med noe høy ladespenning, har forsøkt flere likerettere for å se..Valgte å kjøre på med den som er kjøpt fabrikkny, men er ikke fornøyd da spenningen enda er for høy. Jeg er usikker på hvor mye jeg vil gjøre for å utbedre dette da maskinen er 90% uskrudd. Lakken gikk av boltene til starteren da jeg måtte demontere denne for å bytte interne drivstoffslanger..de orginale var superlekk da jeg overtok maskinen. Disse boltene samt skruene til likeretteren er det eneste som er skrudd i på denne.

Senking av akterspeilet gav propellen bedre grep og den trekker ikke lenger luft, men den hopper en del enda i høy fart.

Dette vil jeg forsøke å gjøre noe med. Ikke nå i vinter, men neste vinter. Båten ligger nå i sjøhuset mitt på hytta. Planen er å kose meg med den en sesong til for å så få den i garasjen igjen for en generell oppshining, etter sesongen, puslelitt lakk og pussing og kos egentlig samt se på en løsning for å redusere hoppingen ved å gi den litt løft i hekken.

Oppsummert etter 2 sesonger: Det er fanyastisk gøy med selvbygd båt???

 

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Grunnen til høy ladespenning er at desse motorene ikke har noen spenningsregulator, kun vekselretter. For å få ned ladespenningen, så kan du kjøre med en forbruker på, som for eksempel lanternene (om du har det) når du bruker båten. En annen mulighet er å montere en ekstern spenningsregulator, dette kan kjøpes billig på Ebay for eksempel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...