Jump to content

Tråden for Nord West 900

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Jeg er ikke noen motormekker, og trenger tips og råd til det meste...

Nå skal jeg ut med termostatene og bytte de. Dinos snakket om O-ringer som måtte fjernes, men de kunne jeg ikke se noe til.

Det kom jo litt vann når jeg åpnet lokket, og det syntes jeg ikke var så veldig kult siden det rant nedover dynamoen..

Har ikke tatt ut termostatene enda og har følgende spørsmål: 1) Er det bare å nappe de ut med en tang? 2) Når termostaten er borte, kommer kjølevannet rennende ut da?

3) Hvis vannet kommer ut når termostaten er borte er det vel kanskje lurest å tappe av ferskvannet først?

Anyone..:-)?

Hei Skipet. Fant fram boka her. Den sier at du skal tappe kjølevannet, skru løs lokket og fjerne dette for å komme til de to termostatene. Termostatene kan så dras ut av huset.

Når du erstatter, sjekk at dreneringshullet i huset rett over og mellom termostatene er fri for "hindringer". Forsikre deg om at rett termostat med by pass ventiler benyttes.

monter huset med ny pakning. ( litt fritt oversatt dette) Vet ikke hvor jeg fikk det med o-ringer fra,??? ( mulig fra annen kjøler, det finnes flere). På bildet ser det

i hvertfall ut som at den trekkes rett ut. Forsøkte å ta ut mine også, når jeg drev med toppen, men det kjentes ut som om de satt fast. Så jeg gav meg da de ikke skulle byttes likevel.

Men da er det sikker bare å ta i? :thumbsup: ( fant en gul lapp i boka med dele nr: 2485604)

Ps. Lurte litt på "luka" du har i baugen. Er det åpent inn til dreggluka?

Redigert av Dinos (see edit history)

Takk Dinos!

Luka lagde jeg for å komme til for å tette skikkelig rundt rekkverk under dekk, der kom det vann, og for å få montert "skjultanlegg" til leselyset:-)

Så ja, det er åpent inn til dreggluka.

Her er et bilde der termostatene er ute og ny pakning laget.

Motoren blir veldig varm, så jeg skal prøve en tur utpå uten termostater for å se om det blir bedre.

Har bestilt nye, så de gamle skal byttes uansett.

Brukte en tang og dro de rett ut.

Det kom litt kjølevann, men bare det som står høyere enn termostatene, 2-3 liter kanskje.

Jeg hadde en bøtte klar, og det gikk problemfritt.

bilde

Har sjekket impeller og den så bra ut. Det er ikke sjøvannsfilter på motoren (ikke som jeg vet i alle fall).

Kjølerørene har jeg ikke sett på.

Saltvannssiden har fått en runde med Systemrens uten at det hjalp.

Mistenker at risten foran sjøvannsinntaket er grodd igjen.

Skal opp med båten en av dagene og sjekke.

Har sett tråden til Torbi....interessant og imponerende:-)

Hei de som vet mye om NW900. Er det forskjell på undervannsskroget på norskbygd 900 og svenskbygd 900?

Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg husker Astor gikk på med sin 900 og fikk lekkasje. I går dro vi av en 900 som var usedvanlig sterkt bygd og tålte mye. Denne hadde en liten lekkasje fra roret etter en halvtimes tid i steinene. Den er svenskbygd

bilde

Lekkasje etter en halvtime i steinene? Var stein kanskje større problem enn svenskt opphav?

Hva blir det med deg nå da Duffy? :)

Dette er vel helt på kanten å innrømme i dette forumet: Men jeg er en bobilkonvertitt. Men har foreløpig ikke på noen måte oppnådd samme nivå av lykke som på sjøen. Så ser daglig på Finn. Har litt lyst på en Galeon 330 eller Riviera, men de ligger enda over mitt budsjett.

Redigert av duffy (see edit history)

Hei folkens. Jeg har en Nord West 900 med fly, 88mod. Motor Volvo 61A.

Da junior kom ned i båten i dag, var det ca. 40-50 liter diesel i bunnen av båten. For 2 dager siden var det ingen ting.

Vi ser at dieselen drypper ut fra kanten av bunnen på tanken. Tanken er ikke våt på sidene, kun under. Det er vel da ingen vei uten om å få tanken ut av båten.

Men ser/har målt at det ikke er fysisk mulig. Hva gjør vi? Kutte vekk deler av dørken? Kutte tanken i to?

Er det noen som har gjort tilsvarende? Det hadde vært fint om noen hadde noen ideer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...