Antilia Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Glimrende Captain1911, det frister veldig når jeg ser det flotte panelet du får.. Og er helt enig i den vurderingen om lys kun i bryter når den er på. Hva koster dette med alle bryterene? Det kom på den nette sum av 1370 kr. for 15 brytere og panelmodulene til bryterne og et verktøy for å ta ut bryterne. Handlet hos Best marin i Lillestrøm. Men mener at det er noen kronerrimligere hos "nettbåt". Men da tilkommer frakt osv. Frister ikke med el anlegg i båten om kveldene nå, så jeg utsetter montering til det blir mildere. Driver på litt hjemme,å planlegger et skap under førerstolen + et overskap over benken. Fant forresten et båtmagasin med test av NW 900 ( gamle båten til Erik Brauner) og NW 1100 i kjelleren. Godt å tygge på i kalde vinterkvelder. Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Takk skal du ha, sjekket nettbåt.. Så ut som det var 39 kr pr bryter. Det virket billig.. Har jeg sett feil tro? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Svolværpostei Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Driver på litt hjemme,å planlegger et skap under førerstolen + et overskap over benken. De bryterne ble flotte! Apropos skap. Så en annonse på en 900 med en skap i trappa ned til akterlugaren. Det så ikke så dumt ut, blir vel aldri nok skap. Sitér dette innlegget Link to post
Antilia Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Takk skal du ha, sjekket nettbåt.. Så ut som det var 39 kr pr bryter. Det virket billig.. Har jeg sett feil tro? Stemmer nok det, men når jeg gikk inn på bryterne, kom det opp 49,- så hvem vet... Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Så det var slik en nedtrekksgardin for å velge forskjelleige typer brytere, og om du valgte den enkleste, så sto det fortsatt 39, valgte du av på og mulig 3 funksjon så kom det tilleg på kr 10.. eller mer. Nettbåt er bare 30 min herfra.. så det frister.. Liker ikke når dere legger ut så fristende bilder.. det kribler så fælt da.. Bare fortsett Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Antilia Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 De bryterne ble flotte! Apropos skap. Så en annonse på en 900 med en skap i trappa ned til akterlugaren. Det så ikke så dumt ut, blir vel aldri nok skap. Se det, ja. Det har jeg ikke tenkt på. Begynner med det under fører setet. Da behovet er størst der. Har jo to gode skap der du har byssa. Har du fått sjekket mer rundt battreiene dine. Sjekket hos meg i helgen. Da viste voltmeteret 14V uten landstrøm. Start batteriet viste 12v.Har kun på lading/strøm når jeg er tilstede. Så ellers en artikkel om om en NW 1100. Der hadde de samme pentry løsning som deg. Veldig strøkent. Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Svolværpostei Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 (redigert) Se det, ja. Det har jeg ikke tenkt på. Begynner med det under fører setet. Da behovet er størst der. Har jo to gode skap der du har byssa. Har du fått sjekket mer rundt battreiene dine. Sjekket hos meg i helgen. Da viste voltmeteret 14V uten landstrøm. Start batteriet viste 12v. Har kun på lading/strøm når jeg er tilstede. Så ellers en artikkel om om en NW 1100. Der hadde de samme pentry løsning som deg. Veldig strøkent. Siden byssa på min båt er flytta der du har skap og en ekstra to-seter er satt inn i stedet, er det generelt lite skapplass. Under førersetet er det kjøleskap. Må ta noen mål i trappa og se om skap her er hensiktsmessig. Ellers vet jeg ikke helt hva dommen over batteriene er. Etter å ha lada et par døgn faller spenningen fort ned til rundt 12,3V, uten at det skal være noe som trekker. Et par andre jeg har spurt sier det samme som deg, at det ikke nødvendigvis er noe galt. Så jeg tror vi får prøve de i praksis til våren. Learning by failing. Redigert 5.Desember.2012 av duffy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 5.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Jeg synes de batteriene burde holde rundt 12.5 - 12.8 ei litt lenger stund så lenge de er ubelastet. Hvis du starter kjøleskap, og lar det gå et par dager, så ser du hvor mye du klarer å måle i løpet av de to dagene. Blir spenningen mye under 11,5 i hvilespenning da, ville jeg vurdert å bytte. Har du et tangamperemeter så du kan måle hvor mye strøm som går ut, er det en veldig fordel. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Antilia Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Teak plate som tilpasses og lakkes. Her er Bruter rammene prøvemontert. Bryterne satt inn plastrammer. Noen nye bilder fra bryterpanelet. Tar tid, bla fordi Captain kløna det til under lakering av teakplata. Skulle bare forsegle baksiden med fortynnet lakk. Det ble fine sig på forsiden, så det var bare å slipe ned og starte på nytt... Godt vinteren er lang!! Da er det omsider ferdig lakkert, borede hull, montert rammer og brytere. Så når kulda slipper taket gleder jeg meg til å montere det i båten. Alle ledningene er montert med kabelsko som ikke har isolasjon. De vil jeg bytte ut de med en type som er isolert helt ut. Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Svolværpostei Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Det ble lekkert. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 captain 1911 interessant å følge med det du holder på med elektris og bryteren, eg tror eg begynner å forstår litt bedre no, elektrisk er min svake side , ser du har perkins 185 hk, eg tror vi har lik maskiner men eg har turbo og du uten, stemmer det.? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Antilia Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 captain 1911 interessant å følge med det du holder på med elektris og bryteren, eg tror eg begynner å forstår litt bedre no, elektrisk er min svake side , ser du har perkins 185 hk, eg tror vi har lik maskiner men eg har turbo og du uten, stemmer det.? Takk for det Torbi. Har fulgt med på prosjektet ditt. Vi har nok samme motoren. Det er turbo her og. Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Antilia Svart 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 (redigert) [ En kald tur i båten i helga. Fikk tilpasset panelet ved å sage ut litt i plasten. Har kjøpt inn nye hel isolerte flatstift hylser. Så nå gjenstår det å bytte disse og koble fra gamle til nye brytere, før panelet skrues fast. Redigert 10.Desember.2012 av Captain1911 (see edit history) Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Astor Svart 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 Dårlig med foto fra ombyggingen i gamle-Astor. Legger ut noen generelle bilder av båten. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Antilia Svart 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 Ok, men takk for bildene. Flott båt "gamle Astor" også. Får prøve meg fram med køya Når elektrisk og skap er på plass. Kan jo hende det dukker opp noen tips her inne ettrhvert også. Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Antilia Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 I dag ble det en fin dag i båten. Laget først koblingene for minus til diodene. Loddet alle,før de ble påsatt isolerte kabelsko. På bildet er det en minus tilførsel på panelet I båten var det tre, så jeg endret til det på panelet også. ( en til hver rekke) Ikke helt båtvær, men med litt varme så ble det litt lunk etterhvert. -8,5 ute og +15,5 inne. Her er første + inn og +ut koblet. klippet bort gamle kontakter, loddet og satte på nye med isolasjon helt ut. Og her nærmer vi oss. Kjekt med koblingsskjema som viser + ut fargen. ( på noen er det rød både på inn og ut. Der merket jeg +ut med en tape bit rundt ledningen for å skille). Her er alle bryterne koblet over. Allerede nå, mer oversiktlig da +til Pærene i bryterne ikke lenger er nødvendig. Disse ble fjærnet. da dioden aktiveres når bryteren skrues på. . Så litt håndarbeide, så alt blir sydd pent sammen, Da var det bare å sette det nye panelet på plass. Har litt mere tjafs som skal vekk så panelet er ikke skrudd fast enda. Men har testet bryterne og det var herlig å skru av og på uten heng. Så i en annen tråd her i BF at det var benyttet samme type switch med hell. I min båt var noen av bryterne umerket og ikke i bruk. Autopiloten var koblet slik at den kom på når hovedstrømmen ble slått på. Den har nå fått egen bryter. lyset hadde to kurser. en for salong, bad og baug og en for kabinene . Koblet de over på en da det blir led lamper over det hele og strømforbruket blir deretter. Behøves naturligvis ikke om det er kurser nok. Så, Bjørn. da er det bare å starte. Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Utrolig bra Captain1911.. Det ble bare vakkert.. Og som du sier, mer oversiktlig og. Dette bryterpanelet burde jo du masseprodusere og sende rundt til oss andre som ikke er i nærheten av å drømme om noe slikt engang. Men skulle e noen gang komme dithen.. så er dette malen Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
torbi Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Profesjonelt utført. :-) Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
T&G Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Hei. Jeg har endelig blitt eier av en NW 900. Jeg har lest igjennom NW-tråden her, og her er mye interessant! Jeg har en del jeg skal gjøre og har gjort i vinter. Innvendig skal jeg legge litt ny skai, beise/lakke litt. I tillegg skal jeg sette inn ny komfyr, og vannvarmer (Eber). Litt småelektrisk skal også oppgraderes, som bryterpaneler, VHF og litt lys. Utvendig er jeg godt i gang. Jeg synes den brune lakken var blitt veldig falmet, og valgte derfor å lakke den, og valgte en lysere farge. Samtidig synes jeg det er litt vanskelig adkomst til badeplattform fra akterdekket. Derfor ville jeg lage hekkport. I tillegg ønsket jeg større badeplattform, så jeg har bestilt ny. Denne vil jeg montere litt høyere enn orginalen. Jeg legger ved litt bilder av arbeidet jeg har gjort så langt utvendig. Flere bilder kommer nok etterhvert som arbeidet skrider fremmover. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 flott arbeid.håper du viser flere bilder,spes.ang.hekkporten. det skulle jeg gjerne hatt selv,men tror ikke jeg evner å lage selv. er imponert. Sitér dette innlegget Link to post
Antilia Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 (redigert) Hei, T&G Gratulerer med ny flott båt!!! Ble veldig lekkert med den lyse fargen. Helt sikkert mindre varmt inne på sommeren også. Tror det er den første jeg har sett med akter port. Gleder meg til flere bilder ettrhvert som prosjektet skrider frem. Redigert 1.Januar.2013 av Captain1911 (see edit history) Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 6.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2013 Dette så spennende ut, liker tanken på hekkport jeg og. Men spekulerer litt på styrken som blir borte når en deler rekka bak. Hva mener dere fagfolk om det? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 6.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2013 Har vært å tatt noen bilder av innredning foran. Ble ikke de beste bildene, men det klarer seg vel. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Svolværpostei Svart 6.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2013 Takk for det! Det så ut som pent arbeid. Tydeligvis også tenkt på lagringsplass samtidig som det er praktisk. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 6.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2013 Det er veldig god lagringsplass under hele senga, som du ser på det ene bildet er der en skapdør, det er også en skapdør til høyre under senga. slik at det meste kan nåes på en grei måte. Har desverre ikke klart å fylle den plassen helt opp enda.. Men det kommer nok etter en stund til med båten Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.