Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Det er ikke en ekstern og objektiv tredjepart som har gjort en juridisk vurdering av OF sin praksis, ei heller Miljødirektoratet, men OF selv faktisk :-)

 

"Oslofjorden friluftsråd fikk laget en juridisk utredning som har blitt lagt frem henholdsvis i Miljødirektoratet (2007) og i Klima- og Miljøverndepartementet (KLD) (2015). 

------

 

Så i følge OF sin egne juridiske utredning om seg selv og egen praksis så er det de gjør "tipp- topp, tommel opp". 

 

Det visst vi fra før. 

 

Hvor finner vi dokumentet?

 

 

Link to post
Guest Avmønstret#
Roger jo skrev for 1 time siden:

"Jeg er med og betaler for at OF skal vedlikeholder bøyene " så ingen offentlige kroner blir brukt til det.

 

 

 

Da må bare OF få ut fingern og åpne for betaling. Om brukere nektes å betale så blir det dårlig med penger. 

 

Hvor mange prosent av fritidsbåtbrukerne i Oslofjorden er vimpelmedlemmer. 1%, eller kanskje 2%.

 

På tide å innse at den avlegse betalingsordningen ikke genererer inntekter nok? Men det er nok viktigere for OF å få støtte fra staten pr. medlem enn å faktisk få inntekter fra bøyene.... Diskriminering satt i system, og som vanlig, det er pengene som teller. 

 

 

Link to post
Guest Avmønstret#

I årsrapporten fra 2015 sier OF: "OF hadde i 2007 en juridisk vurdering av førsterettsordningen. OF er klar på at uten vimpelordning, der de som har vimpel gis førsterett, ville det ikke være mulig å finansiere utleggingen, tilsyn og vedlikehold. Møtet med KLD kom til med bakgrunn i en privat klage."

 

Så... kanskje noen i OF kan rote i arkivene og finne den juridiske vurderingen sin? Nå vet vi i det minste at de i 2015 mener den er fra 2007. 

 

11 år gammel egen utredning. Har det vært endringer innen lovområdet som gjør at det er på tide å få en ny vurdering? Da selvsagt bestilt av nøytral part, utført av nøytral part, ikke OF selv. 

Link to post

Ikke nok med at Oslofjorden vel er stedet med størst prosent privatisering av strandlinjen her I landet. Men nå bidrar til og med kommunene til det samme via OF! Godt jeg bor langt unna, her jeg bor er det I alle fall en viss respekt for allemannsretten.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Guest Avmønstret#
Barbaria skrev 21 minutter siden:

 

Her kan du melde deg inn :thumbsup:

 

 

Her kan du melde deg inn :thumbsup:

 

"Søker skal ha fullført 2 seilaser over åpent hav, hver på minst 300 nm. Alternativt skal søker ha fullført minimum 600 nautiske mil i kappseilaser over åpent hav, Seilasene skal være på minst 100 nautiske mil fordelt på minst 2 seilaser. Annen tilsvarende innsats kan også kvalifisere. Søker behøver ikke være skipper ombord. Videre skal søker være medlem av seilforening tilsluttet Norges Seilforbund - eller for utlendinger - av tilsvarende utenlandsk seilforening. Seilaser i båt med profesjonell (betalt) skipper kvalifiserer ikke. Søker må inneha båtførerprøven eller tilsvarende kompetanse. Seilasene skal fullføres i båt med forsvarlig sikkerhetsutstyr, og det skal være ført skikkelig loggbok. Søknadsskjema og en beskrivelse av turene/regattaene skal være attestert av to av klubbens medlemmer, som forøvrig også går god for søkeren. Attestasjon signert på arket, eller vedlagt pr mail med søknaden."

 

"NHK's bøyer får kun brukes av seilbåter (se motorbåter §5) som er under kommando av et NHK-medlem, og som fører NHK's stander. Standeren skal føres under babord saling. Båten må videre ha lett synlig navn. Kun medlemskap i NHK er ikke nok til å benytte klubbens bøyer.

 

Vis bort båter som ligger i bøyene, hvis de ikke oppfyller de krav som er nevnt i bøyereglementet."

--------

 

Hvis en ikke ser at dette er privatisering av skjærgården og uthuling av allemannsretten så må en være blind på begge øynene. 

 

At du reklamerer for en ordning som fordrer medlemskap og fortrinnsrett er akkurat det samme som Norske krysserklubben gjør. Og det åpner for at enda flere aktører kan legge ut bøyer med like ekskluderende regler som krysserklubben. 

 

Så dette er sånn du vil ha det? Flere bøyer med ulike aktører med ekskluderende regler for bruk av bøyene?

 

Ok. 

Link to post

Tenk deg hvis benker i byen ble finansiert slik. Det høres jo flott ut med flere benker osv, men er det virkelig noen som tror at det hadde fått tillatelse eller ville bli akseptert av befolkningen hvis de kun var for betalende medlemmer som hadde rett til å jage andre som satt på de? Helt ærlig?

Link to post
Guest Avmønstret#
index skrev 9 minutter siden:

Ikke nok med at Oslofjorden vel er stedet med størst prosent privatisering av strandlinjen her I landet. Men nå bidrar til og med kommunene til det samme via OF! Godt jeg bor langt unna, her jeg bor er det I alle fall en viss respekt for allemannsretten.

 

OF meldte seg ut av Friluftsrådets Landsforbund i 2011. De syns det gikk for mye penger til "utkantnorge". 

 

Praksisen er vel rett og slett et tydelig skille på "by og land". Oslofolka vil beholde sin rett til å diskriminere og lage ordninger for de få. De mindre privilegerte vanlige folka som er ute i båtene sine får finne seg andre måter å fortøye på enn i skatttepengebetalte bøyer lagt ut av OF. 

 

Det er rundt regna ca 350 000 fritidsbåter i Oslofjordområdet og 2757 (2017) av de har rett til å bruke bøyene OF har lagt ut.  

 

0,79% av fritidsbåtene i området har rett til å bruke bøyene. 99,21% av fritidsbåtene i området har ikke mulighet til å betale hvis de vil bruke en OF bøye når de er ute på tur. 

Link to post
Guest Avmønstret#
Duppe skrev 9 minutter siden:

Tenk deg hvis benker i byen ble finansiert slik. Det høres jo flott ut med flere benker osv, men er det virkelig noen som tror at det hadde fått tillatelse eller ville bli akseptert av befolkningen hvis de kun var for betalende medlemmer som hadde rett til å jage andre som satt på de? Helt ærlig?

 

Særlig hvis kun 0,79% av befolkningen fikk bruke benkene. Og de resterende 99,21% ikke engang fikk bruke benkene mot betaling, selv om de ønsker å betale for seg? 

Link to post
Guest Avmønstret#
Roger jo skrev for 3 timer siden:

Flott at alt er utredet.

Så nå er det bare og kjøpe vimpel til neste år så vi kan si "Jeg er med og betaler for at OF skal vedlikeholder bøyene " så ingen offentlige kroner blir brukt til det.

 

 

Mener du at en ordning som har eksistert i 11 år og har under en prosent "oppslutning" er løst på en særlig god måte? 

 

Nå har det gått 11 år, når skal det bli vimpelmedlemer nok til at ikke våre skattepenger blir brukt på bøyer for 1 prosenten? Og hjelper det om det blir dobbelt så mange vimpelmedlemer så 2 prosenten skal ha førsterett på bøyer på de fineste plassene i området? Eller 3 prosent... osv. 

Link to post
Pinkvin skrev 1 time siden:

 

Her kan du melde deg inn :thumbsup:

 

"Søker skal ha fullført 2 seilaser over åpent hav, hver på minst 300 nm. Alternativt skal søker ha fullført minimum 600 nautiske mil i kappseilaser over åpent hav, Seilasene skal være på minst 100 nautiske mil fordelt på minst 2 seilaser. Annen tilsvarende innsats kan også kvalifisere. Søker behøver ikke være skipper ombord. Videre skal søker være medlem av seilforening tilsluttet Norges Seilforbund - eller for utlendinger - av tilsvarende utenlandsk seilforening. Seilaser i båt med profesjonell (betalt) skipper kvalifiserer ikke. Søker må inneha båtførerprøven eller tilsvarende kompetanse. Seilasene skal fullføres i båt med forsvarlig sikkerhetsutstyr, og det skal være ført skikkelig loggbok. Søknadsskjema og en beskrivelse av turene/regattaene skal være attestert av to av klubbens medlemmer, som forøvrig også går god for søkeren. Attestasjon signert på arket, eller vedlagt pr mail med søknaden."

 

"NHK's bøyer får kun brukes av seilbåter (se motorbåter §5) som er under kommando av et NHK-medlem, og som fører NHK's stander. Standeren skal føres under babord saling. Båten må videre ha lett synlig navn. Kun medlemskap i NHK er ikke nok til å benytte klubbens bøyer.

 

Vis bort båter som ligger i bøyene, hvis de ikke oppfyller de krav som er nevnt i bøyereglementet."

--------

 

Hvis en ikke ser at dette er privatisering av skjærgården og uthuling av allemannsretten så må en være blind på begge øynene. 

 

At du reklamerer for en ordning som fordrer medlemskap og fortrinnsrett er akkurat det samme som Norske krysserklubben gjør. Og det åpner for at enda flere aktører kan legge ut bøyer med like ekskluderende regler som krysserklubben. 

 

Så dette er sånn du vil ha det? Flere bøyer med ulike aktører med ekskluderende regler for bruk av bøyene?

 

Ok. 

@Pinkvin, du er jo en kranglefant som skriver mye rart (akkurat som meg:giggle:), men her er vi 100% på linje!

Link to post

Jeg samler innspill/kommentarer her før jeg, eventuelt, svarer opp OF, men som allerede påpekt så er det tilsynelatende et bestillingsverk fra en jurist kjøpt og betalt av OF som er lagt til grunn og siden de ikke har fått eksplisitt fy på lanken så anser de det som en implisitt aksept. Trolig lite holdbart rent juridisk, men til en viss grad forståelig at de tenker slik.

Vimpel/ikke vimpelbåt er fortsatt uklart som også bliss X påpeker, men her sier de vel at dette vil bli diskutert internt og oppdatert på deres hjemmesider i løpet av høsten. Tiden vil vise.

 

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
bliss X skrev for 3 timer siden:

Alt er ikke utredet mhp vimpelbåt /ikke-vimpel båt som egentlig er det store problemet her.

 

Joda, dette er nå avklart. OF har vist til friluftsloven § 7 som hjemmel. Jeg har tidligere skrevet slik om resonnementet:

 

Bjolbre skrev On 13.9.2019 at 13.46:

 

(...)

 

Det bygges på friluftsloven § 7, som lyder:

 

§ 7.(Landsetting og fortøyning av båt.)

(…) Andre fortøyningsgreier (ringer, bolter o.l.) i utmark kan ikke nyttes dersom eieren eller brukeren har forbudt det. Eieren eller brukeren kan likevel ikke motsette seg bruk av slike fortøyningsgreier for kortere tid når bruken kan foregå uten utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker.

 

Bøyen er en «fortøyningsgreie».

 

OF i egenskap av bøyens eier har videre gitt den som kjøper vimpel bruksrett til bøyen, og vedkommende vimpelbåt er da «bruker» i lovens forstand.

 

Som det fremgår av loven, kan enhver gjøre seg bruk av bøyen, uansett om OF har forbudt det, så lenge det kan foregå «… uten utilbørlig fortrengsel for (…) bruker», i vårt tilfelle altså vimpelbåten.

 

Båt med vimpel kan på dette grunnlag, med støtte i loven, vise bort båt uten vimpel , jfr. for dette tilfellet lovens § 11 annet ledd, hvoretter «… (…) bruker har rett til å vise bort folk som (…) ved utilbørlig atferd utsetter (…) berettigete interesser for skade eller ulempe.»

 

Båten uten vimpel bryter altså loven hvis man ikke respekterer bortvisningen.

 

Vimpelbåten kan selvsagt ikke bruke tvangsmidler for å få vedkommende til å flytte seg, men politiet kan teoretisk tilkalles, og vedkommende som ikke fjerner seg kan videre i teorien straffes, jfr. lovens § 39, som angir at «… Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer regler gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter for så vidt ikke forholdet rammes av strengere straffebud.» (Neppe praktisk.)

 

(...)

 

Så vil det være slik at bortvisning neppe lovlig kan skje der både vimpelbåt og vimpelløs kan ligge på samme bøye. I så måte går OF  kanskje noe langt når de fremstiller bortvisningsretten som betingelsesløs.

 

 

Link to post
index skrev for 2 timer siden:

Ikke nok med at Oslofjorden vel er stedet med størst prosent privatisering av strandlinjen her I landet. Men nå bidrar til og med kommunene til det samme via OF! Godt jeg bor langt unna, her jeg bor er det I alle fall en viss respekt for allemannsretten.

 

Joda, enig i det...

Men lukker du øynene for at det skjer der borte, så er det nok bare et tidsspørsmål før det sprer seg vestover, og nordover...

De blå bøyene er jo allerede i Bergens området...riktig nok uten denne vimpel greien foreløpig...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Bjolbre skrev 1 time siden:

Så vil det være slik at bortvisning neppe lovlig kan skje der både vimpelbåt og vimpelløs kan ligge på samme bøye. I så måte går OF  kanskje noe langt når de fremstiller bortvisningsretten som betingelsesløs.

 

 

Er nok ikke helt uten grunn at de i et tidligere tilsvarer skriver;

 

Mer detaljert retningslinjer for bruk av bøyene vil ila høsten komme på nettsidene vår.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Pinkvin skrev for 2 timer siden:

 

Mener du at en ordning som har eksistert i 11 år og har under en prosent "oppslutning" er løst på en særlig god måte? 

 

Nå har det gått 11 år, når skal det bli vimpelmedlemer nok til at ikke våre skattepenger blir brukt på bøyer for 1 prosenten? Og hjelper det om det blir dobbelt så mange vimpelmedlemer så 2 prosenten skal ha førsterett på bøyer på de fineste plassene i området? Eller 3 prosent... osv. 

Beklager sent svar Noen må jobbe  og kan ikke sitte på PC`hele dagen.

Ja inntektene fra vimplene har hvert nok  til vedlikehold. 

Med dobbelt så mange vimpelmedlemer  hadde en snart hatt hver sin bøye, så en slapp og krangle.

Mobil løsningen enkelte skisserer er for å slippe å betale  ingen dekning tom for strøm osv.

Har de havner som en kan betale på den måten hatt suksess?. 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Ida Marie III skrev 55 minutter siden:

 

Men lukker du øynene for at det skjer der borte, så er det nok bare et tidsspørsmål før det sprer seg vestover, og nordover...

De blå bøyene er jo allerede i Bergens området...riktig nok uten denne vimpel greien foreløpig...

Hadde OF fått samme kronebeløp pr innbygger som BOF , hadde bøyene hvert gratis her østpå også.

Tydeligvis greit å bruke skattekroner ander steder enn her øst.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Roger jo skrev 12 minutter siden:

Hadde OF fått samme kronebeløp pr innbygger som BOF , hadde bøyene hvert gratis her østpå også.

Tydeligvis greit å bruke skattekroner ander steder enn her øst.

 

 

Joda, ikke uenig i din refleksjon sånn sett..

Men at naturlige gode uthavner som båtfolk har ankret på i ualminnelig tider, plutselig skal bli forbeholdt noen få med vimpel, henger jeg ikke med på...det blir og konstruere konflikt er min mening ....

Allemannsretten er grunnleggende i Norge....

Link to post
Roger jo skrev 29 minutter siden:

 

Ja inntektene fra vimplene har hvert nok  til vedlikehold. 

Med dobbelt så mange vimpelmedlemer  hadde en snart hatt hver sin bøye, så en slapp og krangle.

 

 

Er dette basert på synsing eller kunnskap? Regnskapene til OF er forøvrig tilgjengelig på nettet og deres klart viktigste inntektskilde er skattepenger. Nei, ikke nødvendig å google, kun nødvendig å oslofjorden.org.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Mouche skrev 23 minutter siden:

 

Er dette basert på synsing eller kunnskap? Regnskapene til OF er forøvrig tilgjengelig på nettet og deres klart viktigste inntektskilde er skattepenger. Nei, ikke nødvendig å google, kun nødvendig å oslofjorden.org.

Hadde alle de som synser latt være hadde denne posten hvert på  færre sider.

 Det er alt for mange som synser, ikke jeg, det var derfor jeg skrev "hvert".

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Så for å ta det med teskje, beklager det; du kjenner organisasjonen så godt at du vet at de inntekter de har på disse bøyene ved betaling av slike blå flagg så dekker dette alle utgifter til planlegging, utlegging og vedlikehold av alle disse bøyene? I utgansgpunktet et svært enkelt ja/nei spørsmål. Beklager om jeg misforstå ordet "hvert" for det har jeg aldri hørt og finner ikke i ordboken heller.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Ida Marie III skrev 36 minutter siden:

 

Allemannsretten er grunnleggende i Norge....

 

Det er den i andre land også  selv om  Danskene ikke har,  som det eneste land i Norden.

Men rettighetene er  tilnærmet de samme.

Men Danmark  har  sterkere ferdselsrett i strandsonen sjøveien 

Og Sverige og Danmark har "betalingsbøyer"

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Mouche skrev 19 minutter siden:

. Beklager om jeg misforstå ordet "hvert" for det har jeg aldri hørt og finner ikke i ordboken heller.

Siden du er på godfot mer OF er det bare å  etterspørre regnskap. 

Du har  rett, meg og rettskriving  mulig det skulle  VÆRT

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...