Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

Jeg sliter med å se forskjell på bøyene og selvbetjente DNT hyttene i fjellet der man må være medlem og ha kjøpt nøkkel for å kunne bruke. Kan noen forklare den prinsipielle forskjellen her?

Det er ingen prinsipiell forskjell: allemannsretten i utmark begrenses til fordel for en liten gruppe. For DNTs vedkommende har vi latt dette skje fordi DNTs «privatisering» anses å ha store positive ringvirkninger. Uten DNT-hytter ville det for mange være langt vanskeligere og langt mer ubehagelig å gå i fjellet. Det er svært sjelden snakk om noen knapphet på plass, så ikke-medlemmene opplever et svært begrenset tap. Skulle du hivd opp teltet der DNT-hytta står kan du bare tusle videre til neste vik.

 

Å la OF og andre legge ut bøyer til sine medlemmer blir prinsipielt tilsvarende, men hvordan er balansen mellom nytte og ulempe? Jeg synes ikke det balanserer all den tid det primært dreier seg om ellers kurante ankringsplasser i populære uthavner. Det forekommer reel fortrengning av ikke-medlemmer (ellers ville ikke diskusjonen eksistert), så de utenforståendes tap er reelt. Samtidig som et helt ordinært anker og noen meter kjetting gjør akkurat samme nytten, så samfunnet vinner ikke noe voldsomt på å ha disse bøyene.

 

Om bøyene i stedet hadde vært lagt i ukurante uthavner ville balansen mellom nytte og fortrengning endres: her taper ikke ikke-medlemmene stort, samtidig som det er reel åpning av nye uthavner.

 

... med det sagt er jeg ikke overbevist om kampanjen «ridder av den frie bøye» har så mye for seg. Juridisk sett er jo utplasseringen grei, men argumentene fra Terje Næss & co er såpass spake at det klarer seg lenge med rasjonell argumentasjon.

Redigert av Euklid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommer mildt sagt sent i denne debatt men vil gjerne få komme med vår erfaring. Vi, (rederiet) fikk medlemsskap med vimpel og greier i julegave julen 2010 av en som vet at vi er mye på tur i vår Baltic og at vi ofte ligger på svai. Det var en god tanke men det var ikke ofte vi så en bøye og hadde vi kommet til en hvor det lå en båt med eller uten vimpel, hadde jeg ALDRI spurt om å legge meg på eller jaget ham hvis vimpel manglet.

Grublet litt over dette og kom til at vi ikke ønsket å legge oss på ledig Blå-bøye fordi jeg ikke ønsket å "ekskludere" andre. Derfor ble aldri "retten" brukt og medlemsskap for 2012 ikke fornyet. Helt forgjeves var det ikke, vimpelen for 2011 er en fin vind-indikator!

Jeg tror ordningen var godt ment men fungerer ikke i virkeligheten, det er jo godt dokumentert i denne tråden...

 

God sommer alle sammen, vimpel eller ikke!

Link to post
Share on other sites

Ja, og jeg har aldri vært opptatt av å følge andres meninger i prinsipielle spørsmål. Det blir jo ikke noe mer riktig av at det er flertall av snyltere :wink: kollektiv dumskap er fortsatt dumskap. Du snylter når du forsøker å være fripassasjer på en offentlig godkjent ordning som delvis er finansiert av en medlemsavgift.

 

Snylter du. Jeg synes driten skal vekk. Den er i veien. Har du seilt i f.eks Kroatia? Enhver brukbar bukt for ankring er effektivt opptatt 100% av tiden av 3-4 bøyer. Restauranten i bunnen av bukta eier bøyene. Vil du fortøye må du gå å spise på restauranten. Det er forsåvidt en bedre ordning enn den OF legger opp til; man har i det minste muligheten til å bestemme seg for å bruke bøya der og da - uten å måtte vente på en vimpel i posten - men jeg opplever det like fullt som en okkupering av et fellesområde (vet ikke om den vassende hesten og marebakken gjelder f.eks i Kroatia, men det oppleves uansett som en reservering av en offentlig plass).

 

Subsidiært - hvis noen ikke klarer å styre seg, men bare legge ut bøyer, så får de jammen være for alle.

 

Og når det gjelder personkarakteristikker så vet jeg hva jeg mener om deg og, men det kan jeg like godt holde for meg selv. :smiley:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Vi binder jolla i bøya og båten i jolla :lol:

Snylter er ikke en personkarakteristikk, det er en definisjon på noen som misbruker en offentlig godkjent ordning. At du føler deg støtt er vanskelig for meg å gjøre noe med :smiley:

 

Bring diskusjonen til et politisk nivå. Da kan den realitetsbehandles. Og dette er en kommunal sak, ikke en regjeringssak.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:thumbsup: jeg kaller det kos med misnøye fra snyltere

Hvem er det egentlig som koser seg når en er misfornøyd? Jeg kan ikke si at jeg har sett det noen gang. Er det blitt en slik kultur her på BP nå, at hvis en ikke er enig med andre, så lirer en av seg dette uttrykket, bare for å forsøke å heve seg over de?

 

Ærlig talt, jeg trodde dette uttrykket hadde gått ut på dato på -80-tallet en gang. Det var den gang en var på såkalte "smilekurs", og det stod en kursleder og preiket om ditt og datt. Alle ledere måtte jo ta dette til seg, og det ble noe brukt på lagmøter osv. Men jeg må innrømme at jeg aldri, hverken før eller etter, har hørt et mere idiotisk uttrykk.

Link to post
Share on other sites

båter over 8 tonn blir sikkert erstatningspliktige for eventuelle skader på bøyene, og de ligger vel der på eget ansvar. Nå syntes ikke jeg at dere "bøyekrigere" er de som skal snakke om det å overholde regler! Dere bryter like mange eller fler av OF sine regler allerede.

Redigert av Kristian_H (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OF bøyene er lagt ut lovlig gjennom kommunale vedtak ihht gjeldene lover der allemannsretten er vurdert. DNT hytter, friområder, statshavner etc. er regulert i samme system også

 

For DNTs vedkommende har vi latt dette skje fordi DNTs «privatisering» anses å ha store positive ringvirkninger. Uten DNT-hytter ville det for mange være langt vanskeligere og langt mer ubehagelig å gå i fjellet. Det er svært sjelden snakk om noen knapphet på plass, så ikke-medlemmene opplever et svært begrenset tap. Skulle du hivd opp teltet der DNT-hytta står kan du bare tusle videre til neste vik.

 

Ringvirkningene til DNT skal vi nok ikke diskutere her for da blir vi ikke ferdige, og DNT er langt fra alene om å ha turisthytter her i landet...

Spørsmålet er om vi ønsker en lignende privatisering på sjøen som vi har på fastlandet.

Bøyer er helt toppers det, forstå meg rettt. Poenget er at disse gir noen fortrinnsrett til et område der allemansretten råder så jeg spør igjen:

Ville dere jaget meg om jeg ankret opp kloss inntil en av disse private bøyene?

Link to post
Share on other sites

Tror Nor-Gandsfjord er inne på et godt poeng. Båtlivet er spontant. Å måtte kjøpe en vimpel for en enkel overnatting blir dyrt og uhåndterlig og lite spontant. Det nytter liksom ikke å tenke på vimpelkjøp når du er ute og seiler. Jeg vet om en et par bøyer ute på Austevoll (i vår seilingsområde) og har brukt en av de tilsammen to ganger. Det var spontant og greit - men jeg hadde nok neppe kjøpt en vimpel i forkant. (Ikke nødvendig med BOF sine bøyer)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Et godt innlegg Fjellmatros. Jeg ville aldri jaget deg bort. Om du hadde huka i moringen hadde jeg nok hjulpet deg fri om jeg kunne det også :smiley:

 

Den prinsipielle diskusjonen er svært viktig. Som tidligere skrevet anmoder jeg dere som er mot å ra dette opp med deres lokale politikere. En interpellasjon i bystyret kan feks være bra for å belyse saken.

 

Så lenge saken er politisk godkjent må en endring besluttes politisk.

Link to post
Share on other sites

Så lenge saken er politisk godkjent

Jeg tror ikke det.

Saken er sikkert godkjent av kommuner og fylkeskommuner som ett tiltak til fri benyttelsefor alle, både lokale og langveisfarende fra andre kanter av landet.

Jeg tror OF har tatt seg til rette her i etterkant og påtvunget folk medlemskap, og gitt medlemmer rett til å jage andre ikke-medlemmer døgnet rundt.

Denne saken kommer til å få et etterspill. Garantert.

 

 

Link to post
Share on other sites

Synes dette vitner om noen som fikk en 'lur ide' til å øke inntjeningen til OF uten å ha tenkt helhetlig på en løsning. Den lure ideen virker å være og tjene penger, ikke å gi en fordel til brukerne.

 

Dette er jo ganske så åpenlyst og noe jeg tror de fleste har forstått.

Om Terje Ness bare kunne forholdt seg til fjellvettregel nr. 8 : Vend i tide. Det er ingen skam å snu !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dette er jo ganske så åpenlyst og noe jeg tror de fleste har forstått.

Om Terje Ness bare kunne forholdt seg til fjellvettregel nr. 8 : Vend i tide. Det er ingen skam å snu !

 

La oss håpe at de legger ikke så mye prestisje i dette nå at det blir umulig å snu. Jeg tipper at OFkommer til å halvhjertet forsvarer systemet ut sesongen og så forsvinner fortrinnsretten til neste år. Det blir nok vanskelig å snu nå overfor de som har alt kjøpt vimpel "med fortrinnsrett". Skal de sende den inn igjen og få tilbake penger? Tror ikke det skjer mye nå, men holdes diskusjonen oppe forsvinner nok fortrinnsretten til neste år.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Alle med båter med vekt over 8 tonn er jo bannlyst fra disse bøyene, vimpel eller ikke. Hva synes dere tungvektere om dette?

Føler oss selvfølgelig fullstendig oversett og tilsidesatt. Nå har jeg testa tre av bøyene de siste fire ukene og de tåler godt mine ca 12 tonn, selv i litt ruskevær. Forøvrig er det jo positivt at det ytes litt hjelp til de som ikke er komfortable med å ligge longside eller ikke stoler på paraplyene, skål- eller engbobremsene sine.

Link to post
Share on other sites

Å ligge med en båt på 12 tonn på en bøye beregnet for max 8, vitner om en total mangel på respekt for regler og godt sjømanskap. Hva om en av hekksjøgeneralene jeg har lest om her på Båtplassen skulle passere? Sier OF 8 tonn, er det 8 tonn. Hold deg vekk!

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
Share on other sites

Klippet fra OFs hjemmeside

 

"Populære bøyer – aldri populært å måtte betale

 

Rundt om i fjorden ligger det nå ca. 50 blå bøyer i naturhavner. De aller fleste syntes dette er et flott tiltak og vil gjerne bruke dem. Utfordringen er at man betaler en egenandel for å få vimpel som gir fortrinnsrett. Diskusjonen går på båtblogger og i båthavnene.

 

Først litt bakgrunn: Å ha båt i Oslofjorden har alltid vært populært. Tallet på båter er kanskje så høyt som 100.000.  Båtene har også blitt betydelig større. Disse to forholdene gjør at det mange steder blir fullt i naturhavnene. Med større båt kreves det også mer av ankringsutstyret, å ligge på svai i en naturhavn med for lett ankringsutstyr er ingen spøk. Svaibøyene betyr trygge overnattingsmuligheter i Naturhavner, og øker samtidig kapasiteten – det siste vil jo komme alle til gode.

 

Så om ordningen med betaling. Det har ikke vært mulig for OF å få nok støtte til finansieringen av planlegging, innkjøp av, utlegging og ettersyn av bøyene. Saksbehandlingen er krevende, hele 7 instanser må søkes for å få tillatelse til utlegging. Bøyene er faktisk subsidiert, men skulle det ha vært gratis, ville det vært nødvendig med større bevilgninger til småbåtliv. Sammenlikner man med tilsvarende bøyeordning i Sverige, koster det der NOK 600 pr. år. Tar man med at bøyene er tilrettelegging for en ressurssterk gruppe, altså for båter opp til 8 tonns deplasement, syntes OF det er greit å gi førsterett til de som betaler noen hundrelapper for en vimpel. Bøyene er heller ikke i veien for å bruke eget ankringsutstyr. Vi er klar over at å måtte flytte seg for noen med vimpel ikke er noe man ønsker å gjøre når en har lagt seg til for natten, men om båter med vimpel ikke har fordeler, ville svært få betalt og det ville vært betydelig færre eller ingen bøyer i det hele tatt. Det er også viktig å merke seg at alle kan kjøpe vimpel, ingen begrensninger medlemskap i bestemte organisasjoner, båttype eller andre krav. 

 

OF vil også minne om at det går fint an å ligge flere båter i en bøye; inviter en båteier uten vimpel til å overnatte ved siden av deg i bøya, og du får en ny båtvenn."

 

Vektgrensen er relevant som Draug1 påpeker. Sjømannskapet som utvises kommer nok litt an på forholdene tenker jeg. Og med 12 tonn deplasement holder det ikke med en Princess 50 for å riste godt i båten. I Sverige er vektbegrensningen på sxk bøyene veiledende. Vi ligger på de i godt vær i beskyttet havn.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.........Sier OF 8 tonn, er det 8 tonn. Hold deg vekk!

OK! Skal skjerpe meg! Jeg har jobba hardt, helt siden denne tråden starta, med på skikkelig båtplassenvis å irritere meg over disse bøyene....men klarer det bare ikke. Med hånden på hjertet: jeg har fortsatt tilgode å finne ei som har liggi i veien for meg. Men det er jo et greit tema for "kom ikke her og kom her" gjengen. For de fleste av oss som pusler mye rundt i skjærgården er vel tråden mest å regne som underholdning.

Link to post
Share on other sites

:thumbsup: jeg kaller det kos med misnøye fra snyltere

For et lavt nivå du legger deg på. :nonod: Du famler i blinde uten noen sak her , og makter bare slenge dritt til de som er uenige . Hvis nå OF snur og gjør bøyene fri for alle nå , eller til neste år , viser det at du og Mulligan er på kollisjonskurs med stort sett alle.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Problemet er vel ikke direkte om man betaler eller ikke betaler, bruker bøyer eller ikke bruker bøyer eller noe sånn. Det er vel at noen betaler for å reservere en allmenn tilgjengelig plass alle har rett å bruke? At noen hindrer allmuen å ankre med eget medbrakt anker fordi plassen er reservert de som har betalt. Og at bøya med sin betraktelig kortere kjetting vil forpurre alle forsøk på å ankre på svai i nærområdet?

 

Eneste sammenligning jeg kommer på er å stille opp privat veibom på offentlig vei og starte å ta bompenger til egen lomme...

Link to post
Share on other sites

 

For et lavt nivå du legger deg på. :nonod: Du famler i blinde uten noen sak her , og makter bare slenge dritt til de som er uenige . Hvis nå OF snur og gjør bøyene fri for alle nå , eller til neste år , viser det at du og Mulligan er på kollisjonskurs med stort sett alle.

Klart at oppfordring til hærverk er et mye høyere nivå!

 

Hva alle andre mener er for meg totalt irrelevant. Trodde du hadde fått med deg det etter alle disse åra :cheers: Det som er relevant er saklige argumenter. Få en offentlig, politisk debatt om dette. Men forvent da også både saklige motargumenter og at andre paralleller i samfunnet blir trukket inn.

 

At gratispassasjerene blir provosert forstår jeg. Det hadde jeg også blitt om noen trykket på et så ømt punkt fordi jeg ikke hadde ville bidratt med småpenger. Egentlig er noen nesten skuffende lette å erte opp :wink: god underholdning innimellom her

 

Kan tillegge at jeg var svært skeptisk til de første bøyene som kom for noen år siden. Tenkte akkurat samme som mange andre her. Helt til jeg tok meg en tur rundt og kikka ved Bile, utenfor Son, på Missingen, ved Sætre og i Hankøsundet og i Evjesund. Ser at bøyene er i bruk, og at folk setter pris på dem. Ser også at de ikke er til mer hinder akkurat der de er enn enhver annen båt som hadde ligget på svai. Jeg ser fler fordeler enn ulemper. Perfekt blir verden aldri

 

Om noen lurer på hvordan en sak skal tas opp er en mail til gruppeleder eller ordfører enkleste. Mailadressene ligger på kommunenes hjemmesider

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...