Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

Pinkvin skrev 2 minutter siden:

 

Det er jo bare en teknikalitet, medlem kan sende en 0,- betaling og få den godkjent så fremstår bøya som tatt i evt appløsning. Og hvorfor dette med kontroll hele tiden?

 

En app som viser hvilke bøyer som er betalt/ikke betalt (opptatt/ledig) løser alt. 

Var kun et litt ironisk svar på Bliss X sitt svar på hvem som skulle kontrollere. 

Men ja er nok plenty av muligheter idag for å finne en enkel å grei løsning, om det trengs betaling for å drifte disse.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 2 timer siden:

Komunene rundt Oslofjorden  støtter  OF  med  6 939 555      ca 60 bøyer

Vimpelintekter er                                                      1 465 165    de dekker nesten vedlikeholdet av bøyene

Noe sier meg at de bøyene burde vært ute på anbud og privatisert
En Enger type kunne sikkert fått ut 5 mil i fortjeneste

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
pipe skrev Just now:

Noe sier meg at de bøyene burde vært ute på anbud.
En Enger type kunne sikkert fått ut 5 mil i fortjeneste

 

En kan jo høre med de på Vestland(et) hvordan i alle verden de får det til gratis?

 

Nå må jeg jo si at jeg har litt tro på Vestlandinger, selv om jeg muligens er litt subjektiv ;-)

---

Hva er forresten en fra Vestland? Er han/hun en Vestland...ing? Vestland...er? Er ganske fælt når noen driver med byråkratisk vas på så høyt/lavt nivå at de tuller med navnebruk på den måten.... "Vestland"....*Grøss* 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 9 minutter siden:

 

Og da må en betale, og da vil alle med app se at du har betalt. 

 

Alternativløsningen ble presentert her tidligere, renn de i senk. ;-) 

 

 

nei man må ikke betale og alle med app kan se at man ikke har betalt. Kuult :cool: På min telefon er det forbud mot apper som har med betaling å gjøre. Betaler kun kontant, med kort eller med giro

Link to post
Share on other sites

Men hvis det koster en skarve 500 lapp for et helt år, hva er problemet?

Dette er vel en natt i Strømstad?

 

Man behøver ikke å finne opp et nytt betalings system for dette?

 

Hvis man bare kunne sagt at på disse bøyene må man ha vimpel, er man kjip og ikke betale pr år så kan man IKKE ligge der.

 

Som sagt tidligere ting kan ikke være gratis, tiltrekker seg bare ...

Easy life Happy life:)

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
maxi1431 skrev 25 minutter siden:

Men hvis det koster en skarve 500 lapp for et helt år, hva er problemet?

Dette er vel en natt i Strømstad?

 

Man behøver ikke å finne opp et nytt betalings system for dette?

 

Hvis man bare kunne sagt at på disse bøyene må man ha vimpel, er man kjip og ikke betale pr år så kan man IKKE ligge der.

 

Som sagt tidligere ting kan ikke være gratis, tiltrekker seg bare ...

Easy life Happy life:)

 

 

Om OF tok 100-200,- pr. døgn og lot alle bruke bøyene ville de økt inntektene sine betraktelig. 

 

I forhold til hvor mange som bruker sjøen i Oslofjorden er antallet med vimpel ingenting. 

 

Merkelig at OF er villig til å betale så dyrt for å opprettholde en diskriminerende ordning. Her er det store økonomiske tap, basert på vrangvilje. 

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev for 7 timer siden:

det er mye enklere med en giro i året som betales automatisk enn dette app tullet som enkelte ivrer for

Så da mener du en bergenser som er på båtferie må melde seg inn i alle de foreninger som driver med utplassering av bøyer på Østlandet om han skal på båtferie. Kun for å riskete at han ikke finner noe ledig på ferien sin?? 

Da bør jo alle som driver gjestebrygge på vestlandet, forlange årlig medlemskap for å ha lov å bruke bryggen. Blir akkurat det samme det.

 

For det blir nok mer å mer utbredt at en betaler med app/vipps for bruk av gjestehavner. Så kan du like det eller ikke. Men verden går fremover.

 

Samme med parkering. Billigste å enkleste måten er app betaling.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke alle som hyller digitaldiktaturet men det blir mer politikk og hører ikke hjemme i denne tråden. Her var det vel snakk om bruk av bøyene til OF tror jeg. Jeg betaler en gang i året til OF og bruker bøyene. OF driver ikke bare med bøyer. Hvis OF gikk over til at man skulle betale med app så ville jeg fortsatt brukt bøyene men ikke betalt. Tipper OF gjerne vil beholde sine medlemmer

 

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 11 timer siden:

 

Kommunene rundt Oslofjorden  støtter  OF  med  6 939 555      ca 60 bøyer

Vimpelintekter er                                                      1 465 165    de dekker nesten vedlikeholdet av bøyene

 

 

Dvs at OF har solgt ca 2930 vimpler. Og at OF støtter disse 2930 som har betalt 500 for bruk av bøyene med 2368 kroner hver for at de skal kunne ha dette privilegiet. Er det noen som synes dette er fornuftig bruk av offentlige midler?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg tror dere er blitt gale (nesten) alle sammen.

 

Dette er bøyer i utmarksommråder som er tilgjengelig for almenheten.

Når OF sier at båter med vimpler har fortrinnsrett betyr det at alle kan ta en ledig bøye uten formaliteter.

 

Ta en ledig bøye om den du trenger den! Drit i OF, apper, vimpler og annet tull som komliserer båtlivet.

Kos deg på sjøen.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Duppe skrev for 14 timer siden:

 jeg ligger og slapper av på en bøye og så kommer en seilbåt rett forbi og roper vilt at han skal ha plassen da han ikke kan se vimpelen min. Han kan ikke engang høre mitt svar før han kommer tilbake og med vilje kræsjer inn i båten min!

 

NilsPils skrev 1 time siden:

Ta en ledig bøye om den du trenger den! Drit i OF, apper, vimpler og annet tull som komliserer båtlivet.

Kos deg på sjøen.

 

 

bliss X skrev 24 minutter siden:

Vi andre bruker bøyene med god samvittighet enten vi har vimpel eller ikke. 

Hvor kos er det egentlig når ilsinte båteiere krasjer inn i båten din ?

Hvor god samvittighet får du egentlig når andre båteiere har kjøpt seg berettiget harme mot deg ?

Det er vel disse kjøpe-priviliegene som forårsaker disse konfrontasjonene.

Det eneste positive er vel at dere får ha de i fred for tilreisende båtturister, for hele landet har fått med seg hvordan dere oppfører dere rundt disse bøyene.

 

På vestlandet har vi Ryfri, BOF og andre som legger til rekke for flotte anlegg i uthavn, med brygger, grill og bålplasser, benker og bord, toaletter og bosstømming. Fritt for alle, og vi jager ingen, selv ikke østlendinger med OF vimpel i masta.

 

https://www.bof.no/uthavner

http://www.ryfri.no/kart/friluftsområder

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

OF gjør østlendingene en bjørnetjeneste ved å vimpelinfiserte sine bøyemedlemmer så de fremstår som idioter ovenfor resten av landet. 

 

Men greit, virker jo som de vimpelinfiserte forsvarer å få være sånn, mot betaling. Folk liker så mye rart. Ikke så mye å få gjort med det. 

Link to post
Share on other sites

OF bøyene er kjempefine, det er det tydeligvis mange som syntes siden jeg ser masse OF flagg på båtene i Oslofjorden i motsetning til båtplassens flagg. Det virker som bøyene er veldig godt besøkt både av båter med og uten OF flagg. Jeg betaler gjerne noen få slanter ekstra for at disse blir vedlikeholdt og passet på.  

Veldig glad for at de ikke helt gratis og at det finnes regler slik at båtbomser ikke bruker disse som permanent båtplass. Heldigvis passer det lokale havnevesenet på at det ikke blir liggende bomser der på heltid. Er medlem både i OF og SXK og all honnør til de som gjør jobben slik at vi som kommer slitene fra en krysning kan bare knyte tampen og legge oss.

 

Takk!

Hilsen båtboms.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 12 timer siden:

Hva er forresten en fra Vestland? Er han/hun en Vestland...ing? Vestland...er?

 

De er sikkert Vestlandinger. Greit å kunne skille dem fra alle oss andre som bare er Vestlendinger:crazy::rolleyes::giggle:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har tilgang på alle disse og bruker de.

Danskene har  over 300 bøyer som krever medlemskap  i en seilklubb eller  Danske Tursejlere. (nesten sant de 150 bøyer til DT kan brukes av alle).

 Har de sist 5 åra kun registrere 4 som ikke hadde vimpel og ingen sa noe til de, skulle forresten bare mangle.

Er bøyene opptatte slipper en ankret  et passe stykke unna.

Sverige har SXK 

Norge  har OF 

Hvorfor er det bare i Norge det er støy rundt bøyene  og for  meg ser det ut til at det er  de samme som støyer vær gang en håndfull eller to.,

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 37 minutter siden:

Hvorfor er det bare i Norge det er støy rundt bøyene  og for  meg ser det ut til at det er  de samme som støyer vær gang en håndfull eller to.

Noe av årsaken er at mange av bøyene ligger på steder det er uproblematisk å ankre. Bøyene "reserver" plass til utvalgte personer i områder hvor allemannsretten ellers gjelder. De er også tildels til hinder for fri ankring på enkelte steder. Og det at bøyene er til fri bruk for alle, men at betalende har fortrinnsrett skaper konflikter. Hvordan utøvelse av fortrinnsretten kan/skal gjøres er ikke beskrevet av OF. OF har lagt opp til en diffus ordning som er som skapt for mennesker som ønsker konflikt. 

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...