Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

Erik skrev for 8 timer siden:

Jeg mistenker at du lurer på noe, men er veldig usikker på hva, så jeg er svar skyldig hvis du ikke er i stand til å spesifisere hva det er du undres over noe mer utfyllende enn dette forsøket.

Ja jeg lurte på hva du mente i setning nr 2 men også om det var noen sammenheng mellom setn nr 2 og resten av det du skrev

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 7 timer siden:

Men faktum er at disse bøyene reserverer plass til en liten gruppe båtbrukere.

 

I denne tråden har det jo nå blitt endelig fastslått at de faktisk ikke reserverer plass for noensomhelst, med eller uten vimpel. Så ta en ledig bøye hvis du føler behov for det, og la deg ikke jage bort av vimpelfolket. Betal til OF hvis du har lyst . . . .

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev On 2.9.2019 at 23.03:

Ja burde være veldig enkelt dette. Blir jo bare mer å mer som kan betales med vipps. Kombinert med en APP, så kan også Svensken/Dansken betale uten å ha norsk mobil.

 

Har vart litt si og så.......Wippse eller Swisha over landegrenser, hvert land har hatt sitt eget system

 

men nå ser det ut å bli enklere

 

https://www.gp.se/ekonomi/ett-steg-närmare-swish-betalningar-utomlands-1.17713039

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Guest Sverrejo

Rett eller ikke rett. Hva med det moralske?

Det er udiskutabelt at det koster penger å anlegge og drifte bøyer.  Er det da så galt å bidra til dette, eller er det tøft å snike seg til slike fortøyningsplasser (primært blå bøye) uten å betale?

Jeg har valgt å betale/yte tilskudd til drift av blå bøye. Opplever ofte at det ligger store og kostbare båter i bøya, uten medlemskap.

Jeg velger da alltid annen ankringsmulighet, men undres over at noen har økonomi til dyr båt, men foretrekker å fortøye i bøyer som andre betaler for dem.  

Et annet spørsmål er om det er ønskelig med fortøyningsbøyer rundt omkring. Er redd vi til slutt blir omringet av ulike bøyer og knapt finner plass til å slippe dreggen.

Link to post
Share on other sites

@NilsPils: Jeg forstår ikke behovet for bøyene. I mitt nærområde er disse bøyene lagt på steder som er kjent som og merket i sjøkartene som ankringsplasser. Det er steder som er skjermet for vind, hat moderat dybde og god ankerbunn. Eneste misjonen jeg ser for disse bøyene er at noen få skal slippe bryderiet med å bruke eget anker. Så OF har etter mitt syn skapt et kunstig behov i dette tilfellet.

 

For øvrig har OF gjort og gjør en meget god jobb for å sikre allemannsretten rundt Oslofjorden. ?Uten OF og deres innsats hadde mulighetene for båt- og strand-liv vært sterkt begrenset. 

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, Sverrejo said:

men foretrekker å fortøye i bøyer som andre betaler for dem


Dette er ikke bøyer som "andre betaler" for, dette er bøyer lagt ut til allmenn bruk i friluftsområder. At utlegger prøver å gi inntrykk av noe annet burde du ikke ta for god fisk. Føler du deg lurt er Forbrukertilsynet rette instans.

Link to post
Share on other sites

Om jeg har forstått tråden rett, dekker vel betalingen på langt nær bøyene. De er vel avhengig av subsidiering i tillegg. Jeg kunne godt vært med på et slikt medlemsskap, men vegrer meg av to grunner. 

- Jeg er imot at de legges der det går fint å ankre, da jeg mener de tar plass fra allemannsretten, til reservering for betalende. Hvertfall så lenge det kjører folk rundt, som er villig til å jage andre med vimpel som argument. Om de fortrinnsvis var lagt, der ankring ikke er mulig pga vann/strømledninger eller dybde, hadde det vært mere positivt i mine øyne.

- Så lenge de ikke klart informerer til sine medlemmer, at vimpel ikke gir noen som helst grunn til å være ufin og jage andre som allerede ligger i bøya.

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 4 minutter siden:

 

For øvrig har OF gjort og gjør en meget god jobb for å sikre allemannsretten rundt Oslofjorden. ?Uten OF og deres innsats hadde mulighetene for båt- og strand-liv vært sterkt begrenset. 

 

Kanskje blitt som Nøtterøy

 

https://www.nrk.no/vestfold/dette-ble-folks-_strandsone_-pa-1_5-meter-1.14671748

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Sverrejo skrev 43 minutter siden:

 Er det da så galt å bidra til dette, eller er det tøft å snike seg til slike fortøyningsplasser (primært blå bøye) uten å betale?

 

Siden det er fullt legitimt å benytte disse bøyene også for ikke-medlemmer så blir bruk av ord som "snike seg til" helt meningsløse i mine øyne. Allemannsretten gjelder og sånn håper jeg det også forblir!

 

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev for 12 timer siden:

Ja jeg lurte på hva du mente i setning nr 2 men også om det var noen sammenheng mellom setn nr 2 og resten av det du skrev

Det var litt dårlig sittert, men båteieren Duppe fortalte om var så harm på ham at han skalv, før han da altså kjørte på ham med vilje.

 

Jeg ser for meg at jeg personlig ikke hadde greid å slappe av med god samvitighet under slike forhold, så ja det var en sammenheng i resonementet, selv om det var litt dårlig sitert.

 

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Sverrejo skrev for 4 timer siden:

Rett eller ikke rett. Hva med det moralske?

Det er udiskutabelt at det koster penger å anlegge og drifte bøyer.  Er det da så galt å bidra til dette, eller er det tøft å snike seg til slike fortøyningsplasser (primært blå bøye) uten å betale?

 

Hvem sniker her . . ?

Det moralske er, etter min mening, å respektere allemannsretten og ikke prøve å snikprivatisere og ta seg betalt med betalingsbøyer. Og når det endelig er fastslått at hvemsomhelst kan bruke bøyene uten betaling, så er det ikke noe umoralsk i det.

 

La utmarka i fred for kommersielle fremstøt . . . ! :smash:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Sverrejo skrev for 5 timer siden:

Rett eller ikke rett. Hva med det moralske?

Det er udiskutabelt at det koster penger å anlegge og drifte bøyer.  Er det da så galt å bidra til dette,

Bidrar allerede, min hjemkommune og fylkeskommune er med i OF. Bidraget går over skatteseddelen. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 5 timer siden:

ils: Jeg forstår ikke behovet for bøyene.

 

Det gjør ikke jeg heller.

For meg kan folk gjerne betale om de har sånn lyst til det, men de er da med på å støtte opp om uthuling av allemannsretten.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hvis det er greit at OF tar betalt for tilrettelegging i skjærgården, da er det vel også greit at kommuner nedover sørlandet tar betalt for bruk av brygger og søppeldunker i uthavner?  Det kjøpes holmer og bygges brygger til langt høyere kostnader enn de bøyene som ligger og dupper i oslofjorden. Ikke er det like mange innbyggere til å dele regningen heller. Personlig synest jeg OF skal heise det hvite flagget og senke alle vimplene.   Økonomiske bidrag fra båtfolk er greit nok, men gjør som resten av landet, bygg og vedlikehold for fri ferdsel. Ingen bør føle seg som snyltere om man ikke er støttemedlemmer i bøye eller bryggeanlegg. Gir medlemskap fordeler, så er det privatisering av fellesområder.  Første tiltak bør være å droppe vimpelen. Det bør være mulig å støtte felleskapet uten å forvente personlige fordeler. Bøyene består selv om man ikke kan se om båt naboen bruker bøyene uten medlemskap. Intensjonene var sikkert gode, men det har feilet totalt. Seilte inn til Oslo i sommer, og vurderte ikke engang å prøve en av disse blåbøyene av frykt for vimpelmafia.  Folk fra Oslofjorden benytter velvillig gratis tilrettelegging i Sverige og nedover sørlandet.  Da bør også svenske båter og båter fra andre deler av norge møte ett gratis tilbud i Oslofjorden. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvorfor kan man ikke bare bruke bøyene når de er ledige?

Hvorfor henge seg opp dette med vimpel? Hvis det kommer noen som vil jage dere bort så er det bare å ignorere dem. Ikke snakk med dem.

Det går også an å dele på en bøye. Har gjort det mange ganger og det har fungert helt greit. Enig i at dette vimpelsystemet bør avvikles men la nå ikke det være en showstopper. Jeg har vimpel men den ligger som regel hjemme eller jeg gidder ikke heise den.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev On 3.9.2019 at 14.14:

Hva med svensken, dansken, vestlendingen osv som ikke har fast opphold i "OF- området" men trenger en bøye for natta?

 

Ikke noe problem, de sender faktura.

Pinkvin skrev On 3.9.2019 at 14.14:

Hva med de titusener lokale båtbrukerne som bruker båt så sporadisk at de ikke ser hensikten med noe medlemskap, men har bruk for en bøye for dagen/natta?

 

Disse båtbrukere du hele tiden henviser til, finnes de egentlig? Sporadisk båtbruker som er ute 2-3ganger i sesongen og har behov for en bøye når han er ute.. Kjøp et anker er jo en tilnærming. 

Pinkvin skrev On 3.9.2019 at 18.08:

Kan ta en kikk på en svaibukt av topp kvalitet, nordenden av Sandø på Hvasser. Ene bøya er ok fordi det er for nært en grunne til å ligge på svai. 

 

Den andre ligger midt i ankringsplassen og ødelegger for mange båter som i stedet kunne lagt på svai. 

 

Her har jeg ligget mange ganger og igjen så ristes det i argumenter som det ikke er noe hold i, foruten at du irriterer deg personlig på disse bøyene..Bøyene på Sandøy ligger perfekt og egentlig ganske langt ute fra bukta. I sommer har vi vært der flere ganger og på det meste lå det 10-12 seilbåter på innsiden + motorbåter og 5-6 på utsiden og vest for bøya. Begge bøyene var okkupert, den ene av to båter, fantastisk fin dag for alle, så ingen med båtplassen vimpel, men mange med OF vimpel.

Link to post
Share on other sites

Spør du meg så synes jeg de få blå bøyene er et minimalt problem med tanke på å fortøye for eget anker, sammenlignet med de hundrevis av private bøyer som er lagt ut. Bare gjennom Vrengensundet mellom Tjøme og Nøtterø er det lagt ut minst 50 nye bøyer siste årene. Dette er en mye større bekymring for allemansretten. Takk og pris for Oslofjords Friluftsråd og kommuner som prøver i fellesskap og regulere dette. Da slipper vi anarki fra hvermansen. 

Link to post
Share on other sites

jotto skrev 1 time siden:

i frykt for at ankerlina skal tulle seg inn i tauet til bøya. 

 

Er det en ubegrunnet frykt? Har noen hatt problemer med det? 

Dette er normalt ikke et problem. Du legger deg normalt ikke så nær at du svinger rundt en bøye.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 55 minutter siden:

Spør du meg så synes jeg de få blå bøyene er et minimalt problem med tanke på å fortøye for eget anker, sammenlignet med de hundrevis av private bøyer som er lagt ut. Bare gjennom Vrengensundet mellom Tjøme og Nøtterø er det lagt ut minst 50 nye bøyer siste årene. Dette er en mye større bekymring for allemansretten. Takk og pris for Oslofjords Friluftsråd og kommuner som prøver i fellesskap og regulere dette. Da slipper vi anarki fra hvermansen. 

 

Kommer ikke Friluftsloven §7 til anvendelse her? Denne ble nevnt på forrige side.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...