Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

Jens_P skrev 45 minutter siden:

 

De er også tildels til hinder for fri ankring på enkelte steder. Og det at bøyene er til fri bruk for alle, men at betalende har fortrinnsrett skaper konflikter. Hvordan utøvelse av fortrinnsretten kan/skal gjøres er ikke beskrevet av OF. OF har lagt opp til en diffus ordning som er som skapt for mennesker som ønsker konflikt. 

 

Hvor er det ikke plass til å ankre ved siden av bøya?

 

Hvis bøya alltid er opptatt er det en populær plass. og sikkert Ålegress på bunn bøya bevarer Ålegresset.  

Hvis bøya ikke hadde hvert der så hadde det sikkert hvert en på svai der og da hadde det ikke hvert plass til deg da heller.. 

 

Det er da bar  å bestille vimpel. kan selge min fra i fjor til 1/2 pris .  :rolleyes::yesnod:

Regler for bruk av bøyene

• Bøyene skal brukes til overnatting der de som har OF-vimpel her førsterett.
• Bøya er beregnet for båter opp til 8 tonn deplasement.
• Det er ingen begrensning på hvem som kan kjøpe vimpel.
• OFs vimpel skal føres synlig på båten.
• Maks liggetid er 24 timer.

 

Hvem kan bruke bøyene?
Alle som ønsker det kan benytte seg bøyene, men har du kjøpt vimpel har du førsterett. Flere kan ligge i samme bøye samtidig, men det er førstemann som bestemmer om det er greit med flere.

Skånsom mot havbunnen

Bøyene bidrar til mindre slitasje av sjøbunnen. Vi kommer også til å forsøke å få lagt ut bøyer der det av forskjellig årsaker ikke er mulig å bruke anker.

Fordeler med vimpe.
Den viktigste grunnen å kjøpe vimpel at du bidrar til at ordningen videreutvikles og forbedres. Uten egenandel hadde det ikke blitt noen bøyer. OF er en non-profittorganisasjon. I snart 80 år har organisasjonen kjøpt friområder for bading og båtutfartssteder og tilrettelagt disse for brukerne. Drift koster og oppgavene til vedlikehold og skjøtsel må komme foran nye tilbud, som bøyer.

Vimpel gir førsterett. I tillegg til førsterett til bøyene garanterer OF at bidraget fra vimpelen går tilbake til båtfolket først og fremst gjennom flere bøyer og vedlikehold av eksisterende, men bidraget vil også i stor grad til bedre tilrettelegging i naturhavnene i Oslofjorden.

 

>PS.. er foreningen med i KNBF.

 KNBF-medlemmer får 120,- i rabatt på OF-bøyevimpel).

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

"Det er bare å bestille vimpel"...

 

Hva med svensken, dansken, vestlendingen osv som ikke har fast opphold i "OF- området" men trenger en bøye for natta?

 

Hva med de titusener lokale båtbrukerne som bruker båt så sporadisk at de ikke ser hensikten med noe medlemskap, men har bruk for en bøye for dagen/natta?

 

Hvorfor i alle verden skal ikke folk flest kunne betale for tilgang til en ledig bøye uten å måtte gå omveien rundt medlemskap og vimpel? 

-------

Kan noen forklare, med t-skje, hensikten med å gå via medlemskap når en kan øke inntektene ved å åpne for en normal betalingsløsning i stedet så flest mulig kan betale for bruk av bøyene? 

 

Det gir ingen mening å diskriminere type 90%+ av potensielle brukere fra å kunne kjøpe tjenesten samtidig som en sier at en må sikre inntekt. Det virker kun idiotisk. 

Link to post
Share on other sites

For noen år tilbake var jeg i møte med Klima og miljødepartementet og OF etter en klage jeg sendte inn, konklusjonen på møtet ble at det er ingen som kan nekte en uten vimpel å legge til OF's bøyer. Her gjelder allemannsretten og denne er ufravikelig. Allemannsretten gjelder også da for 24 timer, selv om eier av bøya er OF og at den er lagt ut med samtykke av kommune/grunneier. Dette er fastsatt i friluftsloven §7 Eieren eller brukeren kan likevel ikke motsette seg bruk av slike fortøyningsgreier for kortere tid når bruken kan foregå uten utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker.. Tidsaspektet ment med "kortere tid"  husker jeg ikke paragrafen på, men den er satt til 24 timer. 

Dvs. Kommer det 2 båter frem til bøyen samtidig skal han uten vimpel vike, har en uten vimpel allerede tampene i bøya, kan ikke vimpeladmiralen skrike å bælje, men må finne seg ei annen bøye.

(De fleste gjør dette, men jeg har også opplevet å bli påkjørt av vimpeladmiralene)

 

At OF forsøker å få det til å se ut som at det finnes spesielle regler som bare gjelder dem og deres medlemmer, har en ren økonomisk bakgrunn.

 

 

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 4 minutter siden:

Finnes dette skriftlig noe sted?

 

Jeg har ikke noe personlig, men regner med Klima og Miljødepartementet har ett referat fra dette møtet. Ble skrevet mye fra departementets side hvert fall.

Men leser man lovverket så står det også ganske klart der. 

 

Også om man leser på OF's egne sider står det:

Hvem kan bruke bøyene?
Alle som ønsker det kan benytte seg bøyene, men har du kjøpt vimpel har du førsterett. Flere kan ligge i samme bøye samtidig, men det er førstemann som bestemmer om det er greit med flere.

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 41 minutter siden:

 

Hva med svensken, dansken, vestlendingen osv som ikke har fast opphold i "OF- området" men trenger en bøye for natta?

 

Hva med de titusener lokale båtbrukerne som bruker båt så sporadisk at de ikke ser hensikten med noe medlemskap, men har bruk for en bøye for dagen/natta?

 

Nå tuller du vel mye.

det er da ikke verre  for de  å sette seg inn i landets reglene,  enn det var for meg hår jeg ville ha tilgang til  svenske  / danske bøyer.

Det er å utvise folkeskikk det å sette seg inn i landets regler.

Dessverre  ser   ut som  noen mangler den  evnen. 

Vet om en by som innførte betalingsapp for å slipp havnevakt, de måtte gå tilbake til kontroll for å få inn pengene. 

Forøvrig har jeg aldri sett Tyskere i de Danske bøyene   de ankrer.

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Morten83 skrev 32 minutter siden:

Hvem kan bruke bøyene?
Alle som ønsker det kan benytte seg bøyene, men har du kjøpt vimpel har du førsterett. Flere kan ligge i samme bøye samtidig, men det er førstemann som bestemmer om det er greit med flere.

 

Så hva er det egentlig folk maser om? Er ikke dette klar nok tale . . .?

Bruk bøyene. Betal hvis du har lyst.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 1 time siden:

Hvor er det ikke plass til å ankre ved siden av bøya?

 

En båt som ligger på svai roterer rundt ankerfestet  i takt med skiftende vindretning. Du må da ha klar bane til land og skjær minst tilsvarende en sirkel med radius lik lengden på kjetting du har lagt ut  pluss lengden på båten pluss sikkerhetsfaktor. Er det  flere båter som ligger på svai på anker vil svaie omtrent likt, litt avhengig av lengden de forskjellige har valgt på kjettningen. De kan derfor legge seg relativt nære naboen uten at det er et problem.   En bøye er en fast installasjon som ikke flytter på seg, og en båt som ligger på denne vil bare snurre rundt bøya, og alle som ankrer i nærheten må derfor ligge minst kjettingradius + båtlengde fra bøya. 

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev 8 minutter siden:

 

En båt som ligger på svai roterer rundt ankerfestet  i takt med skiftende vindretning. Du må da ha klar bane til land og skjær minst tilsvarende en sirkel med radius lik lengden på kjetting du har lagt ut  pluss lengden på båten pluss sikkerhetsfaktor. Er det  flere båter som ligger på svai på anker vil svaie omtrent likt, litt avhengig av lengden de forskjellige har valgt på kjettningen. De kan derfor legge seg relativt nære naboen uten at det er et problem.   En bøye er en fast installasjon som ikke flytter på seg, og en båt som ligger på denne vil bare snurre rundt bøya, og alle som ankrer i nærheten må derfor ligge minst kjettingradius + båtlengde fra bøya. 

 

For noe vås, er du i det hele tatt på vannet noen gang?

 

Vi og plenty med andre folk har ankret opp ved siden av bøyene både i Norge og Sverige i mange år og det har aldri vært et problem. Du må uansett ta hensyn til naboen når du ankrer, du vet ikke noe om lengden på tauet/kjettingen som vedkommende har brukt. Der det er bøyer så vet du i alle fall dette og må ta tilsvarende hensyn.

 

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev 18 minutter siden:

 

   En bøye er en fast installasjon som ikke flytter på seg, og en båt som ligger på denne vil bare snurre rundt bøya, 

 

Nå spurte jeg  @Jens_P s om hvilken av OF  bøyene  det ikke var plass til å ankre ved siden av.

 

 

Det du sier er  at der 3 kan ankre  kan en dytte inn 6 bøyer det må jo være kjempebra .:wflag:

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 16 minutter siden:

 

Nå spurte jeg  @Jens_P s om hvilken av OF  bøyene  det ikke var plass til å ankre ved siden av.

Det du sier er  at der 3 kan ankre  kan en dytte inn 6 bøyer det må jo være kjempebra .:wflag:

 

Det er vi enige i. Problemet er at dersom man legger EN bøye midt i en bukt der man tidligere kunne ligge på svai med  tre går man fra tre til en. 

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev 59 minutter siden:

 

For noe vås, er du i det hele tatt på vannet noen gang?

 

Vi og plenty med andre folk har ankret opp ved siden av bøyene både i Norge og Sverige i mange år og det har aldri vært et problem. Du må uansett ta hensyn til naboen når du ankrer, du vet ikke noe om lengden på tauet/kjettingen som vedkommende har brukt. Der det er bøyer så vet du i alle fall dette og må ta tilsvarende hensyn.

 

 

Vås?  Vi snakker om å ligge på svai her?  Dvs man ligger bare på et anker i baugen ikke tau til land. Jeg har ligget mange netter på svai, og joda du må ta hensyn til naboen. Men en bøye ligger helt stille,  og er i praksis "land" eller et "skjær" som ikke evil flytte seg. En nabo på svai vil svinge  i takt med deg selv så da kan man legge seg mye tettere på. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Roger jo skrev for 1 time siden:

Hvis om der som  osv

Hvor har OF gjort det  spurte jeg om???

 

Kan ta en kikk på en svaibukt av topp kvalitet, nordenden av Sandø på Hvasser. Ene bøya er ok fordi det er for nært en grunne til å ligge på svai. 

 

Den andre ligger midt i ankringsplassen og ødelegger for mange båter som i stedet kunne lagt på svai. 

 

En av to er ikke så gærnt. De kunne fint lagt begge, og sikkert flere så de ikke var i veien for noen. Det ville økt tilgjengeligheten til en fin plass for alle. Ikke økt den for noen få og ødelagt for de fleste. 

 

https://www.norgeibilder.no/?x=240148&y=6558531&level=16&utm=33&projects=2485&layers=&plannedOmlop=0&plannedGeovekst=0

 

Og ved Burø, Tjøme. En flott flate på bunnen for ankring, og også et sted en kunne lagt bøyer inn mot land, feks i sydøstre hjørne, men neida, vi legger den godt uti så vi tar opp ca halve svaiplassen med ett fast punkt. 

 

https://kart.gulesider.no/m/dGEUJ

 

https://www.norgeibilder.no/?x=239155&y=6563280&level=16&utm=33&projects=2485&layers=&plannedOmlop=0&plannedGeovekst=0

---

Nå gidder jeg ikke å gå i gjennom hvert eneste sted det er lagt ut bøyer, men det ser ut som et mønster av tankeløs utlegging. 

 

Vis gjerne til eksempler på det motsatte. Kudos for den nær grunna ved Sandø. Må vel være lett å vise til bøyer i bukter med rørledninger og kabler hvor det ikke er mulig å ankre osv. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Viktig å ha bak øret at en bøye potensielt ødelegger for fire, 4, båter på svai. 

 

Hver eneste bøye midt i en ankringsplass gir plass til en båt, tar plassen fra tre. 

 

Må man vite noe mer for å la være å legge en bøye på en ankringsplass?

Link to post
Share on other sites

Sist jeg lå der  var det 5 båter pluss mange  motorbåter på innsiden

Pinkvin skrev for 3 timer siden:

 

Kan ta en kikk på en svaibukt av topp kvalitet, nordenden av Sandø på Hvasser. Ene bøya er ok fordi det er for nært en grunne til å ligge på svai. 

 

Den andre ligger midt i ankringsplassen og ødelegger for mange båter som i stedet kunne lagt på svai. 

 

En av to er ikke så gærnt. De kunne fint lagt begge, og sikkert flere så de ikke var i veien for noen. Det ville økt tilgjengeligheten til en fin plass for alle. Ikke økt den for noen få og ødelagt for de fleste. 

 

 

 

 

Sist  vi var  på Sandø

var bøyene slik og det var  5 seilbåter  pluss at  det var mange motorbåter på innsiden, det er 84 m mellom bøyene

 

Sist jeg snakket med OF ville de gjerne ha tilbakemelding hvis en bøye var feilplassert  det var lett å flytte på de og steder som var uegnet å ankere på var var fint å få, men helst ikke over 10 meter da det kompliserte dykkingen ved inspeksjon.  

  

image.png.40bea34cbaf6f1bc86c41de02570c673.png

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

23 hours ago, Ventus said:

 

Håper egentlig du har video/foto og anmelder avhengig av alvorlighetsgrad i påseilingen.

 

Ja, angrer som sagt på at jeg ikke gjorde det selvom kræsjen ikke forårsaket synlig skade (hans skrog mot metallkant på min badeplattform) da det garantert er lover mot krenkelser av denne typen. Blir ihvertall ekstra irriterende hvis det skulle vise seg etter oppsett at det er strukturelle skader på badeplattformen eller festene hvilket jo ikke er usannsynlig da det jo er bra krefter i tung båt.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 6 timer siden:

Nå spurte jeg  @Jens_P s om hvilken av OF  bøyene  det ikke var plass til å ankre ved siden av.

Nå har ikke jeg påstått at det ikke er plass til å ankre ved siden av.

Men faktum er at disse bøyene reserverer plass til en liten gruppe båtbrukere.

Friheten og først til mølla gjelder ikke lenger, for du må ta hensyn til at det er eller kan komme en i bøya. 

Og som andre påpeker, morings-tau på bøya er kortere enn nødvendig tau(kjetting)-lengde ved normal svai-ankring. Svairadius på bøye er mindre enn for de som ligger for anker. Dette må man også ta hensyn til!

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Roger jo skrev for 1 time siden:

Sist jeg lå der  var det 5 båter pluss mange  motorbåter på innsiden

Sist  vi var  på Sandø

var bøyene slik og det var  5 seilbåter  pluss at  det var mange motorbåter på innsiden, det er 84 m mellom bøyene

 

Sist jeg snakket med OF ville de gjerne ha tilbakemelding hvis en bøye var feilplassert  det var lett å flytte på de og steder som var uegnet å ankere på var var fint å få, men helst ikke over 10 meter da det kompliserte dykkingen ved inspeksjon.  

  

image.png.40bea34cbaf6f1bc86c41de02570c673.png

 

 

 

Der kunne begge bøyene med fordel lagt nærmere grunnene på østsiden av bukta, og nærmere hverandre.

 

En fordel med bøyer er jo at de kan ligge nærme hverandre ifht å ligge på svai, det bør utnyttes så de "tar minst mulig areale" så og si. 

 

Alternativt kunne det lagt en bøye inn mot fjellet vest i bukta, men der pleier det å ligge båter baug inn med anker ut bak på dagtid så det må legges med omhu for å ikke komme i konflikt. 

 

Er også godt med plass utover fra bukta, ganske langgrunt der men på et tidspunkt så får en mindre le og kommer kanskje i konflikt med ordinær båttrafikk. 

 

SamH skrev for 2 timer siden:


..under 8 tonn. Så den skviser 4 båter i mitt tilfelle.

 

Joda.. når det er sagt så må de tåle mye de bøyene, har sett båter som vel både tar to og tregangen på maxvekta i bøyene. Ulempen er vel at de kan gjøre skade på de. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...