Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

Det skal vi! Men å fremstille det slik at man blir fortrengt av blå bøyer er jo helt høl i hue spør du meg.

Om man ikke vil betale bøyeavgift, så er jo dette helt frivillig, OF er jo til og med så raus at du kan ligge der og snylte på de som betaler. Ingen problem. Det eneste som skjer når jeg kommer er at du må flytte deg noen få meter, hva ere problemet ditt? Er du av den hyggelige typen så kanskje jeg inviterer deg til å ligge sammen med meg på bøya :wink:

Link to post
Share on other sites

Sverrejo skrev On 4.9.2019 at 9.46:

Rett eller ikke rett. Hva med det moralske?

Det er udiskutabelt at det koster penger å anlegge og drifte bøyer.  Er det da så galt å bidra til dette, eller er det tøft å snike seg til slike fortøyningsplasser (primært blå bøye) uten å betale?

Jeg har valgt å betale/yte tilskudd til drift av blå bøye. Opplever ofte at det ligger store og kostbare båter i bøya, uten medlemskap.

Jeg velger da alltid annen ankringsmulighet, men undres over at noen har økonomi til dyr båt, men foretrekker å fortøye i bøyer som andre betaler for dem.  

Et annet spørsmål er om det er ønskelig med fortøyningsbøyer rundt omkring. Er redd vi til slutt blir omringet av ulike bøyer og knapt finner plass til å slippe dreggen.

Absolutt enig !!!!?

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 45 minutter siden:

Det skal vi! Men å fremstille det slik at man blir fortrengt av blå bøyer er jo helt høl i hue spør du meg.

Om man ikke vil betale bøyeavgift, så er jo dette helt frivillig, OF er jo til og med så raus at du kan ligge der og snylte på de som betaler. Ingen problem. Det eneste som skjer når jeg kommer er at du må flytte deg noen få meter, hva ere problemet ditt? Er du av den hyggelige typen så kanskje jeg inviterer deg til å ligge sammen med meg på bøya :wink:

Nei man trenger ikke flytte seg

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, JRK said:

Det skal vi! Men å fremstille det slik at man blir fortrengt av blå bøyer er jo helt høl i hue spør du meg.

Om man ikke vil betale bøyeavgift, så er jo dette helt frivillig, OF er jo til og med så raus at du kan ligge der og snylte på de som betaler. Ingen problem. Det eneste som skjer når jeg kommer er at du må flytte deg noen få meter, hva ere problemet ditt? Er du av den hyggelige typen så kanskje jeg inviterer deg til å ligge sammen med meg på bøya :wink:

 

Hvor mye vekt tåler bøya igjen? Kan man strengt tatt si at "uansett" så er det bare å dele?

Skal letteste båt gå, den som kom sist (uten vimplel...) etc.?

 

De har egentlig skap et problem basert på hvor de er lagt ut, uheldige formuleringer for å "selge" medlemskap etc.

Enten får det være offentlig og fritt basert på enkle regler (first come, first serve...) eller så må det være noe annet. Ser for meg DNT sette ut 4 påler overalt med krav om at innefor der må teltet evt. flyttes om det kommer noen andre etc.  (ikke noen vektsammengligning mulig dog...)

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 6 timer siden:

Det skal vi! Men å fremstille det slik at man blir fortrengt av blå bøyer er jo helt høl i hue spør du meg.

Om man ikke vil betale bøyeavgift, så er jo dette helt frivillig, OF er jo til og med så raus at du kan ligge der og snylte på de som betaler. Ingen problem. Det eneste som skjer når jeg kommer er at du må flytte deg noen få meter, hva ere problemet ditt? Er du av den hyggelige typen så kanskje jeg inviterer deg til å ligge sammen med meg på bøya :wink:

 

Det er NÅ det.

Utgangspunktet til OF var at dette var bøyer forbeholdt medlemmer med vimpel. Siden har OF måttet gå tilbake på det og innrømme at allemannsretten gjelder . . .

 

Og som bliss X sier, ingen behøver flytte seg. Og kanskje noen er så rause at de lar deg ligge sammen med seg på bøya, for den vimpelen gir deg overhodet INGEN rettigheter i utmarka . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Min forståelse av begrepet "førsterett" strider her så til de grader med allemannsretten så jeg vil derfor hevde at det er allemannsretten som gjelder uavhengig av hva OF, og alle andre, måtte mene om den saken! Har man førsterett til f.eks en stilling eller en bolig så er det ikke snakk om tidspunkt for når en søknad har blitt levert, men helt andre kriterier.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Prinsippielt er jeg enig med deg Mouche. Allemannretten er endel av Norges Lover, og står over alle slags regelverk ala OF.

Men min påstand er at bøyene i svært liten grad begrenser allemannsretten din. Du kan jo bare legge deg rett ved siden av de blå bøyene om du vil. De andre tusenvis av private bøyer er derimot en begrensning, fordi mange av de står så tett at annen oppankring er vanskelig.

Det er en grunn til at man lagde de sjøveisreglene og etterhvert stilte krav til båtførerprøven, Fordi at folk ikke tar hensyn til hverandre, og ved dette unngå ulykker og forenkle ferdsel.

Setter stor pris på at myndighetene freder områder og at OF tilrettelegger for at flest mulig skal få nyte godt av naturen vår

 

Link to post
Share on other sites

For meg er det heller ikke allemannsretten som er problemet, men det faktum at man har en ordning som medfører situasjoner der noen mennesker føler de har en rett til å forvise noen andre fra et sted de har fortøyd. Greit nok om det gjelder en båtplass i ei havn, men ikke greit når det er en uthavn. Så for meg er det uforståelig at OF ikke endrer policy her, det medfører masse dårlig omtale år etter år.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 1 time siden:

For meg er det heller ikke allemannsretten som er problemet, men det faktum at man har en ordning som medfører situasjoner der noen mennesker føler de har en rett til å forvise noen andre fra et sted de har fortøyd. Greit nok om det gjelder en båtplass i ei havn, men ikke greit når det er en uthavn. Så for meg er det uforståelig at OF ikke endrer policy her, det medfører masse dårlig omtale år etter år.

Veldig enig. Det gir grunnlag for de rette folkene til å skape uhygge på sjøen. Bøyene må være åpne for alle, etter førstemann til bøya prinsippet. Da kunne jeg kanskje tenke meg å støtte det med medlemskap. 

Kunne aldri tenkt meg å be en annen båt å flytte seg fra bøye fordi jeg er medlem, og ikke han/hun. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Dette er egentlig ett problem oppstått på grunn av dårlig forvaltning av ett godt virkemiddel. Forvaltet på en god måte ville OF bøyer være til fordel for alle. 

 

Som det er nå bli det fort en polarisert for- mot debatt. Jeg er 100% for bøyer i offentlig regi via OF som i dag, og gjerne enda flere bøyer, men da må det gjøres på en måte som kommer alle til gode. 

 

Ut fra hvordan det forvaltes i dag ønsker ikke jeg OF bøyer velkommen. 

 

Hva med to helt enkle "regler"?

 

1. Bøyene skal ikke fortrenge muligheten for vanlig ankring

2. Bøyene skal være likt tilgjengelig for alle

 

Innunder de to reglene kan en selvsagt ha både betalingsløsning for alle, tidsbegrensing, reguleringer for å legge bøyer hvor det ikke er mulig å ligge for anker osv. 

 

Pr nå klarer ikke OF noen av tingene. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 1 time siden:

Innunder de to reglene kan en selvsagt ha både betalingsløsning for alle, tidsbegrensing, reguleringer for å legge bøyer hvor det ikke er mulig å ligge for anker osv. 

 

Pr nå klarer ikke OF noen av tingene. 

 

Tja.

De har jo en betalingsløsning, med bøyeflagg

De har tidsbegrensning, Ett døgn

 

Da har de jo oppfylt 2 av 3 av dine kriterier, bare ikke på din sære måte...

 

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 21 timer siden:

Det eneste som skjer når jeg kommer er at du må flytte deg noen få meter, hva ere problemet ditt? Er du av den hyggelige typen så kanskje jeg inviterer deg til å ligge sammen med meg på bøya :wink:

 

Hvis du hadde krevd at jeg skulle flytte meg, så kunne jeg vært så hyggelig du bare måtte ønske. Jeg hadde ikke giddi å liggi vedsina en sånn oppblåst ^@%!&$*! Som krevde at jeg flytta meg. 

 

Med ett sånt krav fra din side, hadde du gått glipp av den berykta soppstuinga mi, den varmerøkte biffen og iskald øl. 

 

MEN hadde DU vært av den hyggelige typen og spurt om du kunne lagt deg på samme bøye, så kunne det blitt både mat og drikke. 

Link to post
Share on other sites

Så bra Eika :smiley:

Jeg har faktisk kommet til bøye en gang og sett at båten ikke har hatt flagg, Spurte om jeg også ffikk ligge der. Da servete jeg en Irish, og der fikk jeg både en hyggelig kveld og en ny båtvenn.  Selv har jeg også blitt spurt og selvfølgelig deler man bøye og båtene ikke er for tunge eller det er for mye vind. Er ikke helt sikker på hvordan jeg hadde reagert på et nei, men å jage noen ligger langt inne.

 

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 7 timer siden:

 

Er det noen som kan bekrefte/dokumentere at det bliss x hevder er rett?

 

Det står: "Alle som ønsker det kan benytte seg bøyene, men har du kjøpt vimpel har du førsterett."

Båten som i følge OF har førsterett har ikke politimyndighet. Det er kun politiet som kan iverksette fjerning av båt fra en bøye dersom de har en lovjemmel noe jeg tviler på at de har.

 

Link to post
Share on other sites

Slik jeg og andre bøyebrukere jeg har snakket med tolker førsteretten betyr det i praksis at en med vimpel kan anmode om at den/de uten vimpler bør flytte seg.

 

Hvis de ikke ønsker å flytte seg så er den saken ferdig snakka. Har ligget to på en bøye flere ganger.

 

For flere år siden ble jeg utsatt for to rabiate båtførere som ville kappe fortøyningene mine noe de selvsagt ikke har lov til. Jeg ringte politet. Saken er omtalt i en annen tråd.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært på langtur med min båt og har fortøyd i bøyer av både blå farge og noen har også OF merke på, aldri fått noe annet enn hyggelige kommentarer det være seg seilbåtkapteiner eller motorbåtkapteiner, som meg. Tror nok at vanlig vennlighet vil løse det meste . Har bare båtplassenvimpel og en lokal fra min kant av landet, Ankerplassen båtlag. 

Redigert av M/S AIOLOS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

M/S AIOLOS skrev for 10 timer siden:

Jeg har vært på langtur med min båt og har fortøyd i bøyer av både blå farge og noen har også OF merke på, aldri fått noe annet enn hyggelige kommentarer det være seg seilbåtkapteiner eller motorbåtkapteiner, som meg. Tror nok at vanlig vennlighet vil løse det meste . Har bare båtplassenvimpel og en lokal fra min kant av landet, Ankerplassen båtlag. 

 

Dette er et lokalt problem i Oslo fjorden... det er fritt og fortøye for alle og en hver  i bøyene på Vestlandet og nordover....

 

Og når alt kommer til alt...så er det vel strengt tatt det også i Oslo fjorden....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...