Jump to content

Jeg slår et slag for Oscarsborg!


KongKing

Recommended Posts

Hei alle båtvenner,

 

Min sønn og jeg hadde en alle tiders tur til Oscarsborg igår, og vi traff også den sagnomsuste Lars... Som min sønn konkluderte: "Det var en hyggelig mann, pappa!".

 

Snart er desverre sommeren over, og neste helg (hvis været tillater detI går turen til Arendal hvor båten skal i opplag... så er det slutt for iår.

Men neste år... skal da våren komme tidlig, og sommeren skal nok engang vare evig... slik ser iallefall jeg det for meg.

 

Godkveld til dere alle som kjenner stresset slipper idét føttene treffer bryggen og idet siste fortøyning er kappet... da er mulighetene uendelige og Livet føles godt og det er godt å leve-

 

Vivere non est necesse, Navigare necesse est.

 

:-)

Redigert av Nagel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var det:) Så du hadde Båtplassen merker, men var ikke sikker på hvem du var. Men da jeg pløyde dagens finn annonser skjønte jeg det:) Du kan jo se om du får en god pris på den vakre Nidelven ved siden av deg også ;) Flott båt du har!

Vi liker båten, men jeg sikler på en annen om dagen, så det blir spenneden å se om det blir noe respons på annonsen :-)

Link to post
Share on other sites

Hovedøya er også fredet og der er det omtrent slik at du må søke om fasadeending for å slå på lyset eller trekke for gardinene.

 

Hele poenget med fredning er å bevare det akurat slik det er. Friluftsmuséum ville kanskje vært et bedre ord.

 

På radioen i dag snakket en dame om at det var mye mye mer enn selve holmen, masse installasjoner rundt på begge sider på fastlandet, småskjær, sikkert også Kopås og Husvik der det var batterier. Hun skrøt uhemmet av hvor viktig dette var ofr historien etc. Det var nesten som om vi hadde vunnet krigen denne dagen.

 

Hva dette betyr for gjestehavn gjenstår å se. Uansett vil all type utbygging bli stoppet. Ingen nye tiltak (nye hus eller endringer) vil bli godkjent.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Gjestehavnen på Borgen har helårsåpent, så strøm skal det være hele året. Vannet stenges når frosten kommer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og nå er vi hjemme igjen! Dro ut 10.30 og tilbake ganske nøyaktig 19.00! Flott tur og alt gikk knirkefritt.

Brukte rundt 3,5 timer til og rundt 3 tilbake (medstrøms pluss at vi tanket på Kavringen på turen nedover). Gikk i rundt 4,5-5,0 knop og mellom 2500 og 3000 omdreininger (høres det passe it?) og koste oss masse.

 

Var vel på festningen nesten to timer. Rakk et besøk på Aukrust-utstillingen i kommandantboligen og spiste lunsj om bord i båten før vi dro tilbake.

 

Motoren gikk som ei klokke, Webastoen varmet godt, og alle var enige om at det hadde vært en fin tur! :smiley: Gir mersmak med tanke på å prøve litt lange turer neste år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...