Jump to content

Jeg slår et slag for Oscarsborg!


KongKing

Recommended Posts

Supert, takk skal du ha.

Jeg så også at det var meldt knall vær (om enn litt kjølig) men har varme ombord, så det burde gå greit.

Tenker som deg at det kanskje er en del som allerede har satt båten på land og at det kanskje var en mulighet.

Når begynner det ellers å tette seg til?

Det blir vel en av de siste helgene- høsten er definitivt (desverre...) i anmarsj...

Link to post
Share on other sites

Torsdag: kyllingfilet med gresk salat, og Yougurt til dessert

Fredag: mørnet mørbradbiff med løk og Yougurt til dessert (Trude fylte 61 år den dagen)

Lørdag: Joika-kaker med ertestuing

Idag, søndag: Nakkekoteletter av svin og hermetisk fersken til dessert.

 

Og til alle middagene: En fyldig og rund rød Merlot-vin

 

Lars H.

 

 

Glemte å svare på denne.

 

Neida menyen ser helt grei ut den(bortsett fra Joikakakene:)).

Pleier ikke å gjøre så mye mer ut av det selv heller. Gidder ikke ta med meg jobben hjem, sånn til daglig.

Eneste er at 4 dager uten noe fra havet er uaktuelt for meg.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

I morgen er det båttur igjen, kun meg og skipshunden. Torsdag er det komledag, så da blir det Fjordlands komler på meg. Å lage komlene fra bunn av, orker jeg ikke. Men Fjorlands komlemiddag er faktisk ganske bra med kålrabistappe, saltkjøtt og pølser til. Kanskje jeg skulle se om det var makrell i butikken før jeg drar? Stekt makrell med agurksalat har jeg ikke spist på mange år. Trude liker hverken komler eller makrell.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skal prøve og få med rederrinnen denne helge for årets siste båttur.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

I morgen er det båttur igjen, kun meg og skipshunden. Torsdag er det komledag, så da blir det Fjordlands komler på meg. Å lage komlene fra bunn av, orker jeg ikke. Men Fjorlands komlemiddag er faktisk ganske bra med kålrabistappe, saltkjøtt og pølser til.

Mer matprat!

Torsdag var/er komle og saltkjøtt dag til sjøs ja.

Hvis vi tillfeldig er 3 nordmenn eller fler ombord i en periode. Salter jeg kjøtt og setter det fortsatt på menyen på torsdagene.

Da alt fra bunnen av. Har ikke noe valg, dårlig med komlepulver eller Fjordland i Angola

 

Toro's "komle pulver pose" er overaskende bra, under forutsettning at komlene kokes/trekkes i kokevannet etter saltkjøttet. Blir uansett litt søl i ett båtpantry.

Fjordlands, som jeg også har hørt er bra, blir jo det enkleste.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en gang hjemme forsøkt å lage komler med Toro's pulver, og det ble meget bra. Men forutsettingen var selvfølgelig koking i kraften fra saltkjøttet! Men problemet er saltkjøttet, på den lokale Meny-butikken har de godt utvalg i kjøttvarer, men de har nesten aldri saltkjøtt. Når mor hjemme i Stavanger skulle lage komler gikk hun til slakteren og fikk det der. Og det aller beste kjøttet var noe som ble kalt "islandsk dilkekjøtt".

 

Nå er forresten menyen for helgen klar: komler, kyllingfilet og mørbradbiff. Det er greie ting når en er alene med kun to kokesoner på Wallas'n.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Får svinge innom butikken i morgen for slike "pensjonistbønner" :giggle: , nå har jeg kun funnet frem peanøtter og chips. Og så får jeg med litt hjemmelaget Tosca-kake fra Trude. :yesnod:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Et lite tips hvis man ønsker noe som både kan stå i båten, er raskt og greit og samtidig sunt og fra havet- Bacalao.

Det er en bra variant (tro det eller ei) som du får på Europris fra Sunnmøre hermetikk, 800 g til 60 kroner.

Evt med litt ferskt brød til er dette utmerket proviant (og man kan godt nyte sin røde merlot til..:-)

https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52689/bacalao.jpg

Redigert av Nagel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men ikke bare var det snakk om ferdiglaget bacalao, men hadde fruen sett at den i tillegg var fra Ålesund, da hadde hun bare fnyst. Og ikke er jeg særlig glad i bacalao heller. Jeg fikk nok av det en gang jeg var med Trude på møte i Nordmørslaget og det sto Bacalao på menyen. Jeg sto da flere timer på kjøkkenet, skrelte poteter og rørte i bacalao-gryter til 200 mennesker. Det tok mange klesvasker før lukten gikk ut av klærne!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jøje meg, det høres ut som du har hatt en overdose med baccalao Lars.

Da avslutter jeg anbefalingen av bacalao og satser på en annen enkel variant: biff & rødvin...

(og til Mariell: Jeg deler din generelle boks-skepsis, poenget er bare at denne er uten mystiske tilsetningsstoffer og er fin å ha i reserve ombord i påkomne tilfelle).

:wink:

Link to post
Share on other sites

Skal ikke si mer om mat jeg. Nå gleder jeg meg bare til helgetur på Borgen. Men jeg er glad jeg har et godt Eberspächer varmeapparat. Jeg kom nettopp inn her hjemme på Skjetten etter en luftetur med Max, og det var heller kjølig ute med kun 2gr. Og jeg er glad vi har heldun-dyner i båten. Å ligge å høre på varmeren om natten, orker jeg ikke. Og noe særlig varmere på Borgen de to første nettene er det ikke meldt der heller.

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Misunner deg å være på sjøen nå Lars. Det er flott nå, og deilig med litt mindre trafikk i havnene. Selv har jeg blitt fristet av alle de fine rapportene fra borgen, og hadde planlagt å komme innom forrige helg. Dessverre ble det ikke tid, og nå er båten på land. Håper jeg kan få til en tur til våren i stedet.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Torsdag er komledag, hele året, alle år, i hver fall der jeg kommer fra: Stavanger! Men fårikål er godt det også, spesielt oppvarmet 2. dagen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvor blir det av alle båtene her? Jeg har nettopp hatt meg en aldri så liten tur ut i det våte elementet for å sjekke rur på propellen. Temperaturen var 15 grader, og propellen var omtrent fri for rur!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...