Jump to content

Jeg slår et slag for Oscarsborg!


KongKing

Recommended Posts

Håper du snart finner ut av problemene med alarmene som går. For meg virker det som om det er problem med forbindelsen(e) til selve instrumentene i instrumentpanelet. Synd jeg ikke var i båten da du var innom, jeg var vel på luftetur med skipshunden Max.

 

Du er nok ikke den eneste som sliter med mottak av NRK TV på Oscarsborg med den lille Glomex-antennen. Tryvann-senderen er den mest naturlige å bruke, men ser en på kartet er den langt unna og så ligger hele Nesoddlandet i veien for signalene. Men det er en annen sender dom faktisk ligger nærmere, Hvittingen på høyden øst for Sandebukten. Jeg får heller ikke inn NRK-TV med min 25cm Glomex-antenne, bortsett fra dersom jeg ligger ved "Kølabuen" der jeg tidvis får det inn. Men jeg har en liten 5-elements Yagii-antenne som jeg retter inn mot Hvittingen, og "Da går alt så meget bedre" som Kåre Willoch en gang sa.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har god erfaring med Triax og Grundig sin TV som sendet strøm til forsterker i antennen på Oscarsborg. . Antennen min står noe høyere enn andre motorbåter.

 

Ja, høyden er viktig. Har ikke hørt at seilbåtene har problem.

 

Gode signaler med Glomex Polaris

 

Men det er jo en retningsvirkende antenne. Vet du om det er Tryvann eller Hvitingen du bruker?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er kaffen åpen på borgen denne helgen ? og hvordan er det med plasser longside

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Det er omtrent vindstille her på Borgen nå, med 14gr. Dessverre ligger det noen lave skyer, men solen har meldt sin ankomst senere i dag. Her et par bilder fra i går kveld. Trudelutt blir ganske så liten innerst på bryggen.

bilde

 

 

 

bilde

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er vel blitt det. Og der vi ligger får vi minimalt av svell fra hekksjøgeneraler som ikke respekterer 5knop grensen i sundet. Og så treffer vi alltid kjentfolk som også legger seg på mer eller mindre de samme plassene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og vi koser oss fremdeles her på Borgen der det er temmelig fullt. Nå har det trukket over litt skyer, men for en stund siden var temperaturen oppe i 19gr. i skyggen! Litt trøtte er vi etter en natt med dårlig søvn. I nabobåten durte et ekstremt bråkete varmeapparat på full guffe i hele natt, og kl.0130 var det kraftig musikk og skarpe stemmer fra dem. Ikke lett å få sove da. Men ellers har vi det bra. Milan på kroen kom rundt med ferske rundstykker og smør i morges, - ikke dårlig! Og nå skal jeg snart få middag, Joika-kaker med poteter og ertstuing. Det er det lenge siden jeg har spist.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er det søndag eftermiddag og så godt som alle dro hjem i formiddag i regnværet. Men så kom solen, det er vindstille og 16gr. og vi ligger over til i morgen. Det er greit å være pensjonist og ikke skulle på jobb eller å ha unger som skal på skolen.

 

bilde

 

 

Her på Borgen er det plass for både store og små. Disse "andungene" kom seilende helt inn i havnen inn i går, og gikk for ikke lenge siden.

 

bilde

 

 

Og hva med denne litt spesielle båten med sklie?

 

 

bilde

 

Her i båten har "freden og roden" senket seg, og snart er det tid for middag.

 

bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Jeg må få lov til å korrigere det jeg tidligere skrev om mottak av TV på Oscarsborg. Der skrev jeg at jeg rettet antennen sydvestover og tok inn senderen på Hvitingen. Dette er ikke korrekt.

 

Det som er korrekt er at jeg som sagt retter antennen mot sydvest, men det er ikke senderen på Hvitingen jeg mottar. Det er faktisk signaler fra Tryvann med NRK på K52 som reflekteres fra åsen mot Storsand jeg mottar med 98% kvalitet og signalsyrke "middels til bra".

 

Lars H.

 

 

Du er nok ikke den eneste som sliter med mottak av NRK TV på Oscarsborg med den lille Glomex-antennen. Tryvann-senderen er den mest naturlige å bruke, men ser en på kartet er den langt unna og så ligger hele Nesoddlandet i veien for signalene. Men det er en annen sender dom faktisk ligger nærmere, Hvittingen på høyden øst for Sandebukten. Jeg får heller ikke inn NRK-TV med min 25cm Glomex-antenne, bortsett fra dersom jeg ligger ved "Kølabuen" der jeg tidvis får det inn. Men jeg har en liten 5-elements Yagii-antenne som jeg retter inn mot Hvittingen, og "Da går alt så meget bedre" som Kåre Willoch en gang sa.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det du ser er en såkalt formsydd "Hansentopp" som er helt tett. Den gjør at det blir mye varmere inne i en kalesjebåt, og så fuktig er det ikke inne i båten med varme på at det blir snakk om jordslag. Jeg har den ikke på annet enn når det er kalt og temperaturen går ned mot 5gr. eller lavere om natten og vi er i båten."Hansentoppen" er også ypperlig når kalesjen synger på siste verset og begynner å lekke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha bråkete naboer en eller begge helgenettene, ser jo det der virkelig deilig og fredelig ut.

 

Bare ett spørsmål. Ble litt bekymret. Litt tidligere i dag nevnte du at "nå er det snart middag". Det var ikke sånne hermetiske Joika kaker i dag også???:):)

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Vel vel, nå synes jeg faktisk at Joika-kaker med poteter og ertestuing er ganske så godt en sjelden gang. Det er vel ikke for ingenting at det er en av de middagene på boks som har vært i butikkene i utrolig mange år. Men ellers besto menyen denne helgen av:

 

Torsdag: kyllingfilet med gresk salat, og Yougurt til dessert

Fredag: mørnet mørbradbiff med løk og Yougurt til dessert (Trude fylte 61 år den dagen)

Lørdag: Joika-kaker med ertestuing

Idag, søndag: Nakkekoteletter av svin og hermetisk fersken til dessert.

 

Og til alle middagene: En fyldig og rund rød Merlot-vin

 

Så egentlig har vel ikke menyen vært så ille, selv for en ekspert som deg?

 

Ellers er det vel ikke helt korrekt at vi var alene ved bryggen. Svanfrid har flere ganger kommet bortom for å få en brødbit.

 

bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er nok bare den sølvgrå "Hansentoppen" du ser. Nå klokken 2350 er det fremdeles vindstille og 13gr!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars; vi låner bort svanene våre. De har tilhold i San Take' ellers i året. Vi har sakt til dem at de skal se litt av verden for å vite hvor godt de har det i hjemmehavn.

I dag har det vært vindstille og et praktfullt høstvær på rundt 20 varme. Litt kjøligere i morgen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

For hver uke som går nå burde det bli færre båter, men det er jo meldt meget bra vær (dog litt kjølig) til helgen, så en god del båter blir det nok. Men det var fremdeles ledige plasser sist helg på den tiden. Men du kan jo spørre igjen her på forumet på fredag eftermiddag. Jeg har PC'n på i båten hele tiden, og det er ikke lenge mellom hver gang jeg sjekker opp om det er noe nytt på forumet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...