Jump to content

Trenger råd til kjøp av båt, budsjett 2mill. 36-40 fot og fly.


Nejo

Recommended Posts

Den stygge gule stripa har jeg allerede god erfaring med å ta bort med oksalsyre. Går (nesten) som en lek :) Det eneste jeg kom til å tenke på er at jeg tidligere har hatt fri mulighet til å ta båten opp for spyling og vasking når som helst. Med større båt er man vel begrenset til å ta en hovedshine en gang i året da opptak av båt fort kommer på kr. 100 per fot. Ser at mange marinaer har en uke på land samt grovspyling inkludert i prisen, men å gå ordentlig over en båt av størrelsene vi snakker om her vil vel ta mer enn en uke? Hvordan klarer dere å holde båtene deres rene??

 

Nå er jeg forsåvidt heldig som har tilgang til båtkran på jobben, men tror ikke denne er sertifisert til å løfte mer enn 6 tonn (må sjekkes). Vil mest sannsynlig kunne være nok til å heve båten litt i akterenden eller bauen for enkle reparasjoner og vask i vannlinja, men den er ikke stor nok til å heve hele båten på land.

Link to post
Share on other sites

Ad adkomst: min fairline er halvåpen, den har en stang i høyde med nedre line rundt båten. Foran der et anker. Ville nok vært vanskelig å komme i land, men en solid og spesialsveiset stige som holder fast i nevnte stang, hviler på bruceankeret og peker et stykke forover gjør det ganske greit å komme seg i land likevel. Ser ikke det som noe problem. Fikk sveiet på et ekstra og utskyvbart trinn slik at vi kommer opp om vi må fortøye inn motnen strand og må stå i vannet.

 

Men vindfang er utfordrende. Har nok en annen erfaring enn rem, kanskje pga annen båttype? Vedlig utfordrene er min erfaring, og legger mye begrensninger på oss som vi ikke var vant til tidligere. Når har vi riktignok en voldsom kalesje som skaper ekstra vindfang, og en båt som er rmelig flat akter. Dette gir mye vandring. Når båten vandrer litt frem og tilbake skifter også draget på brucankeret, som trekkes litt og litt innover. Vi har 20 kg på 36 fot båt. Har aldri sluppet brått, men har flere steder strammet og strammet og strammet. Er flink til å legge ut mye kjetting, men vindfanget blir stort, og med et stort antall tonn i bevegelse drar det godt på ankeret

Link to post
Share on other sites

Ang det og komme iland så skjønner jeg ikke problemet.. Her er en båt jeg bygde om i bauen i våres (T39) ... lettere enn det så må en ha heis :thumbsup: Det er lagd "haifinner" ned på et Sp 75 bauspyd fra båtsystem med 4 trinns baugstige uttrekkbar under. Dette er er montert ovenpå fairlines orginale ankerrulle.

 

262388_491243464233094_1253533688_n.jpg

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Dette systemet ser da mer enn godt nok ut for oss. Jeg tenker litt på mine foreldre som slett ikke blir bedre til beins med årene, men når sant skal sies så er det vel ikke dem vi kommer til å med oss mest når vi skal ligge i uthavn. Ser veldig bra og betryggende ut, Thorlyn.

 

Eller fortsetter vi letingen og ser på mye båt om dagen. Vi har offisielt båtplass fra 1.1.13, men har mulighet til fortøying i havna inntil plassen blir ledig. Vanskelig å ha is i magen, men nå kommer vinteren..

Link to post
Share on other sites

He he vinkelen bildet er tatt fra lurer en.. Neida det er ikke bøyd inn noe som helst.. Rekka er kappet der framre støtte møter øvre.derpå er det tigget inn haifinner som går ned på bauspydet. Den orginale waier som går tvers over er beholdt og fungerer som port. Poden på 5 klatrer lett opp og ned i stigen og går iland. Haifinnene er gode håndtak og ser estetisk riktig ut.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Den så ganske bra ut! Grunnen til at jeg tok opp temaet er at dette ikke er standard på disse båtene, ikke at det er så fryktelig dyrt å ettermontere en slik stige, men det er ofte høyt ned og for noen gir dette en begrensning i bruken som man kanskje ikke tenker på når man kommer fra en daycruiser.

Når jeg først er i det kritiske hjørnet så vil jeg klage litt over "badeplattformer" som egentlig burde kalles "fast landgang". Noen av de er dårlige om man skal ta seg i land longside eller til nabobåten. Smale, glatte dollbord er ille nok.....

Link to post
Share on other sites

Da var det kanskje på tide med en aldri så liten oppdatering i vår ferd mot ny båt.

Akkurat nå er det to spørsmål jeg jobber med å finne svaret på. Jeg er i ferd med å hente inn priser og erfaringer ift løpende kostnader med å ha (lånefinansiert) båt. Jeg er heldig og har fått mange gode innspill her i tråden, men ønsker et enda bedre grunnlag for å vite hva jeg går inn i før jeg tråkker på gassen..

 

Det andre spørsmålet har jeg færre innspill på, og det hadde vært interessant å høre hva dere synes. Vi hadde nettopp et motorhavari på en eldre båt vi har på jobb, og da kom utsagnet fra en av våre mekanikere "man må nesten regne med slikt på eldre båter." Høres i og for seg logisk ut med saltet i miljøet rundt båten, men er dette noe jeg nesten "bare må regne med" dersom jeg kjøper en 10-15 år gammel båt? Vedlikehold vil selvsagt spille inn her, men en forutsetning må være at alle servicer er fulgt. Jeg har hørt mange historier her inne om at gamle Tamd motorer er steinknusere og at det sjelden er problemer med disse. Hva med de tingene man ikke kan kontrollere?? Hva om ventiler eller stempler tar kvelden med bråstopp som konsekvens? Høres dyrt ut!! Vil sannsynligheten for dette være høyere i en båtmotorer enn f.eks om den står i en lastebil? Dette spørsmålet er ganske sentralt for meg i og med at eldre båter er veldig aktuelle for oss..

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg vingler litt mellom forskjellig båttyper om dagen og ser litt på Ph 38 og P40. Kjøper jeg en slik ser jeg for meg og ha den endel år, så er derfor fristet litt pga ikke-elektroniske lavturtallsmotorer og strake aksler.

P40 ligger litt høyt i pris, mens Ph 38 begynner og komme seg ned på et bedre nivå. Nå ligger det 4 stk på finn, men alle er litt langt unna for meg for å taa en kikk på sparket.

 

Spørsmål for de som har sett Ph 38 og kanskje P40/ tilsvarende også: Lukene over motorer åpner seg slik at man kommer til mellom motrene og ca halveis inn på toppsiden. Det virker mao vanskelig og komme til ytterkant av motorene, og jeg ser for meg at oljefilter og impellerskift på SB motor (63p) må være en utfordring for ikke å snakke om hvis man må ha ut startmotor, dieselpumpe eller kjølere.

Det jeg lurer på er om sofaen på SB og benken/ sofaen på BB side kan tas ut og om det er luker under som gir tilgang til yttersidene av motorene og evt tanker?

 

Slike ting er litt vesentlig nå som båtene er 10+ år gamle.

 

Takker for svar :)

 

Ph 38

51_1890734843_xl.jpg

 

00_1138058895_xl.jpg

 

00_380096590_xl.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg vingler litt mellom forskjellig båttyper om dagen og ser litt på Ph 38 og P40. Kjøper jeg en slik ser jeg for meg og ha den endel år, så er derfor fristet litt pga ikke-elektroniske lavturtallsmotorer og strake aksler.

Spørsmål for de som har sett Ph 38 og kanskje P40/ tilsvarende også: Lukene over motorer åpner seg slik at man kommer til mellom motrene og ca halveis inn på toppsiden. Det virker mao vanskelig og komme til ytterkant av motorene, og jeg ser for meg at oljefilter og impellerskift på SB motor (63p) må være en utfordring for ikke å snakke om hvis man må ha ut startmotor, dieselpumpe eller kjølere.

Det jeg lurer på er om sofaen på SB og benken/ sofaen på BB side kan tas ut og om det er luker under som gir tilgang til yttersidene av motorene og evt tanker?

 

At motorer og drivverk var av konvensjonell type og mulig for en nevenyttig amatør å skru på var vesentlig for meg også da vi byttet for et par år siden. Jeg gjør allt selv og hater å sette bort arbeid på motor gear og drivverk forøvrig. Ikke i første omgang fordi det koster masse penger, men mer fordi jeg synes slik jobbing er gøy og utfordrende, og fordi det gir meg en unik mulighet til å lære og forstå funksjon og virkemåte på de tekniske inrettningene. Forstår du funksjon, oppbygging og virkemåte står du mye sterkere den dagen noe stopper for deg på sjøen.

 

På Ph 43, og også så vidt jeg har sett på PH38 og -40, kan du løsne noen skruer som holder soffaen til skottet på Stb side. Da kan du trekke fram soffaen og få tilgang til ei leddet luke som dekker området mellom motor og skott. Min Stb motor har montert et oljefilteradapter som gjør det enkelt å skifte oljefiltere på Stb motor, men skal du bytte bypasfilter, impeller eller startmotor (måtte gudene forby) er du avhengig av tilgangen som denne luka gir.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Takker for svar REM!

Jeg er av nøyaktig samme oppfatning som deg ang det å gjøre ting selv i tillegg til at jeg har særdeles liten tillit til båtmekanikere enten det er merkeverksteder eller andre slendrianner. Ville kun brukt fagfolk på ting en ikke kan gjøre selv som dieselpumpe f.eks.

Det viktige er at det er mulig og komme til. Mange båtprodusenter synder her da mye installeres før dekk og overbygg kommer på.

 

Hvordan er det på BB side? De Ph38 jeg ser på har skap på BB side. BB luke er også kort grunnet FB trappen.

Kan skapet fjernes, og er det tilsvarende luke der?

 

Synd disse båtene er langt unna (Stavanger til Ålesund), men det kunne jo blitt en fin hentetur (om alt funker).... :)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vil sannsynligheten for dette være høyere i en båtmotorer enn f.eks om den står i en lastebil? Dette spørsmålet er ganske sentralt for meg i og med at eldre båter er veldig aktuelle for oss..

De fleste motorer i dette segmentet er meget pålitelige saker og tåler mange timer/år på telleren. Det kan allikevel skje feil og reparasjonskostnadene kan fort komme opp i ubehagelige størrelser, dette er ikke personbilmotorer. Motorskadeforsikring er nødvendig og for eldre motorer kan det by på problemer. Båtmotorer går "alltid" med høy belastning så hvis noe akutt inntreffer kan det ofte bli betydelig skade. Jeg ser at mange er negative til elektronikk på motorene, jeg vil anta at dette skyldes at det er litt "black magic" for mange. Det finnes mange argumenter for og mot, men for den som har et åpent sinn og velger å lære seg litt om denne "nye verden" så vil jeg hevde at elektroniske styre- og overvåkningssystemer er hensiktsmessig på store båtmotorer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt en pris på vodia men husker ikke riktig annet enn at jeg syns det var overkommelig. Endel er open source og hvis du har digitalt styresystem som f.eks. EVC kan du via en gateway få all info på bus'en opp på laptop'en eller på en nettverksplotter. Ikke så mye bruk for diagnoseutstyr etter min mening ettersom du sletter feilkoder når du stopper motoren og det meste kan kalibreres fra førerplass. EDC er langt enklere men kan være mere krevende å feilsøke. Service gjør du uansett selv, det dummeste jeg hører er radioreklamen som forteller at med service på volvos bilverksted får du gratis oppgradering av ti computere. Som om det skulle være et pluss...... :lol:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Ikke glem å sjekke ut en Flem 340/350 eller Spirit 360.

Fantastiske båter som dekker alle behov.

Vi har hatt vår 340 i ett år nå og er knallfornøyd (har to barn på 9 og 11 år nå). Vi har "vokst opp" på vannet og har hatt mange båter før, men denne skal vi nok ha i mange år fremover. :)

Link to post
Share on other sites

Det blir vel egentlig lite sammenlignbart. En Flem/Spirit på 6500kg vs. en Fairline/Princess på 11-12.000kg.

 

Det kom for øvrig en Fairline Ph 38 til salgs i dag. Den ser ved første øyekast ut til å være et godt kjøp:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37404066

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Norske FB båter er ikke aktuellt for oss. Føler de er milevis unna de store engelske på design, kvalitet og teknisk.

 

Det kom for øvrig en Fairline Ph 38 til salgs i dag. Den ser ved første øyekast ut til å være et godt kjøp:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37404066

 

Har sett den for lengst. Så den 10 min etter at den ble lagt ut 00.30 i går natt, hehe ;)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Den som er avbildet ligner mye på en som lå til salgs i Tønsberg-området for 2 år siden. Den var løftet med for trangt skrev og hadde klemskade. Men alt av elektronikk var nytt. Det samme med hekk-thrustler. Den hadde rift i skinnet i salong, samt hadde hatt lekkasje pga løftet.

 

Nå er det ikke sikkert at det er samme båt, men det ligner veldig. Tror kanskje REM kan bekrefte/avkrefte dette. Uansett koster ikke en telefon mye for å få dette avklart. Uansett er PH 38 en vakker skute!

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

det ligger jo en tilsalgs i Porsgrunn. Har sett på den og den ser fin ut. Ikke så langt det vel!

Har sett den, men den er noe dyr. Få av Ph38 med CAT 3126 har jeg lest meg til.

Den hvite i Stavanger ser fin ut, men er priset 200' over den i Ålesund.

 

Den som er avbildet ligner mye på en som lå til salgs i Tønsberg-området for 2 år siden. Den var løftet med for trangt skrev og hadde klemskade. Men alt av elektronikk var nytt. Det samme med hekk-thrustler. Den hadde rift i skinnet i salong, samt hadde hatt lekkasje pga løftet.

Interesant! Var du og kikket på den?

Denne du tenker på? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24191691

Dette er samme som nå er til salgs i Ålesund. Står ikke noe om timer der heller.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...