hanto1 Svart 28.August.2012 Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 På gamle stålklumper kan man også syre ut systemet med sterkere stoffer. Unitor har Descalex & Descaling liquid, disse er veldig effektive for rust, salt og avleiringer. Link to post
TMe Svart 28.August.2012 Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 Helt korrekt "rudir". Skal man på død og liv holde på sjøvannskjøling er det fornuftig med regelmessig rens i forkant av varmgang. Har man dradd det for langt blir det langt mer omfattende å få motoren "feberfri". Likevel bør man prøve rensing før man begynner med omfattende mekking og spesiellt om man ikke er erfaren med motormekking. Ombygging til ferskvannskjøling bør abs. vurderes, men først må motoren være "feberfri" I praksis viser det seg at disse motorene tåler mye sediment nederst i sylindrene. Ved å gjenta prosessen vil man få ut litt hver gang. Link to post
rudir Svart 28.August.2012 Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 Helt enig "TMe", kjemisk rensing kan det være verd å prøve, men tviler på at den kan få ut (dvs. opp) sedimentet fra sylindrene. Ville derfor anbefale å kople rensesirkulasjonen til disse tappekranene som sitter nederst i sylindrene (hhv. erstatte dem med passende rør). Hvis det ikke kommer ut noe rimelig mengde væske der nede, ville jeg heller begynne å skru... Link to post
TMe Svart 28.August.2012 Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 Utfordringen "rudir" er at tappekranene kun er M10x1 og skal man sette inn noe rør her så blir det bare noen "mikkemusgreier". Dog er ideen god i teorien. Før man går i gang med rensevæske er det smart å demontere kranene, koble spyleslangen til vanninntaket på manifolden og samtidig stake med ståltråd eller en tynn wire til det renner friskt og uten rustflak. Deretter kjører man på med rensevæske. Vil nok være påkrevet med flere gangers utspyling mellom renseøktene. Link to post
bilo3 Svart 29.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2012 I dag har jeg kjørt motoren varm tre ganger med systemrensblandinga i systemet. Lar den stå til i mårra tidlig før jeg skal skylle gjennom systemet med ferskvann. Ser alt bra ut da, så legger jeg ut på prøvetur. Har selvfølgelig gammelbåten på slep. Hvis alt er i orden nå, skal jeg kjøre båten til en privat båtslipp for å få gravd den litt ren under. Båten hadde tross alt ligget fast i fortøyningen i to år da jeg kjøpte den, så det er nok en del "skog" under den nå :) Oppdatering kommer !! Link to post
bilo3 Svart 30.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 #"@£$$!!! Eller noe sånt ! Jeg putra utpå i dag, med gammelbåten på slep. Kom ca dobbelt så langt som sist, men så plutselig dabbet motoren av og stoppet. Jeg gikk ca 20 minutter på masjfart før dette skjedde. Hva nå ? Ny motor ?? Noen som har en til overs ? Link to post
M20B25 Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 (redigert) Ny motor er såklart den "beste" løsninga hvis man ser bort fra det økonomiske. Jeg hadde ikke kosta det på en båt til under 200.000,- minimum. Jeg har selv hatt samme motor som deg, gikk varm og stoppet. Da var det bare å demontere. Og tro meg, disse motorene er simple som fy og skru på! Kjøp slipesett her: http://crommarine.bai.se/ legg inn artnr 121049 og se settet til 790,- Du blir overrasket over hvor mye rustflak du drar ut av kjølekanalene, både i topp og sylinder... Etter å ha hatt fra hverandre en slik maskin, kan jeg ikke fatte hvordan systemrens kan gjøre motoren fin igjen. Det er STORE rustflak man fjerner. Gjerne 5x10cm flak.. Så min anbefaling til deg er å løfte ut motoren og sett igang. Det er så enkelt at det bare er morsomt :-) Skal selv til på en MD11D snart, sviver som en klokke, men kjøler stort sett ingenting. Kjempegreie motorer å skru på, sålenge du har de ute av båten ;-) Lykke til! Redigert 30.August.2012 av M20B25 (see edit history) Link to post
tom-ass Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 så plutselig dabbet motoren av og stoppet. Og da var tempaturnåla på det røde? Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
rudir Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Det var noe gunstig pris til pakkningsett. Men husk at furingene skal ut, da trengs det enda noen o-ringer til. (mellom furing og mantel, og mantel og blokk ) Det skal bli en bra og pålitelig motor nå. Lykke til! Link to post
bilo3 Svart 30.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Takk for tips. da blir det demontering da. Hvis jeg kjøper dette settet 111149 i tilleg, så har jeg vel det jeg trenger ? Link to post
bilo3 Svart 30.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Forresten...Hvet dere hva jeg trenger, og ca pris for å bygge om motoren til ferskvannskjøling ? Brukte deler er vel å oppdrive ? Link to post
Sjøtunga Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Du trenger et ombyggingssett fra Martec til rundt 6 båtlapper. Søk på Martec hos f eks hjertmans.se Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
M20B25 Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Ser ut som du har riktige o-ringer ja. Jeg gikk ikke så grundig til verks da jeg gjorde det på min. Men det er jo absolutt der det verste somregel pleier å sitte.. Her har du ferskvanns-kit til din http://crommarine.bai.se/default.asp?lProductId=34553 Er det kun for å hindre rustdannelser og slikt i systemet igjen, eller skal du koble inn en defroster/varmtvannsbereder på? Hvis du ikke skal koble noe ekstra på, hadde jeg bare kjørt med saltvannskjøling. De motorene er ikke verd å koste på noe mer enn det du skal til med nå. .. Da kjører du heller System-rens annenhvert år for å vedlikeholde, du har jo tross alt på forhånd fjernet all dritt inni der. Så da går det i vanlig vedlikehold ;) Link to post
bilo3 Svart 30.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Grunnen til at jeg vurderer ombygging til ferskvann er blant annet at jeg har liggende et nett lite varmeapparat som har sittet bak i en varebil. Det består av en liten messingradiator med slangekobling inn og ut, og en 12volts-vifte som blåser luft gjennom radiatoren. Dette sitter i et lite hus av syrefast stål, og er jo derfor ypperlig til båtmontasje :) Jeg bygger ikke om uansett pris, så vi får se hva det blir til. Først skal motoren innlegges for utblokking Link to post
M20B25 Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Aha, da forstår jeg. Du kan vel få tak i brukt sett til en 2-3000,- men nytt er såklart det beste når du først skal gjøre det ordentlig. Disse motorene sliter i tillegg litt med lavt oljetrykk, min gjorde det. Godt under 0,5bar på tomgang. Ta å sjekk det før du plukker den fra hverandre. Isåfall kan du ta ut oljepumpa for og shimse den opp litt for mer trykk. Link to post
Christensen Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Du nevner at båten har ligget ute i 2 år, kan det være så enkelt at det er grodd i sjøvannsinntaket ditt? kommer det mye vann i eksosen? Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
bilo3 Svart 31.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Hadde den oppe i går ettermiddag for å senske bort litt under båten. Jeg tenkte på vannintaket jeg og, men akkurat der var det rent og pent. Ellers var det en hel urskog under båten :) Jeg synes det kommer lite vann ut av eksosen, men jeg har nettopp sjekka impelleren, og den er ny. Har også prøvd uten termostat uten at det ble forskjell. Demontering next ! Link to post
index Svart 31.August.2012 Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Har du sjekket blandebendet til eksosen? Om det er tett her så klarer ikke motoren å kvitte seg med kjølevannet, og du får varmgang. Pluss høyere eksoslyd... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
marex84 Svart 31.August.2012 Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Er flere som må begynne å demontere, er ikke bare bare med saltvannskjøling... Link to post
bilo3 Svart 31.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Har hatt av eksosmanifolden og gravd den ren. Gjorde det før jeg starta systemrensbehandlinga. Link to post
index Svart 31.August.2012 Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Manifoilen ja. Men blandebendet? "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bilo3 Svart 31.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Blandebendet ? Mener du der vannet går inn i eksosen ? Vannrøret som kommer ut av manifolden, og som leder vannet inn i eksosen, er åpent, men det kommer lite vann ut her. Videre herfra er det åpent. Da jeg kjørte motoren med systemrensblandinga i systemet, hadde jeg slangene som gikk inn / ut oppi ei bøtte. da motoren gikk på tomgang var det bare såvidt det kom en tynn stråle ut av ut-slangen. Det var da jeg sjekka impeller. Både impeller og huset til sjøvannspumpa så helt og fint ut. Link to post
index Svart 31.August.2012 Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 OK! Da har du nok noe som tetter ett eller annet sted på veien. Selv med tette kjølekapper rundt sylindrene burde du hatt plenty vann ut her. Prøv å følge vannets vei fra sjøvannspumpen gjennom systemet. Det kan være noe så enkelt som en gammel impellervinge som har lagt seg et sted og sperrer for vannstrømmen. Jeg ville prøvd dette før evt. demontering av topper og sylindre. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bilo3 Svart 31.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Will do ! Link to post
rudir Svart 31.August.2012 Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Har du sjekket om det renner, ikke dropper, nok vann ut av de tappekraner som sitter nederst i sylindrene? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn