Jump to content

Prosjekt nye mahognybygg i Fredrikstad


Miss Amalie

Recommended Posts

Hei :-)

Etter lang dvale har vi endelig kommet i gang igjen! Med nye lokaler og 3 prosjekter på en gang!

Dette prosjektet skal få ny cockpit framme med vindskjermer og cabriolet, samt nytt dashboard.

imag0105.jpg


imag0113.jpg



imag0108.jpg


Hans har en nydelig perle som snart har motorinstallasjonen ferdig

hans3.jpg


Denne:

hans5.jpg


Marcus er godt i gang med helt identisk båt, en double-cockpit som skal få en V8

imag0116.jpg



Kanskje noen er interessert i å følge en ny slik tråd? Evt. la seg inspirere, inspirere oss eller komme på besøk :-)

Hvis det blir interesse kan vi godt legge ut litt om prosjektene i denne tråden :-). Moro er det i hvert fall!

Nå har vi endelig fått bedre arbeidforhold med egen mixekrok:


img_0431.jpg

Noen slike skal vi i alle fall ha på vannet framover :-)

hans1.jpg

Link to post
Share on other sites

:-) Det kjennes litt hyggelig å starte opp dette igjen. Det skaper liksom litt ekstra motivasjon til å gjøre ting skikkelig når flere følger med og gir tilbakemeldinger. I dag har jeg jobbet litt med dashboardet.

 

Det blir liksom litt ekstra effekt når mahogny legges i kurver og buer før det lakkeres. Det gir også mye bedre plass bak når ledningsnett og instrumenter monteres.

 

imag0119.jpg

 

 

 

Jeg kunne heller ikke dy meg, men begynte i kveld med en mahogny-bit på konsollet til gass og gir. Der har jeg vinklet hele brettet slik at det ender opp med kartplotter i samme vinkel på toppen.

 

Det gir en vridning som forhåpentligvis gir en flott glanseffekt i lakken.

 

imag0122.jpg

 

 

Gjør det samme her som ellers på båten, benytter 3mm mahogny.

 

imag0121.jpg

 

 

Nå er egentlig hele stasen klar til å "leke seg litt" med bruk av båndsagen og mahogny. Absolutt hele saken skal gjøres ferdig før seksjonen løftes inn i båten.

Det gjør det mye lettere å stå ved benk enn å ligge på kne i båten :-)

 

imag0120.jpg

 

OK :lol: , skal forøke å holde tråden oppdatert på vegne av alle tre bygga :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Van Dam.... grusomt bra :yesnod: . Finn Erik, du ser sikkert hvilken av båtene der som har vært inspirasjon for dashboardet mitt :lol: .

 

Hans har fått ferdigsveiset struten sin, nydelig arbeid!

 

imag0123.jpg

 

 

Han er også ferdig med 2 stk. ror, kopier av mitt originale, men i syrefast. Det er veldig hyggelig med sånt samarbeid, for Hans laget like godt et til Marcus, sønnen min:

 

imag0130.jpg

 

Her er det jo bare å sveise på akselen og polere! Vakkert, og i original fasong.

 

 

Hans sin båt er snart klar for innstøpng av propellakselhylse, og jeg skal ta bilder av støpingen. Her er hullet klart:

 

imag0124.jpg

 

 

I kveld har jeg heller ikke kunnet dy meg, men skåret litt mahogny"pussel" til konsollen der plotter skal være.

:wink:

 

imag0132.jpg

 

 

Måtte være litt kreativ for å få stemplet skikkelig på hver kvadratcm..

imag0131.jpg

 

 

Og da håper jeg dette blir et litt mer moderne og funksjonelt dashboard, kanskje litt mer Van Dam? :giggle:

 

imag0134.jpg

Link to post
Share on other sites

Finérarbeid er morsomt, og dette blir bra :yesnod:

 

Ser du bruker Biltemas blandepinner som distanse, og at du har stiftet dem direkte utenpå finéren. Jeg har brukt samme metode et par ganger, men da har jeg satt en stripe pakketeip på pinnene først slik at de ikke limer seg fast i finéren.

Bare et tips hvis du ikke allerede har gjort det på samme måte. Er litt vanskelig å se fra bildene.

 

Hold oss oppdatert om prosjektene deres, det er mange av oss som trenger vår daglige "fix" med byggebilder :lol:

Link to post
Share on other sites

Hei! Ser det blir spurt om hvorfor jeg vender retningen.

 

Erfaringen min fra tidligere er at det er effektfult å ha vertikale (eller nesten vertikale) flater i båtens lengderetning. Både for å bryte opp og å gi mer liv i mønsteret. Her kommer også gir og gass som skal beveges i denne retningen.

 

Når det gjelder teip på stikkene så har jeg også gjort det Honduras. Men med tida er jeg blitt litt latere :yesnod:

 

Men også mye mer nøye med å unngå søl der jeg monterer de. Det blir stort sett aldri særlig ekstra sliping eller trøbbel med å ta de av.

Bruker huggjern til å vippe de ut, og de løsner lett. Evt. rester er lett å slipe fordi de er mykere enn mahognyen.

Link to post
Share on other sites

Joda... det skal bli litt Van Dam :yesnod: .

Men i dag har vi satset på å få lagt den første "chinen" på Marcus sin båt (sønnen min).

 

imag0146.jpg

 

 

Det ble vellykket og en fin fasong som smalner riktig inn i hekken. Gir gode svingegenskaper.

 

 

Hans har ligget på rygg og montert selv-bygget strut i syrefast. Ble riktig vakkert!

 

imag0145.jpg

 

 

 

Dashoboardet begynner å få "mahogny-drakten" på :smiley:

Dette er den morsomste jobben selvsagt.

 

imag0140.jpg

 

imag0141.jpg

 

 

Det var dagens lille oppdatering :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

En liten økt i dag også, og jeg var veldig fornøyd helt til jeg oppdaget at jeg hadde slipt aaaaaltfor mye:

 

imag0158.jpg

 

 

Glemte rett og slett at jeg hadde laget og planlagt en fin knekk og vinkel i fronten. Dermed gjorde jeg kardinalfeilen å slipe i fin bue i stedet... :confused:

 

Da var det bare å finne fram minisliperen og felle inn en bit med samme retning i veden.

 

 

imag0162.jpg

 

imag0164.jpg

 

det vil nok ikke bli synlig. Men for meg som vet om det..... :headbang: :headbang: :smiley:

 

 

Men, motet må holdes oppe :yesnod:

 

Maler i papp er greie å bruke der det er mye buer og linjer.

 

imag0166.jpg

 

 

 

Her valgte jeg å følge innramming og vedens retning rundt dashboardet:

 

Noe ekstra jobb, men det er verd det når det slipes ned og blir ferdig.

 

imag0169.jpg

Link to post
Share on other sites

Mr. Andersen har også vært svært så aktiv i dag. Når jeg fikk somlet meg på plass for å holde på med dashboardet, hadde Hans allerede rukket å støpe inn akselhylsa si. Det neste blir å slipe dette og forstarke med en kloss over hylsa også. Det blir mer enn sterkt nok.

 

imag0154.jpg

 

 

Han har også begynt å sveise braketter til vindskjermen. Ganske stilrent synes nå jeg. :yesnod:

 

imag0156.jpg

 

 

imag0155.jpg

 

 

Til og med mahogny-staver på cockpitskillet rakk mr. Andersen i dag : :yesnod:

 

Her fikk han benyttet mye rester!!

 

imag0157.jpg

 

 

Det var dagens lille oppsumering :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...