Jump to content

Prosjekt nye mahognybygg i Fredrikstad


Miss Amalie

Recommended Posts

Som de gamle rattene, ønsket jeg å ha litt schwung i eikene :lol::giggle:

 

Grovfrese først

imag0262.jpg

 

Deretter laget jeg en liten mal å frese etter

 

imag0264.jpg

 

 

 

 

 

 

imag0272.jpg

 

 

Laget en mal å frese etter:

 

 

 

 

 

Finpuss, beising og lakk - neste trinn.

 

imag0270.jpg

 

 

Tror dette blir bra nok.

 

imag0272.jpg

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenkte vel det enkleste var å fortsette med bunnen opp ja... :thumbsup:

 

Et lite spørsmål til... De fleste som bygger slike båter legger de første lamellene i 45gr vinkel på bunnen, og neste lag 90gr på dette, altså 45gr andre veien.

På bildet kan det se ut som du legger lamellene 90gr på bunnen. Er det noen spesiell grunn til dette, og hvordan har du i tilfelle tenkt til å legge neste lag?

 

Det ser bra ut det dere holder på med, det må være givende å stå en slik "gjeng" på samme sted :cool:

Link to post
Share on other sites

OK.... men det var et godt synsbedrag ja. Ikke enkel å se den der... :cool:

 

Når vi nå først snakker båtbygging, vet dere om noen i Østfold/Oslo som kan skjære ut maler fra f.eks 4mm MDF. Har fått tak i tegninger til fatter'n på en 22' med hekkaggregat.

 

Tegningene er DWG-filer med ferdige spanteriss for utfresing eller skjæring av maler. Så jeg sjekker litt rundt for å se om vi kan finne noen som kan få noen plater og skjære ut alle malene for oss. Trenger altså noen med CNC-styrt fres e.l.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Honduras! Den var berre lekker!!! Skal sjekke om de har ute på slevik. Ellers er mahogny en eksplosjon av farger når det beises og lakkes :yesnod:

 

Se her:

 

imag0270.jpg

 

imag0276.jpg

 

imag0278.jpg

 

 

Jeg er så barnslig :giggle: at jeg synes det er stas med et ratt som ser håndlaget og gammelt ut.

Det er i hvert ffall moro å lage :lol:

Link to post
Share on other sites

Det ble jo riktig så flott :yesnod:

 

Når det gjelder båten over har den en veldig fin løsning i og med at man får en veldig stor og sosial cockpit når motoren havner bak. Forsåvidt også enkel å bygge da man bare trenger å skjære hull i akterspeilet og skru fast motor og drev. En Mercruiser V8 på 320hk tror jeg vil passe fint. Da bør man havne mellom 40 og 50 knop på WOT.

Border'n og jeg forsøker å overtale fatter på 74 til å bygge den båten han har fablet om de siste 30 åra. Det er bygginga som lokker ham mer enn selve båtkjøringa. Så vi mener han bare kan starte og bygge det han rekker og har lyst til. Blir den ferdig så blir den ferdig. Hvis ikke har han kost seg mye i mellomtiden.

Vi vil eventuelt vurdere å gjøre noen enkle forandringer. Det ene er å la akterspeilet falle framover over drevbraketten slik at man får mer Riva-look på akterspeilet, samt eventuelt bygge en liten integrert badeplattform slik at drevet ikke synes. Samt en mer tradisjonell løsning på dollbord, midtfisk og dekkstaver. Mer Riva der også. I tillegg er bunnen på denne bygd helt uten steglister. Det tror jeg han/vi ville tjent litt fart og egenskaper på å legge til. Så litt endringer her og der, men i store trekk er denne båten midt i blinken.

Link to post
Share on other sites

Younescu begynte hele bygginga si med et selvbygg lik vårt :giggle: , lageet en barrelback fra Glen-L. Han ble så bitt av dette at han begynte med det på heltid og stertet bizznizz med å bygge for andre. Spennende historie.

Kjempefin båt.

Link to post
Share on other sites

En god helg, særlig for Hans :yesnod:

 

Kommer ikke særlig nærmere 40-50-talls-stilen en dette?

 

imag0284.jpg

 

imag0286.jpg

 

 

Dashen under utvikling:

 

Epoxy lagt på dørk og inne i dashen. Skal være lysere en resten, så det må beskyttes for beisen. Resten beises slik med Jotun mahogny restorer:

 

imag0288.jpg

 

Gleder meg til å legge epoxy over dette i morgen og få fram fargene.

 

imag0287.jpg

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som flere planlegger å bygge seg noe img_0638.jpg
Enda en av av Amalie36s sønner er bitt av basillen og begynner å lage seg en ZIP med utenbords motor. Første spant er allerede grovt skjært ut.

Jeg selv har hatt liten fremgang, men framgang none the less!
Men ferien er over og jeg må reise litt nordover for arbeid og må la båten ligge lengre av gangen :sad:
img_0640.jpg
Enda en optisk illusjon er jeg redd, men jeg skal legge med et bilde til å for demonstrere hvilken vei det egentlig går :giggle: Det er kanskje ikke 100% , men et bra utgangspunkt videre. finérplatene er 3,6mm tykke og skal legges i tre lag 45/90/45 og limes sammen med silikablandet epoxy, skruene er bare midlertidig frem til den er herdet ut og neste lag skal på, men det er ikke varmt nok i verkstedet til at epoxy herder helt ut, den blir bare "kvae" :headbang: . Derfor må jeg skaffe inn en presening og lage ett lite varmetelt over den og satse på at det går :pray:
img_0639.jpg
Det er kanskje ikke helt 45 grader på, men det funker :lol: Over og ut!

Link to post
Share on other sites

Joda :lol::giggle:

 

De som skriver at et byggemiljø er flott har helt rett!!! Det drar med seg aktivitet og moro.

 

Nå er Eivind godt i gang med Zip'en

 

imag0323.jpg

 

Så her ligger båten til Eivind i en haug :lol:

 

imag0321.jpg

 

 

 

I dag har rattet fått en ny omgang med pussing og epoxy. Glansen taler for seg :yesnod:

 

imag0320.jpg

 

 

Jeg har montert bosset med solide skruer fra baksiden

 

imag0303.jpg

 

Det bør holde, og jeg plassert mine vel 100 kg på midten av rattet som seriøs test
:lol: Disse eikene er sterke!

 

imag0306.jpg

 

 

Det går ikke så fort framover, så tolmodighet er helt riktig :giggle:

 

Men dashen har fått sin lille dose epoxy i dag!

 

imag0311.jpg

 

Van Dam stilen kan kanskje ses bedre nå?

 

imag0314.jpg

 

 

Stilstudie...

 

imag0301.jpg

 

 

 

Inni her ligger min SISTE dollar fra handlerunden sist :giggle:

 

imag0315.jpg

 

imag0317.jpg

 

 

Ikke lett å stjeæle gett..... ligger innbakt i epoxy med ledlys rundt :lol:

 

imag0317.jpg

 

imag0295.jpg

 

imag0318.jpg

 

 

Så ser jeg at minstepoden min, Marcus, legger ut bilder av herligheta si... Det må vel være lov til å være litt stolt av at gutta har arvet pappas interesse? :lol: :lol: :lol:

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Inspirasjon fra Van Dam og Flåklypa? :giggle:

 

imag0324.jpgimag0325.jpg

 

imag0326.jpg

 

 

I hvert fall moro å holde på med!

 

Nå skal det vannslipes og lakkeres så det blir helt blankt og slett.

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det blir virkelig vakkert!

 

Kan jo ikke dy meg for to kommentarer,da.... :wflag:

 

Synd du ikke hadde rattet ferdig før du lagde buen på dashbordet... Evt. plassere rattet ørlite grann lavere.eller er det bare kameravinkelen?

 

Den andre kommentaren er at jeg ville forsøkt å montere plotter nede i konsollet på ett eller annet vis, ødelegger liksom inntrykket litt.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

:lol: Kommentarer er både lovlig og kjærkomment. Alt jeg skulle ha tenkt på.... det kunne blitt en hel bok :yesnod: . Men sånn er det nå bare. Veien har liksom blitt til mens jeg har gått. Det er blitt en løsning etter som det har dukket opp i hodet. Ene og alene improvisasjon.

 

Hans er skikkelig i støtet om dagen, tror han skal konkurrere ut meg om å få den først på vannet :lol:

Nå er alle sidepaneler på plass

 

imag0335.jpg

 

Skikkelig lekkert synes nå jeg. Ideen har han nok fra gamle biler, og jeg liker den.

 

 

I dag har jeg laminert plater og mahogny til buen foran dashen. Den skal jo tilpasses dekket som er ganske kraftig buet..

 

Først freste jeg et spor og prøvde meg fram om platene lot se bue nok...

 

imag0328.jpg

 

Det gikk tålig bra. For å sikre 90 grader rundt hele, stemplet jeg opp med klosser å bøye rundt

 

imag0330.jpg

 

 

Sporet ble frest akkurat så stort at jeg fikk klemt ned både fineren og mahognyen..

Ble skikkelig fint og teit.

 

imag0332.jpg

 

og ikke minst skikkelig solid.

 

imag0337.jpg

Link to post
Share on other sites

Da er stallen utvidet med enda en båt :-)

 

imag0342.jpg

 

 

Kjølen på plass

 

imag0343.jpg

 

 

Dashen blir sakte med sikkert til en komplett kjøreplass :smiley:

 

imag0338.jpg

 

 

Kanten er noe høyere enn det den skal være til slutt, men jeg må ha noe å gå på ved tilpassing til dekket.

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg droppet trearbeidene og heller begynt med elektrisk. Jeg var skikkelig lei av å ligge under dekk for å montere, derfor har jeg satset på kontakter.

 

Da kan alt plugges rett inn.

 

imag0345.jpg

 

imag0344.jpg

 

Da var mitt ferdi, så blir det et tilsvarende til Hans sin :yesnod:

Link to post
Share on other sites

For å få det enda mer "bil" kan dere jo vurdere å legge på ei smal krom eller SS list i overgangen mellom lys og mørk skai.

Blir fint dette :yesnod:

 

Hans er skikkelig i støtet om dagen, tror han skal konkurrere ut meg om å få den først på vannet :lol:

Nå er alle sidepaneler på plass

 

imag0335.jpg

 

Skikkelig lekkert synes nå jeg. Ideen har han nok fra gamle biler, og jeg liker den.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...