Jump to content

Prosjekt nye mahognybygg i Fredrikstad


Miss Amalie

Recommended Posts

Lakkfres på skrogside tror jeg kanskje blir vanskelig da det ikke er en plan overflate. Festool plansliper med Mirka slipepapir gjør jobben. :smash: Den Metabosliperen på videoklippet blir bare tøyseverktøy i forhold til Festool. :nonod: Har hatt begge deler, så jeg snakker faktisk av egen erfaring her. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Foten på plansliperen er vel ikke så mye mindre en sålen på fresen, så kurvingen på skroget skulle ikke bety så mye fra eller til. Det er jo to forskjellige verktøy. Fresen kan du stille kuttdybden fra 0 til 0,3mm. På full dybde burde den således røfse unna ganske brukbart. Men jeg snakker ikke av erfaring med fres, kun med plansliper... og da ville jeg heller brukt båndsliper som jeg finner mye mer effektiv.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde beiset den veldig mørk - mørk rød mahogny. Sola tar veldig på mørke farger, og skjolder/solbleking ble altfor fort synlig og skjemmende. Nå går jeg for mahognyrestorer som gir en mer naturlig mahognybrun farge, endel lysere og forhåpentligvis mer holdbar.

Samtidig ønsker jeg en større kontrast mot mørkere dollbord og staffasje.

 

Nå har jeg fått på vindskjermer som også skal være i kontrast til dollbordet og gi mer helhetlig inntrykk.

Link to post
Share on other sites

Det blir såpass trangt å skifte impellere og gjøre arbeid på motoren at jeg har valgt å lage åpninger i skottet til motoren. Når seter tas ut trenger jeg ikke å fjerne platen som seter og sideplater skal skrues i.

 

img_0021%5B1%5D.jpg

 

 

Som nevt ovenfor har vi bestemt oss for belistning rundt cockpit i stedet for skai.

 

img_0020%5B1%5D.jpg

 

DDet blir veldig stilrent og ok

 

img_0022%5B1%5D.jpg

 

Fint? Hans er allerede ferdig med sin.

 

img_0023%5B1%5D.jpg

 

Hans vurderer å ikke lakke disse listene men olje de godt. Når de bare skrus fast som oljede lister blir det lettere å ta av for pussing og stell hvert tredje år. Høres ut som en god ide.

Link to post
Share on other sites

Blir kjempefint :yesnod:

Hvis du beiser, epoxybehandler og lakker dem helt ferdig før du skrur dem fast, slipper du vel alt maset med den oljingen...

 

Eventuelt legg litt byggplast eller plastteip på dekket før du skrur dem fast, deretter beising og epoxy. Når epoxyen er gjennomherdet kan du skru dem løs og gjøre dem helt ferdig før de monteres igjen. Da har du i pose og sekk. :wink:

Link to post
Share on other sites

Honduras - slipinga går lettere enn jeg fryktet. Varmepistolen tar den ytterste lakken veldig lett, så jeg starter rett på epoxyen.

 

Vi har fått lånt oss en slik

 

img_0045%5B1%5D.jpg

 

og den er sterk som en liten rakker :yesnod:

 

Marcus og jeg spleiset i dag på en støvsuger, nedsatt til kr. 499,- på Claser'n i dag. Er utrolig deilig å slippe alt støvet.

 

Dekket var en utfordring å slipe, foor jeg hadde lagt på alt for mye epoxy. Men nå er det ferdig.

 

img_0044%5B1%5D.jpg

 

Men nå er det verste gjort føler jeg!

 

img_0042%5B1%5D.jpg

Link to post
Share on other sites

Ser ut som du straks er ferdig. Hva skal du beise med?

Så en reportasje fra Dolvik båtbyggeri for noen år siden, og de brukte da en 2K beis. De selger jo lakk osv fra et italiensk merke, så hvis du ikke har bestemt deg enda kanskje du kan ta en prat med dem. Dolvik-båtene ser jo fine ut.. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det ble Liberon Victoriansk Mahogny, rødlig :yesnod: Og FOR et resultat :thumbsup:

 

Slipinga jeg har gjort denne gangen er som natt og dag i forhold til forrige gang. MYE bedre plass og utstyr gjorde sitt! Etter beising kjentes det som om skroget var lakkert, fullstendig glatt og deilig!

 

img_0064%5B1%5D.jpg

 

img_0065%5B1%5D.jpg

 

img_0067%5B1%5D.jpg

 

img_0068%5B1%5D.jpg

 

img_0069%5B1%5D.jpg

Link to post
Share on other sites

Det jeg gjorde feil første gangen var rett og slett å ikke slipe riktig. Da ble det håpløst å få jevnt. Nå har jeg slipt først med 40, så 60, 80, 120, 180 og til sist 240-papir. Da ble det så innmari glatt og fint at det ble nesten som glass å smøre ut på med lofri klut. Kjøpte Liberon-kluter hos fargehandel. Ble fullstendig glatt å stryke ut, ikke skjolder overhodet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...