Jump to content

Prosjekt nye mahognybygg i Fredrikstad


Miss Amalie

Recommended Posts

Kjempe imponert :smiley: :smiley:

 

Lurer på hva slags beis dere bruker og hvilken farge Hans har på dollbordene og dekket sitt?

Er klar til å begynne å beise ett dekk men er veldig usikker på fargevalg og beistype, har handlet fineren på samme sted som dere så jeg antar at vi bruker samme mahogny ,mener det er kaia.

Beiser dere først, legger på ettpar strøk med epoxy før dere nater???

Ser at Hans har hvite nater, fikk med fyllstoff og hvit topcoat fra Svas som jeg skal bruke å nate med, er det dette dere bruker å nate med også??

https://baatplassen.n...jekt-vestfjord/

Link to post
Share on other sites

På Squirten min beiset jeg ferdig, deretter la jeg på to strøk med epoxy. Dette for at ikke fargestoffene i naten skal trekke inn i treverket. Var ute å pusset litt på dekket i går for å gjøre det klart til nating. Er akkurat på samme punkt som deg tydeligvis. Etter nating blir det to-tre strøk til med epoxy før lakk.

Du skriver at du har kjøpt fyllstoff og hvit topcoat fra Svas. Kan du si noe mer om dette. Bruker selv epoxy fra Svas, men sist jeg snakket med ham hadde han ikke fargestoff mener jeg. Så jeg har handlet West-greier.

Har stående en boks med West 406 Silica (fyllstoff) samt en boks med hvit fyllstoff fra West. Er det samme greiene?

Jeg ser for meg en litt gulere fuge, så jeg skal eksperimentere med å blande inn litt rå eller brent umbra e.l. Skal se hva jeg har liggende for testformål.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Amalie, bare en liten sak jeg la merke til når dere fester stringersene til spantene.

På min båt har jeg laget utsparringer på "toppsiden" av stringersene, slik at vann kan renne fritt tilbake til akterspeilet og lensepumpa(utsparring på begge sider av kjølbordet). Der hvor stringersen er festet i akterspeilet har jeg frest et spor på tvers. Disse sporene er epoksybehandlet før jeg la på bunnplaten. Dermed renner vannet langsmed stringersen helt tilbake til akterspeilet, deretter gjennom disse kanalene ned til kjølbordet.

Dette kan dere fikse greit i ettertid (før dere legger på bunnen )med en håndoverfres med en kulefres e.l.. Vet ikke om dere har dette på agendaen, hvis ikke kan det være fornuftig å gjøre.

 

cimg3513.jpg

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.

Du skriver at du har kjøpt fyllstoff og hvit topcoat fra Svas. Kan du si noe mer om dette. Bruker selv epoxy fra Svas, men sist jeg snakket med ham hadde han ikke fargestoff mener jeg. Så jeg har handlet West-greier.

Har stående en boks med West 406 Silica (fyllstoff) samt en boks med hvit fyllstoff fra West. Er det samme greiene?

 

Ser på fakturaen:

Fyllstoff F-B Det er er hvitt pulver koster kr 21.20 pr kg (liter?)

Ebalta OH 4 hvit Hvit topcoat for å få riktig hvitfarge på natemassa kr 97.10 pr kg

Link to post
Share on other sites

Horisontalen nærmer seg finishen. Men det er kaldt å jobbe :headbang: , men nå startet i hvertfall varmepumpa igjen. I dag ble det 13 grader.

 

imag0225.jpg

 

 

 

Det går ikke like fort framover, men litt blir da gjort :cheers:

 

imag0223.jpg

 

 

Begynner å se ut som dashboard

 

imag0224.jpg

 

God helg dere!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

img_0566.jpg
Hallo 'allo! Sønnen til Amalie36 her. Varsler sakte fremdrift. Har lagt lekter over hele bunnen nå. Har ikke hatt den raskeste byggingen, men det er fordi jeg bare kan jobbe med dette i helger og ferier (og jeg har gjerne andre ting å drive med da) bor dessverre feil sted i forhold til verkstedet.

Takk :thumbsup: Honduras for rådet, har frest spor bortover for å lette lenseprosessen.


Vi vurderer å snu båten før vi legger plater og resten av lektene, eller å legge platene og mahognyen på bunnen først og deretter snu den og ta resten, men jeg er ikke helst sikker på hvilken fremgangsmetode som gir best og enklest resultat. Dette vil nok gå i sneglefart framover og være et to års prosjekt :worry:

God Jul og godt nyttår! :santcheer1:

Link to post
Share on other sites

Kan du si noe om grunnlaget til at dere vurderer å snu båten før bunnen er ferdig. Jeg kan ikke finne et eneste argument for at dette skulle gjøre byggingen enklere og/eller raskere, men det vil være interessant å høre deres vurdering.

Du må være sønnen til Amalie36 ja, siden det å bruke to år på å lage en runaboat er å betrakte som sneglefart.... :lol:

Link to post
Share on other sites

Så, så Finn Erik :lol::giggle: okey okey okey. Har ikke ligget på latsia selv om det er kaldt. Nå er det forresten veldig bra temp i verkstedet.

 

Jeg ønsket meg et ratt det er nesten umulig å få tak i. Kan du se for deg de gamle rattene i racerbilene med cigarfasong? Stort, flatt med fire rette eker.

Jaguar er kjent for de, og også de gamle mahognyracerne med gale gamle menn med skinnlue.

 

Noe slikt:

 

imag0235.jpg

 

 

Da var det bare å sette fresen i gang, her skal det bli ratt, akkurat slik jeg vil ha det.

 

 

imag0237.jpg

 

 

Jeg hadde liggende noen biter massiv mahogny, og de passet perfekt som framside på rattet.

 

imag0239.jpg

 

 

Hans er i gang med dørkplater til sin Hankinson 19.

 

imag0238.jpg

 

 

Deilig med mye mer plass!!! :smiley:

 

Noe av det viktigste ved rattet er å få det passe slankt i ringen. eken skal lamineres i 3mm mahogny i 4 lag med duk i hvert lag. Blir sterkt som stål! :smash:

 

imag0241.jpg

 

 

Baksida av rattet kan ikke være like tykk som framsida, derfor satte jeg opp båndsaga som klyvsag.

 

imag0242.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk Svaap :cheers: , men her er det nok du som er til størst inspirasjon!

 

Jeg synes faktisk rattet blir litt frekt selv, fikk frest av resten i dag

 

imag0246.jpg

 

Nå er det grovfrest og rettet av. I morgen kjøper jeg en litt større buefres så det blir helt rundt i grepet

 

 

imag0248.jpg

 

Deretter blir det å laminere eikene med duk og mahogny, samt bøye de litt ut.

 

imag0250.jpg

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare innom for å si at dette er en av mine faste tråder jeg må følge med på. Gleder meg til hver oppdatering!

 

Fant forresten en tråd på WBF om bygging av et mahognyratt: http://forum.woodenboat.com/showthread.php?138961-How-to-build-a-ship-s-wheel. ikke ulikt ditt. :)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Den tråden var flott. Mye av det samme ja. Studerer nå på center-koppen, og skal se om løsningen kommer i natt :giggle: . Drømmer gjerne løsningene om natta, så er de jo fiks ferdig på morran :lol:

Link to post
Share on other sites

Hei! Masse staver, se de første bildene

 

imag0120.jpg

 

 

De har jeg limt sammen med polyuretanlim. Fyller godt ut og er lett slipbart. Sterkt også.

 

Fikk tak i avrunderfres i dag med radius 12,7mm. Når rattet er 26mm tykt kan man ikke komme nærmere perfekt avrunding. Gleder meg til å teste i morgen. God nyttårsfeiring alle sammen! :cheers_wine: :cheers_wine: :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...