Antilia Svart 15.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2013 Hei . for en arbeidslyst :) artig å følge prosjektet . Jeg har samme motor . Jeg er litt nyskjerrig på hva som ble løsningen på dette eksos bendet ? Jeg har en avtappingskran på dette bendet ved turboen som er gått hull på . Har sjekket pris på nytt og dette koster skjorta :( Kjempe prosjekt, har fulgt det i hele vinter. Venter spent på oppstart nå. Men hva var prisen på "skjorta" Jeg har og samme motor... Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Festina Lente IV Svart 15.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2013 Jeg hadde to av disse (liggende) i min forrige båt. Jeg byttet aldri eksosbendet, men eksosmanifoil, støpejern, ca kr 24 000 pluss mva, og den eksossaken som turboen sitter fast på, aluminium, ca kr 18 000,- pluss mva. Arbeidet gjorde jeg selv. Samtidig demonterte jeg topplokkene og fikk rehabilitert de hos Sylindersevice, det var ikke så dyrt, så prisen sitter ikke etset inn i hjernebarken på samme måten Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
torbi Svart 15.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2013 Har vel vært litt opptatte med andre ting , hjalp med båten til kompisen min, tok nattevakt og dugnad i båtforening, jobber nå med saken, kommer tilbake snart. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 21.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Etter å ha vært opptatte med andre ting, så no var tiden til å gjøre motoren klare til starttest, Når el-koblingen, slange, oljekjøler og pluss litt til er på plass og koblet sammen, Luftet ut på 3 punkter på dieselpumpen, og forsøkte å starte , men ingen liv, så forstod vi at det må være feil på innstilling til dieselpumpe, demonterte ut og så etter merking, og fant de 2 merking men de var ikke i mot hverandre, så tok eg ut den ene overgangstannhjul på framsiden hvor turtellergiveren er ( for de som kjenner perkinsen), og tørnet til de to merking møte hverandre, monterte pumpen og dyserørene tilbake sammen, luftet og forsøkte 2 ganger, da gikk perkinsen i liv, endelig. ... Der sitter de 2 merking mot hverandre, det er slik det skal være, har glemt å ta bilde der merking var feil, sorry. Hurra, no går motorn. Det blir innkjøring og små justering etterhvert. skal prøve å starte igjen imorgen når motoren er kaldt for å teste om ok å starte. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Chilli Solbris Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Gratulerer med start på motoren! Det må ha vært herlig å kjenne livet i maskinen. Du har gjort en fantastisk jobb! :D:D:D Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
SoBo Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Deilig følelse det der, når`n våkner til liv Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Antilia Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Endelig Torbi!!! Deilig at den sviver rundt etter en skikkelig overhaling. Bare å gratulere med flott jobb og en veldig fin tråd å følge. Det har vært lærerikt, men håper fortsatt at jeg skal slippe å gå løs på en så omfattende jobb på min Perk. I ettermiddag skal "Dinos" forhåpentlig på vannet, og jeg er spent. Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Polarn Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Grunnen til overhaling var fordi det kom litt bankelyd nede, litt oljefilm spytter ut i sjøen via eksos og eg måtte ta midlertid reparasjon på oljekjøler i sommer, så da bestemte eg å overhaler og gå gjennom hele motoren, eg har tro på perkins..har hatt den i 1 år no.. Herlig med "ny" motor, men det feilene dine rettet da? Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
torbi Svart 22.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 (redigert) Her kommer en filmsnutt under prøvestart som min kompis tok da den ble startet for 2 gang under test. http://youtu.be/AYNe29qlN40Mvh Redigert 22.Mai.2013 av torbi (see edit history) Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
tb55 Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Ingen film, men " velkommen til telenor e-post"...hm.... Link to post
torbi Svart 22.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
o-hjelen Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 motormester 77mod HANSVIK 14FOT 82mod Hortensnekka HB 620 83mod SUMMER FAMILY 27 FORD 2715 86mod PRINCESS DS 30 VOLVO PENTA 41 Link to post
Polarn Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Grattis Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
torbi Svart 23.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 Endelig Torbi!!! Deilig at den sviver rundt etter en skikkelig overhaling. Bare å gratulere med flott jobb og en veldig fin tråd å følge. Det har vært lærerikt, men håper fortsatt at jeg skal slippe å gå løs på en så omfattende jobb på min Perk. I ettermiddag skal "Dinos" forhåpentlig på vannet, og jeg er spent. Kjempe prosjekt, har fulgt det i hele vinter. Venter spent på oppstart nå. Men hva var prisen på "skjorta" Jeg har og samme motor... Takker. Hyggelig at du har sittet og fulgt med vinterprosjektet mitt, eg synes det er ikke alltid så lett og beskrivelse på, eg prøvde så godt eg kan. Du trenger ikke å overhaler hvis din perkins går som den skal og ingen ulyder og lekkasje. Eg har ikke regnet ut nøye på kroner enda, men tror det kom på 45 båtlapper på denne prosjektet, pluss kanskje litt mer når brus, boller og sjokolade er med. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
SoBo Svart 23.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 En "ny" Perkins for 45 båtpenger, det er billi det Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
torbi Svart 23.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 Håper det er verdt det, eg synes ca 45 000 kr og mange arbeidstimer er mye, men eg har ikke kjørt høyere enn 1100 omdr enda, vil være litt forsiktig, skal øker litt etter hvert når motortimene går.så får vi se. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 25.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2013 Liten oppdatering, kanskje litt kjedelig, Tok liten kjøretest , fungere ok, men tror eg vil justere litt med dieselpumpe, flytte litt fra utgangspunkt merker på utside av pumpe for å se om mindre røyk.? Har hørt at perkins er typisk å gir litt røyk, stemmer det? Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Christensen Svart 25.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2013 Ville venta til jeg hadde hatt den litt oppe i pådrag først, kan fort være at den ikke blir skikkelig god og varm på sånn "pusekjøring"?? Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
torbi Svart 28.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Eg sitter og lurer på om motorkasse som eg har liggende, skal eg bruke de igjen.? eg synes det er tungvid å kommer inn til for å sjekke olje, vann og peile olje, de må et tas vekk 2-3 plater for å kommer til, og også synes synd på motor som blir pakket inn. Synspunkt.? Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Chilli Solbris Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Nydelig lyd på motoren nå! Gjør som du lyster med å pakke inn motoren. Vil du ha lite støy er det vel kanskje verdt å pakke den inn litt?? Jeg for min del synes den er fin å se på!! Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Festina Lente IV Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Har hørt at perkins er typisk å gir litt røyk, stemmer det? Det ble sagt om motoren, at om du starter opp en sånn i Drøbak, så ser du røyken i Oslo.... Litt overdrevet, men den ryker mye. Perkins jobbet mye med dette når motoren kom, men fant ingen løsning på å få den perfekt. Imidlertid kan røyken minskes noe ved å sette inn tynnere kobberpakninger ifm innspruterne, slik at spissen kommer litt lenger inn i sylinderen. Jeg prøvde det på mine motorer, 6 534 HM, og det hjalp litt. Jeg forsøkte å kjøre på billigdiesel (gassolje?), den med større innhold av svovel, men da ble det mye mere røyk, rett og slett plagsomt, så siden kjørte jeg på vanlig marinediesel. 145 HK utgaven ryker mest, 175 HK utgaven ryker mye mindre. De som er uten turbo, (124HK?) vet jeg ingenting om. Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
JePeKj Svart 4.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2013 Hvor mange sink plugger fant du på motoren? Eg har en 150hk av samme type. Har funnet to, en på kjøler og en på vannrør til kjøleren i manifolden. Link to post
Antilia Svart 5.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2013 Hei Torbi!! Driver litt i motorrommet for tiden og vil gjøre meg litt kjent med maskinen. Så dukker det opp et spørsmål som jeg tenkte du viste svaret på. På gamle båten hadde jeg en trykk tank som jeg kune fylle på kjøleveske. Da så jeg nivået gjennom plasten. Finner ingen slik på Perken, og da skal det vel fylles i lokket på toppen av varmeveksleren på venstre side sett forfra. Men hvor mye skal jeg fylle? og når ser jeg at det er nok. I boka står det at kjølesystemet romm 31l avhengig av hva du har i tillegg av berder varme vifter osv. Har du et godt svar på dette? Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
JePeKj Svart 5.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2013 Står i bruksmanualen min: Fyll opp til ca 2cm under lokket. Blir det for mye så går det i kjølen uansett ;) (gjennom overtrykkslangen) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn