Jump to content

Prosjekt : Perkins T6.3544 M


torbi

Recommended Posts

Hei .

 

for en arbeidslyst :) artig å følge prosjektet .

Jeg har samme motor . Jeg er litt nyskjerrig på hva som ble løsningen på dette eksos bendet ?

Jeg har en avtappingskran på dette bendet ved turboen som er gått hull på .

Har sjekket pris på nytt og dette koster skjorta :(

 

 

 

Kjempe prosjekt, har fulgt det i hele vinter. Venter spent på oppstart nå. Men hva var prisen på "skjorta" Jeg har og samme motor... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde to av disse (liggende) i min forrige båt. Jeg byttet aldri eksosbendet, men eksosmanifoil, støpejern, ca kr 24 000 pluss mva, og den eksossaken som turboen sitter fast på, aluminium, ca kr 18 000,- pluss mva. Arbeidet gjorde jeg selv. Samtidig demonterte jeg topplokkene og fikk rehabilitert de hos Sylindersevice, det var ikke så dyrt, så prisen sitter ikke etset inn i hjernebarken på samme måten

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha vært opptatte med andre ting, så no var tiden til å gjøre motoren klare til starttest,

 

Når el-koblingen, slange, oljekjøler og pluss litt til er på plass og koblet sammen,

 

Luftet ut på 3 punkter på dieselpumpen, og forsøkte å starte , men ingen liv, så forstod vi at det må være feil på innstilling til dieselpumpe, demonterte ut og så etter merking, og fant de 2 merking men de var ikke i mot hverandre, så tok eg ut den ene overgangstannhjul på framsiden hvor turtellergiveren er ( for de som kjenner perkinsen), og tørnet til de to merking møte hverandre, monterte pumpen og dyserørene tilbake sammen, luftet og forsøkte 2 ganger, da gikk perkinsen i liv, endelig. :smiley: ...

 

bilde

 

Der sitter de 2 merking mot hverandre, det er slik det skal være, har glemt å ta bilde der merking var feil, sorry.

 

bilde

 

Hurra, no går motorn. :yesnod:

 

Det blir innkjøring og små justering etterhvert. skal prøve å starte igjen imorgen når motoren er kaldt for å teste om ok å starte.

 

:smiley:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med start på motoren! Det må ha vært herlig å kjenne livet i maskinen. Du har gjort en fantastisk jobb! :D:D:D

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Endelig Torbi!!! Deilig at den sviver rundt etter en skikkelig overhaling. Bare å gratulere med flott jobb og en veldig fin tråd å følge. Det har vært lærerikt, men håper fortsatt at jeg skal slippe å gå løs på en så omfattende jobb på min Perk. I ettermiddag skal "Dinos" forhåpentlig på vannet, og jeg er spent.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til overhaling var fordi det kom litt bankelyd nede, litt oljefilm spytter ut i sjøen via eksos og eg måtte ta midlertid reparasjon på oljekjøler i sommer, så da bestemte eg å overhaler og gå gjennom hele motoren, eg har tro på perkins..har hatt den i 1 år no..

 

Herlig med "ny" motor, men det feilene dine rettet da?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Endelig Torbi!!! Deilig at den sviver rundt etter en skikkelig overhaling. Bare å gratulere med flott jobb og en veldig fin tråd å følge. Det har vært lærerikt, men håper fortsatt at jeg skal slippe å gå løs på en så omfattende jobb på min Perk. I ettermiddag skal "Dinos" forhåpentlig på vannet, og jeg er spent.

 

Kjempe prosjekt, har fulgt det i hele vinter. Venter spent på oppstart nå. Men hva var prisen på "skjorta" Jeg har og samme motor... :smiley:

 

 

Takker.

Hyggelig at du har sittet og fulgt med vinterprosjektet mitt, eg synes det er ikke alltid så lett og beskrivelse på, eg prøvde så godt eg kan.

Du trenger ikke å overhaler hvis din perkins går som den skal og ingen ulyder og lekkasje.

 

Eg har ikke regnet ut nøye på kroner enda, men tror det kom på 45 båtlapper på denne prosjektet, pluss kanskje litt mer når brus, boller og sjokolade er med. :wink:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Håper det er verdt det, eg synes ca 45 000 kr og mange arbeidstimer er mye, men eg har ikke kjørt høyere enn 1100 omdr enda, vil være litt forsiktig, skal øker litt etter hvert når motortimene går.så får vi se.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Liten oppdatering, kanskje litt kjedelig, :smiley:

 

 

Tok liten kjøretest , fungere ok, men tror eg vil justere litt med dieselpumpe, flytte litt fra utgangspunkt merker på utside av pumpe for å se om mindre røyk.?

Har hørt at perkins er typisk å gir litt røyk, stemmer det?

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Eg sitter og lurer på om motorkasse som eg har liggende, skal eg bruke de igjen.? eg synes det er tungvid å kommer inn til for å sjekke olje, vann og peile olje, de må et tas vekk 2-3 plater for å kommer til, og også synes synd på motor som blir pakket inn.

Synspunkt.?

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Nydelig lyd på motoren nå! Gjør som du lyster med å pakke inn motoren. Vil du ha lite støy er det vel kanskje verdt å pakke den inn litt?? Jeg for min del synes den er fin å se på!!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

 

Har hørt at perkins er typisk å gir litt røyk, stemmer det?

 

Det ble sagt om motoren, at om du starter opp en sånn i Drøbak, så ser du røyken i Oslo.... Litt overdrevet, men den ryker mye. Perkins jobbet mye med dette når motoren kom, men fant ingen løsning på å få den perfekt. Imidlertid kan røyken minskes noe ved å sette inn tynnere kobberpakninger ifm innspruterne, slik at spissen kommer litt lenger inn i sylinderen. Jeg prøvde det på mine motorer, 6 534 HM, og det hjalp litt.

 

Jeg forsøkte å kjøre på billigdiesel (gassolje?), den med større innhold av svovel, men da ble det mye mere røyk, rett og slett plagsomt, så siden kjørte jeg på vanlig marinediesel.

 

145 HK utgaven ryker mest, 175 HK utgaven ryker mye mindre. De som er uten turbo, (124HK?) vet jeg ingenting om.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hei Torbi!! Driver litt i motorrommet for tiden og vil gjøre meg litt kjent med maskinen. Så dukker det opp et spørsmål som jeg tenkte du viste svaret på. På gamle båten hadde jeg en trykk tank som jeg kune fylle på kjøleveske. Da så jeg nivået gjennom plasten. Finner ingen slik på Perken, og da skal det vel fylles i lokket på toppen av varmeveksleren på venstre side sett forfra. Men hvor mye skal jeg fylle? og når ser jeg at det er nok. I boka står det at kjølesystemet romm 31l avhengig av hva du har i tillegg av berder varme vifter osv.

Har du et godt svar på dette? :pray:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...