Jump to content

Prosjekt : Perkins T6.3544 M


torbi

Recommended Posts

Dæven detta var bra klipp Øyfjell, lærte enda litt mer jeg nå.

 

Takk for det, var ikkje klar over sjølv eg, at det ligg så mykje på nett eg før eg søkte litt igår.

 

 

Burde kjøpe seg en negleklipper !

 

Ja fy og skam, at deg går ann........ han hadde sikkert ikkje skifta underbukse heller :lol::lol: :lol: :lol:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er meg du siktar til med den komentaren din så kan eg opplyse deg om at eg har tatt mine fagbrev etter vanlege norske reglar, har drive sjølvstendig verkstaddrift sidan 1984, trur ikkje youtube var oppfunne då.

 

Skjønnar ikkje heilt kor du vil hen med innlegget ditt, men eg er ikkje ute etter meir jobb bare så det er klart, har nok med det eg har.

 

Og sist men ikkje minst, det er ikkje mi meining å rakke ned på "Torbi" sitt arbeid bare så det er klinkende klart (hvis du les det som står i parantesane) det var meint til opplysning.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Er ferdig med ventilsliper, og idag tok eg topplokk med på jobb og har lagt den oppi i dieselbad og står den i over natt, tar den opp imorra og blåser rent.

 

Supert "Torbi", reinsleghet er en dyd. Sa kjerringa ho skifta truse i tilfelle ho skulle bli overkjørt. :giggle::giggle:

 

 

Alltid hyggelig med råd fra en som vet hva han snakker om Øyfjell ! :smiley: Hvertfall min mening :yesnod:

 

Takk "puddingen" Vi må spille kvarandre gode :yesnod: istaden for å krangle :smash: her inne. :seeya:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Er ferdig med ventilsliper, og idag tok eg topplokk med på jobb og har lagt den oppi i dieselbad og står den i over natt, tar den opp imorra og blåser rent.

 

Supert "Torbi", reinsleghet er en dyd. Sa kjerringa ho skifta truse i tilfelle ho skulle bli overkjørt. :giggle::giggle:

 

 

Alltid hyggelig med råd fra en som vet hva han snakker om Øyfjell ! :smiley: Hvertfall min mening :yesnod:

 

Takk "puddingen" Vi må spille kvarandre gode :yesnod: istaden for å krangle :smash: her inne. :seeya:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

dscn1590.jpg

Gjorde ferdig med moment på veivakselen.

 

 

dscn1591.jpg

Igjen viktig å smøre godt med olje på lagre.

 

dscn1592.jpgStempelen på vei inn, har også smurt med olje i sylinderforingen. :smiley:

 

dscn1593.jpgStempelring/fjær kompressor fra biltema var ikke så verst. :smiley:

 

dscn1594.jpg

4 stemplene er inne, og 2 igjen , det var alt for idag, kommer igjen til dette og fortsetter neste uke.

:smiley:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Hei Torbi,

 

På bilde tatt kl 18.41 ser det ut som stempelfjærene (ring 1 og 2)har opninga (gapet) rett overkvarandre. Det er ikkje heldig for du vil få rett nedadgåande lekkasje av kompresjonstrykk. Derfor brukar vi alltid å seta gapa ved 4 ringar 90 gr i forhold til kvarandre 3 ringar 120 gr i forhold til kvarandre.

 

Lykke til. :seeya:

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

dscn1597.jpgIdag kom eg i gang med sjøvann pumpe JABSCO, etter å ha sett den drypper saltvann som dere sikkert kan se i midten og nedover.

 

dscn1598.jpg

Impelleren er ute.

 

dscn1601.jpg

Fikk trekt ut akselen og lager, ser det er lekkasje.

 

dscn1606.jpg

Hvordan skal eg kommer meg videre innover? ser det er pakninger inni som er defekt.

 

dscn1607.jpg

Bak siden, hvordan får eg komme inntil.?

Noe som vet?

 

Noe som vet om eg kan få kjøpt reparasjonsett/deler sett? det er JABSCO sjøvannpumpe nr : 9700-01, hos Maritimt eller Økonomi deler?

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

....., ser dere inne der er en "skive" med en slags pinne, hvordan får eg de ut? Noen som vet?

 

Denne er løs med en rotasjons-lås (Pinnen du ser på bildet). Kakk den ut ved f.eks. å slå pumpehuset mot en trekloss.

 

Mener at der er to simmeringer som tetter mot hver side av "kofferdammen". Kofferdammen skal ha et lekkhull ut til det fri for å indikere evt. lekkasje.

 

Bruk en dor og slå forsiktig ut de gamle simmeringene fra hver sin side.

 

Husk å montere syrefaste fjærer i nye simmeringer. Skift også lager !

 

Lykke til !

 

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

dscn1609.jpg

No er eg her igjen, var litt opptatte med andre ting,

Tilbake til ventiler og topplokk, vasker delene med white sprite.

 

dscn1613.jpg

Kontroll med kritt etter sliping, alle streker med kritt er borte, da sier eg det er godkjent,

 

dscn1611.jpg

Tilbake på plass igjen.

 

dscn1614.jpg

Etter alle ventilene på plass, vasket eg med actenton, så lagt prime på.

Egentlig burde de har vært sanblåst for å få vekk all gamle maling, men det hadde eg ikke mulighet til . så eg håper malingen holder i en god stund.

Det var det eg har gjort idag. :smiley:

Kommer snart igjen.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Denne er løs med en rotasjons-lås (Pinnen du ser på bildet). Kakk den ut ved f.eks. å slå pumpehuset mot en trekloss.

 

Mener at der er to simmeringer som tetter mot hver side av "kofferdammen". Kofferdammen skal ha et lekkhull ut til det fri for å indikere evt. lekkasje.

 

Bruk en dor og slå forsiktig ut de gamle simmeringene fra hver sin side.

 

Husk å montere syrefaste fjærer i nye simmeringer. Skift også lager !

 

Lykke til !

 

:smiley:

Bjørn

 

Har gått og sett hele pumpen, og ser akselen er skjeivt og alle pakningene og simmering er dårlig/ødelagt, så da må eg få alt nytt innvendig, har undersøkt om deler pris og fant til slutt at eg vil spandere en ny sjøvann pumpe, er ikke så stor forskjell pris på alle innvendige delene og en ny komplett pumpe.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Det er mogleg at eg er gledesdrepar her, men eg synest så tydeleg eg ser gamle sotavleiringar i ventilholet, det burde vore reingjordt ordentleg, hadde nokon spurt meg.

No var det ingen som spurte, men eg sa det likevel.

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Du er ikke gledesdrepar, bra du nevnte om det, eg har sett på de og prøvde å skrape vekk, men de satt så fast, så gjorde eg ikke mere, har det noe mye betydning,?

Tenker du på å f.eks. slipe med dremel og få vekk all sot.?

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...