Jump to content

Prosjekt : Perkins T6.3544 M


torbi

Recommended Posts

Her kommer bildene etter helgens innsats, puh, masse arbeid. :sweat::smiley:

 

dscn1619.jpgBunnpanne er på plass,

 

dscn1621.jpgPlate mellom motor og girkasse på plass, samt nye simmering.

 

dscn1622.jpgSvinghjulet på plass, moment på svinghjul.

 

dscn1623.jpgGirkasse på plass.

 

dscn1624.jpgMotoren snudd og står nå i rette elementer, endelig. :smiley:

 

dscn1631.jpgNye pakninger til dekselen, har lagt litt grisefett på begge side av pakninger.

 

dscn1632.jpg

Dekselen på plass, også nye simmering.

 

dscn1633.jpg

Slik gjorde eg denne metoden for å få ut pinnebolt fra blokken.

 

dscn1635.jpg

Alle pinneboltene er ute, og har renset og pusset på flaten, ser ikke så verst ut.

 

Så neste gang begynner eg med topplokk, kanskje i løpet av påsken.?

 

:smiley:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Jeg krever minimum 10 bilder i neste oppdatering! Motorlære er noe jeg synes er artig. Jo mer detaljert, desto bedre.

Det ble ikke 10 bilder som du ønsket, no er 9 nye bilder på plass, så no kan du koser deg med. :giggle:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

dscn1659.jpgHer er bilde av nye sjøvann pumpe som eg lovte å legge ut. :smiley:

 

Innvendige deler til gamle pumpe var så dårlige også akselen er skjeiv, og prisen var ikke så stor forskjell, så valgte eg å kjøpe en helt nytt komplett sjøvannpumpe.

 

Pr dags dato har eg ikke gjort noe med motoren, men regne med at det skjer i påske,..fortsatt god palmehelg. :smiley::easter:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

De er overhalt i sverige ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jepp.

Skiftet en del rørene og lodding på varmeveksleren (lange) og ene av oljekjøler (korte).

Hvorfor sendte du de til Sverige, pris?

Det er da kompetanse på dette i Norge også.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor sendte du de til Sverige, pris?

Det er da kompetanse på dette i Norge også.

Kompetansen i Norge er høy når faktura skal skrives. :giggle: Kanskje det er svaret.

 

Ett spørsmål : Har alltid fundert på hva som kalles demperplate. Viser den på noen av bildene, og kan noen svare meg på det :confused: Ellers en kjekk tråd og følge med på :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ett spørsmål : Har alltid fundert på hva som kalles demperplate. Viser den på noen av bildene, og kan noen svare meg på det :confused: Ellers en kjekk tråd og følge med på :thumbsup:

 

Eg reknar med det er demperplata mellom motor og gear du siktar til? Det er alltid ein form for demping mellom motor og gear (dette har du i clutchplata på bilen,traktor og det meste av drivverk) Dette for å stoppe resonans og gi ein behageleg overgang når du set gearet i forover eller bakover.

 

Hvis du ikkje hadde hatt demperplate så kan ein knekke boltar eller kilar på akslingar(eks. kilen mellom propell og aksel)

 

På bildet under ser du det gule gummiringen (bulkete) og ei plate som står inni.

 

 

dscn1622.jpg

Her ser du dempinga mellom motor og gear, det gule gummifeltet.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Blir veldig bra dette "Torbi", ny sjøvasspumpe, kølerar og greier :thumbsup:

 

Eit lite monteringstips!

 

Om du kliner litt grease inni simmerringen, mellom skrapekanten og den tetteflata delen som er fjerbelasta. Så vil simmerringen halde vesentleg lenger og likedan unngå spor (lengre)i aksel som simmerring går utanpå. :thumbsup:

 

Og så til topploksboltegjengene(no ser dei på bilde til å vera veldig fine)

 

Det er veldig lurt å dra ein gjengetapp (botntapp) igjennom alle bolthol for å renske og så olje dei og blåse reint, då får du nemleg likt moment på alle boltane. Det er VELDIG viktig.

 

Ein bolt som går tregt på gjenga, får ikkje rett moment og derfor ikkje rett trykk på toppakning og kan resultere i utblåsing til ein kjølekanal eller olje og dermed ein masse ekstraarbeid. (det kan godt hende du alt har gjordt det, men det kan vera ok å nevne dette i denne prosessen) :seeya:

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Takk til M/B Øyfjell for svaret om dempeplate :smiley: . I fjor hadde jeg en klirrelyd når motor gikk på tomgang og sto i fri. Lyden forsvant når giret ble koblet inn, eller hvis jeg økte tomgangen litt. I løpet av sesongen forsvant den, men en altmuligmann antydet at det kunne være dempeplata, etter at jeg hadde forklart hvordan lyden artet seg. Nå får jeg se om lyden dukker opp igjen i år, men da får jeg ta dette opp i en egen tråd, men det var jo fristende og spørre her hvor det var flotte bilder.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk til M/B Øyfjell for svaret om dempeplate :smiley: . I fjor hadde jeg en klirrelyd når motor gikk på tomgang og sto i fri. Lyden forsvant når giret ble koblet inn, eller hvis jeg økte tomgangen litt. I løpet av sesongen forsvant den, men en altmuligmann antydet at det kunne være dempeplata, etter at jeg hadde forklart hvordan lyden artet seg. Nå får jeg se om lyden dukker opp igjen i år, men da får jeg ta dette opp i en egen tråd, men det var jo fristende og spørre her hvor det var flotte bilder.

 

Ja og dempeplata kan vera utforma på forskjellige måtar, det kan vera ei plate med fjærer eller gummi i (det kan tyde på det er det du har), den konstruksjonen du ser på bildet her kan nok vanskeleg framkalle ein klirrelyd. Vil vera meir klakking på den her.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor sendte du de til Sverige, pris?

Det er da kompetanse på dette i Norge også.

Har spurt en her , men de kunne ikke bekrefte på om nye rørene skal være av kobbernikkel, men det kunne de i Sverige bekrefte, om det er billigere enn i Norge vet eg ikke, men det ble 13 båtlapper, det de har gjort er: syrevask, skifting av rørene, lodding og trykktest.

Så eg håper det blir tett og ok. :-)

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

M/B øyfjell

 

Ja eg har gjort med gris på skimmerring, gjort rent med bolter ,også olje på gjenge til bolter til topplokk og gjorde ferdige med momenter idag, delte opp momenter i 3 , altså gikk 3 runder med momenttrekk for å få jevnt plan.

Bilder kommer. :-)

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Det er veldig lurt å dra ein gjengetapp (botntapp) igjennom alle bolthol for å renske og så olje dei og blåse reint, då får du nemleg likt moment på alle boltane. Det er VELDIG viktig.

 

Ein bolt som går tregt på gjenga, får ikkje rett moment og derfor ikkje rett trykk på toppakning ....

Støtter deg 100% i det med å renske gjengene med en tapp og smøre dem, gjerne gå over skruene med en stålbørste også. Bare viktig at man oljer gjengene på skruen, ikke nedi hullet slik at det kan bli en oljeansamling i hullet som lager et hydrostatisk trykk med påfølgende sprengning ut i en kjølekanal el.

 

Må imidlertid få lov til å arrestere deg på et punkt. En bolt/ skrue som går tregt på gjenga får det samme momentet som de andre boltene, men man oppnår ikke den samme forspenningskraften med denne skrueforbindelsen. Moment og forspenningskraft er to forskjellige ting.

 

 

Har spurt en her , men de kunne ikke bekrefte på om nye rørene skal være av kobbernikkel, men det kunne de i Sverige bekrefte,

Vet du hva slags materiale som er i rørene? Visste firmaet i sverige hva slags materiale som var i rørene?

Link to post
Share on other sites

Støtter deg 100% i det med å renske gjengene med en tapp og smøre dem, gjerne gå over skruene med en stålbørste også. Bare viktig at man oljer gjengene på skruen, ikke nedi hullet slik at det kan bli en oljeansamling i hullet som lager et hydrostatisk trykk med påfølgende sprengning ut i en kjølekanal el.

 

Heilt rektig det "Komodo" det var derfor eg skreiv "blåse reint" etter å ha olja.

 

 

Må imidlertid få lov til å arrestere deg på et punkt. En bolt/ skrue som går tregt på gjenga får det samme momentet som de andre boltene, men man oppnår ikke den samme forspenningskraften med denne skrueforbindelsen. Moment og forspenningskraft er to forskjellige ting.

 

Heilt rektig det også "Komodo", men eg tenkte når eg skreiv "derfor ikkje rett trykk på toppakning ...." så er det forspenningskrafta eg meinte.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...