Jump to content

Prosjekt : Perkins T6.3544 M


torbi

Recommended Posts

Svart (redigert)

Hvor mange sink plugger fant du på motoren? Eg har en 150hk av samme type. Har funnet to, en på kjøler og en på vannrør til kjøleren i manifolden.

Har ingen sink på motoren, men har en sinkandoer på utsiden i baksiden under vannlinje , det er satt en kabler gjennom bak skrog og helt til girkasse.

Se på bilde nr 9.

 

Hei Torbi!! Driver litt i motorrommet for tiden og vil gjøre meg litt kjent med maskinen. Så dukker det opp et spørsmål som jeg tenkte du viste svaret på. På gamle båten hadde jeg en trykk tank som jeg kune fylle på kjøleveske. Da så jeg nivået gjennom plasten. Finner ingen slik på Perken, og da skal det vel fylles i lokket på toppen av varmeveksleren på venstre side sett forfra. Men hvor mye skal jeg fylle? og når ser jeg at det er nok. I boka står det at kjølesystemet romm 31l avhengig av hva du har i tillegg av berder varme vifter osv.

Har du et godt svar på dette? :pray:

Ja i boken står det 31 liter, men eg tror eg fylte ca 40 ( husker ikke helt) pga slanger og varmtvann beholderen.

 

Det skal være ca 1-2 cm under toppen, men hvis du skifter kjølevæske og fyller på så må du etterfyller etter motoren har kjørt varmt pga termosaten åpner, og sjekke når motoren er kaldt og etterfyller litt .. enkelt.. :smiley:

Redigert av torbi (see edit history)

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Svart (redigert)

No er det en stund sia eg gav noe ord her på denne tråden, en liten oppdatering :

 

Ny sjøvannsfilteren montert og funket fint.

 

Oljetrykk slanger sprakk, måtte skiftes 2 nye slanger, fikk nye slanger hos pro-flexi på Laksevåg, flinke folk der.

 

Dessverre fikk ikke tatt bilder.

Redigert av torbi (see edit history)

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

En liten oppdatering her:

No har motoren gått over 80 timer etter overhaling og funket fint som den skal være, og fant ut at vibrasjoner kommer av vinkeljern på fundamenter til motor er for tynt og uten avstivning, så i høst/vinter skal eg løfte perkinsen litt opp og lager nytt fundament samtidig nye labber.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Tenkte å jobbe med turbo i dag, men ble så mye vind og kaldt, kanskje i morgen hvis bedre vær.

 

Erikda: eg trodde led lys var ikke så god, men jo faktisk godt lys, på tak lys er det 2 trinn som du kan regulerer sterk eller middel lys styke.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

bilde

 

No er blitt en stund sia eg har lagt bilder her, det som skjedde fram til no er: pakning til Turbo som tidl. nevnt feil, de måtte bestiller fra England, så eg venter fortsatt, tar vel ca 3-4 ukers levering sier de.

Isteden for venting, begynte eg med å løfte litt motor fremme for å få bytte nytt Vinkelstål, litt sterkere (tykkere) med avstivning til Fundamenter, samtidig bytte nytt Motorlabber , mer bilde kommer senere når eg får gjort mere.

Ha en fin Lørdagskveld, :drink:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

bilde

 

bilde

 

No er to nye vinkelen ferdige, her med avstivningsplate på hver ende. Forskjell mellom nye og gamle er, nye er litt lengre og litt tykkere enn gamle, gamle har ikke avstivingsplate.

 

Til helgen skal den til test montering og til passning med nye labber for å finne 2 hull og merkes så vinkelen ut igjen og bores hull etter mål fra labber.

 

Og etter det er det bak sin tur. tar 2 og 2 om gangen.

 

Håper vellykket.. :smiley:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Liten oppdatering fra idag.

 

Var og prøve montering idag, gikk fint, bortsett feste plate bak til beddingen, var litt for trang, måtte tas ut og boret opp litt større hull, skal prøve igjen imorgen, hvis ok så begynner eg bak motoren.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...