Jump to content

Prosjekt : Perkins T6.3544 M


torbi

Recommended Posts

Her kommer bilder fra igår på " Perkins verkstedet ",

 

Nye Topplokk pakninger på plass.

dscn1674.jpg

 

 

Topplokk på plass uten boltene.

dscn1675.jpg

 

Med Boltene ferdig moment trekt.

dscn1676.jpg

 

Bolter med intergert skive trekkes til 156 nm

Bolter med løs skive trekkes til 128,4 nm

Små bolter trekkes til 38,2 nm

 

På de store boltene delte eg i 3 momenter, altså gikk 3 runde og gikk først 40 nm, så 90 nm så til slutt 128 og 156 , for å få jevn plan på toppen.

 

Og de små boltene gikk eg i 2 runder, først med 20 nm så 38,2 tilslutt.

 

Foreløpig det var siste oppdatering, kanskje kommer mer bilder i løpet av påske.

:easter:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Heilt rektig det også "Komodo", men eg tenkte når eg skreiv "derfor ikkje rett trykk på toppakning ...." så er det forspenningskrafta eg meinte.

Jeg skjønte det, jeg bare flisespikker litt :wink:

 

Når man demonterer toppen fra motor, så er denne en enhet i seg selv? DVS at ventiler og alt følger med?

Stemmer det Polarn :smiley:

Link to post
Share on other sites

No er det på tide å male i maskinrommet, kjøpte biltemas to-komponter maling off white og malte , men ble for hvitt og gir meg kald følelser, så tok eg litt svartmaling oppi og da ble det fin grå farge, er fornøyd eg. :smiley:

 

dscn1795.jpg

:smiley:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Dette ser utrolig bra ut, gleder meg til å se resultatet!

 

 

skal også male på vinkelen hvor motorlabber er .

Jeg ser de er litt rustne, tar du de av og sandblåser dem?

 

 

også skal det legges nytt dørk av aluminium på hvor akselflensen er og bakover. så får vi se hvordan det blir.

Det er jeg spent på hvordan du løser, kunne tenke meg det jeg også :yesnod:

 

 

Har du lik dieseltank som jeg har fra West Mekan? I tilfelle vil jeg sterkt anbefale deg å ta den ut og rengjøre den skikkelig. Under bunnfallet som legger seg i tanken (tror det er uunngåelig) får du tildekkingskorrosjon, og da er det et tidsspørsmål før tanken ser ut som en tesil i bunn. Argumentene med at "det har jo holdt i 25 år" blir da litt tynne...

Link to post
Share on other sites

Tenkte å pusse og male med hammerlakk maling, det burde gå bra.

 

Når det gjelder dieseltanken, eg føler eg har ikke tid til , motor er ikke helt ferdig enda og må ned i båten innen 20 april da båten skal på sjøen, men eg har mannlokket på side mot batteriet, da har mulighet til å rengjøre senere.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Ok, hvis du har mannlokk, noe jeg ikke hadde, har du jo en viss kontroll. Den usikre faktoren blir imidlertid om de andre skottene er rene, mine var ikke. Avleiringer i bunn fører til tæring over tid, så det er ikke helt greit å ha 100% kontroll på dette. Du kan gjøre en stikkprøve ved å bore et 120mm hull med hullsag i et av skvalpeskottene som går forover. Hvis det er rent der også kan du sove trygt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Begynner å ligne en motor nå ja, keep up the good work :thumbsup:

Nåja vær nå ikkje for sikker polar`n, ser bileta er tatt 1. april :giggle:

 

Men må sei meg enig i at det lignar veldig på ein motor ja, Perkins ja :yesnod:, ein ganske fin Perkins også faktisk :yesnod::thumbsup: .

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Ja det er godt å se at det er blitt motor igjen. :-)

 

Ja eg har de motorkassa liggende her, vet ikke om eg skal bruker de igjen, liker ikke at motor er innpakket,hmm

Demper lyd ja, men ikke for meg, for eg er døv selv, Hehe. Men verre for dama mi eller de andre som hører :-)

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Liten oppdatering,

Siste dager jobbet et med båten, bunnsmurte og gjorde ferdig i maskinrommet.

 

bilde

 

bilde

 

Se bort fra filler og evt malerteip, så ser den ut no, malte også svart vinkel til motorlabber.

 

Planen min er jobber med motor i morgen eller onsdag, så skal motoren ned i båt på torsdag, båten skal på sjøen lørdag. :smiley:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Dette ble fint Torbi. Er spent på å se oppstarten nå. Litt av et vinterprosjekt du har hatt, men nå traver vel Perkinsen mange trygge timer fremover tipper jeg. Håper jeg kan vise frem motor rommet mitt like strøkene en dag.

Redigert av Captain1911 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Torbi, har akuratt lest gjennom prosjekt tråden din og synst du gjør ein flott jobb med motoren, bare lurte på om du hadde planer om å gjøre noe med motorlabbene no når motoren først var ute.

Bytte ut labbene, eller sandblåse dei og male dei siden resten av motoren og motorrommet ser veldig strøkent ut. Og når labbene først var av så kunne du har pusset og lakket motorfundamentet samtidigt

 

Kanskje lurt å merke motorlabbene så du setter dem tilbake på samme plass så blir det mindre justering ved oppretting av motoren (Godt mulig du veit dette, men husk at motoren skal rettes opp når båten e komt på sjøen igjen da noen båter vrir seg når dem står på land, grov innstillingen kan taes på land, men den skal alltid kontrollers når båten ligger på sjøen igjen)

 

Har du planer om å bytte cutlesslageret på propellakslingen i sammeslengen ? Godt med alt som er gjort, og greit å ta alt når man først begynner på noe ;)

 

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Joda 3300

Jo eg har tenkt på dette som du foreslo, men føler eg når ikke alle tid til å gjøre alt, uansett så må båten ut på sjøen no på lørdag pga veibygging hos båtforening.

 

M/B øyfjell

 

Ja eg håper ho Perkins føler som et hjem i ny malt kjelleren. :-)

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Dette ble fint Torbi. Er spent på å se oppstarten nå. Litt av et vinterprosjekt du har hatt, men nå traver vel Perkinsen mange trygge timer fremover tipper jeg. Håper jeg kan vise frem motor rommet mitt like strøkene en dag.

 

Ja eg også er spent på i forbindelse med oppstart, håper det går greit og bedre enn før.? Interessant vinterprosjekt men masse arbeid og bruker mye tid, også tar litt tid på å skaffe deler siden den begynner å bli gammel, vettu.

Du kan ta vinterprosjekt med å male maskinrommet.? :smiley:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...