torbi Svart 5.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2013 (redigert) Hvor mange sink plugger fant du på motoren? Eg har en 150hk av samme type. Har funnet to, en på kjøler og en på vannrør til kjøleren i manifolden. Har ingen sink på motoren, men har en sinkandoer på utsiden i baksiden under vannlinje , det er satt en kabler gjennom bak skrog og helt til girkasse. Se på bilde nr 9. Hei Torbi!! Driver litt i motorrommet for tiden og vil gjøre meg litt kjent med maskinen. Så dukker det opp et spørsmål som jeg tenkte du viste svaret på. På gamle båten hadde jeg en trykk tank som jeg kune fylle på kjøleveske. Da så jeg nivået gjennom plasten. Finner ingen slik på Perken, og da skal det vel fylles i lokket på toppen av varmeveksleren på venstre side sett forfra. Men hvor mye skal jeg fylle? og når ser jeg at det er nok. I boka står det at kjølesystemet romm 31l avhengig av hva du har i tillegg av berder varme vifter osv. Har du et godt svar på dette? Ja i boken står det 31 liter, men eg tror eg fylte ca 40 ( husker ikke helt) pga slanger og varmtvann beholderen. Det skal være ca 1-2 cm under toppen, men hvis du skifter kjølevæske og fyller på så må du etterfyller etter motoren har kjørt varmt pga termosaten åpner, og sjekke når motoren er kaldt og etterfyller litt .. enkelt.. Redigert 5.Juni.2013 av torbi (see edit history) Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Antilia Svart 5.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2013 Takk og takk. Godt med noen drevne eksperter i bakhånda. :-) Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
torbi Svart 6.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 Jepp, viktig å hjelpe hverandre her på BP. :-) Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 8.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2013 (redigert) No er det en stund sia eg gav noe ord her på denne tråden, en liten oppdatering : Ny sjøvannsfilteren montert og funket fint. Oljetrykk slanger sprakk, måtte skiftes 2 nye slanger, fikk nye slanger hos pro-flexi på Laksevåg, flinke folk der. Dessverre fikk ikke tatt bilder. Redigert 8.Juli.2013 av torbi (see edit history) Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 5.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 En liten oppdatering her: No har motoren gått over 80 timer etter overhaling og funket fint som den skal være, og fant ut at vibrasjoner kommer av vinkeljern på fundamenter til motor er for tynt og uten avstivning, så i høst/vinter skal eg løfte perkinsen litt opp og lager nytt fundament samtidig nye labber. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
SoBo Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 Bra den "nye" motoren fungerer etter forventningene. Lykke til med fremtidige prosjekter. Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
torbi Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Idag var eg nede i båten og demonterte turboen, har mistanke på at noe er galt i, skal sendes til turboverkstedet for sjekk og evt bytte til ny. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
vestfjorden Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 har akkurat maken den er gått18500 timer å ingen svakhetstegn Link to post
torbi Svart 29.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Litt bedre bilde, ser litt våt på innside i turbo ved utløp til eksosbend/slanger. Ser de normalt? Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 17.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2014 For et par dager siden kom det nytt innbytte overhalt turbo i posten, ser fin ut. Kanskje eg skal monteres på og testet i løpet av helgen.? Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 18.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2014 Tok dette bilde for å vise hva eg har gjordt med båten no i vinteren, lagt på ny led lys under skapet, herlig og koselig lys. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Chilli Solbris Svart 18.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2014 Gleder meg til rapporten når turbo er på plass! Flott lys! Ga meg noen ideer. Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
torbi Svart 18.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2014 En bilde til, satte nytt tak lys av led, behagelig lys. så dette nye lys er eg veldig fornøyd med. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 18.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2014 Tenkte å jobbe med turbo i dag, men ble så mye vind og kaldt, kanskje i morgen hvis bedre vær. Erikda: eg trodde led lys var ikke så god, men jo faktisk godt lys, på tak lys er det 2 trinn som du kan regulerer sterk eller middel lys styke. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Antilia Svart 18.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2014 Ble flott Torbi!!!! :-) Spent på turboen.... Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
beauty of aqua Svart 18.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2014 Lille lungårdsvannet du ligger i:) mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
torbi Svart 18.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2014 Jepp. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 19.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2014 Var og skulle monterte Turboneger på plass i dag, men fant ut nye pakninger er ikke like som gamle og passer ikke inn, så eg må nok få snakket med de og få byttet til en annen. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 8.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2014 No er blitt en stund sia eg har lagt bilder her, det som skjedde fram til no er: pakning til Turbo som tidl. nevnt feil, de måtte bestiller fra England, så eg venter fortsatt, tar vel ca 3-4 ukers levering sier de. Isteden for venting, begynte eg med å løfte litt motor fremme for å få bytte nytt Vinkelstål, litt sterkere (tykkere) med avstivning til Fundamenter, samtidig bytte nytt Motorlabber , mer bilde kommer senere når eg får gjort mere. Ha en fin Lørdagskveld, Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Antilia Svart 9.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 Smart rigging av jekk Torbi!! Gleder meg som vanlig til bilder. Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Komodo Svart 9.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 Ja, det der var et smart opplegg Spørs om ikke jeg stjeler den ideen når jeg skal til med oppretting av motoren etterhvert Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
torbi Svart 9.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 Det er lov å stjele mitt ide, her på BP skal vi hjelpe hverandre. ;-) Prøvde først alle treklosser oppover, men ble litt vinglete, så fant eg en Leca blokk som knakk i to, tok eg begge og brukte, ble mere fastere. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 13.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 No er to nye vinkelen ferdige, her med avstivningsplate på hver ende. Forskjell mellom nye og gamle er, nye er litt lengre og litt tykkere enn gamle, gamle har ikke avstivingsplate. Til helgen skal den til test montering og til passning med nye labber for å finne 2 hull og merkes så vinkelen ut igjen og bores hull etter mål fra labber. Og etter det er det bak sin tur. tar 2 og 2 om gangen. Håper vellykket.. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 15.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 Liten oppdatering fra idag. Var og prøve montering idag, gikk fint, bortsett feste plate bak til beddingen, var litt for trang, måtte tas ut og boret opp litt større hull, skal prøve igjen imorgen, hvis ok så begynner eg bak motoren. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
nestor Svart 15.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 Hallo Disse ser bra ut ! Var en tur innom BP. Fint at du husket dobbleringsplate bak. Sveisen på "kneplatene"; meget bra. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn