Jump to content

Bytte bunnventiler i tilaarskommen Fairline


REM

Recommended Posts

Jeg har vært i tenkeboksen med tanke på hva slags ventiler jeg skal montere. Hadde egentlig tenkt å gå for syrefast SS316, men bestemte meg i siste lita for å gå for Truedesign plastventiler.

 

Det overrasker meg at du valgte TruDesign, REM, etter forrige tråd.. Men kvaliteten på produktet jeg monterte virket svært overbevisende. Men, nå har ikke båten vært på vannet etter montering enda, da :giggle:

 

Denne tråden ble startet i mars 2008 : https://baatplassen.no/i/topic/39109-skifte-skroggjennomfoeringer/page-5

Masse nyttig info (og noe unyttig, da ..) De nyttigste innleggene kommer så klart fra REM selv !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange synes det er stas med pent undertøy også :blush:

 

Jeg er ikke uenig med deg, bronse er det optimale under vannlinjen. Problemet er vel tilgjengeligheten, man må vel stort sett utenlands for å få tak i skikkelig bronse. Men det er vel verdt litt ekstra innsats å få det ship shape. Bronsedeler holder glatt 30 år uten bekymringer, det gjør verken messing eller 316L.

 

Men jeg må innrømme at jeg synes undertøy i bronse høres litt sært ut da... :lol::lol::lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Før en bytter "messing"-gjennomføringer på gamle båter bør en kanskje sjekke at en ikke bytter noe som fremdeles er fullt brukbart mot noe nytt og dårligere. Jeg er selvfølgelig klar over at dette ikke gjelder i REM's tilfelle.

 

Fairline leverte tradisjonellt gjennomføringer og ventiler i skikkelig marin bronse kvalitet.

Litt rart de har gått vekk fra dette, men de er vel presset hardt på marginene de også.

Det skal bli interessant å se tilstanden når REM begynner på demontering av bunnventilene montert av Fairline, hvis det er de orginale da.

 

 

Link to post
Share on other sites

REM, er gjennomføringen til A/C montert av Fairline? Er det samme materiale som kjølevannsinntakene? Hvordan skal du montere rista fra Trudesign? Gjennomgående skruer?

 

Som eier av en enda mer tilårskommen Fairline, må jeg si at jeg blir bekymret av dette. Jeg er også veldig usikker på hva slags materiale jeg skal velge når jeg bytter. Hvor mange år holder egentlig 316? Er det trygt nok hvis man bytter det med for eksempel 5 års mellomrom?

 

Egentlig ser Trudesign bra ut, men jeg liker ikke helt den løse rista som må skrus med fire skruer. Er vel ikke så lurt å feste den med epoksy. Den risikerer man vel å måtte bytte hvis man kjører på noe?

Øivind

Link to post
Share on other sites

Samme type ventiler er benyttet på alle gjennomføringer. Antagelig montert av Fairline alle sammen. Jeg ser for meg at jeg fester rista med selvgjengende skruer i kombinasjon med epoxy.

Må jeg bytte skrur jeg ut skruene og tar resten med vinkelsliperen. No big deal egentlig

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Den risikerer man vel å måtte bytte hvis man kjører på noe?

Hva er det egentlig dere hele tiden skal kjøre på slik at inntaksfilteret knuses? Har hatt båt fra jeg var på ungdomskolen og har bare en gang hatt en påkjørsel (moste på en tømmerstokk med full spiker på en With Drommedille og 25 hk).

Link to post
Share on other sites

Hva er det egentlig dere hele tiden skal kjøre på slik at inntaksfilteret knuses? Har hatt båt fra jeg var på ungdomskolen og har bare en gang hatt en påkjørsel (moste på en tømmerstokk med full spiker på en With Drommedille og 25 hk).

Du har helt rett. Dette blir litt for mye worst case tenking. Sjansen for å kjøre på noe er liten, og hvis det skjer skal det vel mye til at man klarer å treffe rista på sjøvannsinntaket. Jeg tror jeg kan leve godt med REM's løsning.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Samme type ventiler er benyttet på alle gjennomføringer. Antagelig montert av Fairline alle sammen.

 

Her er noe du sa i en annen tråd:

 

Dette er antagelig montert av et innstallasjonsfirma som innstallerte agregatet etter at båten var levert fra Fairline. Dette sier jeg fordi alle gjennomføringer forøvrig under vannlinjen er av syrefast AISI 316. Over vannlinjen er det brukt plast.

Kan vi trekke den konklusjonen at gjennomføringer forøvrig i båten din ikke var i syrefast likevel da ?

 

Jeg er meget spent på tilstanden på dine øvrige gjennomføringer. Og håper du kommer tilbake med bilder og info om dette.

Jeg er redd du er i ferd med å bytte ut gjennomføringer i skikkelig marin bronsekvalitet med noe plastikkkk ræl.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ein 10 år gammel båt i heimahavna mi gjennomgår samme operasjon nå. Truedesign på alt. Også det er ein Fairline opp mot 50 fot. Dei ganske mange kraner og gjennomføringer han har tatt av, såg eldre ut en de eg skifta på min forrige båt eg hadde frå 1987. Så det er sikkert ikkje dumt å ta denne jobben.

Eg ville også valgt truedesign. :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

REM, handlet du Tru Design i Norge eller kjøpte du fra utlandet?

Tittet i hylla på Båthuset i Ålesund i dag. De har et greit utvalg. Ser at det er noen gjennomføringer som er "flate" på utsiden, mens andre tilsynelatende er mere konveks?

 

Dersom man er skeptisk til sila til Tru Design på inntak, så går det jo ann å bruke Marleon der. Hadde vært interessant om det gikk ann å kombinere gjennomføring med sil fra Marleon og ventil fra TruDesign, sammen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har byttet ut alle mine skroggjenomføringer med trudesign. I forbindelse med denne jobben brukte jeg Tec7 dette er 2 år siden .og etter som jeg kan se så er sannsynligheten for att månen detter i hode på oss like stor som att mine trudesign bunnvenntiler slipper i innfestingen.

Link to post
Share on other sites

Her er noe du sa i en annen tråd:

Kan vi trekke den konklusjonen at gjennomføringer forøvrig i båten din ikke var i syrefast likevel da ?

 

Jeg er meget spent på tilstanden på dine øvrige gjennomføringer. Og håper du kommer tilbake med bilder og info om dette.

Jeg er redd du er i ferd med å bytte ut gjennomføringer i skikkelig marin bronsekvalitet med noe plastikkkk ræl.

 

Det har du helt rett i Mix. Den gang antok jeg at alle var i syrefast fordi begge motorventilene var blanke og faktisk så ut som nikkel.

Jeg har nå fjernet samtlige gjennomføringer, og de var så definitivt ikke i bronse. Ikke syrefast heller, og for å gi en antydning om hva som følger kan jeg jo røpe at det nok var på tide å bytte de. :rolleyes:

113_-_copy.jpg

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

REM, handlet du Tru Design i Norge eller kjøpte du fra utlandet?

 

Dersom man er skeptisk til sila til Tru Design på inntak, så går det jo ann å bruke Marleon der. Hadde vært interessant om det gikk ann å kombinere gjennomføring med sil fra Marleon og ventil fra TruDesign, sammen.

Jeg kjøpte direkte fra Nettbutik i NZ.

Marelon og Trudesign, begge anvender Polyamid "plastikkkk ræl" i ventiler og intakssil.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Mycket intressant tråd REM.

 

Skulle uppskatta om Du lite mer ingående redovisar tillståndet hos de olika genomföringarna speciellt om Du skär sönder några.

 

Min Princess är ju några år äldre (1999) och jag har också varit inne på att det nog snart var dags att byta genomföringar.

 

Men så fick jag av annat skäl anledning att skruva bort ventilen och korta den 2" genomföring där toaletten töms.

 

När jag skar av genomföringen så var den i mina ögon som ny rakt igenom.

 

Så med tanke på risken att byta genomföringar av till synes god kvalitet mot några som kan vara sämre så har jag tills vidare skjutit projektet framåt.

 

Skulle ju inte vara helt uteslutet att Princess och Fairlaine använder samma genomföringar...?

Kan man tänka sig att A/C har blivit eftermonterad på Din båt?

Med annan kvalitet i genomföringen?

Link to post
Share on other sites

Mener du for alvor at plast er sikrere enn marin bronse?

Jeg ser ikke ut til å være helt alene om å mene at gjennomføringene i plast fra de to fremste leverandørene på feltet er pålitelige og i mindre grad enn metall, utsatt for tæringer.

 

Jeg har tidligere etterlyst pålitelige historier om båter som har sunket grunnet brist i gjennomføringer av anerkjente plastmerker. Har ikke fått presentert slike.

 

Er kjent med at plastgjennomføringene bør stå i vann for å beholde styrken. Båten vår ligger på vannet hele året med unntak av noen dager årlig for stoffing og bytting av anoder.

Link to post
Share on other sites

Skulle ju inte vara helt uteslutet att Princess och Fairlaine använder samma genomföringar...?

Kan man tänka sig att A/C har blivit eftermonterad på Din båt?

Med annan kvalitet i genomföringen?

Fra den tiden våre båter ble produsert hadde vel Fairline og Princess felles eier og hadde felles innkjøp av deler. Vil tro de anvendte den samme leverandøren til gjennomføringer.

 

Det viser seg å være samme kvalitet (messing) i alle gjennomføringer.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

REM, det jeg mente var at Marleon sin gjennomføring for kjølevannsinntak har sil som en del av gjennomføringen. Mao ser det da ut til at man ikke trenger å skru denne med egne skruer slik som med tru design. Det var det hele. Sagt med andre ord, færre hull i skroget.

 

Men har du noen formening om båten din har ligge på vannet all sin levetid, også normalt under vinteropplag? Såvidt jeg husker så har du jo ikke eid båten siden den var ny. Dersom den har ligget på vannet hele tiden, så har jo gjennomføringene vært utsatt for tæring i 10 år. Andre like gamle båter, som ligger på land om vinteren fra oktober til april, har jo over 10 år kun ligget til sammen 5 år på vannet. Mao halvparten av tiden, halvparten av tæretid.

 

For de som er nervøs for gjennomføringene sine, så fant jeg Stay Afloat emergency form-a-plug på Jula til halv pris i dag. 0,9 kg boks for 299. Normalt oppunder 600 kroner. Så da kan jeg hive et kg smør på land.

Link to post
Share on other sites

For de som er nervøs for gjennomføringene sine, så fant jeg Stay Afloat emergency form-a-plug på Jula til halv pris i dag. 0,9 kg boks for 299. Normalt oppunder 600 kroner. Så da kan jeg hive et kg smør på land.

Har du artikkelnummeret? Finner det ikke når jeg søker på nettsidene til Jula.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...