Jump to content

Bytte bunnventiler i tilaarskommen Fairline


REM

Recommended Posts

Nok ett innlegg som kun fokuserer på gamle messing gjennomføringer og ikke på gjennomføringer i skikkelig bronsekvalitet.

Riktig det, Mix. Tror mange nå er der at de stoler på plast-merket som har vært nevnt en bøtte ganger gjennom denne tråden, mens de er usikere på hva og hvorfra som er skikkelig bronsekvalitet.

Link to post
Share on other sites

Vanligvis er ikke metallgjennomførig og ventil i ett stykke. Begge er viktige for sikkerheten, men gjennomføringen er vel aller viktigst. Dersom en har en sikker bronsegjennomføring er det ingen grunn til å skifte denne dersom en skulle få problemer med eller mistanker til ventilen.

 

Tora er en grimstdadsnekke fra 1967. Hun har original skroggjennomføring i bronse og jeg har ikke funnet noen grunn til å skifte den. Ventilen, derimot, ser ut til å være av nyere dato, muligens av messing(?), men også den fungerer utmerket. Alle delene blir inspisert og testet hvert år når båten er på land. Ved enhver mistanke vil det være veldig enkelt å skifte ventilen. Det vil da hverken bli plast eller messing!

 

Jeg er, som før nevnt, storligen forundret over at så mange velger plast fremfor marin bronse i en så viktig del som skroggjennomføringen under vann. Trygghetsaspektet kjøper jeg overhodet ikke, men er klar over at marin bronse kan være vanskelig å skaffe og få dokumentert. Når man så likevel går til utlandet for å kjøpe plast forstår jeg heller ikke det argumentet med at det er vanskelig å skaffe.

 

Jeg er ellers av den formening at alle båtbyggere skulle være pliktige til å spesifisere nøye hvilke materialer som er brukt i alle strukturer og detaljer som er viktige for sikkerheten. Det hører intet steds hjemme at kunden etterpå skal lure på om det er messing eller bronse i skroggjennomføringene. Desverre sier ikke standardene noe helt spesifikt om dette, så vidt jeg kan se, men her bør kundene være våkne. Kanskje vi skulle prøve å komme opp med en liste over slike ting det er verdt å sjekke/avtale ved kjøp av nybåt?

 

Og den som mener han bør skifte skroggjennomføringer hvert 10. år har gjort feil valg!

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Fordi Tec7 er et unikum verden aldri har sett maken til før og den løser alle problemer. Den "biter" til og med på nabobikkja om den skulle bli for næregående.....

Jeg kan nevne at samme markedsfører som står bak Tec7 nå har opprettet et nytt selskap, CT 1 heter det og lover om mulig enda mer enn Tec7 :pray:

 

Nå kommer for øvrig et nytt mirakel-produkt på det Norske markedet, SUGRU ! Dere kan bare merke dere navnet for dette produktet vil fort få seg en "menighet".

http://sugru.com/about

http://lifehacker.com/5951873/macgyver-challenge-gallery-fix-up-your-boat-with-sugru/gallery/1

http://nrkbeta.no/2012/03/19/dette-stoffet-fikser-det-meste-na-klarer-vi-oss-knapt-uten/

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Fordi Tec7 er et unikum verden aldri har sett maken til før og den løser alle problemer. Den "biter" til og med på nabobikkja om den skulle bli for næregående.....

Jeg kan nevne at samme markedsfører som står bak Tec7 nå har opprettet et nytt selskap, CT 1 heter det og lover om mulig enda mer enn Tec7 :pray:

Det kan nok være et trekk å kjøpe aksjer der, den mannen har jo fått til noe når det gjelder å skape et merkenavn :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Fordi Tec7 er et unikum verden aldri har sett maken til før og den løser alle problemer. Den "biter" til og med på nabobikkja om den skulle bli for næregående.....

Også på krystallinske plaster? Feks. PE, PP, PA og PTFE? Hmm. interessant

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Du tog an REM :giggle:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Den har en pakningseffekt mellom skrog og flens. Derfor går det bra.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei. Sitter og koser meg med dette herlige forumet! Litt avsporing dette men, i mitt fag bruker vi støpejern deler og ventiler som er belagt med epoxy. Dermed har man jernets styrke og plastens korrosjonsbestandighet....En ting til Pp og Pe kan ikke limes med Noe, men må sveises.

Link to post
Share on other sites

Mine siler som jeg har limt fast med Tec7 over 3 vannitak står fremdeles bomfast og like fastklistret på 3 året. Alikevel etter som jeg forstår er det noen som vil påstå att de henger nokk kun etter pakningseffekten.

Ristene er vel mindre kritiske enn gjennomføringene.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Det kryr av leverandører av gjennomføringer i skikkelig marin bronsekvalitet.

Men ikke i Norge. Ola Dunk er lettlurt.

Vi har da skikkelig marin bronsekvalitet i Norge også.

http://www.progressing.no/div/Blakes.pdf

http___www.progressing1.jpg

 

Skuta mi flyter fortsatt etter snart ett år med trudesign og tec-7 under vannlinja. Sikkert bare tilfeldigheter,

 

Har merkelig holdt noen år hos meg også.

Byttet logg og ekkolodd for to siden. i noe tynt kompositt materiale var skeptisk, men fulgte manualen brukte Tec-7 på utsiden og skrudde til for hånd, dagen etter stemplet jeg av på utsiden og skrudde av skruen og fylte på Tec- 7 på inn siden og en foring for å få nødvendig godstykkelse

og skrudde til for hånd.

Noe som er viktig for ikke å strekke (plastmaterialer) tett blir det nesten uten tiltrekning.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor støper ikkje verftene dette inn i skroget? Glassfiber-rør med flens som man setter ventil fast på? jaujo svaret er nok byggekostnad og tid. Min båt har slik løsning. 2" rør som kommer 30 cm inn (opp) i båten med flens på. Der sitter en butterflyventil klemt mellom flensen på røret og neste flens som har stuss for slange til både motor og toalett.

Ingen bekymringer ved frost i kula, ingen kule som sitter fast, og berre ein gjennomføring å tenke på :thumbsup:

Septik tømmes i ein gjennomføring i hekken som går over vannlinja inni båten.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Tja, kanskje for noen er Blakes greit

High Speed strainer leveres ikke.

Dessuten liker jeg ikke innfestingen med alle de gjennomgående boltene.

 

Ja de er for oss som kan ha en øl hengende i et snøre etter båten.

 

Ja, det kan bli for sterkt med 4 skruer og rikelig med gods i ventilen, mot tynnveggete rør-gods hvor gjengene svekker.

 

PS: Båt med stål skrog MÅ gjennomføringene/ventilene isoleres fra skroget.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Har du ein teori på kvifor det ?

Teorien det er Hulda den rett til å svar på.

 

Jeg lærte det tidlig på 60 tallet at enkelt metaller skulle holdes avsilt for å få et langt liv.

Mener å huske noe om Galvanisk / Selektiv korrosjon eller noe i den duren.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Men bort skulle de?

 

I mine øyne er det nettopp dette som er problemet med gjennomføringene i metall. At du ikke ser om de er bra eller dårlige uten å kutte dem opp.

 

Og så lurer jeg på om det er noe bedre med Trudesign sine plastikkgjennomføringer. Vil man kunne se på utsiden at de begynner å bli svekket?

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...