Free Lillehammer Svart 10.Januar.2013 Del på Facebook Svart 10.Januar.2013 Nok ett innlegg som kun fokuserer på gamle messing gjennomføringer og ikke på gjennomføringer i skikkelig bronsekvalitet. Riktig det, Mix. Tror mange nå er der at de stoler på plast-merket som har vært nevnt en bøtte ganger gjennom denne tråden, mens de er usikere på hva og hvorfra som er skikkelig bronsekvalitet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 10.Januar.2013 Del på Facebook Svart 10.Januar.2013 Salomon fokuserte vel strengt tatt på kompositt... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 10.Januar.2013 Del på Facebook Svart 10.Januar.2013 Det kryr av leverandører av gjennomføringer i skikkelig marin bronsekvalitet. Men ikke i Norge. Ola Dunk er lettlurt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 10.Januar.2013 Del på Facebook Svart 10.Januar.2013 (redigert) Vanligvis er ikke metallgjennomførig og ventil i ett stykke. Begge er viktige for sikkerheten, men gjennomføringen er vel aller viktigst. Dersom en har en sikker bronsegjennomføring er det ingen grunn til å skifte denne dersom en skulle få problemer med eller mistanker til ventilen. Tora er en grimstdadsnekke fra 1967. Hun har original skroggjennomføring i bronse og jeg har ikke funnet noen grunn til å skifte den. Ventilen, derimot, ser ut til å være av nyere dato, muligens av messing(?), men også den fungerer utmerket. Alle delene blir inspisert og testet hvert år når båten er på land. Ved enhver mistanke vil det være veldig enkelt å skifte ventilen. Det vil da hverken bli plast eller messing! Jeg er, som før nevnt, storligen forundret over at så mange velger plast fremfor marin bronse i en så viktig del som skroggjennomføringen under vann. Trygghetsaspektet kjøper jeg overhodet ikke, men er klar over at marin bronse kan være vanskelig å skaffe og få dokumentert. Når man så likevel går til utlandet for å kjøpe plast forstår jeg heller ikke det argumentet med at det er vanskelig å skaffe. Jeg er ellers av den formening at alle båtbyggere skulle være pliktige til å spesifisere nøye hvilke materialer som er brukt i alle strukturer og detaljer som er viktige for sikkerheten. Det hører intet steds hjemme at kunden etterpå skal lure på om det er messing eller bronse i skroggjennomføringene. Desverre sier ikke standardene noe helt spesifikt om dette, så vidt jeg kan se, men her bør kundene være våkne. Kanskje vi skulle prøve å komme opp med en liste over slike ting det er verdt å sjekke/avtale ved kjøp av nybåt? Og den som mener han bør skifte skroggjennomføringer hvert 10. år har gjort feil valg! Redigert 10.Januar.2013 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 10.Januar.2013 Del på Facebook Svart 10.Januar.2013 Så derfor til dem som har tenkt og bruke Trudesign bunnvenntiler vil jeg anbefale og montere gjennomføringen med Tec7 . Hvorfor vil du det når Trudesign sier at det skal brukes epoksy? Epoksy er lett å skaffe og lett å bruke. Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 (redigert) Fordi Tec7 er et unikum verden aldri har sett maken til før og den løser alle problemer. Den "biter" til og med på nabobikkja om den skulle bli for næregående..... Jeg kan nevne at samme markedsfører som står bak Tec7 nå har opprettet et nytt selskap, CT 1 heter det og lover om mulig enda mer enn Tec7 Nå kommer for øvrig et nytt mirakel-produkt på det Norske markedet, SUGRU ! Dere kan bare merke dere navnet for dette produktet vil fort få seg en "menighet". http://sugru.com/about http://lifehacker.com/5951873/macgyver-challenge-gallery-fix-up-your-boat-with-sugru/gallery/1 http://nrkbeta.no/2012/03/19/dette-stoffet-fikser-det-meste-na-klarer-vi-oss-knapt-uten/ Redigert 11.Januar.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 Fordi Tec7 er et unikum verden aldri har sett maken til før og den løser alle problemer. Den "biter" til og med på nabobikkja om den skulle bli for næregående.....Jeg kan nevne at samme markedsfører som står bak Tec7 nå har opprettet et nytt selskap, CT 1 heter det og lover om mulig enda mer enn Tec7 Det kan nok være et trekk å kjøpe aksjer der, den mannen har jo fått til noe når det gjelder å skape et merkenavn Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 11.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 (redigert) Fordi Tec7 er et unikum verden aldri har sett maken til før og den løser alle problemer. Den "biter" til og med på nabobikkja om den skulle bli for næregående..... Også på krystallinske plaster? Feks. PE, PP, PA og PTFE? Hmm. interessant Redigert 11.Januar.2013 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 (redigert) Du tog an REM Redigert 11.Januar.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
JGH Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 Skuta mi flyter fortsatt etter snart ett år med trudesign og tec-7 under vannlinja. Sikkert bare tilfeldigheter, men satser på det samme når resten skal skiftes. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 Den har en pakningseffekt mellom skrog og flens. Derfor går det bra..... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hantoen Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 Hei. Sitter og koser meg med dette herlige forumet! Litt avsporing dette men, i mitt fag bruker vi støpejern deler og ventiler som er belagt med epoxy. Dermed har man jernets styrke og plastens korrosjonsbestandighet....En ting til Pp og Pe kan ikke limes med Noe, men må sveises. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tallisman Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 Mine siler som jeg har limt fast med Tec7 over 3 vannitak står fremdeles bomfast og like fastklistret på 3 året. Alikevel etter som jeg forstår er det noen som vil påstå att de henger nokk kun etter pakningseffekten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 Mine siler som jeg har limt fast med Tec7 over 3 vannitak står fremdeles bomfast og like fastklistret på 3 året. Alikevel etter som jeg forstår er det noen som vil påstå att de henger nokk kun etter pakningseffekten. Ristene er vel mindre kritiske enn gjennomføringene. Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 Det kryr av leverandører av gjennomføringer i skikkelig marin bronsekvalitet.Men ikke i Norge. Ola Dunk er lettlurt. Vi har da skikkelig marin bronsekvalitet i Norge også. http://www.progressing.no/div/Blakes.pdf Skuta mi flyter fortsatt etter snart ett år med trudesign og tec-7 under vannlinja. Sikkert bare tilfeldigheter, Har merkelig holdt noen år hos meg også. Byttet logg og ekkolodd for to siden. i noe tynt kompositt materiale var skeptisk, men fulgte manualen brukte Tec-7 på utsiden og skrudde til for hånd, dagen etter stemplet jeg av på utsiden og skrudde av skruen og fylte på Tec- 7 på inn siden og en foring for å få nødvendig godstykkelse og skrudde til for hånd. Noe som er viktig for ikke å strekke (plastmaterialer) tett blir det nesten uten tiltrekning. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 Vi har da skikkelig marin bronsekvalitet i Norge også. Tja, kanskje for noen er Blakes greit Problemet er at de finnes i kun 2 dimensjoner. High Speed strainer leveres ikke. Dessuten liker jeg ikke innfestingen med alle de gjennomgående boltene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 Hvorfor støper ikkje verftene dette inn i skroget? Glassfiber-rør med flens som man setter ventil fast på? jaujo svaret er nok byggekostnad og tid. Min båt har slik løsning. 2" rør som kommer 30 cm inn (opp) i båten med flens på. Der sitter en butterflyventil klemt mellom flensen på røret og neste flens som har stuss for slange til både motor og toalett. Ingen bekymringer ved frost i kula, ingen kule som sitter fast, og berre ein gjennomføring å tenke på Septik tømmes i ein gjennomføring i hekken som går over vannlinja inni båten. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 12.Januar.2013 Del på Facebook Svart 12.Januar.2013 Sæbø. Interessant løsning, Spesielt liker jeg et felles inntak for motor og toilett. Hva med inntakssil? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 12.Januar.2013 Del på Facebook Svart 12.Januar.2013 Tja, kanskje for noen er Blakes greitHigh Speed strainer leveres ikke. Dessuten liker jeg ikke innfestingen med alle de gjennomgående boltene. Ja de er for oss som kan ha en øl hengende i et snøre etter båten. Ja, det kan bli for sterkt med 4 skruer og rikelig med gods i ventilen, mot tynnveggete rør-gods hvor gjengene svekker. PS: Båt med stål skrog MÅ gjennomføringene/ventilene isoleres fra skroget. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 12.Januar.2013 Del på Facebook Svart 12.Januar.2013 Sil utvendig ja Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 12.Januar.2013 Del på Facebook Svart 12.Januar.2013 PS: Båt med stål skrog MÅ gjennomføringene/ventilene isoleres fra skroget. Har du ein teori på kvifor det ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 12.Januar.2013 Del på Facebook Svart 12.Januar.2013 Har du ein teori på kvifor det ? Teorien det er Hulda den rett til å svar på. Jeg lærte det tidlig på 60 tallet at enkelt metaller skulle holdes avsilt for å få et langt liv. Mener å huske noe om Galvanisk / Selektiv korrosjon eller noe i den duren. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 12.Januar.2013 Del på Facebook Svart 12.Januar.2013 Fjernet mine gamle gjennomføringer i dag, og de var som nye. Messingen var gul og fin selv med 13 år på baken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Free Lillehammer Svart 13.Januar.2013 Del på Facebook Svart 13.Januar.2013 Fjernet mine gamle gjennomføringer i dag, og de var som nye. Messingen var gul og fin selv med 13 år på baken. Men bort skulle de? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 13.Januar.2013 Del på Facebook Svart 13.Januar.2013 (redigert) Men bort skulle de? I mine øyne er det nettopp dette som er problemet med gjennomføringene i metall. At du ikke ser om de er bra eller dårlige uten å kutte dem opp. Og så lurer jeg på om det er noe bedre med Trudesign sine plastikkgjennomføringer. Vil man kunne se på utsiden at de begynner å bli svekket? Redigert 13.Januar.2013 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.