Jump to content

Bytte bunnventiler i tilaarskommen Fairline


REM

Recommended Posts

Vanlig rengjøring med tilhørende visuell inspeksjon duger i massevis. Det kreves ingen ultralydhode og det benyttes heller ikke av DNV's surveyors på klassede skips inspeksjoner av samme type utstyr.

 

Neste år er mine ventiler 5 år og da er det dags for en litt nærmere kontroll av ventiler/inntak innvendig med tilhørende rengjøring. Hittil har de kun blitt movet jevnlig.

Link to post
Share on other sites

De fleste av oss har båten oppe min. en gang i året og det er fullt mulig å kontrollere ventilene/gjennomføringene som et punkt på lista i denne sammenheng f.eks. hver tredje gang ved demontering.

"Ved demontering"?? Har du noen gang prøvd å demontere en skroggjennonføring Chiefengineer? Regner med at du med demontering mener å fjerne den fra skroget? Hva skulle du isåfall oppnå med det? En messing skroggjennomføring må du kløyve på langs for å lese tilstanden. Se bilder i tidligere innlegg om dette.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

"Ved demontering"?? Har du noen gang prøvd å demontere en skroggjennonføring Chiefengineer? Regner med at du med demontering mener å fjerne den fra skroget? Hva skulle du isåfall oppnå med det? En messing skroggjennomføring må du kløyve på langs for å lese tilstanden. Se bilder i tidligere innlegg om dette.

Selvsagt skal du ikke demontere gjennomføringen (!) men du skiller jo ventilen fra den og sjekker hvordan ståa er innvendig på begge deler etter å ha rengjort gjennomføring med stålbørste etc. Det har jeg gjort flere ganger tidligere og foregår uten problemer. En rekke av dagens kuleventiler kan dessuten åpnes videre da de er skrudd sammen av flere deler.

Link to post
Share on other sites

Gjenomføringene ville jeg ikke rørt før det var på tide å bytte de. Ventilen trengs heller ikke splittes for å sjekke tilstanden, sjansen er større for at man gjør seg avhengig av deler. Som du sier er ikke dette særlig kostbare greier.

Men jeg skulle hatt gode grunner for å finne på andre løsninger enn de som er leverte som originale fra fabrikken om problemene ikke var større enn at det krevde et bytte hver tiende år. At man har kontroll på strøm/tæring ombord er også viktige faktorer for levetiden.

Link to post
Share on other sites

Personlig har jeg valgt rimeligere gjennomføringer og ventiler, og hyppigere skifte. Minnes at forsikringen min sier 5 år på maks alder om de skal vurdere meg som forsvarlig. Det er omlag det intervallet jeg har hatt i det siste - det er rimelig fort gjort å skifte og koster ikke mye i innkjøp heller. Byttet to i år, de har levd i 5 sesonger. Kunne sikkert levd lenge til, men ventilene var blitt trege. Og det var gått 5 sesonger.

Link to post
Share on other sites

Sjølve ventilen trenger de ikke bruke mye tid på. Beveg hendelen noen ganger og sjekk at kula beveger seg jevnt og uten lugging fra open til lukket stilling. Sjekk også at hendelen er intakt og uten rust.

 

Når det gjelder selve gjennomføringen vil jeg hevde at du skal være svært god skal du kunne avsløre avsinking inne i en slik skroggjennomføring. Du trenger ihvertfall et boroscope, og selv med et slikt ville jeg ikke våget å stole på resultatet. Mine skroggjennomføringer så svært så bra ut inntil jeg prøvde å skru av ventilene. Da knakk de tvert av.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er det ikke grunn også for fritidsbåtfolket å tenke litt mer på inspeksjon og tilstandskontroll av eget utstyr enn å finne opp utstyr som fremstår som betydelig distansert fra det som benyttes som standard materiell av anerkjent kvalitet i den større shippingindustrien?

"Den større shippingindustrien" er underlagt konservative krav som vi i fritidsflåten ikke er. Hvorfor skal vi ikke være litt innovative så lenge det er på gode faglige fundamenter?

 

Rent bortsertt fra det er jeg enig i at inspeksjonsrutiner er på sin plass for oss med fritidsbåter også. En liten historie om dette:

I våres hadde jeg demontert eksosgjennomføringen i skroget for å gjøre en grundig inspeksjon av dette. Oppdaget da at det var sveiset på en høyst tvilsom måte. Antar at delene var satt mot hverandre og smeltet sammen uten tilsatstråd, det var ikke gjennomsmelting i sveisen. Dette var en standard orginal gjennomføring. I tillegg oppdaget jeg at det var dyp groptæring i det området som ligger mot hullet i skroget. Like etter kom jeg i prat med en som hadde båt like ved, advarte ham om dette og anbefalte ham å sjekke gjennomføringen sin så han slapp å finne båten hengende i fortøyningene en vakker dag. Svare hans var at det gadd han ikke, han hadde forsikring...

 

Man får ikkje akkurat ultralydhode inni vanninntak på ein fritidsbåt.

Nå er vel kanskje ikke ultralyd tingen heller på dette, eller hva venter du å finne?

 

 

Eller grunnleggende viten.

Som man gjerne finner der.

Kanskje like greit at du sletter det du har lagt i signaturen din?

Link to post
Share on other sites

Nå er vel kanskje ikke ultralyd tingen heller på dette, eller hva venter du å finne?

Siden du er blank, vil en kort versjon gjøre nytten. Med ultralyd kan man sjekke forskjellig gods for korrosjon og errosjon, man kan finne sprekker og sjekke dimmensjoner.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Siden du er blank, vil en kort versjon gjøre nytten.

Jeg er ingen sertifisert ultralydoperatør, men helt blankt er det vel ikke. Du får korrigere meg hvis jeg tar feil :smiley:

 

Siden gjennomføringer i metall, enten det er messing eller rustfrie legeringer, er utsatt for selektiv korrosjon eller pittings mener jeg fremdeles at ultralyd ikke er tingen. Hvis du skyter med ultralyd på en overflate og har pittings på den andre siden kan du gjøre mange "skudd" som tilsier at godset er uskadd mens det i realiteten er dype pittings mellom de områdene du har skutt. Det er den ene årsaken. En annen årsak er at du har gods med gjenger i, altså vil godstykkelsen variere mye avhengig av hvor du treffer. Det tilsier at du i utgangspunktet bør vite både godstykkelsen og gjengedybden. Et tredje poeng er at korrosjonen gjerne kommer fra sjøvannsiden, ikke på den siden som vender inn i båten. Hvordan er det å ta ultralyd på den korroderte siden?

Link to post
Share on other sites

Ultralyd leser man fortløpende, beveger hodet jevnlig i/på gods man vil kontrollere. Så man får ikkje "bommskudd" . Om ultralyd kan finne ut hvor avzinket ein gjennomføring er veit eg ikkje. Min kommentar var i første omgang til vanninntak på skip. Litt større forhold der, og "vanlig" overflaterust :thumbsup:

Ultralyd kan de bruke å sjekke støpearbeider i glassfiber, sjekke betong, og 3dimmensjonale bilder av babyer i magen. Så at det ikkje finnes en liten sonde man kunne stappa opp i vanlige gjennomføringer til fullverdig kontroll er nok markedsstyrt.

 

Det beste på båter glassfiber,.. i stedet for å ha gjennomføringer og kuleventiler, så skulle folk støpt ein rørbeta /stuss og flens innvendig, som ein del av skroget. Og så hatt butterflyventil. Ingen tæring. Ingen fare for frost.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det beste på båter glassfiber,.. i stedet for å ha gjennomføringer og kuleventiler, så skulle folk støpt ein rørbeta /stuss og flens innvendig, som ein del av skroget. Og så hatt butterflyventil. Ingen tæring. Ingen fare for frost.

Jeg synes en TruDesign gjennomføring montert med epoksy kommer ganske nær opptil det du foreslår.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Nemlig, en TruDesign gjennomføring innstøpt i epoxy slik leverandøren anbefaler, er en langt sterkere detalj enn glassfiberskroget forøvrig. Det er fullstendig rustfritt og utsettes ikke for tæring og galvanisk korrosjon, og det er frostsiikkert. Det er på alle målbare perametre en langt bedre løsning enn messing og bronse.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

:thumbsup: Albatross har liknande, dog er det aluminiumsbåt, så røret er sveist og ikkje plastra. Det er der eg først såg måten med flens og butterfly, eg føler det er trygt og godt med tanke på frost. Kva matrial verftet valgte på ventilen i 1983 veit eg ikkje.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Og hvorfor benytter ikke anerkjente båtfabrikanter denne løsningen som originalt da den også er billigere enn vanlige, andre løsninger.?

 

Jeg tror ikke man klarer å konstruere deg vekk fra båteiers ansvar i forhold til inspeksjon og tilstandskontroll av slikt essensielt utstyr ombord. Styrken i dette "vidundermaterialet" er nok for lavt til at det ville blitt godkjent av et anerkjent klasseselskap under en rekke forhold avvikende fra ideelle testforhold. Om ikke ville det pr. i dag vært fasitsvaret på alle båtbyggeres gjennomføringer.

Link to post
Share on other sites

http://www.seatronic.no/pdf/trudesign/Baatmagasinet%20-%20artikkel%20-%20Trudesign.pdf

Linken over viser til Båtmagasinets omtale av TruDesigns skroggjennomføringer. Som en ser mener de at materialet er overlegent konkurrerende materialer på nær sakt alle områder. Kun på ett punkt når det ikke opp, og det er på pris. Der har vi svaret tenker jeg på at båtbyggerne gjerne velger messing, det desiderte billigste (og dårligste) av dem alle.

Vi ser også at TruDesign er godkjent av internasjonale klasseselskaper som Bureau Veritas, IMCI, ABYC og er sertifisert etter ISO9093-2

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg tror dette holder teknisk og synes Rem har gjort en god jobb.

 

Likevel vil jeg en gang til bemerke at jeg av rent estetiske grunner ikke liker plastbeslag på fine båter (forsåvidt også på alle båter). Jeg synes det er et dårlig argument at skroget likevel er GAP, eller at det som er under vannlinjen ikke synes likevel. Desverre er det en tiltagende tendens til at det praktiske går foran det estetiske på flere og flere områder.

 

Derfor bruker jeg som sagt før: Polert syrefast over vannlinjen og marin bronse under vannlinjen. Plast er bannlyst i alle slags beslag og gjennomføringer, innenbords og utenbords. Man skal tross alt holde en viss stil ombord! På Saowanee (motorbåt i retrodesign) har jeg bronseventiler som fremdeles er lette å manøvrere og bunnsolide. Det første jeg gjorde etter å ha kjøpt tresnekka Tora var å skifte to plastgjennomføringer over vannlinjen før jeg hev ut alt med spiker og sponplate.

 

Jeg mener med dette ikke å kritisere, men slå et slag for mer klassisk båtdesign i alle detaljer.

Mulig jeg begynner å bli for gammel?

 

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Og hvorfor benytter ikke anerkjente båtfabrikanter denne løsningen som originalt da den også er billigere enn vanlige, andre løsninger.?

 

 

Min antagelse er motsatt. Det benyttes ikkje fordi det er dyrere, det meir tidkrevende å støpe opp enn å borre eit hull i slett skrog, å sette i en gjennomføring.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

 

Min antagelse er motsatt. Det benyttes ikkje fordi det er dyrere, det meir tidkrevende å støpe opp enn å borre eit hull i slett skrog, å sette i en gjennomføring.

 

+ en ting til: Bransjen er konservativ!

 

- "Hvorfor gjør du det sånn?"

- "Det er sånn vi gjør det her, vi har alltid gjort det sånn!"

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Løfter denne tråden igjen. skal skifte alle mine 1-1/2" gjennomføringer til helgen og har bestemt meg for at Truedesign ble valget denne gangen.

Har prøvd og lese meg opp i denne tråden og kommet frem til at REM sin fremgangsmåte er helt perfekt. Skal feste utløpet med epoxy tilført herder.

har også tilpasset vannfast finer til og ha mellom skrog og mutter som vist på bilde. REM hva brukte du mellom skrog og den vannfaste finnerskiven? Sika eller Epoxy? og hva hadde du som tetting på gjengene. Fikk med en tube Locktigth 5331 da jeg bestilte gjennomføringen fra Seatronic men er litt usikker på om dette er helt etter boka..

bilde

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei

 

Byttet ut til tru design på sjøvanns inntak til aggregat og motorer for 2-3 År siden , hadde kun Tech 7 på gjennomføringen og festet med original mutter på innsiden .

 

Brukte samme locktite produktet på gjenger ut og inn på kran .

 

 

Dette er tett og har fremdeles ikke noe problemer med trege kraner , kommer til å bytte på toalett og andre vann inntak til høsten .

 

SES_71

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...