function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Bytte bunnventiler i tilaarskommen Fairline


REM

Recommended Posts

Har du adressen til nettbutikken i NZ, Rem?

http://www.discount-marine.co.nz/

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Men har du noen formening om båten din har ligge på vannet all sin levetid, også normalt under vinteropplag?

Båten ble solgt til en riking på Jersey som tok den med seg da han flyttet butikken til Florida. Båten har vel knapt sett kuldekrader før jeg kjøpte den og den kom til Norge.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Båten ble solgt til en riking på Jersey som tok den med seg da han flyttet butikken til Florida. Båten har vel knapt sett kuldekrader før jeg kjøpte den og den kom til Norge.

REM, dette har jeg lite greie på, men man skvetter jo når man ser din gjennomføring etter bare 10 år. Kan forskjellige klimatiske saltvannsforhold også spille inn? Er det tenkelig at om båten bare har gått på våre breddegrader at gjennomføringene ville se bedre ut?

 

Spørsmål fra en som føler relativ blank på dette området, men følger tråden med stor interesse

Link to post
Share on other sites

Vil jeg kunne sjekke tilstanden på mine gjennomføringer ved å skru av kuleventilen og slipe av en liten millimeter på enden ..

 

Du må også ta med i undersøkelsen at slangestuss-delen også kan være tæret. På min vår denne mere tæret enn selve gjennomføringen, til min store overraskelse. Men den kan jo studeres kun ved å ta av slangen, da.. man bytter jo både gjennomføring, stoppekran og slangestuss-enden.

Link to post
Share on other sites

Hei REM!

Hvis du legger den mutteren som knakk og evt. de andre gjennomføringene i en eske og sender meg den kan jeg sjekke hva det var :smiley:

 

 

Jeg heller mot syrefast, hva er forskjellen på ss 316 og aisi 316?

Her er det litt begrepsforvirring ute og går. SS og AISI er begge forkortelser for standarder, SS = svensk standard og AISI = american iron and steel institute, men i denne sammenhengen er SS en forkortelse for stainless steel, altså fellesbetegnelsen rustfrie stål som en materialgruppe. 316 er ikke et materiale iht svensk standard.

 

Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å benytte SS316 ventiler som selges på bla. Maritim. Dog skal man visstnok være klar over faren for spaltkorrosjon

Jeg tror ikke vi skal overdrive risikoen for spaltkorrosjon på gjennomføringer av gode rustfrie kvaliteter. Dersom man er nøye og legger en god "kake" med tetningsmasse mellom gjennomføring og skrog er mye gjort. Husk at det er en fritidsbåt i sjøvann det er snakk om her, ikke varm svovelsyre...

 

Er det bare jeg som ser på valg av materiale ut fra en estetisk synsvinkel?

Neida, jeg er som skjæra jeg også! Digger alt som er blankt :yesnod:

 

Bronsedeler holder glatt 30 år uten bekymringer, det gjør verken messing eller 316L.

Ikke helt enig i det, husk at det finnes ulike kvaliteter av både messing og rustfritt. Det er til og med ulike kvaliteter som sorterer under AISI 316L. EN systemet er mer presist og derfor å foretrekke. Som eksempel finnes det 3 ulike 316L kvaliteter som er forskjellige iht EN systemet. Disse avviker ganske mye i legeringsinnhold og korrosjonsbestandighet. Ved å gå opp i kvalitet fra EN 1.4404 til EN 1.4435 er det stor forskjell på korrosjonsbestandigheten. Begge selges forøvrig også under betegnelsen 316L. Går man fra EN 1.4301 til EN 1.4435 er det himmelvid forskjell!

 

Jeg skiftet gjennomføringer på vår Viksund fra 1984 for et par år siden, de var orginale og av messing. Tæring var ikke å spore. Kranene derimot var det verre med. Skal se i garasjen om jeg har tatt vare på noen av dem for moro skyld.

 

Som eier av en enda mer tilårskommen Fairline, må jeg si at jeg blir bekymret av dette. Jeg er også veldig usikker på hva slags materiale jeg skal velge når jeg bytter. Hvor mange år holder egentlig 316? Er det trygt nok hvis man bytter det med for eksempel 5 års mellomrom?

Hvor mange år 316 holder kommer helt an på hvor bra 316 du bruker. Velger du en god kvalitet er 5 års intervall overkill så det holder!

 

Vil jeg kunne sjekke tilstanden på mine gjennomføringer ved å skru av kuleventilen og slipe av en liten millimeter på enden av gjennomføringen? Det er vel plenty gjenger igjen selv om man sliper av litt?

Hvis du er usikker kan du jo demontere gjennomføringen, rengjøre den og inspisere den mer nøye. Er den bra kan du jo bare montere den igjen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Fjernet de 7 resterende gjennomføringene i helga. Metoden er å slipe av sil og "mushrom" fra utsiden og så trekke enheten inn. Lettere sakt enn gjort da de er limt med Sika eller tilsvarende. Startet med 2 1/2" motorinntakene. Min metode for å løsne og mykgjøre Sika er å varme opp med varmepistol.

img_1401.jpg

Sila etter at ventilen er fjernet. Skrue for jording kan sees på enden av ribbene

 

027_(2).jpg

Varmepistol mot basen

 

Jeg lot varmepistolen blåse inn på mot roten av ventilen et kvarters tid før jeg kunne kjenne at godset ble godt og varmt. Deretter klemte jeg på en Wicegrip for å ha noe å holde i når jeg beveget ventilen fram og tilbake. Tilslutt benyttet jeg et kubein som jeg slo inn på undersiden av bunnmutteren.

2 1/2" er rimelig grove saker men ved å mykgjøre Sikaen kom den rimelig greit.

Begge de utvendige silene er brukt som jordingspungt, og var de eneste av de 7 ventilene som faktisk var jordet!

Ventilene så ved første øyekast rimelig friske ut sammenlignet med a/c ventilen jeg hadde fjernet tidligere. Bestemte meg for å sjekke dette nærmere senere.

De resterende 5 ventilene er 2" og 1" for septik ut og 2 stk 3/4" vannintak til doene

 

Her også var det fram med varmepistolen etter at det utvendige var tatt med vinkelsliper. Jeg festet Vicegripen og tenkte jeg skulle skru de ut. Den første kom vel omlag en halv omdreining før den røk rett av i overgangen inn mot velve ventilhuset

img_1407.jpg

Brudd i overgang mot ventilhus

 

Som en ser er materialet i bruddstedet nærmest ren kopper

img_1411.jpg

 

Her ser en delene lagt sammen etter bruddet. Som en ser synes den enden hvor sila har sittet å være mye friskere i fargen enn den andre enden

 

img_1412.jpg

Her ser vi rett inn på der sila ble kuttet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Skiftet to av gjennomføringene mine i fjor til Tru Design og benyttet sikaflex 291 både mellom gjennomføringene og på gjengene til ventilene, dette ble potte tett. Enkelt og greit. Tror det blir mye overvurderinger av dette med tetting av gjennomføringer. Legger man sika eller tilsvarende vil jo dette fungere som en pakning når man skrur til og de fleste gjennomføringene ligger kanskje 0,5 meter under vannlinja så det blir ikke noe nevneverdig trykk på disse.

Forøvrig fornøyd med Tru Designs ventiler med unntak av utløpet fra septiktanken, når ventilen står åpen flusher ikke kula 100% med veggene i ventilen slik at det dannes en liten grad inne i ventilen. Dette resulterte i at det tettet seg to ganger i sommer som jeg ikke opplevde med de gamle messingventilene.

I vinter skal to gjennomføringer til byttes til Tru Design plast ræl så jeg får krysse alle fingre og tær for at jeg ikke seiler på noe til sommer så denne dritten sprekker så skute og mus går til bunns...

Tror du kommer til å bli fornøyd REM og lykke til med monteringen!

Link to post
Share on other sites

Nei har ikke kværn. Lurte på om jeg hadde vært uheldig med ventilen jeg hadde fått, men mistenker at alle er like. Var å handlet nye ventiler i dag og så at også disse var slik, men ser ikke problemer med dette med unntak av septiken. Alle andre går de jo kun vann gjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Oivindg:

Bra jeg tok vare på kvitteringen. varenummer 550264

 

http://www.jula.no/tetningsmasse-550264

 

Utgående vare, løp og kjøp. Finnes i flere størrelser.

 

Herlige bilder REM. BP-porno på sitt beste. -og med ett ligger halve medlemsmassen med skute på sjøen søvnløse i natt. Tipper det går mage pakker fra New Zealand til Norge frem til påske...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg får krysse alle fingre og tær for at jeg ikke seiler på noe til sommer så denne dritten sprekker så skute og mus går til bunns...

Tja, du skal være forsiktig med å seile på ei palle i 25-30 knop ihverfall. :lol:

Ei seilbalje i 5-6 knop blir nok noe annet, du trenger vel neppe strainer engang i den farten, ingen fare for stor vakumeffekt i inntaket da.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, Polyamid er hygroskopisk og vil til en hver tid normalisere seg til luftfuktigheten. Full styrke ved omlag 3% vannopptak

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Normalt kan du nok belaste den rimelig bra når den står på land også. Vær dog forsiktig på vinteren i sterk kulde og tørr luft. Da blir den sprø. Det svake leddet er gjengepartiet opp til ventilhuset. Denne har de samme dimensjonene og veggtykkelsene som de metalliske gjennomføringene. Årsaken er jo at gjengedim og innvendig diameter må være den samme uavhengig av hva slags meteriale de er laget av. Sto plastkonstruktøren her fritt ville han dimensjonert opp veggtykkelsene i dette partiet for å kompansere for plastens dårligere styrke.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Etter over 20 år i sjø var bronsegjennomføringere i Janita framdeles like solid som bilde under viser , hovedproblemet var at kulen i ventilen sto fast og hindret god nok kjøling til motorer .

Jeg skulle uansett skifte alle gjennomføringer pga. nattesøven og gikk derfor for ny Bronse.

Halv pris fra Amerika hjalp godt på.....

 

 

gjennomfoeringer.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

gjennomfoeriner.jpg

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Var det ikke noen som nevnte at Trudesign sine gjennomføringer faktisk hadde større ytterdiameter enn de han byttet ut?

Høres rart ut. Min 2 1/2" TruDesign gjennomføring passet i hvertfall perfekt i det gamle hullet

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...