Jump to content

Bytte bunnventiler i tilaarskommen Fairline


REM

Recommended Posts

Siden perkinsen er ute fra maskinrommet, tenkte eg på å skifte skroggjennomføringen eg også samt maler i skroget på innsiden, men litt usikkert på hva eg skal velge, messing eller rustfritt..? Fra maritim eller Biltema? Noe som kan svare?

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Var det ikke noen som nevnte at Trudesign sine gjennomføringer faktisk hadde større ytterdiameter enn de han byttet ut?

Har vært å sjekket på mine 3/4", 1", 1 1/2" og 2 1/2". Skyvelæremål viser eksakt samme dimensjon målt utvendig på gjengene på TruDesign og på de gamle messinggjennomføringene.

Jeg har BSP gjenger på begge. Vet det finnes mye rart av rørgjenger rundt om kring. Vil tro at de som må bore opp ikke har hatt BSP på de gamle gjennomføringene?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter med en følelse av at Trudesign sine gjennomføringer vil holde evig, selv om de har lavere styrke enn tilsvarende metallgjennomføringer. Hvis man klarer å ødelegge dem, så må det være at man trekker til for hardt. Jeg tenker da på mutteren på innsiden av skroget. Jeg husker ikke hva det oppgitte momentet var, men jeg mener det var såpass lavt at det vil være fristende å dra til litt mer for å være sikker.

Øivind

Link to post
Share on other sites

En ting jeg stusser litt på, er at man bruker Tec-7 eller lignende til å montere Trudesign gjennomføringer når produsenten har en lettfattelig monteringsanvisning som sier at det skal brukes epoksy.

 

Skjønner ikke hvorfor båtutstyrsbutikkene skal anbefale noe annet enn produsenten heller. Men det skyldes kanskje manglende teknisk forståelse?

Øivind

Link to post
Share on other sites

litt usikkert på hva eg skal velge, messing eller rustfritt..? Fra maritim eller Biltema? Noe som kan svare?

Jeg ville skygget unna Biltema når det gjelder slike deler. Ikke fordi de nødvendigvis ikke er bra, men for at det er umulig å vite hva man får. Gå i det minste til en anerkjent båtutstyrsbutikk, eller aller helst til en rørgrossist.

 

Hvis du går for en rustfri kvalitet, så pass på at du minst får 316 (se hva jeg skrev i innlegg nr. 59 om dette!) og at du får en kran med rustfri kule, ikke den typen med forniklet kule. Hvis du går for messing, så sørg for å få en legering med tilsetninger som bremser avsinkningen og at de er litt grovt dimensjonerte. Noen typer har uhorvelig lite gods i gjengebunn :thumbsdown:

 

Vil tro at de som må bore opp ikke har hatt BSP på de gamle gjennomføringene?

Eller har gått opp en dimensjon :smiley:

Link to post
Share on other sites

men litt usikkert på hva eg skal velge, messing eller rustfritt..? Fra maritim eller Biltema? Noe som kan svare?

Skal du ha metall gå for det beste, marine bronse kvalitet.

Det får du desverre verken på Biltema eller Maritim. Men kan enkelt bestilles på nett fra utlandet.

Så kan du heller skifte til noe plastikkk ræl neste gang om en 50 års tid. Da vet man kanskje mer om holdbarheten til disse plastikk greiene.

 

 

Link to post
Share on other sites

Øivind, de tenker vel omtrent slik: Sika/Tec-7 har fungert godt på messing i mange år, Da fungerer det sikkert fortsatt helt flott. Det skal jo brukes til det samme......

Ja, jeg stoler ikke helt på dem. Fikk beskjed i en butikk at en lader jeg kikket på garantert kunne brukes med AGM-batterier. Da jeg sjekket databladet så jeg at den i enkelte tilfeller ville gi 0.2V mer enn maksspenning på AGM-batteriene jeg vurderte å kjøpe. Kunne blitt en dyr affære.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Takk til komodo

 

eg tror det er på tide å skifte for eg kan se den har ikke skiftet siden båten var ny fra verftet i 1985 :sweat: ...

Si ikke det, som jeg skrev i innlegg nr. 59 var mine gjennomføringer fra 1984 som nye når jeg byttet dem for et par år siden. Det gjaldt også slangenipler, men ikke kranene. På den ene krana hadde kula korrodert og kunne umulig ha tettet, godset var også godt tæret. På en annen kran (slusetype) hadde spindelen korrodert av så den var totalt defekt :thumbsdown:

 

Tydelig at Viksund brukte messing av topp kvalitet når de bygde de båtene :yesnod:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

. Hvis man klarer å ødelegge dem, så må det være at man trekker til for hardt. Jeg tenker da på mutteren på innsiden av skroget. Jeg husker ikke hva det oppgitte momentet var, men jeg mener det var såpass lavt at det vil være fristende å dra til litt mer for å være sikker.

Godt poeng. Polyamid er også ustabilt dimensjonsmessig. Dvs. det sveller og vandrer på mål avhengig av vannopptak. Monterer du en gjennomføring når den er tørr og trekker til mutteren over det foreskrevne 15ft.lbs vil den kunne sprekke når den etterpå tar opp vann og sveller.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Virker som REM oppgir ytterdiameter på gjennomføringene. Jeg finner ikke noe større enn 2-toms hos Trudesign.

Ja det stemmer, gjengedimensjonen ligger på 2 1/2", men den er for 2" slange.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Mulig det nå er på tide og skrinlegge denne debatten.Nåhar det vært utallige uttalelser om hva som kan skje med skroggjenomføringer .når det gjelder trudesign så er det uttalt att disse har tynt materiale i selve gjennomføringen . De trekker vann og sveller slik att de kan sprekke hvis det trekkes for hardt til . De blir porøse og sprø hvis båten står på land i tørt og kaldt vær . Materiale frastøter seg Sika og Tec 7 slik att dette ikke går an og bruke ved montering. Ja det virker nesten slik att uansett hva en har gjort ved montering av disse ventilene så males det fanden og hans oldemor på veggen om alt det forferdlige som kan skje.Jeg oppfatter alt overnevnte som rolp over hele fjøla.Jeg har vært eier av fritidsbåt i flere titals år og har derfor skrudd og styrt og mekket på med det meste som er mulig og komme bort i når det gjelder båt. Så derfor til dem som har tenkt og bruke Trudesign bunnvenntiler vil jeg anbefale og montere gjennomføringen med Tec7 . ventilen vil jeg anbefale og bruke loctite gjengetettning for plastikfittings. Silen på utsiden som følger løst med limer du også fast med Tec7.gjør en dette går en ett helt nytt liv i møte når det gjelder bunnvenntiler ganske enkelt på grunn av att en får ventiler som fungerer i motsetning til ventiler i metall som en må voldta for og åpne etter kort tid.kan trudesign ventiler åpnes og stenges like lett som kjøkkenkrana hjemme. Og til de som har ventiler i messing som er mer en 10 år gamle hvil jeg også si att de kan sannsynligvis sove godt om natta for i di aller fleste tilfeller så hviser det seg att når en får demontere metallgjennomføringer som er så gamle att de er fra langt ner på 80 tallet så viser dett seg att disse ikke feiler noen ting. Jeg vil alikevel anbefale og begynne og tenke tanken med og få gjennomføringer byttet når de har passert 10 år for og hvære på den sikre siden

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...