Jump to content

Bytte bunnventiler i tilaarskommen Fairline


REM

Recommended Posts

Jeg har Trudesign til vann/avløp til wc, men jeg bestilte syrefast av Tsg båt og motorservice til maskinene. Dette fordi disse sitter i "tråkkesonen" i maskinrommet, og jeg er da redd for at jeg en gang jeg evt. har dårlig tid tramper på kuleventilen i det jeg jumper ned i maskinrommet. Forestiller meg at syrefast er mer robust for ytre belastninger enn kompositt.

Link to post
Share on other sites

Bruker du metalliske gjennomføringer Tom, ville jeg jordet. Begge mine gjennomføringer til maskinene var faktisk som nye, og begge var jordet. De øvrige var ikke jordet og var tæret så å si helt gjennom.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har tenkt å inspisere gjennomføringene når jeg tar båten på land nå snart......

Hvis jeg skraper inn på blankt metall inne i gjennomføringen fra utsiden og finner fin gul messing vil jeg vurdere å sertifisere de for et nytt år.

 

Noen som har motforestillinger mot å jorde diverse gjennomføringer mot hovedsink?

Hos meg er 7 av 11 ujordet.

Link to post
Share on other sites

Bruker du metalliske gjennomføringer Tom, ville jeg jordet. Begge mine gjennomføringer til maskinene var faktisk som nye, og begge var jordet. De øvrige var ikke jordet og var tæret så å si helt gjennom.

Jeg hadde først tenkt på Trudesign her også, men pga. den utsatte plasseringen, velger jeg metall. Syrafast skulle være veldig bra i følge Tsg. De har vel ikke samme evne til å "gå i oppløsning" som messing?

Link to post
Share on other sites

Var usikker på mine I fjrde,og kontrollerte ved å slipe lett på div.steder.Fant bare fin,gyllen messing.Foretok bankeprøver,og fikk bare fast hard lyd.alt i orden. Måtte derimot bytte en kuleventil,da håndtaket knakk.skrudde av denne,og en overgang mellom gjennomføring og kuleventil fulgte med av.Satte kuleventil i skrustikken hjemme,og dro overgangen i to biter da jeg skulle demontere den for videre bruk.Brukte ikke mye kraft,og bruddflatene var rosa. Usikker på alder,men muligens fra '87.Skiftet alle på hele båten.Pakket om rorgjennomf.også.Alt løsnet lett ifra skroget,så det var nok på tide.Heretter blir de byttet på tid,og ikke på synsing,eller tullete kontroller.

Redigert av cosmic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde først tenkt på Trudesign her også, men pga. den utsatte plasseringen, velger jeg metall. Syrafast skulle være veldig bra i følge Tsg. De har vel ikke samme evne til å "gå i oppløsning" som messing?

Nei. Går vel neppe i oppløsning da de ikke inneholder uedle metaller som kan "offres" Derimot kan de korrodere og utvikle sk. pitholes hvis de lever i oksygenfattige miljøer. Det er oksydskiktet i nikkel som danner korrosjonsbariæren i syrefast, og et sår i denne vil utvikle seg til korrosjon hvis ikke oksygen er tilstede.

Hulda retter meg sikkert hvis jeg tar feil.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

img_1420.jpg

 

Detaljer er vel ganske vanskelig å se her, men dette er altså en av mine 2" ventiler som er brukt som kjølevannsinntak til motorene. Jeg har studert de nøye og er ikke istand til å finne spor av tæring på disse. Begge var jordet og henger i system med de store 7 kg sinkene som sitter under båten.

 

img_1422.jpg

 

 

img_1423.jpg

 

Denne 1 1/2" ventilen derimot var ikke jordet, og her kan en tydelig se sjiktet med tæret metall. Hel blank og frisk gullfarget messing på utsiden og rød kopper på innsiden. Aller nederst, til venstre på bildet, er det kopper nesten helt gjennom. Her røk gjennomføringen tvert av på de mindre ventilene da jeg forsøkte å gjenge de ut av inngrepet med sikaen vha. skiftenøkkel. Lenger opp ser en at det faktisk er frisk messing tvert gjennom.

Kan vi etter dette si at messing er OK, sålenge den er jordet og henger i systen med sink offeranode?

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Interessant observasjon det der. Har ikke sjekket men mener at de kuleventilene som er jordet gjennom skrogsinksystemet hos meg (akterskip) er messing mens de lengre fram i båten og som ikke er tilknyttet dette systemet er syrefaste. Skal se nærmere på saken ved anledning.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Snakket med en kamerat som har maken båt som jeg, dvs. 1998 Fairline Targa 43. Han byttet kuleventilene på sjøvannsinntaket til motorene i fjor, fordi de satt fast eller gikk tregt. Før han demonterte dem dro han til litt ekstra for å teste gjennomføringene, og det var ingen tegn til svakheter. Derfor lot han gjennomføringene sitte, og nøyde seg med å bytte ventilene. Disse er jordet på samme måte som hos REM. Siden mine ventiler (til motoren) er greie å åpne og lukke, tror jeg at jeg ikke gjør noe med disse i år. Jeg må bytte minst to av ventilene til/fra toalettene, så der ligger det an til å bytte gjennomføringer og ventiler til Trudesign.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Takk for en flott bildeserie REM !

 

Jeg er ikke i tvil om at "jording" eller skal vi heller si kopling av gjennomføringer til offeranode har noe for seg.

Man unngår da avsinking av metallet slik som en ser på de røde feltene på REM's messing gjennomføringer.

 

Selv har jeg alle gjennomføringer koplet til sinkanode.

En egen anode for alt syrefast. (Rorgjennomføring etc.

Og en egen for allt bronse. (Gjennomføringer, hylserør, etc.

 

Alle gjennomføringer er i avsinkingsfri marine bronse. OG Ikke i messing.

 

 

Link to post
Share on other sites

Kan vi etter dette si at messing er OK, sålenge den er jordet og henger i systen med sink offeranode?

Tja, mulig det, men jeg tror messingkvaliteten har mye å si også. Hos meg var som sagt gjennomføringene som nye, mens kranene var tildels filler. Ingen kobling til sink der. Kunne vært moro å sjekket legeringen i noen forskjellige gjennomføringer og kraner som er både opptæret og gode :smiley:

 

 

Før han demonterte dem dro han til litt ekstra for å teste gjennomføringene, og det var ingen tegn til svakheter. Derfor lot han gjennomføringene sitte, og nøyde seg med å bytte ventilene.

Hvis det er mutteren på gjennomføringene han trakk hardere til var det muligens ikke så smart, messing kan være var på spenningskorrosjon...

Link to post
Share on other sites

Messing er et blandingsprodukt med forskjellige tilsettinger, her er det nok store forskjeller på kvaliteten.

http://snl.no/messing

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er mutteren på gjennomføringene han trakk hardere til var det muligens ikke så smart, messing kan være var på spenningskorrosjon...

Kan ikke tenke meg at det var mutteren han trakk til. Tipper han vred huset på kuleventilen litt i "feil" retning før han skrudde den av.

Øivind

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har ligget i bero gjennom kuldeperioden da jeg er avhengig av litt temperatur for å herde Epoxyen. Regner med å ferdigstille dette når det nye gulvet er på plass og jeg har installert Ebern som jeg nettopp fikk igjen fra overhaling.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Inntil da har jeg en endeløs mengde utstyr som skal monteres ferdig.

Da er vi i samme "båt" Eureka. I morgen går turen til Gøteborg på båtmessa så da mister jeg den helga :headbang:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg nevner i fleng...

 

Ny tettning på rekkeseptere.

Montere sikkringsline rundt båten

Plastbeskyttelse på vant og stag

Montere ny cd dab radio

Ferdigstille nytt 230v

legge opp nytt vann opplegg med varmtvann.

Nytt ladeopplegg

Lakkere noe interiør

Nytt bord. Cockpit

Nye pullerter og halegatt

Legge opp nytt 12v

Få tak i kompositplate som skal kles med skrogtrekk, isteden for bruk av xfiner...

 

 

Og alt utstyret liggeri båten og tar opp plass så en knapt får satt seg ned...

 

Er vel egentlig bare å brette opp ermene og la arbeidslysten sige på...

 

 

REM hadde du gidde å spørre "noen" på messa om hva slags kunstfiberplater som brukes i nye båter i dag når man skal lage paneler med skrogtrekk? -om du vet svaret på dette trenger du ikke spørre, men bare dele av din kunnskap :) laga en tråd om det forleden med bilder av platene jeg er på jakt etter...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

. Jeg er dog litt spent på hva frakten kommer på. Hvor lang tid tok det før pakken var i Norge? Og hvor mye betalte du i frakt?

Du bestemmer selv hva du skal betale i frakt og hvor lang tid forsendelsen tar. Bare spør leverandøren når du bestiller hvilke fraktopsjoner de har. Jeg valgte den "nest billigste" og tror det kom på ca 350,- Tok vel en 3 ukers tid mener jeg å huske.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

REM hadde du gidde å spørre "noen" på messa om hva slags kunstfiberplater som brukes i nye båter i dag når man skal lage paneler med skrogtrekk? -om du vet svaret på dette trenger du ikke spørre, men bare dele av din kunnskap :) laga en tråd om det forleden med bilder av platene jeg er på jakt etter...

Skal ha ører og øyne åpne på messa, men det skal vel mye til om slike leverandører er der?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...