Oceancraft 28 Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Holder på for fullt. Så langt så virker det som det kanskje ikke er riktig så omfattende som først fryktet. Men så er også kameraten som hjelper meg fryktelig flink. Han har tatt service på egne drev noen ganger, men aldri løst motoren. Likevel så går dette dobbelt så fort som antydet av de autoriserte. Verkstedene får 6,5 time av Volvo for jobben. Er det mye ekstra, med sliping ect, får de et par timer ekstra for det. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Mitt lokale autoriserte verksted gav meg overslag på 30 t. bl.a. fordi den ene motoren måtte ut. Nå er vi ferdig og ingen motor mått ut. På motor nr. 2 brukte han 4 t. og jeg var håndtlanger i ca. 2 innimellom jeg gjorde andre ting. Dette er andre gangen han gjør det. Første gangen var i går på min motor nr. 1. Overslaget fra verkstedet er feil for å si det enkelt. Hvorfor kan en bare lure på. Endelig konklusjon på prosjektet skal jeg imidlertid vente med til vi har prøvekjørt Sitér dette innlegget Link to post
Viksund310 Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Har ikke tatt noen kontroll ennå, men regner med att jeg må skifte. Har du fremgangsmåten puffen, hvor skal man dele motoren, hvor langt fram må den, har du bilder? Jeg har en viksund 310 2006 mod. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Kan man ikke få produsert disse bendene i et plast/komposittmateriale og være ferdig med saken for godt? Evt. plastbelagt de originale bendene innvendig slik man gjør med enkelte sjøvanns-kjølevannsrør for større skip? Hvor mye er temperaturen i dette området? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 (redigert) Her er en link til den typen vi benytter på sjøvanns-kjølevannsrør for å øke korrosjonsbeskyttelsen før montering, ved fornying av tærte sjøvanns kjølevannsrør.: http://www.thurmalox.com/ProductLine/tabid/123/AT/View/PID/9/Apexior-3.aspx Sjøvannsrørene smøres med Apexior innvendig iht. instruksjon og tørkes. Korrosjonsmotstanden er 100% for ettertiden så lenge skiktet holder seg intakt. Det bør kunne vare lenge på et slikt system. Såfremt man ikke får problemer med temperaturen da Apexior kun er godkjent opp til 60 grader. Tenker jeg ville forsøkt en runde med dette om temperaturforholdene tilsier at man befinner seg sånn noenlunde innenfor bruksområdet. Brukes en del innenfor skip og offshoreindustrien. Redigert 27.Mars.2013 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Hos meg står motorene på 2 fester i framkant. Bake er den skrudd fast i bekvekggen i gjennomføringen med en dobbel flens og 2 kraftige O-ringer. Du må av med drevet og løse 6 el. 8 skruer i flensen. Husk bygg opp under bunnpanna med noe slik at den ikke faller ned bake når du løser O-ringene i flensen. Det kan bli dyrt. Ellers må motoren fram 10 - 15 cm. Nok til at du får inn handa i gjennomføringshullet bak. Her må det helst være 2 personer. Da får du skrudd løs det gamle og fast det nye eksosbendet. Også er det tilbake igjen Mest arbeid er det med rigging av jekker og div. I prinsippet nokså enkelt. Men det er absolutt nødvendig med en erfaren mekanisk kyndig og løsningsorientert person Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Toppers at du fikk det til Puffen. Godt jobbet. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Toppers at du fikk det til Puffen. Godt jobbet. Som sagt har v ikke prøvekjørt enda. Og rosen skal gå til kameraten som hjelper meg. Men jeg har god tro. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 5.April.2013 Del på Facebook Svart 5.April.2013 Tilbake på vannet, prøvekjørt, og alt virker som det skal. Gode venner er gull verdt. Bokstavelig talt. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 5.April.2013 Del på Facebook Svart 5.April.2013 Her er et øyeblikksbilde av et skifte av eksosbend som jeg fikk lov til å observere for kort tid siden. Man skal vel tenke seg om før man seiler rundt med vitale komponenter utført i et slikt materiale. Oppfølger med hele historien kommer på Båtjuss og båtliv om ikke lenge. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
DieselDahl Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Man skal vel tenke seg om før man seiler rundt med vitale komponenter utført i et slikt materiale. Jeg vil korrigere deg litt SW. Dette materialet er viden brukt i båtmotorinstallasjoner på mange vitale deler. Det er helt alminnelig i både drevhus, transom, eksosbend m.m. Det er en legering som i seg selv er sjøvannsbestandig men metallurgi og korrosjon er ganske kompliserte greier. F.eks. kan grafitt i gummimuffen eller karbon i soten fra eksosen gi lokalt svært surt miljø som sammen med varmt surt kjølevann klarer å trenge igjennom overflatebehandlingen som i utgangspunktet er "helt tett" og skape lokale galvaniske spenningsforskjeller. Metallet er legert for å være korrosjonsbestandig men i legeringer kan vi få interkrystallinsk korrosjon. Dette berømte eksosbendet skiller seg teknisk sett ikke fra andre eksosbend, men det er nok noen spesielle forhold som gjør at korrosjon oppstår på akkurat denne installasjonen. Årsakssammenhengen er nok temmelig sammensatt og løsningen er offeranoder i dette tilfellet selv om det f.eks. kan være manglende elektrisk kontinuitet eller feil jordpotensiale som egentlig utløser det. En lekk eksosmuffe vil i alle tilfelle ha et potensiale til å senke en båt så vær nøye med inspeksjonen her enten du har røde, grønne, sølv, svarte, hvite eller gule motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Det er uansett måten VP oppfører seg på, som skaper forbannelsen i denne saken. Det er mange, bl.a. på denne tråden og andre som har sansyneligjort at VP har kjent til problemet over en del tid. De har rett nok skrevet i Operaters manual at bendet skal inspiseres minst 1 gang pr. år for korrosjon. Men det har IKKE fulgt opp sine autoriserte verksteder med presisering av viktigheten. De har ikke fulgt opp alle registrerte kunder med varsling. De har kun reagert ovenfor de kunder som loven har pålagt de å betale dette for, etter å ha blitt tvunget til det. Altså kunder med motorer som er mindre enn 5 år gamle. Dette viser vel at VP sin oppfatning av produktansvar, utelukkende fokuseres rundt økonomi. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Jeg vil korrigere deg litt SW. Dette materialet er viden brukt i båtmotorinstallasjoner på mange vitale deler. Det er helt alminnelig i både drevhus, transom, eksosbend m.m. Det er en legering som i seg selv er sjøvannsbestandig men metallurgi og korrosjon er ganske kompliserte greier. Jeg er i og for seg enig med deg; min spissformulering var precis akkurat det. Poenget er at VP leverer denne "kombinasjonen" der toppen av bendet ikke tåler "resten" -- det er dette som er problemet, ikke legeringen eller løsningen i seg selv. For det er helt rett som du sier, at godt sjøvannsbestandig er det -- det kan man se nederst mot drevet der bendet ser nesten nytt ut. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bitteliten Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Vp har vel kjent til dette siden kad motorene. De kom med en plastmuffe til eksosbendene på kad motorene pga tæring. Jeg vet om et par forhandlere som rista på hodet da de så benda på d serien.. Sitér dette innlegget Link to post
mrmotorboat Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Jeg er så glad jeg ikke har Volvo når jeg ser hvordan kunder behandles. Helt utrolig at de ikke ser at dette skaper utrolig lite tillit til dem og motoren. Jeg har nå de siste 4 årene kjøpt 2 nye båter hvor jeg kunne velge mellom Volvo og Yanmar. Har begge ganger valgt Yanmar pga alle feilene til Volvo og den dårlige kundebehandlingen. Håper flere boikotter Volvo inntil de lærer å behandle kundene bedre. HÅPER NOEN FRA VOLVO LESER DETTE SÅ SER DE AT DETTE KOSTER!!! Leste også nå i Båtliv(3-2013) at Bavaria Motor Norge snudde i en garanti sak etter samtaler med Volvo, det er også håpløs kundebehandling. Bavaria må dekke det som følger av kjøpsloven uavhengig av underleverandør. Så velg andre leverandører så vil de useriøse forsvinne. Dessverre er det litt for mange slike aktører i båtbransjen, men det fins fremdeles noen:) Sitér dette innlegget Båt historikk: HP 12 Sport m/30 hk Tohatsu (1989-dd), Sessa 21 Islamorada m/115 hk Yamaha (2002-2008), Marex 280 Holiday (2010-2011), Marex 320 ACC (2013-dd), Link to post
Mikken Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 (redigert) Det at dette problemet bare gjelder for motorer fra 2007 og oppover, og at det kun gjelder motorer med påmontert ekshaust raiser av rustfritt materiale er ikke riktig. Jeg hadde tæring på begge mine rør, men rakk å montere på plastmuffe settet til VP før det var for sent ref. Bavaria'en lenger opp på denne tråden. For å kunne verifisere tæringen må gummislangen demonteres fra ekshaust røret Det som oppstår mellom gummislangen og den syrefaste alumineumen i ekshaust røret er på fagspråket spaltkorrosjon. Med andre ord kan en risikere at det er korrodert hull igjenom ekshaust røret fra under slangeklemmen på gummislangen og inn ekshaust røret før en blir oppmerksom på tæringen. Mine motorer er 2 stk D6 310 fra 2004 og disse var montert uten rustfrie ekshaust raisere. Mikken Redigert 10.April.2013 av Mikken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Engelbert Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 Hvordan ser dette plasmuffe-settet ut? Jeg har sett på mine mine rør nettopp - jeg tror ikke det var noen plastmuffer der. For øvrig så det relativt greit ut (2006 mod). Sitér dette innlegget Link to post
Mikken Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 (redigert) Jeg har ikke bilde av mine rør. På innlegg 189 er plastmuffe montert , og det ser ut til at denne også er montert på innlegg 218. Plastmuffen blir et slags hylster som limes fast på ekshaust røret og som der igjen beskytter røret mot korrosjon i øvre del både fra innsiden og fra utsiden der gummislangen festes med slangeklemme. Det er i dette området korrosjonen oppstår blant annet pga dårlig surt miljø og tilstrekklig med oksygen. Mikken Redigert 10.April.2013 av Mikken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 Her er et bilde av et slikt rør med plastmuffe originalmontert. Den har en krage øverst og den er limt på med en slags silikon som også er smurt et stykke ned på innsiden av røret. Jeg stusser forresten over reportasjen i siste nummer av båtliv hvor overskriftene hhv på forsiden og inne i bladet sier: "Båteier får ikke erstatning" og "Volvo Penta nekter å dekke skadene". For den som leser hele reportasjen står det helt til slutt at "Konklusjonen etter ekspertenes undersøkelser er at eksosbendene er helt i orden." Noe også bildet i bladet viser. Det er selvsagt ikke godt for enhver bryggevandrer å vurdere evt korrosjon på slike motordeler, men verkstedet som den aktuelle båteier henvendte seg til må ha denne kunnskapen. Når de da kommer med uttalelser som gjør båteieren redd for å bruke båten er det verkstedet som skaper et problem. Det aktuelle serienummeret er ikke omfattet av servicebuletinen og er heller ikke korrosjonsskadet. Det jeg savner her er to ting: en mer edruelig journalistikk av Båtliv og en bedre kundekommunikasjon fra VP. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 Nå skal en være veldig forsiktig med å kaste inn brannfakler her, men snakket akkurat med en båtvenn i havnen. Hans 2 drev var spist opp av landstrøm. Regning 460.000,- Deler og arbeid. Inklusivt da var også en ny skilletrafo. Før en skylder på Volvo, kan dette være et landstrømsproblem? Skulle gjerne sett om det er forskjeller på båt med lokalt jordplan, vanlig landjord og skilletrafo. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 Neppe landstrøm. Tæringen kommer akkurat i anleggsflaten mellom belg og bend. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Skipper Worse Svart 17.April.2013 Del på Facebook Svart 17.April.2013 Båtjuss og båtliv: Mer om Volvo Pentas defekte eksosbend. Bildeserie fra utskiftning av bend på en D6 i en Nordic Oceancraft 38. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
DieselDahl Svart 17.April.2013 Del på Facebook Svart 17.April.2013 Interessant lesing dette. Hvis jeg skulle være VP's advokat vil jeg hevde at det ikke går noe klart skille mellom "vanlig galvanisk korrosjon" og gropkorrosjon av typen som vises på dette bilde. Ved unormalt sterk galvanisk korrosjon vil gropkorrosjon oppstå som følge av at dette ikke blir oppdaget og reparert tidsnok. Konstruksjonen er alminnelig brukt i alle tidligere drevinstallasjoner og plastmuffen som også ble levert til KAD/ DP-G anses å være tilstrekkelig forutsatt at årlig inspeksjon utføres. Korrosjon her etter at plastmuffe er montert skal normalt ikke forekomme og må nødvendigvis skyldes unormal galvanisk strøm. Det geniale med å montere anoden er at ved unormal galvanisk strøm vil anoden forsvinne på kort tid og da har VP et håndfast bevis. Jeg skriver dette kun som nyttige innspill og er selvfølgelig på uheldige båteieres "side". Legeringen som er brukt på ulike eksosbend mener jeg må undersøkes for å avklare hvor ansvaret ligger i grensetilfellene. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 17.April.2013 Del på Facebook Svart 17.April.2013 Jeg vet ikke om det gjelder disse motorene spesifikt, men mener jeg så det skulle komme noe om VP båtmotorer og tæring på "TV2 hjelper deg" i morgen kl. 20 30. Bare et tips. (Vanligvis synes jeg Barstad og Co er for overfladiske i disse programmene, men kanskje verdt å se likevel.) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 17.April.2013 Del på Facebook Svart 17.April.2013 Ja, det innslaget på TV 2 kan bli artig å se. Av flere grunner. Mange merkelige mennesker de intervjuer. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.