Jump to content

Isforhold i oslofjorden


ronjahund

Recommended Posts

Tja...det er ikke lov å lage råk eller åpning som kan volde fare eller ulempe. Men slik isen er der nå,så er den ikke trygg å bevege seg på. Dermed vil ikke en råk være mer farlig for folk en det isen i seg selv er, og når du ikke kan gå fritt på isen, så er vel ikke en råk til ulempe for noen.

Link to post
Share on other sites

Hmm.. så hvis jeg hadde hatt båt som kunne klart å gå gjennom isen og hadde et ærend i Leangbukta, så hadde jeg ikke hatt lov å dra dit?....

Den tanken har aldri slått meg at jeg bryter loven om jeg kjører i is. Jeg har for det meste bare vurdert om det er forsvarlig for egen båt eller ikke de gangene jeg har plyd meg en råk for å komme meg ut til eller tilbake fra en av øyene i fjorden........

 

Er det mer enn is som er fredet på fjorden?... utover noen fuglereservat mener jeg.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

RSL, du får lese og tolke selv - Forskrift om bruk av og orden i havner m.m., Asker kommune, Akershus.

(https://lovdata.no/forskrift/2007-06-05-576):

 

"§ 4-6.(isbryting)

Utenfor de alminnelige benyttede skipsleiene, må ingen bryte råk eller lage annen åpning i isen som kan volde fare eller ulempe, uten at det er innhentet tillatelse fra havneadministrasjonen.

Havneadministrasjonen avgjør hva som kan regnes som alminnelig benyttet skipslei."

 

Spørsmålet blir vel hva som kan "volde fare eller ulempe". Strekningen inn i Leangbukten er vel ikke for skipslei å regne...?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Hmm.. så hvis jeg hadde hatt båt som kunne klart å gå gjennom isen og hadde et ærend i Leangbukta, så hadde jeg ikke hatt lov å dra dit?....

 

Det er korrekt, men hvis du søker/tar kontakt med kommunalteknisk avdeling i kommunen så kan det gjøres unntak selv om det skal litt til. Det ble vel gitt disp.for fem/seks år siden i forbindelse med levering av masser til utvidelsen av havnen der, ellers ikke.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg har vært i kontakt med Asker kommune og har fått tillatelse til isbryting i leangbukta (har bekreftelse på mail) Er det noen her som kjenner eller vet om noen som tar på seg slike jobber,og er det noen her som vil være med på et spleiselag?

 

Tommel opp for initiativ. Er tentativt med. Må bare finne ut av litt praktiske ting og påskeplaner før jeg kan bekrefte, dette vet jeg innen et par timer. Har båtplass inne i bukta, men båten står et annet sted - og litt usikker enda om jeg trenger plassen min i løpet av påsken...

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg har vært i kontakt med Asker kommune og har fått tillatelse til isbryting i leangbukta (har bekreftelse på mail) Er det noen her som kjenner eller vet om noen som tar på seg slike jobber,og er det noen her som vil være med på et spleiselag?

Her snakker vi om ivrige båtfolk! Jeg bøyer meg i hatten :clap:  :thumbsup:  :flag_bp:

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Tommel opp for initiativ. Er tentativt med. Må bare finne ut av litt praktiske ting og påskeplaner før jeg kan bekrefte, dette vet jeg innen et par timer. Har båtplass inne i bukta, men båten står et annet sted - og litt usikker enda om jeg trenger plassen min i løpet av påsken...

 

For å svare meg selv; blir dessverre ikke med. Logistikken går ikke helt opp, og vil ikke trenge plassen min der før andre uke i april.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk en pris av Kragerø Sjøtjenester, han tar 4500 i timen pluss mva. Båten hans ligger på Grønnlia i Oslo. Han kunne ta det på Søndag. Slik jeg forstod det på han er det flere som har båt der som har vært i kontakt med han. Jeg har som sagt tidligere kjøpt en båt som ligger der, som jeg ønsker og få hjem til Hvaler i påsken.Det er kanskje noen har som har bedre kjennskaper i Leangbukten enn meg, som kan finne ut hvor mange som eventuelt vil være med. Det blir jo fort en del penger av det, så skal det bli aktuelt for min del må vi bli en del.

Link to post
Share on other sites

Jeg var å så på isen i går ved 18 tiden, jeg så det var kommet lange sprekker i isen, og jeg så isen hadde sluppet langs land mange steder. Så også at åpningen lenger ut hadde kommet lenger inn. Jeg tenker at når vi kommer til søndag så er det kanskje muligheter for å prøve seg selv.Skjer jo en del når isen først slepper...

Link to post
Share on other sites

Tja...det er ikke lov å lage råk eller åpning som kan volde fare eller ulempe. Men slik isen er der nå,så er den ikke trygg å bevege seg på. Dermed vil ikke en råk være mer farlig for folk en det isen i seg selv er, og når du ikke kan gå fritt på isen, så er vel ikke en råk til ulempe for noen.

Hvis "noen" her refererer til mennesker som kan finne på å ferdes på isen, er det kanskje en fordel med en råk slik at isen blir synlig usikker?

Link to post
Share on other sites

Kjørte forbi på vei til båten i dag, og da kunne det se ut som om en ganske stor båt akkurat hadde gjort et forsøk. Han var i alle fall på vei inn igjen, og ut fra isen så det ut som han hadde gitt opp etter 10-15 meter. Men  med temperaturen og solen som er nå, så bør det vel skje noe snart.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...