Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)


SoBo

Recommended Posts

Dersom det er sikteglassa i forfiltera du tenker på REM, har jeg ikke glass på denne.

Her er forfilteret et spin on filter med avtapping for vann i bunnen.

 

No problem. Bare sørg for å sjekke for vann i forfilteret regelmessig. Ved gjentagende vann, sjekk for lekkasje. Vanlig lekkasjepunkt er O-ringen til påfyllingslokket. Heller ikke uvanlig med lekkasje ifm. mannhullet på toppen av tanken. Ellers får man jo noen ganger vann fra dårlige tankanlegg ifm. tanking.

 

SoBo har ganske sikkert avtappingsspuns i bakkant av tankene på laveste punkt. Hvis detter er en plugg med innvendig firkantgrep, bytt denne med en 1/4 -turns kuleventil og monter en slangestuss på denne. Da er det lett å tappe ut en prøve i ei colaflaske el. en gang eller to Ila. sesongen. På denne måten holder du god kontroll på innholdet i tanken.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

O- ringen på tanklokket er greit å sjekke innimellom.

Dårlig bunkers har jeg også vært borte i.

Det med å bytte blindeplugg med kuleventil i dreneringen i tanken, den er smart.

Blir jo og mindre gris på den måten.

Har heldigvis ikke vært noe vann å spore på grovfiltera så langt.

Link to post
Share on other sites

Var borte i båten i dag for å få tilpasset "kassene" mot skroget.

vannlinje på denne skuta stemmer så da brukte jeg den som referanse, da jeg skulle tilpasse nedre del (mot platting) av "kassa"

(båten ligger lavere bak enn foran i krybba, så da kom gradvater til sin rett)

Også litt støping innvendig på disse ble gjort.

Når jeg først var på plassen tok jeg også demonterte ventiler / skrogjennomføringer til vann inn til toalett og

septik ut. Satte også sammen igjen vipperulla.

 

 

Her var gradvater kjekt:

 

bilde

 

bilde

 

Kommet litt videre på disse også. Påbegynt støping innvendig.

 

bilde

 

 

Disse er jeg glad jeg tok ut. Begge håndtaka var mulig å betjene, ingen av kulene beveget seg.

Den ene stod i åpen stilling, den andre i 1/5 åpen posisjon uavhengig av hendel :thumbsdown:

Å jeg som pleier å stenge alle ventiler de jeg går fra båten a gitt :yesnod:

 

bilde

 

Disse skal inn i stede ( kompositt)

 

bilde

 

Skrudde også sammen vipperulla etter surevask/beis. Her er det viktig å ha på Loctite (blå 243) på bolter/skruer.

Kjedelig om dette skrur eg ut.

 

bilde

 

 

 

 

Her er noen bilder til rivierik 36 og Arnfinn Vølstad.

Eksospottene helt bak ved eksosutløp.

 

bilde

 

Arnfinn du lurte også litt på eksosslanger, bend osv.

 

bilde

 

bilde

 

FF...

Hei og takk for bilder og info SoBo, skal laste inn bilder av motorrommet mitt og ein del "fix"detaljer som er der, td drain fra dieseltanker osv, eksospottene mine er montert inne i motorrom.Her er noen bilder ang septiktank som er montert.

 

Hm..... det ble noe kluss her........ kommer bilder.

Link to post
Share on other sites

Ser du nevner septik Arnfinn. På vår båt ligger s.tanken nede under dørken i kabinen.

Et lite forslag, når du skal sitere noe så klipper du ut det som er aktuelt så blir det

ikke så mye dobbelt opp. :yesnod::smiley:

 

Har nå fått satt i nytt cutlesslager i akselopphenget/bukken. Men det var et men, fordi da jeg demonterte gammelt

lager fikk jeg ikke ut den ene sett-skruen. Den gamle ble slipt plan og jeg boret/gjenget for å sette inn en ny 6mm

sett-skrue. Skar også ut en foring (teak) som skal være rundet den ene kompositt gjennomføringen til ny stengekran

for tømming av septik (hullet var litt stort for gjennomføringen) , Denne ble limt med epoxy.

Det ble også laget festebolter med en på sveiset plate i enden som ble limt innvendig i disse "kassene" før jeg lukket dem

og begynte utvendig støping.

 

 

Nye gjenger:

 

bilde

 

Selve lageret var enkelt å få på plass. Brukte en trekloss og hammer.

 

bilde

 

Teak foringen:

 

bilde

 

Innvendig i den ene kassa. Den sorte plata er et kompositt materiale som er limt fast med Sika.

Limte også bolteplata fast med samme. Har 12 mm bolt som skal mot hekken på båten og

to 8 mm bolter som skal gjennom badeplattingen.

 

bilde

 

Så ble kassa lukket med bonocell plate og støping utvendig kunne begynne.

Den ene ferdig og klar til sparkling.

 

bilde

 

:smiley:

 

FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det går i pusse, pusse, pusse, puss.....e

Kassene er ferdig sparklet og atter en gang prøvet på båten.

Rigget meg til og fikk sprøytet platting og kasser i et moment.

Da venter det mer pussing/vannsliping i div. korning før rubbing og polering.

Begynner å se frem til å få montert badeplattformen nå.

 

Hadde også et OMC drev liggende som byttet eier og er nå havnet på vestlandet.

Kom en trivelig baatplassenkar innom i går og tok med seg drevet i mot noen flasker vin :cheers_wine:

 

Under pusseprosessen.

 

bilde

 

Straks sprøyting av gelcoat og topcoat.

 

bilde

 

Ferdig sprøytet, da er det bare siste finish igjen (heldigvis) :yesnod:

 

bilde

 

bilde

 

 

FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det går i pusse, pusse, pusse, puss.....e

Kassene er ferdig sparklet og atter en gang prøvet på båten.

Rigget meg til og fikk sprøytet platting og kasser i et moment.

Da venter det mer pussing/vannsliping i div. korning før rubbing og polering.

Begynner å se frem til å få montert badeplattformen nå.

 

Hadde også et OMC drev liggende som byttet eier og er nå havnet på vestlandet.

Kom en trivelig baatplassenkar innom i går og tok med seg drevet i mot noen flasker vin :cheers_wine:

 

FF...

Hei, og takk for i for i går SoBo, og 1000 takk igjen for drevet jeg fikk overta. :)

 

Det var svært imponerende å se hva du fikk til i garasjen med støping av badeplattformen. Har ikke fått lest hele tråden din enda for det har blitt litt soving etter de 1025 km på straken, Stv.- Porsgrunn - Nøtterøy og tilbake til Stavanger, men har fått med meg at du også har støpt et baugspyd som ble meget bra.

 

Ser frem til å lese gjennom hele tråden, for her ser det ut for å være mye intressangt både håndtverk og teknisk som er utført. Jeg trodde nesten ikke det var mulig å få til så flott arbeid når det gjelder utforming og ikke minst finnish selv, uten å være innehaver av et helt båtbyggeri.

 

Mvh Børge.

Redigert av Transomen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Hei, og takk for i for i går SoBo, og 1000 takk igjen for drevet jeg fikk overta. :)

 

Det var svært imponerende å se hva du fikk til i garasjen med støping av badeplattformen. Har ikke fått lest hele tråden din enda for det har blitt litt soving etter de 1025 km på straken, Stv.- Porsgrunn - Nøtterøy og tilbake til Stavanger, men har fått med meg at du også har støpt et baugspyd som ble meget bra.

 

Ser frem til å lese gjennom hele tråden, for her ser det ut for å være mye intressangt både håndtverk og teknisk som er utført. Jeg trodde nesten ikke det var mulig å få til så flott arbeid når det gjelder utforming og ikke minst finnish selv, uten å være innehaver av et helt båtbyggeri.

 

Mvh Børge.

 

 

Bra drevet kommer til nytte :yesnod: og takk for positive tilbakemeldinger :smiley:

 

Joda det meste er mulig, det tar bare litt tid.

Har fått pusset og bygget litt glans i dag.

Ting ser slik ut nå:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

FF...

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Veldig mye å lære på denne tråden, ikke minst er jeg imponert over det framdriftstempoet du holder :thumbsup: . Driver og støper litt selv for tiden, ikke gjort det før. Bruker west system epoxy, veldig greit, og mange tips å hente både her på BP og på Youtube. Fyllstoffene er også lette å bruke, varianter for alle bruksområder. Skal nå legge noen flater med gelcoatsparkel som toppstrøk, fått med meg noen tips fra deg. Hvordan gjør du det etter at gelcoatsparkelet har herdet for å ta unna de største ujevnhetene før du begynner med finere korning på papiret.

 

Mvh Patton

Link to post
Share on other sites

Jeg har gitt opp å finne nye superlativer, men er ikke mindre imponert for det. Er av den klare oppfatning at det bare er å komme til Kambo og holde kurs! Jeg vet om en båteier som mer enn gjerne stiller hekken til disposisjon!!!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Takk for supre tilbakemeldinger :smiley:

navid hos meg blir man aldri for gammel til å være lærling. Bare å komme.

 

Patton vi hadde vel dem med sparkel oppe her litt tidligere. Jeg tror jeg kom med en ufullstendig forklaring da.

Man blander inn fortykningsmiddel, her er flere typer. For å lage lettsparkel kan man ha i disse : http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Ovrig/Mikroglassballonger-252130/

For tettere sparkel blandes f.eks dette i: http://www.maritim.no/batpuss/batplast/glassfiber-og-polyester/west-microf-403-750gr - http://www.maritim.no/batpuss/batplast/glassfiber-og-polyester/west-filler-150-gram

Husk å ha i voksløsning for lage gelcoatsparkel http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Ovrig/Vokslosning-36083/

 

Jeg pusser ofte de aller groveste toppene med 80 korning før jeg går over på 120 og 180.

Våtsliper som regel ifra 240 korning eller rett på 400, så 600 og gjerne en imellom (800) før 1200korn.

Ikke uvanlig at jeg her og der må gå over igjen med 1200. Så rubbing/polish- voks.

Ga dette mening :confused::smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg pusser ofte de aller groveste toppene med 80 korning før jeg går over på 120 og 180.

Våtsliper som regel ifra 240 korning eller rett på 400, så 600 og gjerne en imellom (800) før 1200korn.

Ikke uvanlig at jeg her og der må gå over igjen med 1200. Så rubbing/polish- voks.

Ga dette mening :confused::smiley:

Hei igjen SoBo, det var den siste forklaringen din jeg var ute etter, du får være tålmodig med meg:giggle: . Har ikke gjort denne type arbeid før på større flater, men vet at det er mye arbeid å pusse ned så hardt materiale. Har kjøpt ferdig sparkel hos Bestmarin for å få farge mest mulig lik originalen.

 

Her er forresten et bilde fra prosjektet mitt, litt av av en jobb om jeg må få si det selv. Ikke minst når det er 16 mil en vei til båten. Var ferdig med å sparkle med epoxy sparkel og West System sin 407 "fyll" kl 0230 i går natt. I dag fikk jeg pusset ned, så nå er det bare å kline på med gelcoatsparkel av riktig farge.

 

Mvh Patton

 

Bilde før motorsaga startes:

bilde

 

Her er bilde før sparkling med epoxysparkel. Sideplatene er støpt inn og festet, både med epoxylim og med glassfibermatter (3 lag).

bilde

 

Fikk ikke rotert bildet, men her er resultatet etter sparkling og pussing. Noen små groper, men det ikke verre enn at gelcoatsparkelet fyller (tror jeg). PS, jeg hadde valgt en annen farge på epoxyesparkelet om de hadde hatt det....

bilde

 

 

Link to post
Share on other sites

Meget bra arbeid Patton. Å få laget hekkport 330`en blir som å få ny båt det. Gøyalt og skummelt på en gang :thumbsup:

Bli det forsterket/avstivet noe mer enn det vi ser?

16 mil en vei, det står det respekt av :yesnod: Fanget opp her inne et sted at du hadde overnattet i båten.

Nå vet jeg jo hvorfor. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor i all verden bruker du epoxysparkel? Du vil risikere at gelcoat og polyester som legges utenpå epoxyen vil reagere på underlaget. Epoxy på polyester er OK. Polyester på epoxy er ikke OK.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jo, jeg må bare gjøre det! forresten, er du sikker på at du har ståltanker?

bilde

 

Hei, dette er septiktanken, kjøpte den i Oslo,passet perfekt, ligger under den store luka i dørken som du SoBo nemte,satte på 3 vegs kran og velgerkran for tank og sjø.

 

bilde

 

Litt info ang tanken.

 

bilde

 

Monterte tankmåler oppe i instrumenttavla + bryter for kvern/lensepumpe.

 

bilde

 

Brukte Vema instrument, runde oppe til høgre.

 

Ang drenering av Dieseltanker som er av STÅL i min båt er det montert orginalt drainsystem, dette står omtalt i bruksanvisningen for båten. Det er montert 1" kulekran i bunn på hver tank, herfra går slange ned til drainpotte, i bunn på drainpotta er 1/2" kuleventil med slange montert, herfra draines tankene, renslig og sikkert.

 

bilde

 

bilde

 

Her ser dere drainpotta. I tillegg kan 1" tankventiler opnes for å regulere dieselmengden i tankene, lik mengde i begge sider.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor i all verden bruker du epoxysparkel? Du vil risikere at gelcoat og polyester som legges utenpå epoxyen vil reagere på underlaget. Epoxy på polyester er OK. Polyester på epoxy er ikke OK.

Vel REM. Først, takk for tipset om rekkefølge. Nå har jeg ikke lagt på gelcoatsparkelet enda, så ingen skade skjedd så langt. Hvorfor jeg har brukt epoxy ifm støpingen er fordi jeg har forstått det slik at det er mye sterkere en polyester og at det egner seg veldig godt til denne type reparasjoner/utbedringer. Hadde egentlig tenkt å bruke en 2k polyuretanmaling som toppstrøk. Har brukt det på sittebenken - den måtte deles i to og har gjort nytten som "prøve og feileobjekt" i mitt prosjekt. Litt lettere med den, da den befinner seg i kjelleren hjemme. Brukte BTs 2 k maling til nye sideplater på de to benkdelene, men a) er ikke fornøyd med finishen, b) ren hvit bryter for mye med originalfargen. Derfor tenkte jeg at gelcoatsparkel ville gi meg en bedre finish, samt riktig farge. Uten å hi-jacke tråden til SoBo, hva ville du/dere lagt som toppstrøk på epoxysparkelet slik du ser det på bildet (de røde flatene)? 2 k polyuretan hadde sikkert blitt bra i riktig hvitnyanse, men da om den ble sprøytet. Har ikke tilgang til det. Jeg vil heller ikke male, for så å pusse ned, da jeg er blitt fortalt at om du pusser ned siste strøket, så mister du litt av styrken i topplaget. What to do?

 

Patton

Link to post
Share on other sites

 

 

Støper du sammen disse platene fra eks biltema og dekker de med glass og resin? Hvor mange kilo holder dette da cirka om man lager den 5-8 cm tykk?

 

Vil tro det er flere faktorer som spiller inn her: Hvor mange grams glasfibermatte du bruker og hvor mange lag du legger.

I tillegg hvor stor flate det er snakk om. Platene jeg har støpt og felt inn på plattingen er 20 mm tykke og ca 1 kv.m store.

Her er det tre lag på undersiden og fem på oversiden (300g duk). Må sies at det i tillegg er avstivere tversover på undersiden.

Legger du f.eks 600g matte holder det sikkert med 20 lag på hver side.

 

Denne kassa er av 20mm bonocell og to lag innvendig, fire utvendig (300g matte)

Jeg veier ca 90 kg.

 

bilde

 

Ser det er mange smarte løsninger hos deg Arnfinn, angående drenering og reinhold av tankene :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nok ein spennande tråd¨å fylgje med på, her var det mange gode tips :thumbsup:

 

Har ikkje fått lest alt men eg skjønnar at bak nicnavnet her gjøymer det seg ein fingernem perfeksonist. :seeya:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Moro er gøy :worry::smiley:

Heldigvis slutt på de tunge slipejobbene så langt, nå er det mer småpusling

og finish det går i.

Litt forandring måtte til i på "teaken" i og med at det ble kasser på sidene av plattingsen.

Har fått på fenderliste og laget endebeslag på samme.

 

 

Slik ble er" teaken" nå

 

bilde

 

Fenderlist på:

 

bilde

 

Her i gang med endebeslag til fenderlist,2 mm plate i syrefast 316.

 

bilde

 

 

Delene tilpasset.

Bare baugfil, fil og skrustikke benyttet.

 

bilde

 

Så syrevask, pussing med 1200 papir og polering:

 

bilde

 

 

 

 

 

bilde

 

Ferdig produkt:

 

bilde

 

Beslag montert. Skruen her går også i gjennom gummien i fenderlista.

Den vil da forhåpentlig vis ikke "dra" seg

 

bilde

 

Beslaga i midten bak.

Kappa vekk 56 cm har bak som jeg delte i to igjen. Dette ble skjøtet inn på sidene for å få fenderlist helt frem.

I mellom her bak blir det et håndtak og på undersiden kommer badestigen.

 

bilde

 

 

FF...

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...