Jump to content

Vannscooterhøringen


Ingar

Recommended Posts

Siden denne tråden er en offisiell høring, hvordan er det tiltenkt at kommentarene skal sendes til departementet.. Blir det en sammenstilling av denne tråden som sendes, eller skal hver og en av oss sende hvert dokument til departementet (det er baatplassen.no som er høringsinstans).. Det kunne vært greit at dette var avklart, slik at baatplassen ikke fremstår som noen anonyme medlemmer med totalt udokuemnterte meninger..

 

Dette er etter mitt syn en viktig avklaring som må gjøres, om baatplassen skal være en høringsinstans i fremtiden..

Det er vel meningen at hver enkelt sender inn sine merknader slik jeg har oppfattet det.

I begynnelsen av tråden står det:

 

Tråden er åpen for diskusjon og merknader til forslaget bes sendt elektronisk i Word-format (ikke som PDF-fil) til Miljøverndepartementet på e-postadressen: postmottak@md.dep.no.

 

Link to post
Share on other sites

Okei, ser det ja.. men det betyr vel at enhver kan sende inne selv om en ikke er på listen over instanser som er invitert til høringen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg tibringer mye av min tid i båt på svenskekysten og der er det fritt frem. Selv om det i området Strømstad er fristed for Norske vannscooter eiere vil jeg ikke si det er et støyende problem i det heletatt. Dette er opphauset storm i ett vannglass som noen få motstandere har skapt. Misunnelsen på andre som har det gøy er støste problem her tror jeg.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

jepp, man bør begrunne sine synspunkter.

 

Ingar, her mitt synspunkt: Jeg mener at vannscooterne bør behandles på nøyaktig samme måte som andre båter. Samme forbudsgrense, samme fartsgrense. Og så synes jeg politiet bør f massivt flere ressurser, slik at de lovene som nå en gang er der, faktisk blir håndhevet. Jeg synes videre at dersom departementet ønsker ANDRE regler enn de som gjelder for båter, er det DETTE som må begrunnes. Så vidt jeg kan se, er det ikke gjort noe som helst forsøk på å begrunne forskjellsbehandlingen. Det er svært uvanlig i lovgivningssammenheng.

Med det er vel alt sagt?

 

Ihvertfall alt som har en mening....

Link to post
Share on other sites

Det er vel meningen at hver enkelt sender inn sine merknader slik jeg har oppfattet det.

Beklager at jeg ikke har utdypet dette. Min oppfatning var som bliss x skriver, men jeg har ikke mottatt noe annet fra departementet enn epost med høringen og liste over instanser som vedlegg og "Se vedlagte saksdokumenter." som innhold.

 

For å være sikker har jeg kontaktet saksbehandler Øivind Dannevig og han bekrefter at de medlemmer som er engasjert i saken selv sender sine synspunkter til departementet.

Adressen er postmottak@md.dep.no og mottager saksbehandler Øivind Dannevig, Avdeling for naturforvaltning.

Oppgi at du er medlem av høringsinstans baatplassen.no og signér eposten med fullt navn.

(har oppdatert 1. innlegg ang. dette)

 

Når det gjelder utformingen av henvendelsen så har bjornas gitt nyttige råd i innlegg over her.

 

 

Jeg synes det vil være intr. med en uformell meningsmåling og har tenkt å legge den inn i denne tråden. (Alle som har startet en tråd kan siden legge til en meningsmåling)

 

Spørsmålet blir "Hvordan stiller du deg til vannscootere?", men svaralternativene bør diskuteres før den legges ut.

Det vil kun være mulig å velge ett svar og alternativene skal være fra den ene ytterlighet til den andre, totalforbud eller fritt frem.

 

Foreløpig har jeg 4 svaralternativer:

  • Det bør være totalforbud mot salg og bruk.
  • Skal regnes som motorbåt, men kan nektes brukt der det kommer i konflikt med miljøhensyn, f.eks. fuglereservater.
  • Skal regnes som motorbåt og ikke omfattes av særskilte lover og regler.
  • Har ingen mening om saken.

Andre svaralternativer som bør være med?

Link to post
Share on other sites

@Ingar: Tenk litt på forholdet mellom ditt alternativ 2 og 3 - vi er jo mitt i kjernen av problemstillingen her. I fuglereservater o.l. vil det jo typisk være forbudt å seile også med motorbåt (og seilbåter også, for den sakens skyld). Spørsmålet er hele tiden: Hvorfor må det være forbudt å kjøre med vannscooter et sted du lovlig kan ferdes med din 50 fots Princess med doble MAN-dieseler?

 

Kanskje alt 2 skulle være utformet slik: "Det bør være forbudt å bruke vannscooter i et XXX m belte ut fra land, selv om fritidsbåter lovlig kan ferdes der".

 

Og så kan man kanskje splitt dette alternativet opp på la oss si et 150 m belte, et 300 m belte og så på 400 m-belte (som er lovforslaget). Dette for å måle hvor stort forbudsbelte vannscooternes bør være underlagt. Jeg minner altså hele tiden om at forslaget legger opp til forbud mot vannscootere der feite cabincruisere helt lovlig kan sikksakke og dure frem og tilbake.

 

Jeg kan peke på en annen ting: Jeg er ikke kjent med at noen fuglereservater i sjø har et bredere bruksforbudsbelte enn 50 m. Dvs. at selv for de strengest vernede fuglereservatene i sjø, kan man med sin feite cabincruiser alltid ferdes på 51 m avstand. Er det et paradoks?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Andre svaralternativer som bør være med?

Man bør vel ha med departementets lovforslag også, altså det man egentlig vil høre vår mening om? Deretter kan man rangere svaralternativene rundt dette. Feks:

* Ønsker du en regel som er strengere enn lovforslaget eller

* Ønsker du en regel som er mindre streng (mer liberal) enn lovforslaget?

 

Å blande inn hva man måtte ha lov og ikke lov til med en 50 fots cabincruiser oa. er en avsporing som kun med på å rote til en slik poll og gjøre svaralternativene uklare.

 

Det at vannskutere og motorbåter skal følge de samme reglene må jo være det første departementet vurderte den gang vannskuterne kom en gang på 90-tallet. Dette er historie, og skal man fortsatt gnåle på det samme nå igjen tviler jeg på om BP står på lista over høringsinstanser ved neste korsvei.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dette er jeg helt enig i REM og flott formulert, det er det du skriver som må være utgangspunktet for høringsinnspillene som blir sendt, samt at hver mening/kommentar man fremsetter må være skikkelig underbygget, da har en liten mulighet for å bli lagt merke til.. .

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

@REM: Den skjønte jeg faktisk ikke. Poenget med jo være å kunne jo innspill på hvorfor / hvorfor ikke vannscooterne skal følge samme regelverk som andre båter?

 

Mitt forslag til poll gikk på å måle medlemmenes synspunkter på om man burde ha VESENTLIG STRENGERE grense som motorbåter, og evt. hvor mye strengere.

 

Dette med 50fotere er en eksemplifisering fra min side for å anskueliggjøre at lovforslaget gjør man kan ferdes lovlig med vesentlig større / voldsommere / mer forurensende farkoster. Siden dette er på det rene, er det emm av interesse i en poll å finne ut av hvor mye strengere vannscooterne bør behandles enn disse.

 

Selvsagt skal ikke vannscootere behandles MINDRE STRENGT enn øvrig fritidsbåter.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

REM følger diesel-logikk. Ikke bråk med bensinavgifter, da kommer bare flere dieselavgifter.

 

Ikke bråk med bruksrestriksjoner på vannscooter, da kommer bare flere restriksjoner på cabincruisere.

 

Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv... Folk får som de stemmer.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Det som skal kommentere er jo selve lovforslaget og intet annet, det er vel noe de fleste noenlunde beleste skjønner, og kommenterer.. Resten av historien er nettopp historie..

 

Så her bør vannscootergutta kjenne sin besøkelsestid og komme med velbegrunnede forslag, og det direkte relatert til det som etterspørres om i høringsnotatet.

 

Selv velger jeg å avstå fra kommentar inn mot departementet, da jeg synes lovforslaget er greit nok... Men sprøsmålet om tvungen registrering er noe som kunne vært debattert, da sammen med tvungen registrering av alle farkoster på sjøen

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Karer! Mitt innlegg var bare ment som hjelp til Ingar som skulle lage en poll. Jeg mener egentlig ingenting om saken. Please, kan begge parter diskutere saken, uten å tillegge hverandre alle mulige kjipe motiver.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Heisann.

 

Forskriften snubler litt i starten også med selve definisjonen av vannscooter:

 

Vannscooter: Mindre motordrevne fartøy konstruert for å føre personer og som etter alminnelig språkbruk ikke kan betegnes som båter, jf. lov 26. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter § 40 første ledd.

 

Hvor langt / stort er et 'mindre fartøy'?

Jeg vil hevde de fleste 'vannscootere' etter alminnelig språkbruk betegnes som nettopp 'båter'. De har lanterneføring som øvrige båter, samme fremdriftsystem, og er CE-merket og bygget etter de samme forskriftene. De har et undervannsskrog som er til forveksling veldig lik andre hurtiggående 'båter'. Hva konkret kriterie vil holde som kriterie for at noe kan kalles 'vannscooter'?

Fartøyets overvann-skrog har lite å si for hvordan farkosten oppfører seg på sjøen.

Det synes rimelig åpenbart att en motorisert undervannsscooter for dykkere er innenfor forskriftens definisjon.

Hva med farkoster som er 'foil-borne'? Sjøfly (uten vinger)?, Hoovercrafts? Er dette 'båter' etter alminnelig språkbruk?

Merk at det ikke er et krav ift definisjonen at fartøyet skal ligne 'vannscooter', bare at det 'etter alminnelig språkbruk ikke betegnes som båt'. => Ligner det ikke på båt, er det etter forskriften en vannscooter.

Er forsvarets nye patrulje og minerydder-fartøyer( 'boat the Mandal style') er å regne som vannscootere?

Hytteflåter blir også vannscootere om de er tilstrekkelig små, og har eget fremdriftsystem

 

Jeg tror denne definisjonen åpner for mer eller mindre kreative tilpasninger, slik at man faller innenfor 'båt' i alminneliug språkbruk. (sett på en targabøyle, eller Rib-pølse, flybridge eller makrell-rigle til pynt, og så er det en båt)

 

Jeg synes dessuten at hele problemstillingen er oppkonstruert. Ønsker man å legge støy, miljø eller oppførselsbregrensninger til gitte områder, så bør vel all ferdsel omfattes uavhengig av hva farkosten ligner på. Hele småbåtloven omhandlar jo mer eller mindre rekreasjons og forlystelses formål. Bruksbegrenssninger må vi finne oss i.

 

x knop innenfor en kabellengde fra land, eller hvor det er mindre enn 2m dypt skulle ivareta loven intensjon.

Link to post
Share on other sites

@Ingar: Tenk litt på forholdet mellom ditt alternativ 2 og 3 - vi er jo mitt i kjernen av problemstillingen her. I fuglereservater o.l. vil det jo typisk være forbudt å seile også med motorbåt (og seilbåter også, for den sakens skyld).

At jeg tok det med er fordi det finnes fuglevernområder der man kan ferdes med båt, men hvor brettseiling/kiting/surfing er forbudt. Dette stammer fra tiden før vannscootere var en aktuell problemstilling, men argumentene var de samme. At utøvere av slike aktiviteter innebærer en ekstra stor belasting siden de virrer uforutsigbart rundt etc.

Men jeg ser nå at forslaget tar høyde for slike forhold så vannscootere vil uten tvil bli pålagt de samme begrensinger.

 

Nytt forslag:

 

Spørsmål: "Hvordan stiller du deg til vannscootere?"

  • Skal regnes som motorbåt og ikke omfattes av særskilte lover og regler.
  • Skal regnes som motorbåt, men foregå minst 100 m fra land. (Mindre strengt enn høringsforslaget)
  • Skal regnes som motorbåt, men med de begrensinger som høringsforslaget innebærer. (minst 400m fra land og korridorer til og fra)
  • Skal regnes som motorbåt, men foregå minst 800 m fra land. (Strengere enn høringsforslaget)
  • Det skal være totalforbud mot salg og bruk.
  • Har ingen mening om saken.
Link to post
Share on other sites

Kommer i det hele tatt vannscooter ned på 5-knops tomgangshastighet uten å delvis slippe ned spjeldet som snur vannstrømmen? Det vil i så fall gjøre farkostene lite manøvreringsdyktige i sonen der de er nærmest andre på sjøen, men det er nok ikke alle som skjønner såpass.

 

Det er nettopp slik man finmanøvrerer med vannjet. Litt turtall og regulering av bøtta. Da styrer man på thrust i flere retninger. Men det er nok ikke alle som skjønner såpass.

 

Eller så er min mening at vannscooter er en liten motorbåt og skal følge de regler som gjelder for slike. Et separat regelverk er ikke nødvendig, og i tillegg nesten umulig å utforme.

Link to post
Share on other sites

Poenget her og med forslaget er som Havarita skriver, forskriften forutsetter at vannscooter ikke kan regnes som motorbåt etter alminnelig språkbruk.. Dette er en forutsetning for at forskriften skal kunne innføres.. Blir en vannscooter definert som motorbåt, vel så faller grunnlaget for forskriften bort slik jeg ser det.. og vanlige regler som for motorbåt må dermed gjelde..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Joda, men det vil vel være de samme regler som gjelder i dag for motorbåt... Tror det blir vanskelig å innføre ett eget sett med regler for en type motorbåt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tror det blir vanskelig å innføre ett eget sett med regler for en type motorbåt..

 

Ja men hvilken type? Hvordan skal man definere?

Hva med ekstremmotoriserte båter slik som Williams og Explorer?

De er like store som en vannscooter, manøvrerer som en vannscooter og har samme fremdrift som en vannscooter.

Førerposisjon er også lik vannscooter.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror departementet satser alt på ett kort, og det er at vannscooter ikke er en båt... og at de vinner frem med denne definisjonen.. Gjør de ikke det så er redd det hele faller i fisk

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå kan departementet - dvs. Stortinget - selv bestemme hva det skal ligge i definisjonen. Men spørsmålet er hele veien; HVORFOR skal det være andre og strengre regler for vannscootere enn for båter? Hva er greia med scooterne som ikke er noe problem med båter...? Får ikke tak i det, selv om jeg har lest høringsbrevet til øyet er blitt stort og vått.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Det kan de, men siden det ikke fremgår klart av forslaget hvordan de tenker å definere vannscooter, så blir det vanskelig å ha noen mening om det.. Det står skrevet følgende, og det er mildt sagt lite konkret og vanskelig målbart

 

§ 2 Definisjoner

I denne forskrift betyr:[/indent]

a. Vannscooter: Mindre motordrevne fartøy konstruert for å føre personer og som etter alminnelig språkbruk ikke kan betegnes som båter, jf. lov 26. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter § 40 første ledd.

b. Land: Fastlandet, samt øyer, holmer og skjær større enn 200m2.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva er greia med scooterne som ikke er noe problem med båter...?

jeg vil tro mye av årsaken bak er det samme som spilte inn når det gjaldt brettseilingsforbud.

De som sitter i styre og stell har intet forhold det det, blir betraktet som ungdommelig leketøy som kun representerer et irritasjonsmoment.

 

Man kan heller ikke komme ifra at også de som ønsker at scooter skal regnes som motorbåt implisitt vedgår at så ikke er tilfelle. For da kunne de like gjerne ha benyttet en jolle eller annen farkost som tradisjonelt er akseptert som motorbåt.

 

Flere kommentarer til meningsmålingen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...