Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?


sap_2000

Recommended Posts

Lidt om vejret i den kommende tid.

 

Lige nu siger prognoserne at der er to lavtryk på vej med regn og en del blæst fra vest og sydvest. Op til kuling onsdag-fredag.

 

Som prognoserne ser ud nu tror jeg ikke at det er realistisk at krydse Skagerrak før tidligst lørdag hvor et højtryk vil stabilisere vejret. Med mindre I vil krydse over i hård vind/kuling?

 

Så det betaler sig måske at tage lidt kortere etaper i stedet for at ligge vejrfast i Skagen i to dage og vente? På den anden side: Der kan jo komme et hul.

 

Her er hvad DMI skriver nu:

 

Mandag den 15. april 2013.

Syvdøgnsudsigt, udsendt kl. 13.00

 

Oversigt

I nat passerer en koldfront langsomt Danmark fra vest og nordvest, og derefter strømmer lidt køligere luft ind over landet fra sydvest. Onsdag passerer et frontsystem fra sydvest, og det efterfølges torsdag og fredag af lidt køligere luft fra vest. Næste weekend passeres vi vestfra af en højtryksryg, der midlertidigt stabiliserer vejret.

 

 

Tirsdag aften og natten til onsdag:

Mest tørt og klart vejr med temp. ned omkring 5 grader. Vinden bliver svag til jævn, stedvis op til frisk omkring sydvest.

 

Onsdag:

Først tørt med nogen sol, men efterhånden skyet fra sydvest og sidst på dagen regn til den nordvestlige del af Jylland. Temp. op mellem 10 og 15 grader, ved kyster med pålandsvind noget køligere. Vinden bliver let til frisk omkring sydvest. Om natten mest skyet med lidt regn af og til. Temp. ned mellem 5 og 10 grader og jævn til hård vind fra sydvest og syd.

 

Torsdag:

Nogen sol og kun enkelte byger, men først på dagen får de sydøstlige egne skyet vejr med lidt regn. Jævn til hård vind omkring sydvest, ved kysterne stedvis op til kuling. Temp. op mellem 10 og 15 grader. Om natten fortsat mest tørt og klart. Temp. ned omkring 5 grader og jævn til hård vind omkring sydvest.

 

Fredag:

Nogen eller en del sol, men især i Nordjylland mulighed for enkelte byger. Temp op mellem 7 og 12 grader og jævn til hård vestlig vind, i Nordvestjylland op til kuling. Om natten mest tørt klart og med temp. mellem 1 og 4 graders varme. Jævn til hård vind mellem vest og nord, der aftager.

 

Lørdag:

Først skyet med enkelte byger, men i dagens løb opklaring fra nordvest med nogen eller en del sol. Dagtemp. op mellem 7 og 12 grader og svag til jævn vind mellem vest og nord. Om natten mest tørt og klart med temp. ned mellem 2 graders frost og 3 graders varme og svag til jævn østlig vind.

 

Søndag og mandag:

Søndag kun enkelte byger, men mandag igen ustadigt og blæsende. Ret uændrede dagtemperaturer, men stigende nattemp.

Link to post
Share on other sites

Heisann SAP,

 

Gratulerer med ny båt... Har sett at det var en trawler hentetråd, men så ikke så nøye på den. Ble lettere overrasket når jeg fant ut at det var deg, hehe :-)

 

Morsomt å følge med på turen. Håper det blir muligheter for en titt ombord når dere kommer hjem.

 

God tur videre.

 

... fristet til å avslutte med : "Mission control, out." med den oppslutningen du har her ;-)

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Hei igjen :)

Takk for herlige kommentarer. Vi ler så vi nesten spruter brusen i taket her når vi leser noen av gullkornene :D

 

Og takk for flotte linker, hyggelige tilbakemeldinger og utmerket værvarsel :) Veldig nyttig info for oss dette, MA :) Vi får håpe det blir litt roligere forhold enn det som er meldt nå.

 

Vi vil nordover, så får vi heller ligge i skagen noen dager og sove om overfart ikke er og anbefale. Jeg sliter ikke med søvnproblemer nå for og si det forsiktig. Men merkelig nok har jeg ikke antydninger til tretthet når vi er underveis og frem til alle gjøremål er ferdige for dagen. Men når jeg går i køya, så går rullgardinen fort ned for og si det slik, hehe :)

 

Dere er gode tippere må jeg si :) Gøy at det ble så mye liv rundt denne tråden synes vi. Dette har tydeligvis spredd seg, hører fra øst og vest at folk følger med på AIS'en. Aner ikke hvordan, da jeg ikke er på Facebook eller lignende nymotens greier, hehe.

 

Dagen i dag har vært optimal på alle måter. Varmt, sol, nesten flatt hav og mye mindre trafikk enn det jeg hadde turd og håpe på. Vi hadde medstrøm nesten helt fra starten. Maks ser jeg var over 11 knop, og da hadde vi 6,8 på loggen elns.

 

Vi forsov oss jo begge to tross hver vår alarm 0430, så hadde ikke regnet med og komme så langt i dag. Medstrømmen hjalp oss mye i dag. Vi bare koste oss ute på havet i solen. Fikk dusjet, spist og jeg gikk rundt og vasket litt her og der underveis. Får liksom litt følelse av og være i en liten leilighet som beveger seg sakte. Man kan rusle litt rundt og pusle med saker og ting men man holder utkikk.

 

Autopiloten har blitt en god venn. 99% av tiden går vi på auto eller track. Track er spes gunstig der det er mye strøm. Trenger ikke tenke på avdrift i det hele tatt.

 

Når vi kom gjennom slusen, spurte jeg for sikkerhets skyld om det var 2000 eller 2100 som var grensen for leggetid for amatörskipperen. Det var 2100, så da fant vi ut at vi ville rekke frem hit til Gieselau i god tid med 6,5 knop.

 

Møtte et par ordentlige sværinger i kanalen. Skal si de flytter vann når vi møter de. Når vi er ca 1/3 forbi baugen øker farten, og maks er ca ved akterenden. Økning på 1-2 knop avhengig av størelse og bredden på kanalen. Helt logisk, men har aldri opplevet det før. Artig :)

 

Nå ligger vi 7-800 meter inn en smal sidekanal rett foran en liten sluse og opplever et annet artig fenomen når det passerer sværinger i hovedkanalen...

Ca 1 minutt etter at de har passert kjenner vi det røsker litt i springet i 15-20 sek og så hører vi det smeller litt i sluseportene 200 meter fremme 20 sek etter det igjen. Moro :)

 

Vi kom vel hit litt over halv 9 tror jeg. Dette er virkelig ødemarken. Ser et eneste hus og det er et gammelt slusemesterhus for denne sidekanalen som er nå viste seg og være leid ut.

Det var ikke strøm i den eneste kontakten på brygga, så vi gikk bort og banket på da vi så et lys i vinduet. Der åpnet en yngre fraulein som ikke pratet engelsk. Vi spurte om det var noe elektrisität an der brügge, men det wissen hun keine om. Vi ønsket en gute nacht og tuslet tilbake og lagde oss noen brødblingser. Keine ankerdram i dag.

 

Styrmannen gikk nettopp og la seg og jeg sitter og skriver litt, studerer kart og koser meg. Har kjøpt 2 store danske kystkart som dekker helt fra Kiel til syd for Aalborg, samt det norske overseilingskartet over skagerak. Gøy og studere store papirkart :) Man få et helt annet overblikk en på en 12" plotter.

 

I dag sier loggboka 94 nm, 14 motortimer og 122 liter fuel. Kjører stort sett litt uøkonomisk for og spare litt tid, samt at båten blir litt mer "plantet" i vannet. Blir det dårlige forhold vil jeg nok øke til 8 knop og kanskje 2,5 L/nm. Forbruket går oppover fra 6 knop og skyter i været fra ca 7 knop som er rundt 1,2 L/nm. 6 knop er ca 0,7-0,8 L/nm og 5 knop er ca 0,5 - 0,6. Mye vindfang som påvirker endel også.

 

Skal prøve og få opp noen bilder, men fikk melding om at TapTalk hadde grense på 30 bilder og nå tror jeg at det nærmer seg nå... Når vi kommer til DK, så har vi ICE, så da blir det nok bedre dekning og det skal bli godt for regningen på mobildataen også...

 

God natt og takk igjen :)

 

 

u3yrerah.jpg

 

Nattlys spoten har vist seg og være bytting,men kunne godt vert litt svakere..

damavedu.jpg

 

 

 

 

 

 

SAP - from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Fantastisk å følge deg på denne turen . Tipper du ikke hadde NSB i tankene da du la ut på turen og at du i båten din i Nederlandsk og Tysk farvann kunne påvirke togtrafikken! Ikke din skyld! Du og dine rapporter er en skikkelig inspirasjonskilde for vår egen tid på sjøen! Håper at vi en eller annen gang ser skuta di når vi farter rundt i sommer! Sov godt og nyt turen videre! Værmeldingene for de neste dagene er ikke de beste men vi krysser fingre og tær og følger spent med videre!

 

Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2

 

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ha ha. NSB trenger ikke mer forsinkelser, så beklager det, lol :) takk for hyggelig tilbakemelding :D

 

Nå er vi i gang igjen. Gikk klokka 6 ca. Endel tåkedis i begynnelsen men nå klarer det det opp. Vanvittig flott hjelpemiddel og ha radar nå. I "harbor mode" fjerner den alle ekkoer innover land og er perfekt for kanalbruk slik som nå. Bruker fullskjerm overlay nå. Så sværingene komme mot oss lenge før vi fikk visuell kontakt.

Bruker også MarineTraffic appen på iPad, så hvet i god tid hva som kommer. Ser på hva slags fartøy det er, og ser på bildene av båten også. Genial app så lenge man har dekning :)

 

Her er et bilde tatt nå nylig når disen har lettet....

 

bilde

 

 

 

 

SAP - from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Å nei, der kom tåka tilbake. Mulig vi må gå i stand-by da vi ikke har lov og gå i dårlig sikt på kanalen. Ikke noe problem for oss og gå, men regler er regler.... Spesielt i Tyskland, hehe.

 

Ser 100 meter nå. Bilder er for 3 min siden.

 

bilde

 

 

 

 

SAP - from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Utruleg spennande å fylje med dykk, blir heilt hekta på denne tråden, må liksom innom å sjekke ais og tråd heile tida. :yesnod:

Jammen kasta dei loss 05.50 norsk tid og er på veg allerede. Fantastisk tråd dette, er liksom litt med på denne turen. :thumbsup:

Ynskjer god tur vidare. :seeya:

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Da ligger vi stand-by ved Breiholz på innsiden av Dolphinenene hvor vi fant en liten brygge.

Tok kontakt med Kielcanal3 på VHF og fikk bekreftet at det nå var forbudt for amatören pga sikten. Så da gikk vi 1 km til til dette venteområdet.

 

Håper de løfter restriksjonene snart.....

 

bilde

 

 

SAP - from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...