Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?


sap_2000

Recommended Posts

Hei igjen. Denne blir kort for må tidlig opp pga tidevann og strøm.

 

Alt har funket 100% i dag :) jippi :)

 

Hadde motsrøm langs kysten, ca 1-1,5 kn. Derfor tok det endel lengre tid. Det begynte og blåse opp en god del fra SØ når mørket kom. Ble litt mer sjø. Det ble etterhvert bekmørkt og disig og tidvis dårlig sikt.

 

Vi møtte 2 båter som MA sa, men klin umulig og se lanterner og dermed retning pga mye dekkslys på fiskebåtene. Hadde dem begge på MARPA, men prognosene varierte så veldig pga slingring i vår båt. Men det var gull verdt og kunne låse de som to mål på radaren.

 

Når vi så det var fiskebåter som gikk parallelt, riktignok med god avstand, ca 3-500 meter, så tenkte jeg at om det var 0,1% sjans for at de hadde noe mellom seg, så la vi kraftig om og gikk på innsiden inn mot 6 meter linja. Savnet virkelig AIS mottak på plotter.

 

Innseilingsleden inn mot Norderney var mildt sagt utfordrene. Nesten fullt lavvann, 2 knop strøm i hekken, og vind forfra. Bekmørkt, disig, og så absolutt ingenting bortsett fra på plotter og radar. Radaren vår står høyt, så ekkoene er ikke gode når de er svake og nerme. Prøvde xenonlykta med kompisen helt i baugen for og ikke få gjenskinn, men det ble kun en hvit vegg av dis foran oss, så den gikk av igjen umiddelbart. Kun lys på den ytterste og den innerste staken. I tillegg lå de litt utenfor posisjonen på kartet.

 

Leden er trang og grunn. Grunnest rett før det blir dypt igjen på innsiden. Hadde 2 meter på det minste under transduceren, og visste det var 0,5 meter på hver side i en avstand på 50-100 meter. Hørte det på bølgene at det var grunt. Kun 0,7 meter sjø, men toppene styrtet der det var grunnest om dere skjønner hva jeg mener.

 

Så inn i havna. Da blåste det hatter og høy. Vi ligger longside med vinden fra brygga, så det ble en raskt tillegging og få huket på akterspringet, så motor i gir og kunne fortøye i fred og ro.

 

Resten av kvelden har gått med til planlegging og sjekk av alt. Samt noen brødblingser.

Tappet av tankene, og ikke så mye som en dråpe vann eller ruskkorn :) Vakuummåleren stod fortsatt nesten på null. Sjekket at den virket i går med en oral test når jeg hadde lokket oppe, hehe ;) den virket, den ;)

 

Peilet alle vesker, ok. Olja er fortsatt helt gjennomsiktig og klar. Samme med giret. Null oljeforbruk.

Renset sjøvannsfilteret også. Der var det litt grums, men ingen fare.

 

Om noen timer drar vi videre mot Elbe og Brunsbüttel. Håper og komme inn i kanalen hvertfall. I morgen vi vi trenge en god porsjon hvile tenker jeg.

Håper ikke været er for ille når vi stikker nesa ut om noen timer.....

 

Hyggelig at dere følger med oss og gir gode tips og råd underveis :) Det settes virkelig stor pris på :)

 

Solnedgangen i kveld... Nå er det natta en liten stund :)

 

bilde

 

 

 

 

SAP - from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

På vei til Elbe, Cuxhaven og så er målet og komme inn i Kielerkanalen.

 

Vi forsov oss i dag tross 2 vekkealarmer på mobilene... Planen var og stå opp 0430 og kaste trossene 0500.

Jeg våknet av meg selv 0625 og 0630 var vi på vei....

 

Da var det dagslys og jeg fant fort ut hvorfor det hadde vært litt vel grunt i innløpet til Norderney i natt..... Flere av stakene lå opptil 100 meter feil ift kartet både på plotter og navionics på iPad....! I vestre innløp, var det 4 staker på rad. 2 av de var spot on, de andre 2 var Way off... Det forklarer hvorfor vi var litt vel nærme sandbanken øst for oss i østre innløpet i natt. Skulle stolt mer på radaren, men var redd for at ekkoene kunne være andre ting, fiske utstyr eller noe slikt. Var ikke mange meterene og gå på i det innløpet.

 

Samme med østre utløpet vi tok nå. Noen av stakene var opptil 150 meter feil, og igjen de andre stemte både med kart og ekko.

Skummelt. Kartbrikken oppdaterte jeg 2 dager før jeg dro. iPad har også siste versjon av kartet..

 

Hvordan kan det være slik med nyeste oppdatering på kartbrikken? Stakene flyttes nok i forhold til sandbankene som flytter seg, men jeg trodde det var nettopp derfor det var viktig og oppdatere....

 

Alle faste merker og land har vært 100% riktig hele tiden...

 

Vind fra syd, ca 5m/s, lite sjø og solgløtt nå. Nå er vi utenfor øya Baltrum.

COG er 075, SOG er 6,3 kn. og loggen viser 7,1.

 

Flotte forhold nå :)

 

 

 

 

SAP - from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

 

 

På en sånn tur som dette vil jeg si det er meget høyt opp på lista med transponder. Spesielt i mørket.

Jeg fikk jo rådet her inne før, men tok det ikke til følge. Har dog muligheten til og se marinetraffic på iPad OM det er dekning.

 

Lesson learned... :) Nå nytes turen virkelig :)

 

 

SAP - from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Får nesten lyst til å kjøpe båt i nederland kun for hente turen :wink: Artig å følge med.

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Stakene flyttes nok i forhold til sandbankene som flytter seg,

 

Dette er en meget viktig lærdom som alle bør merke seg før de begir seg ut i denne typen farvann. Grunnområder og renner kan forflytte seg mye i løpet av sesongen, og det er ikke mulig å holde kartbrikker uppdatert i dette tempo. Selv online kartoppdatering har et etterslep, så det eneste man kan stole på her (forhåpentligvis) er merking av renne. Jeg så typelig selv dette syd av Skjelland. Der merkene (og vi) beveget oss sa kartet 0.6 m. der kartet sa at renna var sandbanken nesten oppe i dagen. Og NB, vi benytter ferskeste utgave ENC kart (godkjente for papirløs seilas)

Redigert av Regina III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...