Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?


sap_2000

Recommended Posts

På utsiden av øyene oppover mot Elbe vil du gå langs trafikksonen hele tiden, det er ikke lov å gå helt inntil denne, dette står i reeds nautical almanac men det er for galt å kjøpe den digre boken bare for det lille stykket der, bestemmer du deg for den ruta,si fra så skal jeg se om jeg klarer å grave fram boken og få tatt noen bilder av de viktige sidene.

 

Har du navionics så trenger du ikke tidevannstabeller, tidevannsopplegget fungerer perfekt i navionics bare legg på et par knop rundt nes og på trange steder

 

Sjekk www.batboer.com mulig jeg skrev noe der om akkurat dette stykket.

 

 

uga7u2et.jpg

Link to post
Share on other sites

Takker Enzo!

Veldig nyttig informasjon som jeg setter stor pris på :smiley:

Er jo både ny båt, og nytt farvann som er meget trafikert av stooore nyttefartøy, så jeg er optatt av ting skal gå så glatt som mulig og ikke være til hinder for noen...

 

Ang seperasjonssonene; Skal man krysse, så gjør man det 90 grader på i en ledig stund? Er det noe mer man skal ta hensyn til/ gjøre?

 

Av navigasjonsutstyr, så blir det C125/127 i båten, radar, autopilot og ekkolodd. Har også Navionics Europe og Denmark HD på padda som supplement/ back up.

VHF er det i båten. Skal prøve og få MMSI nummer før avreise. Tar nok med en håndholdt VHF samt en gammel basic GPS også.

 

Hva mener folket; Er det behov/ nødvendig med redningsflåte om man tar ruten langs med kysten til Kielerkanalen og øst DK nordover til man krysser over til mellom Smøgen og Færder et sted? Jeg tenker på nødvendighet vs. pris (ca 10BP).

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke det er nødvendig med flåte på det stykket der, det er meget traffikert hele veien og ikke spesielt langt heller men å råde noen til å ikke ha flåte er ikke noe jeg liker ihvertfall, om noe skjer og det går galt så føler man seg jo da skyldig.

Trafikksoner nitti grader på ja men du trenger ikke krysse en eneste en før etter kiel om du går den ruta det er snakk om sålenge du ikke skal til helgoland. Helgoland er sikkert fint men etter min mening en unødvendig omvei om du ikke bommer totalt på strømmen, noe som neppe er noe problem da strømmen i feil retning uansett bare er ille i trefire timer om du bommer og da kan du i verste fall kjøre mot den til den snur eller sette ned farten så du timer det for å komme til rett tidspunkt.

Utsiden av danmark synes jeg forøvrig ikke er noen god ide tidlig april om man ikke er i en stor god seilbåt, det kan bli ubehagelig.

 

Du har padde og da kan tidesplan appen også være interessant.

Link to post
Share on other sites

Takker for mer nyttig info :)

 

Er det "marine tides planner" du mente? Fant ikke noe som minnet om "tides plan " i AppStore.

 

Skjønner godt det ang råd om flåte/ ikke flåte. Det er klart vi har ansvaret og tar avgjørelsen selv. Vil bare høre hva andre har/ hadde gjort i liknende situasjon :)

 

Det med kryssing av seperasjonssonene, var hvis det blir og gå innom helgoland eller om alle værguders mor skulle slå til.

 

Har sittet mye og studert navionics på padda og lekt litt med og legge opp litt forskjellige ruter, se på tidevann og strømmer. Utrolig kjekk app og fin back up også :)

 

Borkum - brunsbuttel er ca 120nm og 17-18 timer for oss. Kikket på tidevann og strømmer i utløpet av Elbe. Opp til 4 meter forskjell og 3 knop strøm er uvant for en østlending...

 

6ave4ume.jpghyty6aha.jpge7yvaduj.jpgpysasujy.jpg

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Jeg vet Bitteliten. Man hadde ikke holdt lenge i vannet nå :(

Får gjøre alt vi kan for og ikke havne i den situasjonen. Synd jeg sluttet ned dykkingen for noen år siden. Hadde en tjukk neoprentørrdrakt jeg dykket midtvinters med kun iført ullundertøy. Den måtte vært den perfekte overlevningsdrakten. Dessverre solgt for lengst nå... Den hadde kanskje ikke passet lengre, uansett, hehe ;)

 

Er det noen utfordringer ang båten din som ligger i opplag og konkursen i Sverige? Håper ikke det...

Setter pris på det du sa om flåten din hadde vært tilgjengelig :) tusen takk!

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Godt og høre :)

 

Tenkte og ta meg en tur ned til seatronic og myse litt på drakter og evt flåter i begynnelsen av uka.

 

Ikke lenge igjen nå. To uker i morgen om ingenting uforutsett dukker opp... Monteringen av utstyret var godt igang hørte jeg i dag. Virker ikke som skjærtorsdag og langfredag er fridager i Nederland.

Må se og få samlet inn det vi trenger og antagelig ta en svipptur ned med bilen før hentingen :)

Link to post
Share on other sites

Marine tides planner er det vel den heter ja men har du navonics på padde osv så trenger du den strengt tatt ikke, dt fungerr perfekt i navionics.

Borkum til brunsbuttel kan jo deles i to, en natt i Langeoog eller Nordeney burde jo være en fornuftig løsning, allerede nå kan du jo sjekke tidevannet for de aktuelle datoene og se om det kan bli en grei løsning.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er for optimistisk ang tiden, men dessverre har vi bare 1 uke og gjøre dette på. Ser for oss et par nattseilaser, med det er selvfølgelig avhengig av vær.

 

Dette er den foreløpige planen jeg har tenkt ut:

Sett at avreise fra Elburg blir lørdag formiddag, går vi til Emmer (32nm), der kanalen begynner og kjører så langt vi kommer før bruer etc stenger for kvelden. Kanalen er ca 62 nm, og inneholder en 4-5 sluser og endel bruer, hvorav endel er automatiske etter det jeg har hørt.

 

Søndag blir da og gjøre seg ferdig med kanalen og komme seg ut i Eemsfjorden ved Delfzjil og ut til Borkum om vi rekker det (22 nm).

 

Mandag, grytidlig avreise fra Borkum med kurs for Brunsbüttel der Kielkanalen begynner. Dette er 115 nm og 16-17 timer i 7 knop. Håper da og komme frem til Brunsbüttel så vi kan ta natten der og være klare for Kielerkanalen neste dag.

 

Tirsdag, gå gjennom kielerkanalen (52 nm), så ut i kielfjorden og finne et sted ytterst i fjorden for overnatting eller gå over mot storebelt.

 

Onsdag blir det og komme seg nordover fra Kielerfjorden via storebelt, muligens via rennene som går fra Marstral til Rudkøbing vest for Langeland (?) og videre Nordover langs østkysten med Skagen som mål. Kiel - Skagen er ca 220 nm med ruta jeg har lagt opp og 32 timers gangtid. Tar sikkert et par dager, men det var her vi tenkte på mulig nattseilas om forhold og form tillater det.

 

Fredag avgang Fra Skagen med kurs for et sted mellom Smøgen og Færder og så hjem. Dette blir mellom 130 og 160 nm.

Hjemme Lørdag kveld eller mer sannsynlig Søndag.

 

Dette er om været og formen tillater og alt går på skinner (noe det sikkert ikke gjør).

Har på følelsen at det burde vært et par dager ekstra...

Båt og mannskap må ha litt bunkers og hvile underveis også.

 

Hva tenker dere om plan og rutevalg?

Redigert av sap_2000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes det høres greit ut, sluser og broer stenger gjerne i syvtiden om kvelden men du går muligens under endel broer også.

Det lengste stykket der da kommer du til å ha både med og motstrøm. Skal du ta borkum til brunsbuttel i en smell så ville jeg timet det slik at du kommer inn der mens det er lyst, gjennom slusen og til havnen rett på innsiden. Da må du vel starte midt på natten men det er lite trafikk på innsiden av trafikksonen der så det burde gå greit, kanskje en og annen fiskebåt som virrer ubestemmelig rundt men det burde ikke være noe problem.

Vær obs på at selv om du ikke kan kjøre om natten i kanalen så kan du gå halvveis og overnatte om det skule passe, det er en liten by på din babord midt i

Link to post
Share on other sites

Hei og gratulerer med ny båt!

 

Ang. rutevalg er jeg enig med Enzo om at du bør ankomme innseilingen opp mot Cuxhaven og Brunsbuttel når det er lyst og sørg for å være der i riktig tid mtp tidevann. Det er trolig den minst hyggelige strekningen å gå i mørket hvis du ikke har vært der før. Dersom du hadde klart å komme deg ut forbi Borkum og ut i Nordsjøen på søndagskvelden, er ikke strekningen opp langs trafikksonen noe problem om natten. Men sørg for å ha montert AIS'en din, den er verd sin vekt i gull på denne strekningen og da særlig natterstid. Dog synes jeg nok at det er et litt tight skjema for hele veien hjem, her er det ikke rom for noen eventualiteter... Kom deg inn i Kieler kanalen så snart du har mulighet, selv om det evt. er for sent til å rekke igjennom før det blir mørkt. Det er flere steder å legge til for natten i kanalen, så slipper du å kaste bort tid på sluseventing om morgenen. Du får et ark som viser lysregler i kanalen på slusekontoret. Det er også mulig å bunkre diesel i kanalen, og selvfølgelig i Kiel. Fra Kiel og opp er det straks lettere, og herfra kan du kjøre dag som natt. Om du ikke skulle nå hele veien hjem, så kan du jo alltids legge båten i f.eks Grenå e.l, og båte/busse/fly hjem for så å kjøre hjem en ledig helg. Fordelen med denne tiden på året er jo at det er plenty med plass overalt.

 

Ang vær, jeg ville gjort meg kjent med gribfiler (f.eks http://www.grib.us/) og også brukt f.eks http://www.passageweather.com/, og jeg ville ikke gått ut fra Borkum før du har en virkelig god melding. Ta gjerne med havnebøker for Danmark/Sverige, slik at du har alternative havner lett for hånden. Du klarer deg nok fint uten Reeds, men jeg ville ha skrevet ut info om havnene på ruten i Nederland/Tyskland. Cuxhaven er også fint å ligge i om du ikke når Brunsbuttel.

 

Du finner masse info i langturblogger av folk som har gjort denne ruten både ene og andre veien, også på facebook, søk på long distance sailors (norsk-startet gruppe). Ligger noen linker til blogger på vår gamle side også, www.leahnis.net

 

Lykke til, jeg har selv lagt inn bud på en båt i Nederland, så kanskje blir det en lik tur på meg også om noen uker:-)

Redigert av Frehau (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I fint vær er det nok enklere, i dårlig vær sier de jeg har pratet med at et helvete ikke er en underdrivelse.

 

Det er forholdsvis grunt langt ut fra land og den tunge sjøen som har gått seg opp helt fra den engelske kanal blir presset opp og kan bli brytende. Styrtbrenninger som kommer krasjende ned på dekk fra 4-6 meter høyde vil ikke jeg oppleve hvertfall.

 

Jeg har selv erfart hvor ille Lista kan bli. Sett folk som kommer helt utslitt inn til Farsund etter en ferd på 2-3 timer. Her er det snakk om 20-30 timer og i farvann som om mulig er enda mer beryktet i dårlig vær.

 

Båten ville nok tålt det fint i seg selv. Hvertfall sålenge alt funker som det skal. men sett at man får tekniske problemer og driftstans i en slik situasjon? Da går en slik situasjon fra og være meget ubehagelig til dramatisk og kanskje livsfarlig på et sekund.

 

Bakdelen med en trawler som denne, er at det går sakte og den vil rulle en hel del når sjøen blir grov. Denne distansen opp langs vestkysten av DK kan fort ta 30 gangtimer og det er relativt å steder og søke havn. Spesielt om været er dårlig, da de grunne forholdene inn mot disse havnene gjør forholdene 10 ganger værre enn noen nm lenger ut, så det og og søke nødhavn kan rett og slett bli umulig eller risikabelt.

 

Vi som mannskap må greie og holde ut også. Og gå ut i rufsevær og leke seg i noen timer er noe helt annet enn og holde ut dag ut og dag inn hvor du ikke får slappet av et sekund uten og bli kastet veggimellom.

 

For noen år siden gikk jeg og en kompis en Viksund 360 fra Bergen til Oslo. Første dagen gikk fra Bergen og ned til Korshavn ved Lindesnes. Straka vegen fra Karmøy, Jæren, rundt Lista og til Korshavn. Jæren var grei med ca 3-4 meter normal, sjø, men rundt Lista var det noe helt annet. Krapp sjø på rundt 5 meter som tidevis styrtet var ikke morro. Hadde blått vann over rutene flere ganger og jeg var bekymret for at de skulle gi etter.

 

Poenget var at jeg tror aldri jeg at vært så sliten i mitt liv som når vi kom i havn den kvelden. Greide knapt og stå på beina. Og dette var kun en lang dagsferd hvorav den første halvdelen gikk i ganske beskyttet farvann....

 

Jeg var også glad vi ikke fikk tette dieselfiltre ved Lista og ble liggende på tverra. Det er jeg ikke overbevist om båten hadde tålt...

 

Det jeg har sagt er at jeg ville vurdert det om det var et meget godt og sikkert værvarsel langt frem i tid. Den ruta ville helt klart spart endel nm, men er kun aktuell med et værvarsel så godt som man kun ser noen få ganger ila et år.

Redigert av sap_2000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mottatt og notert Bitteliten

.

Har studert mye kart i det siste. På endel av strekningene i Tyskebukta er det ikke så mange alternativer i dårlig vær. Satser på solskinn og vindstille :pray:

 

Planen er og reise ned i slutten av neste uke. Blir værmeldingen for dårlig eller noe annet uforutsett skjer, så prøver jeg og få den på frakt isteden fra Eemshaven. Har et tilbud liggende.

 

Dagens eBay...

Bestillte en xenon lommelykt på Fredag som dumpet inn i dag. Skal være 85w og 8500 Lumen. Den lyste godt :cool: . Blir med som søkelys på turen.

http://www.ebay.com/itm/200902525670?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

 

Bestillte også en vakuummklokke til Racor 900 serien. Erstatter T-håndtaket på filteret.

Håper den kommer frem i tide. Ser absolutt verdien og kunne få et tidligere varsel på tette filtre.

http://www.ebay.com/itm/290696344877?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

 

Ellers er installasjonen i full gang. Virker som det går unna. 2 mann holder visst på. Fikk noen bilder på mail i dag som jeg legger inn.

 

Jeg reiser med Kielferga i morgen for en tur ned til NL. En snill kar jeg kjenner som også er her på forumet ordnet meeeget gunstig tur/ retur :smiley: Tusen hjertelig takk :yesnod:

Har pakket bilen nå i kveld. Synes det ble store mengder stasj når alt kom til alt. Hadde definitivt blitt en utfordring og få med på flyet :blush:

Hadde laget lang liste, men har på følelsen at jeg har glemt en haug med ting... Håper i så fall det ikke er store ting jeg har glemt...

 

Noen bilder...

 

RacorVacuumGauge.jpg


IMG_1553.jpg

 

29032013470.jpg


29032013473.jpg


2013-04-02-499.jpg


2013-04-02-500.jpg


2013-04-02-506.jpg

Link to post
Share on other sites

De vacuum målerne var fine - sånne skal jeg også ha meg om jeg fortsatt har motorbåt i sommer (det håper vi jo ikke på - men det kan godt hende :smiley:)

 

Ser flott ut de installasjonene. Er plotteren helt sort -dvs med sort ramme rundt også ? Jeg synes nye c/e serien har sett litt jalla ut med den billige plast kåpa i sølv - ser bedre ut i sort.

Bra at det er HD Color radar du har fått deg - var litt bekymret for at du "bare" hadde bestilt HD - for HD Color har litt bedre egenskaper :smiley:

Link to post
Share on other sites

sap_2000, on 31 Mar 2013 - 16:53, said:

Bakdelen med en trawler som denne, er at det går sakte og den vil rulle en hel del når sjøen blir grov. Denne distansen opp langs vestkysten av DK kan fort ta 30 gangtimer og det er relativt å steder og søke havn.

Princesskonvoyen går jo direkte fra Van Helden til Tyborøn, nært sakt i all slags vær. Jeg ville ikke anbefalt deg med trawler å henge deg på der da de jo går som et tog i 25kn.
Link to post
Share on other sites

De vacuum målerne var fine - sånne skal jeg også ha meg om jeg fortsatt har motorbåt i sommer (det håper vi jo ikke på - men det kan godt hende :smiley:)

 

Ser flott ut de installasjonene. Er plotteren helt sort -dvs med sort ramme rundt også ? Jeg synes nye c/e serien har sett litt jalla ut med den billige plast kåpa i sølv - ser bedre ut i sort.

Bra at det er HD Color radar du har fått deg - var litt bekymret for at du "bare" hadde bestilt HD - for HD Color har litt bedre egenskaper :smiley:

Var ikke så gal pris heller. Håper de kommer før båten er klar til avhenting....

 

Vil du prøve og selge selv før ny båt handles?

Er jo ikke den verste båten og tilbringe sommeren i da ;)

 

Vet ærlig talt ikke ang plotterene. Mulig det er noe beskyttelsesplast rund på bildene? Får se selv i morgen.

 

Lommeboka hadde mest lyst på vanlig HD, men gadget nerden i meg vant denne gangen. Må heller passe på og ikke smule til radarbildet på skjermene med smulene fra knekkebrødet jeg bør spise i lang tid fremover ;)

 

Princesskonvoyen går jo direkte fra Van Helden til Tyborøn, nært sakt i all slags vær. Jeg ville ikke anbefalt deg med trawler å henge deg på der da de jo går som et tog i 25kn.

Jeg vet. Har hørt de største båtene med NB representanter ombord presser gjennom nærmest uansett vær. De har riktignok fordelen av og være flere i følge om noe skulle skje.

Om det går en konvoi nå, kan jeg høre om de vil kaste over en sleper ;)

Redigert av sap_2000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg reiser med Kielferga i morgen for en tur ned til NL. En snill kar jeg kjenner som også er her på forumet ordnet meeeget gunstig tur/ retur :smiley: Tusen hjertelig takk :yesnod:

Har pakket bilen nå i kveld.

Nå har jeg vært en tur i NL igjen. Sitter på Color Fantasy på vei tilbake til Oslo nå.

Har vært nede en tur med et stort billass med ting og tang. Glad jeg gjorde det, for jeg hadde ikke fått med 1/4 av utstyret på flyet.

Båten har aldri vært brukt til noe annet en utstilling/ messer etc, så den var kjemisk ren for alt innbo.

Torsdag kveld gikk med til og rydde inn i skuffer og skap og klippet til antiskli.

 

Fredag hadde jeg en gjennomgang med firmaet som monterer utstyret og motormannen som har tatt service på motoren. Oljefilter til ZF kassa hadde han ikke fått tak i ennå, men heldigvis hadde jeg med et reserve, så han fikk gjort seg ferdig :)

Båten så litt bomba ut nå. Mye paneler er tatt ned og det var kabler, verktøy og div overalt. Det meste er helt eller delvis montert nå.

Det siste fra sleipner skulle hvisstnok komme i dag, så da kan de endelig begynne med hekkthrusteren og kabling til begge styreposisjoner. Må byttes noe releer på lewmar thrusteren fremme samt nye kabler dit for og få den til og spille med sleipner joystickene.

 

Planen er og sjøsette på onsdag så de kan teste og kjøre opp systemet. Vi flyr ned sent torsdag kveld. Håper på avgang fredag ettermiddag :)

 

Håper vi er like heldige med været som nå. Passerte storebelt for en time siden. Flatt vann, nesten vindstille og sol :) rett og slett vakkert var det nå i kveld :)

 

Skal legge inn noen bilder når jeg kommer til Oslo. Nå kom pizzaen på bordet her på M/S Color Fantasy :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...