Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?


sap_2000

Recommended Posts

Vi er mange som gleder oss til dette.

Blir veldig glad hvis du er raus med kameraet!! Bedre med bilde for mye osv.

Håper dere får en fin tur når tiden kommer, kos dere!

 

Hehe. Jeg både gleder og gruer meg på samme tid :worry::lol:

Skal nok få tatt endel bilder underveis. Blir nok ikke så mye opplastning før vi kommer til ICE dekning, dog. Datatrafikk er fortsatt svindyrt i utlandet...

 

Her kommer noen bilder fra turen ned til NL med endel av pikk-pakket. Fikk ryddet og sortert det meste inn i skuffer og skap så det ikke er i veien for gutta som holder på for fullt med installasjonene.

 

IMG_1551.jpg

Varebilen halveis pakket. Gikk inn endel mer etter dette.

 

IMG_0035.jpg

Utsikt fra båten utover Kongen marina og Frognerstranda Onsdag ettermiddag.

 

IMG_1554.jpg

Et stykke syd av Jeløya. Utsikt mot Larkollen og sydover. Nydelig vær. Håper vi er like heldige på vei hjem :pray:

 

IMG_4281.jpg

Så fremme ved båten I Elburg Torsdag ettermiddag. Båten var nå flyttet inn i hallen til firmaet som monterer utstyret.

Gutta holdt på inne, så jeg begynnte med og montere nye vindusviskere og henge opp et flagg i baugen.

Hvordan er foresten reglene for flagg i baugen slik som på bildet? Er ikke montert noen flaggholder akterut enn så lenge...

 

IMG_1594.jpg

Så var det vimplene sin tur. RS og selvfølgelig BP vimpelen må være med på turen hjem :smiley:

 

IMG_4273.jpg

Fikk etterhvert ryddet inn bestikket. Hadde med antiskli og noen IKEA skuffeinnredninger til 5kr stykk med som jeg klippet til.

 

IMG_4274.jpg

Serviset er arvet fra fra opphavet og er fra 1985 da de kjøpte ny P35. Båten solgte de i '95 men tok vare på serviset som minne da de ga seg med båtlivet etter over 30 år. Synes det er litt artig og bruke dette videre. De har 2 komplette sett liggende på loftet, jeg tok bare med litt denne gangen.

 

IMG_1592.jpg

 

IMG_1593.jpg

 

IMG_4272.jpg

Benyttet anledningen til og handle inn litt hermetikk og drikke når jeg først hadde bil med meg så vi slipper og bære så mye neste gang. Kjøleskapet hadde fortsatt teipen på, så tyder ikke på mye bruk :)

 

IMG_4271.jpg

Resten ble plassert i isboksen. Denne er drenert ut hvis man har tilgang på is. Tenker litt på og kanskje isolere og sette inn en kjølekompressor med tiden. Synes skap med topp-åpning er mye bedre da kulda ikke renner ut hver gang man åpner...

 

IMG_4275.jpg

Ikke helt ferdig ennå. De ventet på de siste delene fra Sleipner så de kunne gå i gang med hekkthrusteren. Kablene og tunnellen var blant det som manglet.

 

IMG_4278.jpg

Takplater tatt ned.

 

IMG_4290.jpg

Triduceren montert. Raymarine (Airmar) B744W fart/ dybde/ temp

 

IMG_4294.jpg

Det meste er klart på flybridgen

 

IMG_4292.jpg

Polert og vokset :smiley:

 

IMG_4287.jpg

Båten ligger i selskap med en Sealine F37 som var inne for div oppgraderinger.

 

Autopiloten og hydraulikken holdt de på med i kjeller akter, så alt av verktøy og deler ble plassert bak på flyen så lenge.

 

Nå er det ikke mange dagene igjen til vi reiser :smiley: Håper på tidenes værmelding :pray:

Redigert av sap_2000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kommer til å få en fantastisk flott tur hjemover. Tipper du får en god erfaring. Nå har jeg ikke lest alle innleggene her, men har du godt mannskap? Jeg fikk i helgen erfare god mannskap. Jeg kunne valgt gode venner fra nærmeste vennekrets som er ok sjøvante. Men jeg valgte to gode kolleger som vi har vært på båtferie (egne båter) med siste to år. Det angret jeg ikke på. Lekende lett. Fikset alt. Fortøyinger, fendere, lyder som ikke skulle vært der. Dører som må justeres, lyd som ikke virker, full kontroll på alt. Det er godfølelsen å ha.

Skal følge med. Hvilken dato går du, og hvilken havn går du til i Norge?

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Du spør om flagging i gjøsen: Her kan du f.eks. sette en foreningsvimpel. Eks. KNBF, Norsk Trawler Klubb eller en du er medlem i.

Her litt fra Wikipedia:

Gjøs er et flagg som føres i forstavnen av et skip, vanligvis når fartøyet ikke er i fart eller når fartøyet er utsmykket for særlige anledninger. I militær sammenheng fører et lands orlogsfartøyer en offisiell fastsatt gjøs, kalt orlogsgjøsen. Dette kan være identisk med orlogsflagget, men gjerne i mindre format, eller det kan være et helt annet flagg. Handelsskip kan også føre gjøs, da gjerne rederiflagget for det selskap skipet tilhører eller også flagget for byen der skipet er registrert. Lystfartøyer kan i enkelte tilfeller føre vimpelen for foreningen båten tilhører som gjøs.

Redigert av Astor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Kjenner det kribler i magen på dine vegne, selv om jeg bare skal følge denne henteturen fra padda.

Har du ais, så kan vi jo også følge deg der.

Er det din flexiteek som lå på bakken? -

 

Jeg har et prosjekt gående ombord i seilbåten med ny skrog- og takkledning og paneler. Hvilken type plater er brukt i takpanelene ombord? Finer eller komposittmateriale som er kledd med skrogtrekk? Jeg leter etter en type som heter Artboard, laget av harpiks tror jeg. Brukes av bl.a. Grandezza. meget lette plater som er brannhemmende og trekker ikke vann.

 

Tenkte på vimplene dine.. Muligens en unødig detalj, men vil ikke de dekke litt for lanternen i medvind?

 

Lykke til videre med forberedelsene! Det er rart hvor mye man kan frykte fremmed farvann. Respekt skal man ha for havet. Men til sammenligning, for den som krysser Stad for første gang, så er nok bekymringene mange ganger større enn for den som har passert 100 ganger. Selv om de begge skal passere på samme tid, med samme sjø og vind.

Link to post
Share on other sites

Angående flaggføring: Mener jeg har lest at tyskerne er ganske pirkete på dette, både med nasjonsflagg og gjesteflagg. Kanskje greit å undersøke det, og eventuelt ha det norske flagget i lanternemasta og prøve og finne et sted for gjesteflagget? For øvrig, god tur, skulle ønske det var meg som skulle ta turen!

Hilsen Sindre

Link to post
Share on other sites

Steike for en flott båt, Grattulerer :)

 

Tusen takk F :smiley:

En lang og våt drøm som har gått i oppfyllelse. Fant riktig båt, med riktig motor og riktig alder til riktig pris så da var det kjørt....

Har lest litt på siden din. Må si jeg er mektig imponert over fremgangen din :thumbsup: Fortsett slik, så kan det gå mye bedre enn du aner :yesnod:

 

Og tusen takk for at du postet på forumet igjen! Du har vært et både her og i det andre miljøet vårt!

Man kan ikke ta noe for gitt her i livet, det fikk jeg selv erfare i 2007 om du husker? Alt kan bli snudd på et sekund... Det gikk jo bra med meg etterhvert, og jeg lovte meg selv at jeg aldri skulle glemme, samt irritere meg over uvesentlige ting...

Det fysiske og psykiske spiller på lag og påvirker hverandre. Det er normalt og helt greit, men men med dine kapasiteter i topplokket så vet jeg at du greier det meste :yesnod:

Kommer du opp til Oslo i sommer, så gi meg et pling så tar vi oss en tur om du har lyst :wink:

 

 

Kjenner det kribler i magen på dine vegne, selv om jeg bare skal følge denne henteturen fra padda.

Har du ais, så kan vi jo også følge deg der.

Er det din flexiteek som lå på bakken? -

 

Tenkte på vimplene dine.. Muligens en unødig detalj, men vil ikke de dekke litt for lanternen i medvind?

 

Lykke til videre med forberedelsene! Det er rart hvor mye man kan frykte fremmed farvann. Respekt skal man ha for havet. Men til sammenligning, for den som krysser Stad for første gang, så er nok bekymringene mange ganger større enn for den som har passert 100 ganger. Selv om de begge skal passere på samme tid, med samme sjø og vind.

 

Flexiteeken skulle på en eldre HR 37(?) som lå bak min. Hadde veldig lyst men budsjettet er ikke i nærheten av og tillate noe slikt nå...

 

AIS tok jeg meg ikke råd til nå. Angrer litt, men et sted måtte det bli stopp, hehe

 

Tenkte på vimplene og lanternen. Skal se hvordan det oppfører seg i praksis. Vil jo helst ikke ta ned BP vimpelen, da :lol:

 

Tankene har vært mange ang denne turen. Har planlagt og nistirret på kart, alternative ruter, strøm, tidevann, havner osv i maaange timer de siste 2 månedene. Men dette er helt ukjent teritorie for min del, samt ukjent båt så 100% forbredt blir man kanskje aldri?

 

Etter en samtale med min nervøse mor her forleden ble også en redningsflåte bestillt (for hennes regning, hehe :wink: ) Arimar Offshore for 6 pers i bag. Fikk litt rabatter siden jeg har blitt god kunde der nede, så prisen ble ikke så gale. Ser Seatronic server Arimar her hjemme. Gir helt klart en trygghetsfølelse. Minimal sjanse for at man trenger den, men store konsekvenser om det verste skulle skje med 2 grader i vannet og null flåte.

 

Angående flaggføring: Mener jeg har lest at tyskerne er ganske pirkete på dette, både med nasjonsflagg og gjesteflagg. Kanskje greit å undersøke det, og eventuelt ha det norske flagget i lanternemasta og prøve og finne et sted for gjesteflagget? For øvrig, god tur, skulle ønske det var meg som skulle ta turen!

Hilsen Sindre

 

Meget godt tips om gjesteflagg! Tusen takk! Så de hadde gjesteflagg i butikken til firmaet som monterer utstyret. Det siste jeg vil, er og få problemer med stramme tyske tollere eller kystvakt :pray:

 

Tror dere det er fy-fy med nasjonalflagget i baugen slik det er nå?

En annen ting. Denne båten er vel egentlig ikke Norsk før den er tollet inn og ankommet moderlandet? Ble plutslig litt usikker på hva som gjelder...?

Skal uansett ta en telefon til tollvesenet før avreise og melde fra, så kan høre om de vet noe om dette.

Link to post
Share on other sites

Dagens eBay

 

I går kom vakuummåleren til Racor forfiltret fra USA. Ble veldig glad for at denne kom frem i tide :)

racor_vacuum_gauge.jpg

 

Og i dag kom de røde MR16 LED spottene fra kina.

Den ene spotten over førerplassen er på egen bryter, så tanken var at denne kunne brukes som nattlys.

Håper den ikke er for kraftig slik at det blir Red-Light district følese i båten.... :lol:

 

red_mr16_led.jpg

Redigert av sap_2000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dagens eBay

 

I går kom vakuummåleren til Racor forfiltret fra USA. Ble veldig glad for at denne kom frem i tide :)

 

 

Og i dag kom de røde MR16 LED spottene fra kina.

Den ene spotten over førerplassen er på egen bryter, så tanken var at denne kunne brukes som nattlys.

Håper den ikke er for kraftig slik at det blir Red-Light district følese i båten.... :lol:

 

 

Har du sjekket lyskaster? Jeg må kjøpe dette. Usikker på om jeg skal kjøpe xenon eller led. Prisen som avgjør. Når jeg bruker lys, går som regel motor, og da er kanskje strømforbruk ikke så vesentlig.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

@ All In: Lykten lyser j*** godt.

Var litt innkjøringsproblemer med batteriene, men nå har jeg kjørt noen sykluser, så de virker ok nå. ca 2 timer pr. batteri.

 

Pakket og klar i nå. Vi flyr ned i morgen kveld og overnatter. Fredag drar vi til båten, og håper på og komme avgårde sent på ettermiddagen om om det ikke kommer opp noe uforutsett.

Planen er og dra fra Elburg så vi rekker frem til Lemmer der Pr. Margriet kanalen begynner for mørket kommer, Ca 32 Nm pluss en sluse. Så ta kanalen på Lørdag til Groningen og så Eemskanalen ut til Delfzijl og muligens ut til Borkum om vi rekker. Det er den noe optimistiske planen så langt....

 

Følger med på værmeldingene fremover nå. Ser ikke så galt ut :smiley: Håper på greie forhold på strekningen Borkum - Elbe som er den mest utsatte. Men mye kan jo skje innen den tid. Disse met-gutta har jo bommet en og annen gang før... :lipseal:

 

VHF lisensen kom i dag. Vi måtte bestemme oss for navn på skuta. Har ikke hatt noe spesielt navn som har "satt seg" tidligere.

Vi ville ha et klart og tydelig navn som er lett og oppfatte på VHF og som har en betydning for oss.

Etter litt om og men, falt valget på KARMA

 

For meg har dette navnet en historie. Det var navnet på båten til opphavet som jeg tilbrakte en stor del av oppveksten min i. En P35 som de kjøpte ny høsten '85. Mange gode minner, og P35 ligger fortsatt mitt hjerte nært. Dette var også siste båten mine foreldre hadde før de solgte og ga seg med båtlivet i '95 etter nesten 30 år.

 

karma.jpg

 

Dette bildet er tatt ca '88-89 på sommerferie rett syd eller nord for Jomfruland på vei nordover.

 

Siste oppdatering fra NL i dag var at hekkthrusteren er inne. Radaren fungerete ikke, så de fikk en teknikker fra Raymarine NL til og komme, som etterhvert konkluderte med feil på radarkabelen. De skulle jobbe i kveld med og trekke en ny kabel som var endel jobb etter det jeg kunne se når jeg var der sist uke. Håper han har rett i sine antagelser og de testet den nye kabelen direkte fra antennen utvendig og ned i plotteren for utelukke feil på plotter eller radarantenne.... :pray:

 

Etter planen skal båten sjøsettes i morgen. Utstyret skal testes og autopiloten kjøres opp osv.

Håper alt går som det skal :pray:

Redigert av sap_2000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker MA :) det sydlige Danmark er nytt farvann for oss :)

Et spørsmål til deg: Når vi kjører nordover fra Kielfjorden, ville du kjørt i skipsleden rett opp til storebelt, eller på innsiden/ vestsiden av den lange ø (Lindø/ Langeland?) via rendene forbi Rudkøbing? Husk på at vi kjører langsomt, ca 7 knop og kanskje trenger en stopover for og hvile litt? Via Fredericia blir kanskje en for stor omvei?

 

All In: verker er en underdrivelse, hehe. Vi håper på og komme hjem i løpet av neste helg :) -med trykk på "håper" ;)

Link to post
Share on other sites

SAP: ingen af delene, tror jeg. Hvis vinden er i vest (som den oftest er) eller er svag, så tag Lillebælt. Altså strædet mellem Fyn og Jylland. Det er smalt men meget enkelt at navigere. Storebælt er trafikeret og åbent. Holder I jer langs kysten er der både læ og meget at se på undervejs.

 

Så op langs Als, gennem Lillebælt, indenom Samsø og forbi Ebeltoft, Grenå og herefter direkte mod Skagen. En flot og tryg tur.

Link to post
Share on other sites

Det er sant, Mariell. Ideelt sett skulle dette vært en 3 ukers ferie, men og vente til ferietider er uaktuelt (abstinenser) :lol:

Ser klart fordelen med Lillebelt. Blir sikkert mye kosligere også :smiley:

 

Tusen takk for gode råd og tips alle sammen! Det setter jeg stor pris på :yesnod:

 

Håper forumet kan bli vår støttekontakt underveis om får problemer, trenger gode råd, detaljert værinfo eller annet... :pray:

Ufattelige menger med kunnskap og erfaringer på ALLE områder her på BP :thumbsup:

Redigert av sap_2000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder flagg:

Vi var og hentet en Nauticat 33 for to år siden. Påsken

Den var kjørt opp til Brunstbuttel, og Norsk flagg, samt det Tyske gjesteflagget ble heist før avgang.

Nå vet en jo hvordan det er, følelsen av å skulle gå Kielkanalen for første gang, samt usikkerheten ved å føre det " gigantiske" skipet.

Uansett, vi la trøstig i vei i et nydelig vårvær, og tre lykkelige nordmenn hilste på alt som kom i vår vei.

INGEN hilste tilbake!!!

Men i all verden tenkte vi, hva er det som feiler disse folka??? Merkelig.

Vi kom frem til Borgstedt, hvor vi ville ta første stopp, for så å gå gjennom slusene i Kiel neste dag.

Vi ankom den lokale seilforeningen der, og ble ganske raskt motatt av havnesjefen der som kunne forklare oss oppførselen til de møtende båtene:

Vi hadde hengt det tyske flagget OPP NED........

Vi måtte bare beklage så mye, og ble forsåvidt tilgitt, men må innrømme at vi humret litt eksta under ankerdrammen den dagen.

Det ble adskillig flere hyggelige fjes å møte dagen etter :-)))

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...