Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?


sap_2000

Recommended Posts

Eg er ikkje trygg på slik elektronikk, men første tanken min var å berre bytte om kontaktane frå innspake og utespake- på kontrollboksen. Men vil dog advare mot det uten å sikre at ikkje noko vert "resatt" eller liknande.

 

Og slenger meg på gratulasjoner med flott båt, og eksemplarisk hentetråd :thumbsup:

Ein del av bilda du poster er opp ned, men du er kanskje klar over det. Men det spelar ingen rolle eigentleg :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hadde akkurat telefon fra en kar fra Vestfold som har gått til innkjøp av en Grand Banks 36 classic fra Amesterdam-området. Jeg tipset han på denne tråden og historikken i denne. Denne han har kjøpt har 2x135 hk Ford som fremdrift. Ser tydelig at trawlere er populære båter om dagen.

Link to post
Share on other sites

Såvitt jag vet /kommer ihåg/ är det bara den maximala slaglängden på gas-wiren som kan/skall kalibreras.

 

DVS så att reglagearmen nätt och jämt når fullgas-skruven.

Men det kan nog knappast vara felkällan här.

 

Att växla reglagen är enkelt, åtminstone mina har en 8-polig kabel som är skruvansluten i botten på reglaget.

 

Reglaget sitter med två M6 stjärnskruvar underifrån. Kommer man bara åt dom så lyfter man reglaget och lossar sedan kablarna med en spårskruvmejsel om dom inte har satt multikontakter där nuförtiden.

 

Enkelt. Men Du kan ju alltid kolla så att inget siter löst, för då kanske det är ännu enklare.

Link to post
Share on other sites

Såvitt jag vet /kommer ihåg/ är det bara den maximala slaglängden på gas-wiren som kan/skall kalibreras.

Dette er cruise command, da er det ingen gas-wire.

Du tenker nok på clear command.

 

Jeg ville sett etter vakkel.

Er det ikke det, så er det vel å bytte/serve hendel som er eneste utvei er jeg redd.

Link to post
Share on other sites

Mix:

Dette er cruise command, da er det ingen gas-wire.

Du tenker nok på clear command.

 

Nää jag tänker på Mathers Micro Commander där reglagen ser ut så här och som jag själv har i båten.

Fast jag har dubbelreglage.

 

Jag ger mig för sakkunskapen, men hur påverkar actuatorn reglerarmen utan gaswire?

Och om det inte är motorn som har instabil gång av något skäl vid konstant gaspådrag så borde det ju vara ett ställe att titta.....

 

 

:yesnod:

 

 

Mina erfarenhet av Mathers reglagesystem är f ö mycket goda. Jag har två-stations-system för dubbla motorer med autosync och dessutom en sladdansluten fjärrkontroll.

 

Har fungerat utan problem så länge jag haft båten dvs 8 år.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jag ger mig för sakkunskapen, men hur påverkar actuatorn reglerarmen utan gaswire?

 

Mina erfarenhet av Mathers reglagesystem är f ö mycket goda.

ZF Mathers Cruise command er utelukkende for elektronisk gear og throttle.

 

Du har nok ett eldre Microcommander system som er ganske likt dagens ZF Clear Command som også jeg har.

Meget bra og driftssikkert system.

Mitt system er satt opp for elektronisk gear m sluring, men med mekanisk trottle.

Link to post
Share on other sites

Taker for gode tips, råd og linker. Skal laste ned og kikke og prøve en kalibrering av den aktuelle spaken.

Funket som sakt100% på fly.

Når jeg kom ned igjen var problemet tilbake.

 

Litt senere kikket jeg inn under dashbordet nede. 6-8 kabler går inn og er festet med ringkabelsko.

Jeg rugget litt på kablene mens ventet på en buåpning. Etter det kjørte vi 3 timer til nede uten et fusk.

 

Sekket grovfilteret i kveld og det var fortsatt 100% fullt. Dvs allt i orden frem til og med grovfilteret. Det er bra.

Dette problemet virker da elektronisks, og har en følelse av det sitter i spaken nede... Evt i kabelnettet ned til hjernen. Får vi fusk i dag, vil jeg først prøve og bytte om kontaktene til stasjon 1 og 2 på hjernen for og se om problemet følger porten eller spaken.... Så evt kalibrering.

 

Lå i Groningen i natt. Planen i dag er bare ut Eemskanalen, og så ut fjorden til Borkum som er på den tyske siden av grensa. Så håpe på godt vær og stikke avgårde grytidlig mandag i håp om og ankomme Elbe, Cuxhaven og til slutt Brunsbuttel i dagslys. 17 timer iflg ruta jeg har lagt opp.

Begynte og skrive dette innlegget i senga i 1 tiden i natt, men sluknet før jeg fikk sendt det ;)

 

Bortsett fra jagingen, er alt 100%. Alt virker, og inntrykket av båten blir bare bedre og bedre. Er veldig fornøyd så langt :)

 

Kvelden i går gikk med til og rydde og gjøre klart til uttaskjærsseilas og sjekk av div teknisk. Når vi spiste middag ( ravioli bolognese med oppkappede hermetiske knackwurst) fant vi ut at vi hadde glemt og spise siden en sen frokost i kanalen (ferdigburgere som faktisk var gode, hehe)

 

Har mer ro i kroppen nå med at dette ikke er dieselproblem (antagelig) og noe som kan lage driftstans. Styrepos oppe funket 100% uten et eneste nøkk når jeg gikk opp mens vi hadde problemer. Kjørte i nesten en time på problemområdet i turtallsområdet. Så når jeg gikk ned og aktiverte, var problemet tilbake umiddelbart.

 

Tar en rolig morgen nå. Skal spise frokost, dusje og div ordning, rydding og handle hvis butikkene er åpne (mer ravioli bolognese på boks, haha). Har bare 5-6 timers kjøring i dag. Ok, det går sikkert litt mer planlagt ;).... Yrkesgutta har full prioritet i slusene. Måtte vente i går etter en vi hadde kjørt forbi tidligere. Svær tung kanalfraktebåt på ca 90 meter. Han flyttet mye vann i kanalen.

 

Når vi var på siden av han, var SOG 2,5 knop lavere enn når vi kom forbi baugen hans. Måtte nesten holde oss fast når båten akselererte fra 5,5 til 8 knop, hehe.

 

Nå har kompisen våknet, så vi får sette rolig i gang.

 

Tusen hjertelig takk for alle bidrag, hjelp og lykkeønskninger :)))))

Link to post
Share on other sites

I går byttet vi ut alle spotene med LED og 5w halogen. 4w led spottene hadde forbausende god fargetemperatur, men ga mye lys. De fikk plass i kabinene. Oppe i salongen ble det 5w halogen som ga et varmere og svakere lys enn 20w spottene. Ble veldig bra. Skal prøve og bestille 3w led i samme serien (3 x 1w) siden tempen var så god. Nå er det litt disig og regn. Webastoen går for fulle mugger. Var ca 14 grader når vi våknet opp. Fin sovetemp :) Bilder fra iPad jeg tok av gjestehavna for 5 min siden :) GMC Yachthaven ett-eller-annet heter den :) Nå skal vi snart spise og få oss en dusj :) Takk igjen allesammen :))) setter stor pris på all hjelp vi har fått. Gir en egen ro og vite at BP's supportpanel er med oss :)

 

yrasu6eh.jpg

 

utu6utyt.jpg

 

rysu8ypa.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er bra at du har fått linkene og derigjennom kan studere mulige løsninger. Etter å ha lest i monteringsveiledningen i går tror jeg at jeg anbefaler god tid og ro i sinnet når denne studeres! Lykke til! Følger spent med videre! Veldig hyggelig å se at du får godfølelsen for båten!!! Du har fått deg en særdeles vakker skute! Får opp bilde av båten i Marinetraffic nå. Du er ikke logget på mAIS ennå? Finner ikke båten.......

Link to post
Share on other sites

Blir grønn av misunnelse her, for ei skute, å for en tur. Gjør ikke den feilen å glemme å spise igjen da, det går ut over både skipper å mannskap på alle måter. Ha noe enkelt å spise på klart i tilfelle det blir plundrete å kokkelere, så holder dere energien og humøret oppe hele veien. Følger nysgjerrig med her, ha en god dagsetappe!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...