Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?


sap_2000

Recommended Posts

Fant denne på Boatdiesel.com som omhandler omtrent det samme som du beskriver. Dette var ikke i QSB forumet, men i et annet Cumminsforum. Falsk luft kan vel alikevel arte seg rimelig likt uavhengig av motormerke?

 

You may be pulling air around the front pump seal or the tach drive. Another way to check for air is to rev the engine up to the governor and drop the throttle. If the engine speed hangs up any where between high idle and idle you have air in the system. You might also disconnect the throttle linkage and see if the pump still hunts. There is a pump code on the pump that information would help.

 

Can't do a load test yet, There is air coming from the return line . I'll check for leaks at the tach etc. hunting gets real bad about 1200 rpm, then starts to smooth out. Will let you know.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei Og takk alle sammen. Vi ligger i Urk nå og endelig i seng. Har ikke vært så stresset på lenge som i dag. Var stresset før jeg kom til NL. Vi måtte haste avgårde for og rekke brua og slusen uten og ha satt opp plottere etc og ryddet alt på plass så kom disse problemene på toppen.

 

Vi gikk til Urk og fikk bunkret opp 850 liter. Tipper dette er båtens andre fylling siden 2009 og 70 gangtimer. Drenerte tankene først. Null grums og vann. Kan gammel diesel ha noe og si? 3-4 år gammel?

 

Nå var mørket kommet, men jeg ville ta en sving ut av havna og sjekke etter bunkring.

Første minuttene var som før. Så ble det bedre og på slutten virket det 95% vil jeg si. Når var jo tankene fulle

 

Kan det ha noe og si når nivået er en halvmeter høyere? Tenker på mindre undertrykk og kanskje i kombinasjon med lavt nivå i filter.

 

Så inn i havna. Blåste godt. Nå uler det i mastene her.

 

Så ned i motorrommet. Ut med grovfilteret. For det første hadde fyren satt inn 30 micron og ikke 10 som jeg hadde bedt om. For det andre var filteret langt fra fullt. Jeg har med 12 grovfiltre så inn med nytt riktig filter, 10 micron. Hadde også handlet inn en 5l med diesel som jeg fyllte vel en liter for og komme opp til toppen.

 

Mistenker slendrianen for og ikke ha stengt kranene før bytte av filter og tankene var 1/4 da. Satt inn nytt feil filter og gitt f.... i og toppe opp.

 

Finfiltetet var heller ikke det fra fleetguard som jeg hadde spekket, men et Donaldson filter som jeg googlet od det var 3 micron. Cummins sier 2 micron til denne motoren.

 

Fikk ettervert kink i ryggen og måtte gi meg før jeg ble helt invalid. Tester igjen i morgen og bytter finfiltret med nytt riktig filter uansett. Har med 6 stk fleetguard finfiltre også. Glad jeg huset på og kjøpe dieselkanna i dag for fylling av filtre :)

 

Ellers funker alt som det skal og er fornøyd i alt stresset tross alt.

Håpet går mot at dette er et dieselproblem. Enten undertrykk, luft eller falsk luft.

 

Fikk også montert vakuummåleren i kveld. Den vil jeg se på i morgen om vi får problem for og se hvordan den oppfører seg ved jaging.

 

Det var alt vi rakk i dag. Det har gått i 110 siden 7 dag tidlig etter 4 timers søvn. Opp i morgen i 7 tiden og går mot Lemmer etter frokost. Glad vi får de 2 første dagene i rolig farvann og kanaler så vi får kjørt oss inn. Mye må sikres og ordnes før det blir huskestue. Har godt med antiskli som må tilpasses her og der. Ikke minst i lasterommet der alt verktøy div står. Orker ikke bli distrahert av ting som fyker rundt.

 

Håper i morgen blir en bedre dag med blodtrykk under 200.

 

Har klådd litt på plotterene i kveld og fått endel de preferansene og visningene jeg ønsket.

 

Siste som ble gjord nå før sengetid var og sette opp brannalarmene. Varmeren er slukket for natta.

 

Har ikke tap talk på iphonen så får ikke opp bilder nå. Skal prøve og fikse når jeg har nettverk neste gang :)

 

God natt og tusen takk allesammen :) pøs på med tips og råd :))

 

bilde

 

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

"Kan det ha noe og si når nivået er en halvmeter høyere? Tenker på mindre undertrykk og kanskje i kombinasjon med lavt nivå i filter."

 

Nivåforskjeller har jeg ingen tro på sålenge fuelsystemet er satt opp av verftet. Heller ikke gammel diesel bør være et problem sålenge den er ren.

Lavt nivå i filter og Langtfra fullt? Hva betyr det? Om du ikke topper opp ved filterskift vil vel motoren automatisk lufte seg hvis du først får start. Volvoene mine rumler litt ujevnt etter filterskift mens den kvitter seg med lufta for deretter å gå jevnt og pent.

 

Sjekk sikteglasset i Racor under gange. Har du en luftlelasje mellom tank og filter vil du se bobler i glasset under gange

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Makalaus flott båt dette, håpar du har fått bukt med dieselproblema. Virkar veldig sansynleg at det kan vera luftproblem, skulle egentleg vore unødvendig, men kan oppstå når filtra står på sugesida. Eg brukar alltid å la fødepumpa trykke dieselen gjennom filtra, då slepp ein slike problem. Evt putte på ei elpumpe før filtra, men då blir det selfølgeleg kluss med vakuminstrumenta dine.

 

Lykke til :seeya:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Jo Ebonita, er ikke uenig i det, men et anerkjent verft gjør vel ikke slike elementære bommerter?

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

God tur videre. Ser dere har kommet dere avgårde på AIS og med nesten 6kp :).

 

Senk skulderene og la det stå til. Dette kommer til å gå bra og hvis du trenger hjelp er dette bp på sitt beste og du kjenner mange som kan hjelpe deg på veien med mye kunnskap.

 

God tur. Mange som kommer til å ha AIS'en åpen i hele dag og sjekke. Ser ikke bort fra at BP vet ting før deg i dag ;)

 

God seilas så håper vi alle diesel problemene løser seg. Hold oss oppdatert SAP_2000

Link to post
Share on other sites

På vei nå. Vakuummåleren viser nesten null :).

Filtret er plassert slik at toppen er litt under topp av tank. Ergo tom tank og ikke stengte kraner ved skift vil nivået synke ved skift.

 

Racoren har vel inn og utløp 20 cm fra toppen. Tror ikke den fyller seg til topp av seg selv.

 

Resultat i dag. 90 % bedre. Får noen jag av og til ved kraftig rulling. 1 meter sidesjø nå. Ellers normalt. Fikk endel når vi gikk ut havna og så har det blitt bedre tror og ikke minst håper jeg.

 

Fikk ikke sjekket finfiltret i går pga akutt hekseskudd. Mistanken i dag går mot lut i finfiltret som kommer til motor ved kraftig bevegelse. Håper :)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Riktig god tur :yesnod: Går så fint dette.. kom hjem fra tur på mandag og har ny tur om 14 dager begge fra uk. trenger noen dager til og slutte og gynge før man orker ta en langtur igjen i slike små plastbaljer som vi tross alt seiler rundt i :saint:

 

Er det ikke litt tungvindt og klønete og plassere forfilteret på nesten topp av nivå tank? matepumpa har jo en større jobb vil jeg tro og filterskift er knotete hvis en ikke etterfyller.. På den båten jeg tok hjem nå på mandag så var filterne plassert godt under. så der var det bare og åpne krana fra tanken etter filterskift så luftet det seg selv :yesnod:

 

Du får se opp for mye nordavind når du kommer ut til borkum.. dette håpløse grunne lanskapet der nede skaper noe inst i helv.. med choppy seas og er særs ubehaglig og ta i rullefart 7 knop.. hadde selv propellluft på ene motoren ved kryssing Dover her på Lørdag... med heldigvis nok krutt til og kjøre seg ut av det tilslutt.

 

Ship o hoi

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Kjøp ei eletrisk pumpe som du set mellom tank og filter så er du kvitt alle problem, om du får sjans til det. Har du den på brytar så kan du bruke den bare når du har trøbbel.

 

Det gjer ingen ting å ha både el pumpe og den mekaniske, det skal så lite til for å dra falsk luft gjennom pakningar når fitra står så høgt og tanken tømmast.

 

Ein fordel med å ha fitra høgt kan jau vera at dei er meir servicevenlege. :seeya:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke greie på det, men er av flere fortalt om at alder på diesel har betydning. På bensin er det jo stor forskjell på gammel og ny. Både gressklipperen og snøfreseren min står å jager igjennom hele gamle tanken hvert år, og roer seg straks med ferskvare på tanken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...