Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?


sap_2000

Recommended Posts

Høres ideelt ut :-)

Noen som vet hvor langt ut fra norskekysten jeg må ved Risør/ Jomfruland før den sydvestelige strømmen avtar?

I trawlertempo får 1/2 - 1 knop betydning. Etter vi fikk saktegående båt skjønner jeg mer og mer hva hver 0,2 knop utgjør slik seilerene alltid har pratet om :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hvis du titter på Hav varselet på YR så finner du også strøm(knop finnes til høyre på søylen. Du oppgir lengde og breddegrad så finner du strømmen som varsles for aktuelt tidspunkt.

Det kan se ut som tiden du går på er like avgjørende som hvor du går......

http://www.yr.no/sted/Hav/58,76234_9,54460/

 

DENNE er faktisk ganske fin, her får du animasjonen rett inn i kartet:

http://www.yr.no/sted/Hav/58,76234_9,54460/str%C3%B8mkart.html

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Takker VannTro :-)

 

Vi får se på føret når vi kommer ut fra Risør nå. om vi starter nå eller ila kvelden, natta eller i morgen. Måtte innom å handle litt Finsbråten leverpostei :-) Ser på DMI at det blir litt sjø uansett, men at retningen er ikke så gal.

Vi prøver oss ut fra Risør nå.

Sikter på kostersundet.

 

Noen tips til hvor vi kan gå om vi ankommer etter midnatt en gang?

 

 

bilde

 

 

 

Forut ser det slik ut nå. Roligere enn det var meldt

bilde

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Går fint med oss. Har fått svingt oss litt, men likevel behagelig :-)

 

Frøken har purket litt og nå ligger jeg og strekker meg litt i sidekabinen og følger med på navionics på padda.

Frøken ser på radar og AIS'en og passer på :-).

 

En times tid igjen nå :-)

 

 

jepe8u7a.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Endelig fremme på Koster etter 50nm over indre skagerak. Ting tar tid i Trawlerfart....

BenSin og en vennebåt tok imot oss når vi kom, og ble invitert over straks vi hadde lagt til. Hyggelig :-) Det ble en plass ledig på brygga til restauranten, så vi la oss til her for natten.

 

Her er dagens track

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Håper vi etterlot den i god stand?

Takk for lånet :-)

 

 

Nettopp ankommet Læsø, Vesterby for 30 min siden etter en idyllisk nattseilas fra Kärringön. Én eneste ledig plass nå så tidlig på morgenen.

 

 

bilde

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Imponerene det du har fått med deg denne sommeren og ikke minst de distansene du har tilbakelagt med fyldig reportasje hele veien .......ja nå nærmer båten vår seg havet og regner med å sjøsette om et par dager etter 2 1/2 år på land ...hvis ikke noe mere uforusett dukker opp ....kos dere på tur :thumbsup:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Takker MA & Laluna.

 

Har fått sett mye flott og variert nå og føler meg utrolig heldig som har fått oppleve så mye og ikke minst møtt så mange trivelige mennesker :-)

 

@Mariell: Loggen viser i dag 562nm siden vi forlot hjemmehavnen 28/6. Det har gått 720 liter diesel til Cumminsen og utrolige 102 timer.

Litt snodig og tenke på at timetelleren stod på 70 timer når jeg hentet den i NL 12/4. I dag viser den 386 meget koselige timer :-)

 

Må si vi bare blir mer og mer fornøyd og vi begynner å kjenne Karma godt nå. Hun har fått opplevet mye på kort tid. Alt fra frost i NL, til nullsikt i DE, til 27-28 m/sek utenfor Bønnerup med 4-5 meter av de krappeste, brytende sjøen jeg noengang har sett med egne øyne, til paddeflatt vindstille hav og 27 grader på Bohuslänkysten. Ikke en gang har hun vist antydning til å svikte, så jeg har fått god tillit til henne :-)

 

Har ikke følelsen av å "kjøre" båt lengre. Mer som å flytte på hytta, evt en bitte- bitteliten skipfølelse.

Timene bare passerer mens jeg koser meg glugg ihjel. Alltid noe å drive med underveis, enten det er å trykke på knapper, leke med radar og AIS, ta bilder, lese BP, spyle av saltet før vi kommer i havn osv :-)

Elsker å tusle rundt å glane.

 

Her er noen bilder. Fortsetter i denne tråden så jeg ikke "bomber" svenske- og dansketråden.

 

bilde

Her kjører vi inn i tåka 5 min etter vi møtte Mehmil syd av Gullholmen.

 

 

bilde

Vi svingte inn mot havna på Kärringön for å spise og vente litt på tåka. Her er det ca 150 meter igjen til havna.

 

 

 

bilde

Svenskekysten legges bak oss. Vi dro ca 23.00.

 

 

 

bilde

Var litt trafikk langs seperasjonssonen i kattegat i natt.

Fulgte sværingene på AIS og MARPA. Så de i opptil 2 timer på skjermen før vi passerte.

Møtte Bl.a DFDS fergene. Begge to hadde nok sett oss lenge. CPA var konstant 0,95 - 1,05nm, så de justerte åpenbart tidlig.

 

 

 

bilde

Sværing på nesten 900fot. CPA var 1,5nm

 

 

 

 

bilde

Samtidig akterover

 

 

 

bilde

Mer ideelle forhold er nok ikke lett å finne :-)

 

 

 

bilde

Soloppgangen Major Andy bestillte er herved levert :-)

 

 

 

bilde

Rønne Rev i sikte

 

 

 

bilde

Koselig fiskebåt V for revet

 

 

bilde

Klart vann et par nm utenfor Østerby havn. Ca 4 meter dypt her

 

 

 

bilde

Østerby

 

 

bilde

Innløpet til Indre havn var et vakkert syn :-) klokka er vel litt før 07.00 nå.

 

 

 

bilde

Havna var drita full. Vi fant én eneste ledig plass. Flyttet oss i 9-tiden litt lenger inn til en roligere plass som ble ledig.

 

 

bilde

AIS tracket

 

 

Nå blir det nok noen late dager :-) nå vi reiser har jeg lyst til å ligge på svai noen timer utenfor standen et sted på Læsø før vi går videre :-)

 

 

 

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...