Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?


sap_2000

Recommended Posts

3 visere. Den ene røde er fast i glasset. Man roterer hele klokka for å stille inn den maksverdien man ønsker.

Den sorte er selve viseren som viser aktuellt undertrykk, og så er det en tynn rød slepeviser som viser laveste undertrykket som har vært.

 

Har aldri sett den har beveget seg en millimeter, så har testet den oralt (lol) ved et par anledninger tidligere for å få bekreftet at den funker.

Den gjorde stort utslag når jeg tappet ned grovfilteret fra bunnen med stengte kraner og lokket på, så den virker som den skal.

 

Koster rundt 100 daler og er orig Racor. Om du skal bestille en, så finnes den i 2 varianter til hhv 500 og 900 serien hvor det er gjengene som skiller.

Kan finne ut av det om du ønsker :-)

 

EDIT: her er den: http://www.ebay.com/itm/Racor-Rk11-1669-Filter-Minder-t-handle-gauge-kit-new-/290696344877?hash=item43aeda352d

Selgeren er den samme jeg kjøpte veivhusventilasjonen av også. De er store på Racor og kan anbefales. Ryddig og god komunikasjon.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har aldri sett den har beveget seg en millimeter,

Hvorfor da bytte dieselfiltere? Er det ikke det som er hensikten med slike vacuummålere, og kunne se når man bør bytte.

Jeg har ikke en slik pil på mine metere som blir hengende på høyeste/laveste verdi. Istedet stikker jeg ned i mottorrommet en gang i blant og leser av. Har merket av på glasset når det er på tide å bytte. Har ikke byttet filterne siden jeg monterte målerne for to år siden.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Byttet mest for å se etter grums og andre eventualiteter + at det var nesten 400 timer siden sist.

Jeg kjøpte jo en 12-pack med Racor 2040 - 10 micron grovfiltre på Ebay, så kunne flotte meg med et filterskift :-)

 

Finfilteret ble byttet da mekanikkeren som byttet før avgang i nederland brukte filter av et annet fabrikat på tross at jeg spesifiserte dette konkrete Fleetguardfilteret. Samme med grovfilteret. Der hadde han satt et 20 micron selv om jeg hadde spesifisert 10 micron, men det byttet jeg selv før vi dro under 1 gangtime etter at det ble satt inn.

Samme med giroljefilteret. Det fikk han ikke tak i 2 dager før avreise. Heldigvis hadde jeg med 2 stk selv, så fikk byttet det sammen med girolja.

 

Han hadde 1 måned på seg, så kan ikke skylde på at han ikke fikk tak i det han skulle heller.

 

 

Omtrent hver gang jeg eller bekjente har hatt fagfolk ombord er de stort sett noe som må ordnes opp i etterpå. Enten dårlig jobb, slurv, feil produkter ihht spec, gris og søl osv.

Jeg holder de unna båten min så langt det lar seg gjøre...

 

Hvordan var det med 74 motorene? Hadde de orig veivhusventilasjon fra før?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Hvordan var det med 74 motorene? Hadde de orig veivhusventilasjon fra før?

Ja, 74 motoren har to stk originale Volvo veivhusfiltre som slipper den rensede oljedampen rett ut i motorrommet. Liker ikke dette og vil bytte til et closed system.

 

Ellers vet en vel ikke om det er grov eller finfilterne som må byttes når vacuummåleren varsler at det er på tide å bytte? Koster ikke stort og like greit da å bytte begge. Det fleetguardfilteret du benytter får du på Bilutstyr AS i Drammen for NOK 65,-/stk

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ellers vet en vel ikke om det er grov eller finfilterne som må byttes når vacuummåleren varsler at det er på tide å bytte?

Smart hvis måleren er montert etter finfilteret, noe jeg har forstått at ikke er vanlig.

Sitter den på forfilteret eller mellom, varsler den om tett forfilter.

Jeg bytter alltid begge filtrene samtidig.

Link to post
Share on other sites

Ja. Den gir bare indikasjon på restriksjoner tom grovfilteret. Erfaringsmessig går det først tett om man har mye grums på tankene.

Vet ikke hvordan det er med CR-motorer og mulighet for montering av vakuummåler hvis fødepumpa sitter før grovfilteret?

 

Uansett. Går grovfilteret tett, så byttes begge :-)

Ved vanlig filterbytte tar jeg grivfilteret først, og så lar jeg det gå en gantime elns før bytte av finfilteret.

Teorien er at evt grums som renner av det skitne grovfilteret og ut i kanalen videre skal havne i det gamle finfilteret før det byttes.

 

Fikk inn litt sink forleden fra USA. 12 stk motoranoder med plugg kostet mindre enn én original cummins kjøpt i norge.

Tok med to store 2-kilos skroganoder (tok mål i nederland) og 2 til Lewmar baugthrusteren også.

 

 

De hadde til sleipner også, men i Alu. De opplyste at sleipner nå har gått over til alu (USA?). Ligger et skriv på siden om at det kan brukes selv om resten av båten har sink da thrusterundervannshuset er skillt fra motor og dermed resten av båten.

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Meningen med denne vakuum måleren må jo være å forlenge skiftintervallene på filteret/ene.

Min tidligere båt gikk 9 sesonger uten skifte(tidligere eier + meg) og når jeg skiftet var de rene. Denne båten gikk ca 100 timer pr. år.

Jeg tror jeg vil ha en slik måler på neste båt da jeg tror de fleste skifter seg i hjel på drivstoff-filtre. Rene tanker og hell med de stedene man fyller........

 

SAP,

Jeg trodde alu var til bruk i ferskvann ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Min tanke bak vakuummåleren er å få et tidligere varsel på tur så man kan bytte et filter før man får motorstopp utenfor Rakke eller Gula humpen f.eks grunnet dritt i dieselen. Ikke forlenget skiftintervall.

 

Filtre er uansett så billig, og det er en gyllen anlednig til å inspisere hva som har satt seg i filteret under et bytte.

 

Jeg trodde også Alu var kun for fersk- og brakkvann, VannTro, og unnlot derfor å kjøpe disse der borte.

 

Her kan du se hva de skriver: http://www.boatzincs.com/sm51180.html

 

"Starting June 2010, Imtra is fitting Side-Power thrusters with Mil-Spec Aluminum anodes to provide improved corrosion protection. Compared to zinc anodes, aluminum anodes provide superior protection in brackish and freshwater, while still providing excellent protection in salt water. For more information on Imtras conversion to aluminum anodes, go to http://www.boatzincs.com/imtra.pdf. "

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Tja, en slag All-In-One wonder part.....både salt, brakk og ferskvann.

De skriver at denne anoden vil tære ca 50% saktere enn regulære zinkanoder. Da "leste" jeg umiddelbart 50% dårliger beskyttelse, men det er nok muligens feil tankegang så lenge denne nye anoden tærer før annet metall og av den grunn likevel gi god beskyttelse. Det at vekten er redusert blir vel som "en dråpe i havet". Ser også at dette bare er til Sleipner trustere og at den kan kombineres med zink andre steder siden trusteren er elektrisk isolert fra andre metalliske undervannsdeler i båten.

Hvis dette fungerer så ser jeg jo fordelen, siden anoder til trustere har en tendens til å bli veldig små pga plasseringen....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har en følelse av det er en USA greie pga innsjøene....?

 

Jeg er som vanlig skeptisk til forandringer og holder meg til det gamle kjente, lol ;-)

 

Til noe annet.

Vi tok opp "Billedbrev fra Gamle Hellesund" med Erik Diesen på NRK i går. Så programmet en gang på 90-tallet også da vi ble fanget opp av kameraet når vi gikk gjennom Blindleia og Gamle Hellesund på ferie. Tror dette må ha vært ca 1988-90 en gang.

 

Det som var litt morsomt var at unge SAP sitter og ratter på FB'en på den opprinnelige Karma :-)

Jeg var heldig og fikk kjøre og manøvrere mye fra ung alder. Helt fra 3-4 års alderen sittende på 5 stk puter for å se ut. Det var stort sett min oppgave (jeg grein meg til det) fra ca 10-12 års alderen å legge til og manøvrere i trange gjeste- og utehavner. Det var vel så vidt fattern fikk kjøre i det hele tatt når jeg tenker meg om, lol.

Uansett gode minner :-)

 

 

Se på fra ca 25 min og 30 sekunder til en P35 dukker opp

http://tv.nrk.no/program/fkut50000191/sommer-i-arkivet-billedbrev-fra-gamle-hellesundajy9yhab.jpg

 

 

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det var kongebåt på den tiden ja :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Er det mindre fly på denne enn det som er vanlig å se, eller er dette en 330 ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nei. Det er en P35. 85 modell og båt nummer 2 som kom til norge. Forhandleren den gang lå vest for Mandal.

Er vel flybridgene på andre båter som har blitt større med årene, hehe.

 

I 85 og 86 hadde p35 en annen seteløsning med 2 + 3 seter i fartsretningen som kunne legges ned.

Senere hadde de en L-sofa og 1 eller 2 stoler mener jeg.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Er nok seteløsningen som lurer meg. Sittestillingen miner om den jeg selv hadde i slepejolla som 12-åring(1979), en With Dromedille med styrekonsoll.

Så vel mest ut som en busssjåfør fra 50-tallet med rattet i horisontalen :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Seteløsningen på fly kunne du hele tiden bestemme selv. Gamle Escada som var en -91 modell hadde 3+2 i fartsretningen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei Sap!

 

Har kost meg glugg i hjel med denne tråden i helgen, ble noe lesing utover natten da det var som mest spennende ifm. hentingen :smiley:

 

Super båt og en kjempe tråd, gode bilder :thumbsup:

 

Takk for at du deler! Det er imponerende hvor behjelpelige folk er her på forumet, det beviser denne tråden :yesnod:

 

Mvh Båtsjuk

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige ord Båtsjuk :-)

 

Det ble en tur jeg aldri vil glemme. BP har svært mye av æren for det.

Denne tråden utviklet seg til å bli noe helt annet enn den opprinnelige intensjonen. Det er helt sikkert.

 

Båtplassen er noe helt eget. Utrolig mange gode, hjelpsomme og kunnskapsrike mennesker her. Alltid noen som er dyktige på noe, uansett hva det er.

 

Takket være dette forumet og denne tråden har jeg vært så heldig å møte mange hyggelige mennesker og fått mange båtvenner. Det setter jeg stor pris på. Alt takket være BP :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...