Jump to content

Kartplotter/program for Android


MacNervik

Recommended Posts

Hei..

Hadde min siste båttur for 2012-sesongen den 28.11.2012.

 

Prøvde da ut en alternativ løsning til kartplotter i tillegg til min GARMIN kartplotter som er montert ombord.

 

Tok med meg en Samsung Tab 7.0 (Android) - og forsøkte med et kartprogram jeg har benyttet en del på land.

LOCUS (eller LOCUS PRO - som er fullutgaven)

Benyttet ENIRO sine sjøkart , og dette fungerte ypperlig.

 

Kjørte med både GARMIN og LOCUS samtidlig i 20-25knop.

 

Likte godt brukervennligheten til LOCUS - spesielt enkelheten med å fort zoome ut/inn i kartene.

Tidsringene på kartet var også en positiv erfaring.

Det kreves litt for å sette seg inn i LOCUS , da det er mange parametre man kan sette opp.

 

Etter å ha kjørt litt med LOCUS , så spør jeg meg hvorfor alle skjermene på kartplotterne er "liggende" - de burde vært i "stående format"..

 

Har oppdaget en god del flere innstillinger etter et bildet under ble tatt..

 

p1000078.jpg

Link to post
Share on other sites

Programmet er for ANDROID (dvs SmartPhone eller Tablet)

 

Søk opp i googleplay på telefonen/tablet etter "LOCUS"

 

Der kommer b.la:

LOCUS MAP FREE - om er en gratis (og litt redusert versjon)

LOCUS MAP PRO - er fullversjonen (kostet noen kr - men vel verd pengene)

 

Sjøkartet fra ENIRO (som på bildet) er det litt "verre" å få tak i - kommer tilbake med oppskrift på dette.

 

Foreslår du først og fremst prøver ut kartprogrammet litt - og ser hvilke funksjoner det er her.

Det er mange forskjellige kartmuligheter mm i programmet..

Link to post
Share on other sites

Spennende... Det skal jeg prøve.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg installert Locus på både min Galaxy telefonen og på Nexus 7 brettet. Eniro-sjøkart virker fint på telefonen. Men jeg få ikke Maptweak-appen til å virke på Nexus 7 brettet. :nonod: - Noen som kan hjelpe?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

OK. Takk for info. Da er det iallefall fastslått at løsningen fungerer på Nexus 7. Da få vi jobber litt med det i kveld...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også problemer på Nexus 7: Locus fungerer men Maptweak krasjer med det samme jeg prøver å starte den. Så jeg får ikke inn Eniro-kartene. Lurer på om det kan være relatert til språk eller annet på Nexus 7?

 

Ohm: Har du Locus Free eller Locus Pro på din Nexus 7? Jeg har Free.

Redigert av HelgeO (see edit history)

Helge O

Link to post
Share on other sites

.... men fikk litt problemer nå da jeg skulle forsøke på en HTC mobiltelefon. Til slutt dukket kartene opp likevel, etter at jeg kjørte addon tweak på nytt, og restartet Locus et par ganger.

 

Og DET er vel nettopp grunnen til at man bør ha en dedikert kartplotter, og uansett ha sjøkart som backup.

Link to post
Share on other sites

Har nå lekt noen timer med Locus og sjøkart og jeg må si at jeg er rett og slett imponert. Locus som program har alt man skulle ønsker. Ellers baserer det seg jo på Eniro (gule Sider) sine sjøkart. Hvis man hadde fått C-map eller Navionics sine kart til å fungere med Locus hadde det virkelig vært en killer-app.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Var en tur på sjøen i dag tidlig og testet Locus Free med Eniro sjøkart på Nexus 7. Det fungerte utrolig bra, Simrad NSS7 plotteren blekner i forhold pga dårlig oppløsning. Kommer til å gå for Locus Pro og må nå finne en høvelig holder for Nexus'en så kan Simraden brukes til ekkolodd og motorinstrumenter mens Nexusen blir kartskjerm.

 

En kjekk ting med kart på nettbrett er at man kan sitte hjemme og legge opp en rute for så ta hele greia med ned i båten.

 

Om det er flere som sliter med å få Locus Add On Tweak til å fungere på Nexus 7 så send meg en PM, så slipper vi å fylle opp denne tråden med hardware-spesifikke spørsmål.

Helge O

Link to post
Share on other sites

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ville ikke satset på sugeproppløsning... den på bildet er klin lik et stativ jeg kjøpte på DX, bare dritt egentlig, men grådig billig :-D Er nå tapet fast med gaffa til rattet på spinningsykkelen, selv der og med gaffa er dette stativet bare rakkel.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Fikk installert på en eldre og svak HTC telefon, fungerer fint men måtte kjøre noen oppstarter av hoveprogrammet og tillegget.

 

Varianten for ipad er helt kastrert og tillegget som gir eniro kart finnes ikke for nedlastning, ergo helt ubrukelig.

Link to post
Share on other sites

Jeg elsker locus på Nexus 7. Har nå lagt inn vestlandet fra Haugesund til Askvoll i høy oppløysning fra Eniro. Lastet inn fritidsområder og gjestehavner fra forskjellige kilder som vises som små grønne prikker. Klikker man på de få man til og med opp enkle beskrivelser og av og til telefonnr og antall gjesteplasser og slikt.

 

Alt sammen offline selvfølgelig.

 

Liker også konfigurerbarheten av locus. Har lagt meg noen hurtigknapper til å slå av og på info som forhåndsvalgte ruter, Hastighet, etc etc.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg også skal ut å handle en Galaxy,usikker på om det blir en Note eller "vanlig", Men dette Locus programmet er det som er best til plotterfunksjon?

 

Hei jeg har Galaxy Note og hvis du vil bruke den som plotter så trenger du nok minst en skjerm av den størrelsen. Ellers synes jeg at Galaxy Note er hverken fugl eller fisk. Litt for stor til daglig telefonbruk og litt for liten som tablet. Så jeg har kjøpt meg Nexus 7 og kommer å kjøpe meg en 4" mobil igjen.

 

Når det gjelder plotter software har jeg prøvd følgende tre opsjoner for Android:

 

- Norgeskart - gratis som laster ned sjøkart fra Statens Kartverk men helt håpløs siden sjøkart går ut på dato etter 14 dager og må stadig lastes ned på nytt. Begrenset funksjonalitet ellers. Jeg har avinstallert den igjen.

 

- Navionics Marine - 150 kr for det meste av Europa. Snodig nok må du kjøpe UK og Danmark utenom. - Veldig bra vektorkart men selve kartprogrammet er enkel og har bare begrenset med muligheter når det gjelder navigering. Du kan lage waypoints og ruter men det er litt kronglete

 

- Locus med Eniro kart. Rasterkart men bra implementert med layers slik at følelsen er nesten som en vektorkart. Selve kartprogrammet er noe av det beste jeg har vært bort i. Trengte en par hele kvelder siste uke til å bli kjent med alle muligheter men den er virkelig suveren når man investerer litt tid å bli kjent med programmet. Pro-versjon anbefales. Koster 45 kroner. Sjøkart laster du ned gratis. Hanter også mange andre type kart. Gode muligheter å importere data. (F.eks Waypointlister på GPX format med Gjesthavner og slikt - fra andre kilder en Locus)

 

Jeg kommer til å bruke Navionics og Locus om hverandre i år.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Når jeg skrev Note så mente jeg selvfølgelig 10,1" tablet :smiley: Har Norgeskart på telefonen,men det blir altfor smått å bruke som plotter synes jeg.Tak for gode tips,kommer nok til å prøve Locus :yesnod:

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...