Jump to content

Overoppheting av dynamo etter montering av PDAR


Popeye83

Recommended Posts

Hei, jeg har en Sterling PDAR som jeg koblet på min Prestolite 90A dynamo i fjor. Denne regulatoren har en dynamotemperatursensor som gjør at PDAR slutter å lade om temperaturen på dynamoen kommer opp i 90grader og det er jo en fin sikkerhetsfunsjon. Jeg har et motorrom på flere m3 og en egen vifte som blåser uteluft inn i akterkant av dynamoen.

 

Allikevel opplever jeg at under bulklading så lader dynamoen bare 5min før PDAR tar 5min pause pga overoppheting. Selv om den lader med 90A på max så blir det jo ikke mer enn ca 50A i snitt, og vi som har seilbåt ønsker jo at dynamoen skal levere maks de få timene vi bruker den per dag når vi er på tur.

 

Jeg har snakket med Jørg Becker om dette og han mener det er helt normalt at temperaturverner slår ut så ofte på alle dynamoer som monterer PDAR.

Det synes jeg høres merkelig ut, fo jeg ville tro det hadde vært mer snakk om det her på Baatplassen om det var så vanlig.

Der for lurer jeg på om hvor ofte temperaturvernet slår ut for dere andre som bruker PDAR regulator.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde PDAR på en dynamo, men uten å oppleve at den kuttet på grunn av høy temperatur.

Når du sier du har en vifte som gir kald luft i bakkant av dynamoen, vil ikke den ha begrenset effekt?

Jeg mener at dynamoens egen vifte blåser motsatt vei.

Ville det ikke vert mye bedre å slippe kaldluften inn i forkant av dynamoen?

 

Hva er temperaturen i motorrommet ditt?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ifølge Jørg Becker som jeg kjøpte dynamoen av suger dynamoviften luft ut av dynamoen. Så å tillføre kaldluft på motsatt side av viften skulle være rett.

Når jeg gjorde testene hvor den var 5min på og 5min i pause regelmessig var det fremdeles minusgrader ute og jeg hadde motorromslukene på vidt gap. Det skal ikke ha vært varmere enn 40-45 grader i motorrommet da.

Redigert av Popeye83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres ut som et tvilsomt produkt. Mer korrekt reguleringsteknikk er å justere ned belastningen til temperaturen er stabil på et trygt nivå. Å varme opp for å kjøle ned igjen over lengre tid vil mest sannsynligvis føre til dårligere levetid enn en jevn sikker temperatur over lang tid.

 

Jeg kommer personlig aldri til å kjøpe en ekstern regulator uten at produsenten av denne tar på seg garantien på dynamoen samtidig.

Link to post
Share on other sites

Det er riktig at dynamoviften suger luft gjennom dynamoen så kald luft inn i bakkant er det eneste riktige.

 

Jeg hadde en lengre prat med en teknisk kar i Bosch for noen år siden vedr. ekstern regulator og hans svar var klinkende klart: En 50A dynamo er laget for å levere 50 A kontinuerlig og den blir glovarm men skal tåle det. Jeg vil nok tro at mange motorrom gjerne blir både 70 og 80 grader og det er selvsagt en fordel å lede friskluftinntaket så nær dynamoens bakkant som mulig. Har aldri sett noen spec. på marinedynamoer men der er nok oppgitt en max omgivelsestemperatur. I tillegg har jo produsentene sikret seg med å levere en funksjonshemmet regulator slik at dynamoen i praksis aldri leverer max strøm...

 

Tror kanskje jeg ville plassert temp.føleren til PDAR på et litt kjøligere sted på dynamoen. 90 grader er ikke mye i denne sammenheng, en standard el.motor i industrisammenheng tåler 140 grader i viklingene.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat samme problem med min 60A Hitachi, men har vel stort sett fått i tilsvar her på forumet at sånn skal det være.

 

Være eller ikke være - det er uansett ikke godt nok for meg! Briten er på vei ut, sammen med Jappsen - inn kommer to Amerikanere. Brødrene Balmar. Så får vi se om de får bli boende - jeg håper inderlig det! Stort skal det være i Unaiten, så jeg gikk for en 110A. Nesten en fordobling - men jeg tviler på at jeg noengang kommer opp i en så stor ladestrøm. Det blir i såfall mye å dra på en liten 20 hester. Men håper med dette å unngå temperaturproblemer både i form av en dynamo med bedre egenkjøling, som tåler høyere temperatur og som jobber "lettere." Som bonus "får" jeg sannsynligvis en enda bedre laderegulator...?

 

Fordelen med laderegulatoren til Balmar er at den ikke skrur av totalt, men halverer når man når gitt temperatur. I tillegg så er det hele også konfigurerbart - så får vi se om det skal telle til fordel eller ulempe. Sikkert en ulempe for en med ti tommeltotter - for min del håper jeg at det blir til en stor fordel. PDAR funker sikkert for mange - samtidig bør det være rom for at det også finnes tilfeller der dette ikke fungerer. At PDAR disabler ved 90 grader blir jo tøysete - å unnskylde seg med at man da har originalregulatoren blir i såfall bare tull. Man kjøper vel ikke PDAR for å få originallading? I så tilfelle er jo eneste fordelen at man får float spenning når man går døgnlange strekk for motor - med fulladet batteribank. Hvor ofte skjer egentlig det i praksis?

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat samme problem med min 60A Hitachi, men har vel stort sett fått i tilsvar her på forumet at sånn skal det være.

 

Være eller ikke være - det er uansett ikke godt nok for meg! Briten er på vei ut, sammen med Jappsen - inn kommer to Amerikanere. Brødrene Balmar. Så får vi se om de får bli boende - jeg håper inderlig det! Stort skal det være i Unaiten, så jeg gikk for en 110A. Nesten en fordobling - men jeg tviler på at jeg noengang kommer opp i en så stor ladestrøm. Det blir i såfall mye å dra på en liten 20 hester. Men håper med dette å unngå temperaturproblemer både i form av en dynamo med bedre egenkjøling, som tåler høyere temperatur og som jobber "lettere." Som bonus "får" jeg sannsynligvis en enda bedre laderegulator...?

 

Fordelen med laderegulatoren til Balmar er at den ikke skrur av totalt, men halverer når man når gitt temperatur. I tillegg så er det hele også konfigurerbart - så får vi se om det skal telle til fordel eller ulempe. Sikkert en ulempe for en med ti tommeltotter - for min del håper jeg at det blir til en stor fordel. PDAR funker sikkert for mange - samtidig bør det være rom for at det også finnes tilfeller der dette ikke fungerer. At PDAR disabler ved 90 grader blir jo tøysete - å unnskylde seg med at man da har originalregulatoren blir i såfall bare tull. Man kjøper vel ikke PDAR for å få originallading? I så tilfelle er jo eneste fordelen at man får float spenning når man går døgnlange strekk for motor - med fulladet batteribank. Hvor ofte skjer egentlig det i praksis?

Hvorfor klage på regulatoren når du tydeligvis trenger større dynamo?

Link to post
Share on other sites

 

Fordelen med laderegulatoren til Balmar er at den ikke skrur av totalt, men halverer når man når gitt temperatur.

Hvorfor klage på regulatoren når du tydeligvis trenger større dynamo?

 

Ser ikke at det er størrelsen shaukaas peker på men nettopp den omtalte merkelige funksjonen med en regulator som skrur seg av og på istedet for å regulere.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke at det er størrelsen shaukaas peker på men nettopp den omtalte merkelige funksjonen med en regulator som skrur seg av og på istedet for å regulere.

Merkelig funksjon? Funksjonen skal sikre at dynamoen ikke går føyken. Hva er så merkelig med det?

 

Det er forøverig bare å fjerne hele sensoren så kan du tyne dynamoen til det ytterste. Ønsker man ikke å ligge å presse en tydeligvis for liten dynamo så kjøper man seg en større. Værre er det ikke.

Link to post
Share on other sites

Hvis dynamoen blir for varm når den leverer det den er designet for med tilførsel av kald luft for kjøling, da mener jeg du ikke har fått valuta for pengene.

Nå har vel Prestolite en høytemperatur dynamo i assortemanget som skal tåle en omgivelsestemperatur på 110 grader C.

Det hadde gjerne vert en løsning??

Link to post
Share on other sites

Hvor stor batteribank har du? Mulig du burde gått over til en større dynamo.

650Ah AGM batterier, så de tar imot det dynamoen kan gi.

En kraftigere dynamo hadde vært fint det men,da må jeg nok bygge meg en spesialbrakett og gå over til doble reimer eller flatreim og da begynner det å koste en del. Jeg bruker uansett ikke motoren som min hovedladekilde, så hadde bare dynamoen jeg har ytt 80-100% så hadde jeg vært storfornøyd.

 

Spørsmålet var jo om det er normalt at dynamoer som får påmontert ekstern regulator ala PDAR blir så varme at det kan skade de?

Hvis alle dynamoer er laget for å tåle 100% av merkespenningen er det kanskje PDAR som er for forsiktig med temperaturvernet sitt som slår ut på 90grader?

 

Det virker som om det er mange som har PDAR montert når jeg har lest tidligere tråder, hva er deres erfaring med dynamotemperaturen?

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet var jo om det er normalt at dynamoer som får påmontert ekstern regulator ala PDAR blir så varme at det kan skade de?

Hvis alle dynamoer er laget for å tåle 100% av merkespenningen er det kanskje PDAR som er for forsiktig med temperaturvernet sitt som slår ut på 90grader?

Generatoren er designet for å bli brukt med regulatoren som sitter på. Å trekke mer ut av dynamoen enn denne vil gi vil nødvendigvis gå ut over designkriteriene, uavhengig av hva ratingen i Ampere er på dynamoen. Det ville sikkert ikke kostet dynamoprodusenten mer å lage en regulator som øker lasten, men jeg antar de velger en lavere last for å komme innenfor de sikkerhetsmarginene (fra normer, interne el.l.) de må ha for å kunne selge dingsen.

 

Dynamoen vil nok klare merkestrømmen med eksakt samme RPM som den er laget for, det betyr ikke at den klarer det i hele bruksområdet. Mindre RPM betyr større strømmer i viklingene som betyr mer varme, samtidig som avkjølingsfunksjonaliteten er begrenset.

Link to post
Share on other sites

Når en dynamo som skal gi f.eks 90 A ikke gir dette med en orginal regulator er det i utgangspunktet en feil i spec fra produsent. Monterer man en ekstern regulator for å få ut 90 A må det være designfeil hvis den ikke tåler dette. Det er naturlig at det utvikles varme og blir man ikke kvittt denne er det ikke regulatorens skyld - mener nå jeg. Har selv brukt PDAR - funker som bare det! (hvis man monterer dette på en skikkelig dynamo)

Link to post
Share on other sites

Når en dynamo som skal gi f.eks 90 A ikke gir dette med en orginal regulator er det i utgangspunktet en feil i spec fra produsent. Monterer man en ekstern regulator for å få ut 90 A må det være designfeil hvis den ikke tåler dette. Det er naturlig at det utvikles varme og blir man ikke kvittt denne er det ikke regulatorens skyld - mener nå jeg. Har selv brukt PDAR - funker som bare det! (hvis man monterer dette på en skikkelig dynamo)

Men du bør ta hensyn til turtallet med tanke på kjøling med mindre du kompenserer med egne vifter som klarer å kjøle dynamoen tilstrekkelig. Hvis ikke vil du risikere avkorting i dynamoens levetid.

 

Samme gjelder forøverig for elektromotorer styrt av frekvensomformere. Ved lave turtall kan ikke maks effekt hentes ut med mindre man monterer ekstra vifter som går uavhengig av turtall på motor. Litt off topic. :smiley:

Redigert av Audiquattro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For det første er trådens navn fullstendig feil.

Med PDAR finnes det ikke noe som heter "Overoppheting", tvert i mot er det nettopp PDAR som forhindrer dette både effektiv og helt sikker.

 

 

Så videre.

Det finnes en liten forskjell mellom ekstern regulering og intern W-regulatorer.
W-regulatorer nekter å levere ladestrøm senest når den kommer i nærheten av setpointet, og det skjer vanligvis senest mellom 13,8v og 14,1V.
Samtidig finnes det noen fysiske lover som ikke kan unngås, bl.a. at temperaturøkningen senker dynamoens effekt drastisk.
Og dette forhindrer at dynamoen kan overlastes og er grunn for at de fleste ikke brenner opp med bare W-reguleringen.

Eksterne regulatorer derimot klarer ganske så fint å brenne opp statorer og dioder eller t.o.m. å lage mekaniske skader.

Påstander at dynamoer skal klare 140 Grader permanent er heller ikke realistisk og alt for alminnelig.

Boschmannens uttale om dette kan da bare gjelde noen dynamoer fra Bosch, som da igjen ville stemme..

 

Ellers finnes det en haug dynamoer som ikke tåler bare å komme i nærheten av slike temperaturer,
og i tillegg en haug mennesker som ikke en gang aner dette.
Derfor har Sterling bestemt seg for å lage en fast break ved 90°C, som tilsvarer flest 115°C midt i spolene.

Hvis man altså snakker om dynamoer som ikke holder mål da burde man først snakke om en standard.
Problemet er bare at det ikke finnes noe standard, men bare tekniske data,
og et videre problem at noen mennesker ikke en gang klarer å lese det men mener at alt er "standard".
Resultatet er derfor at "vi" sier "sensor på stator, slutt ved 90°C",
nettopp også for å hindre tullinger å kunne hevde at regulatoren ha skadet dynamoen for så å kunne claime krav på tross av sine egne feil.

 

 

 

Det er et enkelt regnestykke å finne ut at regulatorer som PDAR klarer å lade opp til 5x raskere enn standard w-regulatorer klarer.
T.o.m. effektive dynamoer som Hitachi og Mitsubishi blir overkjørt med 3 ganger rasker lading.
Høres fortsatt så lite ut?

I praksis betyr det noe regelmessig forskjell av gjennomsnittlig 7 - 13 timer avhengig batteribanken som lades,

nettopp og ganske enkelt pga. w-reguleringen som orienterer seg på ikke noe annet enn spenning.

 

Trådstarterens bank ville da f.eks. lades fra 50 til 90% i trolig ca. 9 til 12 timer pluss utjevning som tar 4 - 5 timer med standard-reg.

Er det fristende?

I denne rapporten blir også glemt at trådstarteren ser over 80A fra dynamoen i periodene PDAR gjør sitt i tillegg.
Det betyr at "sine" her også nevnte 50A blir også pepret med PDAR t.o.m. når ladingen går så dårlig, som han sier.
Han forteller da heller ikke hva som skjer når ladingen nærmerer seg metningen ved over 70%.
Da nemlig slakker de fleste dynamoer med standardregulator voldsomt ned,

mens sånt som PDAR fortsatt øker på langt over det som standardregulatorer klarer å levere..

Fremdeles uten å skade dynamoene.

 

Alt går "bedre", det er bare spørs om det er viktig, ønskelig, og ikke minst betalbar.
T.o.m. trådstarteren innrømmer jo "at det egentlig blir for dyrt" for han med et utvidet system som forsyner sine ønskete første time.

 

Så, hva er for dyrt?
Det er bare et spørsmål om det en ønsker, eller det man trenger.
Ikke mer men heller ikke mindre.

PDAR er ganske enkelt veldig bra, teknisk absolutt driftsikker, effektiv,
og lynrask også på tross av pauser som praktisk ikke gjør annet enn å skåne dynamoen.
Og den er faktisk grisebillig i forhold til det den tilbyr.

 

Trenger en pga. svart stor batteribank enda mer lading, og mener at det er viktig, da er det jo bare å sette i gang.
F.o.m. 10 lapper på bordet, ellers å kjøpe billigere fra utlandet uten nevneverdig garanti, ferdig er salaten.

Det er ikke verre enn det.

Og bortsett av det, hvis man likevel bare kjører motoren en time per døgn
da behøver man ikke å diskutere dynamoer som skal levere 90A hvis man har mer enn 300Ah

En av begge faktorer passer i så fall ikke.

 

Likevel, for min del gjelder fortsatt at de aller fleste klarer seg ganske fint med rapido-lading med PDAR.
Det er også enkelt å forklare siden trådstarterens regnestykke ikke stemmer,
verken til det han krever eller det han beregner om med 40°C eller for min skyld -15°C

 

Hvis man lader med 90A på 650Ah AGM da finnes det nesten ikke noe motstand.
En regulator som da ikke står på bremsen i god tid er en klar kandidat som dreper dynamoer.

Forresten også ved -15°C .

 

Så ville jeg først begynne å tenke om forutsetninger, men ikke dømme over dynamoer og regulatorer.
De som følger med i timen vet f.eks. at også høyeffektregulatorer bare kan "yte maks" hvis det finnes noe som kan "svelge maks".
Og med det er vi tilbake igjen, på temperaturer, om med eller uten ekstern regulator, fordi Watt er Watt.

 

 

Atter en gang, ...vet noen her om bare et tilfelle der PDAR klarte å brenne opp én dynamo mens temperatursensoren satt der den skal sitte?

Jeg er temmelig sikkert på at dette ikke finnes, ellers ville trolig jeg være den første som får beskjed om det.

 

Og avsluttende til eiaro, de fleste andre har vel lest dette flere ganger tidligere allerede.
Dette duppedings som du mener ikke holder mål er fortsatt den mest solgte eksterne regulator på denne kloden.
Dette skjer ikke pga. reklame men pga. god erfaring og et skikkelig bra rykte fordi den ødelegger ikke mens den ellers gjør det den skal.

 

Trust me, jeg ville også ha likt enda to tre funksjoner ekstra, men jeg ville ikke skrape på temperaturvernet fordi man ser jo hva andre regulatorer gjør.

Med 90°C ligger den akkurat riktig for de fleste og sørger for veldig lite bråk med det.
...bortsett av en sånn diskusjon, men dette har vi jo jevnlig. :smiley:

 

:seeya:
Jørg

 

ps: Neste svar kan muligens tar litt tid, jobben må gjøres først.

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg har vel egentlig ikke sagt at PDAR er et ubrukelig produkt - for det er det ikke. Men det er verdt å notere seg at dette ikke er en garantert formel til suksess! Min vesle 60A har slått ut på overtemp siden den dagen PDAR kom på plass, men dertilhørende ubrukelig lading. I starten hadde jeg 2x125Ah åpne bly/syre, som nå er erstattet av 4x100Ah AGM. Batteribyttet har egentlig bare forsterket problemet, noe som er naturlig med tanke på hvor sulten en slik batterbank er. Til tross for kanskje 20-30A ut fra dynamo, slår overtemp ut rimelig fort. Det er ca 50% av merkestrøm, og det holder ikke for min del.

 

Saken er den, at PDAR ikke nødvendigvis løser problemet med dårlig lading. Enheten fungerer nok bra under gitte forutsetninger. Disse er nok ikke tilstede ombord hos meg, uten at jeg har greid å identifisere en nøyaktig årsak enda. Mest sannsynlig er egenkjølingen på en 60A Hitachi som er problemet, men godt hjulpet av en ekstern kanalvifte forblir problemet uløst. En Balmar kan etter hva jeg har lest meg frem til ikke reguleres av en PDAR, så da bytter jeg ut begge to. Vi får se til høsten om jeg nok en gang må svelge stoltheten foran "alle de andre" som lever lykkelig uvitende med sine interregulatorer...

 

Jeg handler mest mulig i utlandet, til tross for manglende norsk reklamasjonsrett har dette så langt gått i min favør. Ofte handler jeg når jeg er på utenlandstur, men veldig ofte på nett også. Ofte fordi det smalt utvalget som er tilgjengelig i Norge ikke dekker mine ønsker og behov, men naturligvis spiller også pris en stor rolle. Noen ganger er prisen så god i Norge at det ikke lønner seg å egenimportere, så da er valget straks mye enklere.

 

 

Ca. 6500- for en 110A Balmar med tilhørende regulator og tempsensorer, ferdig momset og levert på døra gikk i denne gang i favør til o'store utland. Dessuten har jeg enda ikke funnet noen norske nettbutikker som selger Balmar, så hvorfor stresse med å ringe og styre rundt? Froogle.com gir deg jo svaret på et blunk!

Link to post
Share on other sites

Og avsluttende til eiaro, de fleste andre har vel lest dette flere ganger tidligere allerede.

Dette duppedings som du mener ikke holder mål er fortsatt den mest solgte eksterne regulator på denne kloden.

Dette skjer ikke pga. reklame men pga. god erfaring og et skikkelig bra rykte fordi den ødelegger ikke mens den ellers gjør det den skal.

 

Trust me, jeg ville også ha likt enda to tre funksjoner ekstra, men jeg ville ikke skrape på temperaturvernet fordi man ser jo hva andre regulatorer gjør.

Med 90°C ligger den akkurat riktig for de fleste og sørger for veldig lite bråk med det.

...bortsett av en sånn diskusjon, men dette har vi jo jevnlig. :smiley:

Sigaretter og snus selges også godt her til lands selv uten reklame, og det er ikke på grunn av de positive effektene de har.

 

Det var ikke min intensjon å snakke negativt om PDAR, men fra mitt ståsted virker det ikke som en optimal løsning som er valgt ut fra det som sto i OP. Det fører til oppvarming og nedkjøling i sykluser som er stressende på de fysiske dingsene, og da mener jeg en regulator burde først og fremst regulere uttaket i forhold til temperaturen. For alt jeg vet kan det hende PDAR gjør dette, og at cut-off er "last resort save my ass"...?

 

Det er også min mening at dynamoen skal levere merkestrøm innenfor det arbeidsområdet produsenten har satt. Gjør den ikke det er det noe feil med den, eller falsk markedsføring. Å derimot forvente å kunne ta ut denne merkestrømmen utenfor arbeidsområdet, noe eksterne regulatorer ofte gjør, vil føre til større strømmer i viklingene og dermed mer varme til samme tid som kjølingen er redusert som kan føre til levetidsbegrensinger.

 

Alt dette gitt, 90 grader virker på meg som en fornuftig øvre grense og alt jeg har lest om Sterling får meg til å tro det er solid engineering bak produktene de produserer. Akkurat produktene eksterne regulatorer er for meg en nytte/kost beregning, og i de aller fleste tilfeller har man mer igjen for å gå opp noen hakk på dynamoen i stedet for å bruke regulator og det er det jeg vil anbefale folk først om de spør. Jeg ser også nytten i en ekstern regulator, men man bør ha i tankene at dette kan føre til at dynamo må yte mer enn OEM har beregnet, og at dette kan føre til levetidsbegrensning.

Link to post
Share on other sites

Min vesle 60A har slått ut på overtemp siden den dagen PDAR kom på plass, men dertilhørende ubrukelig lading. I starten hadde jeg 2x125Ah åpne bly/syre, som nå er erstattet av 4x100Ah AGM. Batteribyttet har egentlig bare forsterket problemet, noe som er naturlig med tanke på hvor sulten en slik batterbank er. Til tross for kanskje 20-30A ut fra dynamo, slår overtemp ut rimelig fort. Det er ca 50% av merkestrøm, og det holder ikke for min del.

Og det er bare slike informasjoner som jeg dessverre er nødt til å reagere på, fordi det er ikke riktig / må være feil.

 

Med en slik batteribank, når den er sulten, pleier dynamoen som du eier å levere 30 til 40A t.o.m. uten hjelp, riktig turtall selvfølgelig forutsatt.

Det er normal at dynamoer som er bare "etterregulert" (dvs. med normale w-regulatorer som reagerer på spenningsfall) anser dette som forbruk

og leverer da strøm med gjennomsnittlig ca. 40 til 50% av ratet effekt også uten hjelp fra utsiden.

Mitsubishi og Hitachi er da kjent som gode aktører.

Hvis du da altså skriver at det ble forverret med PDAR, og at PDAR t.o.m. slå av dynamoen, da har du en feil.

For å definere begrepet feil må man også skrive hva PDAR vanligvis gjør.

Er den koblet opp etter "standardmetoden" da jobber PDAR parallelt, og kan ikke slå av intern regulering.

Er den derimot koblet etter "Becker.metoden" da jobber intern og ekstern regulator om hverandre.

Dette betyr at intern blir aktivert med en gang PDAR går i dvale for at dynamoen kan kjøle ned.

Logikken med det er at man i det minste -må- kunne se "standardreguleringen som da blir utført av internregulatoren.

 

At ladingen altså slås av i det hele tatt er teknisk ikke mulig så sant det ikke finnes feil ved oppkoblingen.

 

For deg gjelder også at PDAR burde sørge for enda mer ladestrøm mens batteriene er sulten.

Intern regaerer også på spenningsfall som reduserer effekten, men PDAR åpner slusene helt.

Dvs. du med PDAR ikke burde se "30 og så 0 Ampere" (som man kunne tolke det du skriver)

men f.eks. 40 til litt over maks Ampere og så "bare" 30Ampere igjen når PDAR pauserer for å gi dynamoen mulighet for sikker kjøling.

 

Og dette er hele forskjellen jeg snakker om og som jeg ønsker å stille klar.

Hvis man kobler riktig, og forutsatt at det ikke finnes feil på systemet, kan PDAR bare påvirke det hele positiv.

 

I tillegg jobber jeg her i Norge trolig mer med det enn produsenten selv,

som gjorde at vi har mange forskjellige muligheter for å påvirke ladingen meget positiv.

Det begynner med det at vi har en helt programvare som tillater å bruke helt normale dynamoer ordentlig på AGM,

noe som man ellers bare burde glemme senest når motorene går lengre enn to timer hver dag etter topplading.

Og vi utvikler også andre muligheter som andre ikke har, se f.eks. vår egen løsning for å få ordentlig lading på Mitsubishi 115A m.m.

som er montert på nesten alle nyere Volvo Penta.

Dette får man av ingen annen, i hvert fall ikke uten å ødelegge den interne regulator som er svært dårlig å modifiseres ellers.

 

Så, selv om jeg er komplett med deg hvis du nå har kjøpt urknall-megatilbudet i USA er dette uansett ikke løsningen for alle heller.

Du har mulighet for å montere dette, mange andre har ikke det.

 

Som jeg også sa på andre tråden allerede, det blir trolig bra for deg, Balmar og de forskjellige regulatorene de har er jo gode saker.

Forresten tørr jeg å påstå at kan man bruke PDAR også på denne dynamoen, felt er felt og PDAR "kan alle". :wink:

 

:seeya:

Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

PDAR gjør vel bare det den skal for å hindre at dynamoen brenner. Greit nok. Og det ville vert bedre å redusere belastningen enn å kutte på 90 grader.

Men er det eksterne regulatorer som regulerer spenning samtidig som den tar hensyn til temperatur?

 

Det jeg stusser litt over er at dynamoen blir for varm når den leverer sin merkestrøm med tilgang på kald luft til kjøling.

Er ikke da dynamoens kjøling underdimensjonert?

 

I forhold til trådstarter sin problemstilling er det vel kjølingen av dynamoen som er utfordringen? At PDAR hindrer den i å brenne opp er vel bare fint.

Noe trådstarter også nevner.

 

Joerg: Dynamoen er vel oppgitt til å kunne levere sin merkestrøm ved en omgivelsestemperatur, ofte 25 grader. Hva er spesifikasjonen for denne dynamoen?

Link to post
Share on other sites

Sigaretter og snus selges også godt her til lands selv uten reklame, og det er ikke på grunn av de positive effektene de har.

 

.... Det fører til oppvarming og nedkjøling i sykluser som er stressende på de fysiske dingsene, og da mener jeg en regulator burde først og fremst regulere uttaket i forhold til temperaturen. For alt jeg vet kan det hende PDAR gjør dette, og at cut-off er "last resort save my ass"...?

 

Det er også min mening at dynamoen skal levere merkestrøm innenfor det arbeidsområdet produsenten har satt. Gjør den ikke det er det noe feil med den, eller falsk markedsføring. Å derimot forvente å kunne ta ut denne merkestrømmen utenfor arbeidsområdet, noe eksterne regulatorer ofte gjør, vil føre til større strømmer i viklingene og dermed mer varme til samme tid som kjølingen er redusert som kan føre til levetidsbegrensinger.

 

.., og i de aller fleste tilfeller har man mer igjen for å gå opp noen hakk på dynamoen i stedet for å bruke regulator og det er det jeg vil anbefale folk først om de spør. Jeg ser også nytten i en ekstern regulator, men man bør ha i tankene at dette kan føre til at dynamo må yte mer enn OEM har beregnet, og at dette kan føre til levetidsbegrensning.

Sigarett og snus er noe som blir brukt av folk som trenger det, like som alkohol og kaffe.

 

Eksterne regulatorer derimot er opprinnelig tenkt for å erstatte en egenskap som "normale" regulatorer ikke har,

nemlig å lade batterier med hovedvekt på lading som da forutsetter konstant spenning og passe stor strøm.

 

Konstant spenning får man automatisk siden w-regulatorer har fast spenning, spørs er bare om denne spenningen stemme rtiul batteriets behov både før, mens og etter ladingen.

Vi snakker da ikke om startbatterier, men om batterier i syklisk drift.

 

Strøm er noe som w-regulatorer ikke er beregnet for men noe som det blir i forhold til spenningsfallet, størrelse reguleringen, spolene som "produserer" og

absolutt ikke minst duppedingser som svelger denne strømmen.

Finnes det nemlig ikke noe som tar imot dette produktet da økes spenningen og det blir slutt med masse strøm fordi det hele er utjevnet.

Ikke noe "utløp" = ikke noe strøm.

 

Med det svarer dette også til større dynamoer igjen, et spørsmål om troen.

På en side er det de som hevder at man da bedre skal bruke større dynamoer isteden bedre regulering.

Vel, det som jeg skrev akkurat ovenfor gjelder også for større dynamoer, uten spenningsfall blir det ikke noe positiv strømleveranse siden

også største dynamoer har akkurat det samme type regulering som dynamoer som er rated til bare "25" Ampere.

Ingen forskjell altså når vi snakker om lading med w-regulering f.o.m. omtrent 13,8V og oppover,

mens man egentlig burde si at det faktisk blir verre hvis batteriet tilbyr motstand som da sørger for at spenningen på D+ økes ytterligere rask.

Også da hjelper det bare en ekstern og da helst digital regulator som bare driter i det som w-regulatoren ønsker men som tar være på det den ser selv.

 

Fordel for ekstern reg også der.

 

Men jeg er helt enig i det at det hjelper med stor dynamo og ekstern regulator, men da er vi jo nesten alle enig om uansett.

Nesten, fordi da kommer vi også på områder som gjør det ønskelig å sjekke hva batteriene kan svelge i det hele tatt.

Og da havner man rask igjen på fakta som sier at det er like greit med standarddynamoer og ekstern regulator.

Back to the roots, altså. :thumbsup:

 

Du skriver også om merkestørm og om at temperatursving skal være stressede for dingsene.

Vel, PDAR sørger jo akkurat for det motsatte, den holder dynamoer så kjølig som maks 90°C mens andre snakke om at 125 til 140°C skal være helt o.k.

Selv om vi bare ser 125°C er 90°C omtrent 1/4 kjøligere ved det "verste", som nettopp resulterer i påståelsen at "PDAR ikke skader dynamoer".

 

Og merkestrømmen (med passe turtall og temperatur mot maks last) leverer trolig alle dynamoer,

kanskje bortsett noen populære ISKRA / heter nå Letrika.

 

Men den strømmen leveres som sagt verken frivillig eller over lengre tid nettopp fordi "ingen" av dynamoene med der ute er tenkt for å lade batterier.

Den lille biten som den må levere til startbatteriene er niks og nothing, hele resten av dynamoens effekt er bare for å forsyne forbrukere.

 

Ferdig for i dag, nå er det jobb.

 

Ønsker mye gøy videre ved å drøfte temaet videre !

 

 

:seeya:

Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...