Jump to content

Overoppheting av dynamo etter montering av PDAR


Popeye83

Recommended Posts

Vet ikke hvor fort selve dynamoen snurrer, men har et sted mellom 2500-3000 RPM på motor, litt etter forholdene. Har fleksibel ventilasjonsslange som munner ut like i bakkant av dynamo, matet med en kanalvifte. Har i tillegg en (originalmontert) motorromsvifte som trekker ut varm luft i øvre del av "kjelleren."

 

Tempsensor er festet til dynamo med stålstrips.

 

Disse reimhjulene er vel ganske standard på slike motorer og dynamoer. Er vil ikke mulig å gå så feil der. Du får klaske dynamoen i disken og kreve pengene tilbake. :wink:

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor fort selve dynamoen snurrer, men har et sted mellom 2500-3000 RPM på motor, litt etter forholdene. Har fleksibel ventilasjonsslange som munner ut like i bakkant av dynamo, matet med en kanalvifte. Har i tillegg en (originalmontert) motorromsvifte som trekker ut varm luft i øvre del av "kjelleren."

 

Dumt spørsmål kanskje, men er vifta på dynamoen rotasjonsbestemt eller symmetrisk?

Link to post
Share on other sites

Å brenne opp en dynamo med dum regulator type ladac, har jeg gjordt 2 ganger. Begge gangene fikk jeg forklart av "mister Ladac" at det var feil på dynamoen! Begge gangene måtte både dynamo og regulator kastes. Dynamoene som brant var orginal volvo ca 2 år gamle. Konklusjonen fra annen" Dynamoguru og ladeguru" etter 2.gangs havari, var att systemet som" mister ladac" hadde foreskrevet var fullstendig feil og dømt til å havarere.

Dynamoen var for liten i forhold til batteribanken og ladac tok ikke hensyn til temperaturen til dynamoen. Dynamoen holdt ca 2 år, og brant viklingene. Konklusjonen ble en større dynamo uten ladac.

Etter å ha byttet båt, har jeg nå Pdar og Pro split R. Nå er dynamoen mindre enn i forrige båt men batterikapasiteten er 300 amp større. Så langt er alt vel og om dynamoen får en pause fra lading på grunn av temperatur ser jeg det som en fordel.

Mange snakker om opptimal lading av batteriene men veldig få snakker om bruksmønsteret på båten og antall motortimer. Ei heller om hvor mye batteriene er utladet eller hvor mange timer som er nødvendig for att batteriene skal være full-ladet.

Ingen batterier i båt får riktig lading under ferien! De får lading i den perioden motoren er igang i løpet av dagen og det kan jo variere alt etter hvor langt man skal og hvor lang tid det tar.

Jeg lever fint slik opplegget er nå. Jeg bryr meg lite om dynamoen tar seg en pause pga temp. Batteriene lades mye bedre nå med ny båt og større batteribank enn hva en større dynamo fikk til på en mindre batteri bank i den gamle båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå 2 styk Prestolite 70A med PDAR og Prosplit.. Funker som fy.

 

https://baatplassen.no/i/topic/81704-et-strømeventyr-med-ekstern-regulator/

 

Funker som jernet for oss... Uten stopp pga varmgang. Selv med høye ladestrømmer

Mvh B

avaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Vel, her tror jeg det går en kule varmt. Jeg har en original dynamo, og har således ingen returmulighet. Må i tilfelle levere hele båten tilbake, men det er vel muligens i drøyeste laget nå snart 5 år etter at den ble kjøpt. Har eventuelt større bekymringer enn dynamo, som jeg (også) har diskutert med tverre tyskere. Hadde jeg kjøpt komplett pakke, hadde det helt klart gått i retur.

 

Har satset "alt på en hest" - så får vi se. Å ha et greit nok opplegg funker til en viss grad, men jeg blir aldri tilfreds med noe sånnt. Når jeg nå tilfeldigvis kom over et lagerutsalg, så ble fristelsen for stor. Har mer enn én gang ligget i uthav, eller i vindstilla - uten annen lademulighet enn motor. PDAR har således vært en skuffelse; jeg forventet merkestrøm, eller i det minste nær opptil. Men har i stedet måtte ta til etterretning at landstrøm er det eneste som duger. Det er jeg lei av. Vi får se om Unaiten redder (min) verden denne gang (også.) ;)

 

Delvis hjulpet av større batteribank, AGM - og ekstra kjøling - er jeg vel egentlig ikke kommet lengre enn den lykkelig uvitende seiler med internregulator. Må innrømme - det føles dritt å ha brukt tid og penger på å ikke ha oppnådd - i praksis - en dritt. Så gjenstår det å se om resten av familien Sterling får beholde hyre, eller om jeg drar over Atlantern for enda nytt mannskap, evt bannskap - time will show.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå 2 styk Prestolite 70A med PDAR og Prosplit.. Funker som fy.

 

https://baatplassen.no/i/topic/81704-et-strømeventyr-med-ekstern-regulator/

 

Funker som jernet for oss... Uten stopp pga varmgang. Selv med høye ladestrømmer

Mvh B

avaria32sport

Hei, så bra det fungerer topp for deg. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være så stor forskjell mellom installasjoner. Har du laget noe ekstra ventilasjon rett på dynamon eller er det bare den orginale motorromsventilasjonen?

 

Ja, Popeye83, dette ser du når W-regulatoren er justert til 13,5V.

Og nå finnes det en annen mulighet som jeg skrev til deg tidligere.

Nå, med andre softwaren, kan du ha innstillingen på 14,4V og et vanlig relé for å ha PDAR og W-regulatoren i vekselvis drift.

 

Med det får du dine nå synlige 50A (ved passe turtall) med W, og maks Ampere (dersom dynamoen både kan produsere og bli kvitt) sammen med PDAR.

Det betyr at du ser litt redusert strøm mens du lader med W-regulatoren, og maks mulig strøm så lenge PDAR leverer.

Så følger regulering med bare PDAR så snart dynamoene ikke lengre blir så varmt, og så får du redusert floatspenning (med omtrent 13,3V) senere når batteriene er fulladet.

Omvendt (med program nummer 4) kjører du etter ca. 20 minutt med floatspenning hvis du forlater basen med fullstendig ladete batterier.

 

Hva er feil med det?

Jeg ser frem til å prøve releet som du foreslår skal skru W-regulatoren av og på, og jeg håper det gir en bedre snitteffekt. Men jeg er redd for at om dynamoen leverer 50A i pausene vil

den produsere mer varme enn de gamle 10-20A pausene og at det derfor vil ta mye lengere tid før temperaturen går ned til under 60grader der PDAR lar dynamoen lade med maks effekt igjen.

Hvis det stemmer vil jo ikke gjennomsnittsstrømmen bli noe særlig mer.

 

 

Hvordan kan det ha seg at en 70A prestolite går helt fint uten å bli for varm, mens en 90A prestolite blir for varm etter 5min? Er en 90A prestolite bare en "trimmet" 70A uten at den har noe bedre kjølig?

Link to post
Share on other sites

Vi kan ikke se bort fra at forskjellen mellom en 70 og 90 ampere modell bare er stator og regulator, og at den kraftigste modellen går varm ved enkelte driftsforhold og derfor ikke takler ekstern regulering. Generatorer med lav spenning er jo elendige på effektivitet, så for hver Watt elektrisitet levert så leverer de jo 3 watt varme.

 

Det skulle ikke forundre meg om du fikk et bedre system ved å bare benytte den regulatoren som fabrikken har installert eller ev. montere en fysisk større generator som kjøler bedre i forhold til effekten.

 

Jeg synes det er trist at en leverandør ikke er mer imøtekommen, men det skyldes kanskje at kundene generelt ikke har noe å stille opp med når det kommer til teknisk argumentasjon.

 

For meg er det uansett uhørt at et vern skal slå av regulatoren periodisk under en normal eller forventet driftssituasjon. Vi har jo også en rekke vern i våre generatorinstallasjoner, men hvis disse løser ut så har vi jo en feil et sted og som skal repareres.

Redigert av SebastianB (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er trist at en leverandør ikke er mer imøtekommen, men det skyldes kanskje at kundene generelt ikke har noe å stille opp med når det kommer til teknisk argumentasjon.

 

Synes herr Becker er utrolig imøtekommen her. og forklarer godt. Og selv har du bidratt kun med personling oppgulp i dine TO innlegg.

Hvordan går det an å være imøtekommende når produktet er forkastet av trådstarter? Istedenfor å søke hjelp har trådstarter allerede bestemt seg for å bytte.

Sier seg selv at det er vanskelig å yte hjelp til noen som ikke vil ha hjelp.

Har lært mye om lading og om dynamoers fysiske begrensninger i denne tråden, og går gjerne for PDAR jeg når jeg får meg ordentlig båt.

Link to post
Share on other sites

Det er vel kanskje jeg, og ikke trådstarter, som skal bytte ut hele regla.

 

Men jeg har prøvd i lang tid, som sagt. Og har fått utmerket god hjelp av Jørg! Men at PDAR ikke alltid løser ladekabalen er fakta, og ikke oppgulp. Fakta bør få plass i et debattforum som dette; så kan innspillene til de forskjellige aktørene forhåpentligvis være til hjelp i fremtidige avgjørelser hva angår dynamo og laderegulator...

Link to post
Share on other sites

Oppgulp?

Jeg trodde dette handlet om å finne ut av årsaken til at ting ikke fungerer som forventet slik at alle kan få nytte av informasjonen til slutt.

 

Og siden jeg har litt greie på dette med større generatorer så var nå mitt engasjement mer ment å være et positivt bidrag.

 

Jeg har kikket litt på Prestolite sin hjemmeside og der står det jo mye bra som er verdt å få med seg. Nå vet ikke jeg hvilken generatormodell det her er snakk om, men jeg kan tenke meg at det er en av de med minst hus og som leveres i et trettitalls varianter. (Det Prestolite oppgir som 5 tommers hus).

 

I prinsippet snakker vi om tre klasser, light duty, general duty og heavy duty.

Forskjellen mellom general GD og HD er hvorvidt generatoren er ment å benyttes til periodisk og varierende belastning eller kontinuerlig belastning osv. Hvis vi da ser på to dynamoer som ser helt like ut men med forskjellig effekt så begrenses effekten til 72 ampere for HD modellen mens GD generatoren ikke er begrenset før 90 ampere.

Dette forteller meg i grove trekk at generatorkonstruksjonen kanskje ikke takler mer enn 72 ampere i HD drift og at man derfor har satt inn en stator, rotor og en regulator tilpasset denne bruken. Sannsynligvis så vil denne generatoren også takle en ekstern regulator bra fordi forholdet mellom rotor og stator er konstruert slik at en full feltstrøm ikke vil klare å få generatoren til å bli for varm så lenge omgivelsestemperaturen ikke blir for høy.

 

Men for 90 ampere modellen (som er beregnet på variert belastning) så vil man ved å sette på en ekstern regulator få en helt annen utvikling, rett og slett fordi man forsøker å få en GD generator til å bli en HD generator. (Stator, rotor og regulator er tilpasset denne bruken med tillatt periodisk maksbelastning).

 

Det kan se ut som at man må opp i en modell med minimum 6,5 tommers hus for å få en HD generator fra Prestolite og som leverer mer enn 12 volt 80 ampere.

Dette mener jeg er helt grunnleggende kunnskaper, og det forteller kanskje også hvorfor enkelte kunder fort kan bli misfornøyd.

Link to post
Share on other sites

Oppgulp?

Jeg trodde dette handlet om å finne ut av årsaken til at ting ikke fungerer som forventet slik at alle kan få nytte av informasjonen til slutt.

 

Og siden jeg har litt greie på dette med større generatorer så var nå mitt engasjement mer ment å være et positivt bidrag.

 

Jeg har kikket litt på Prestolite sin hjemmeside og der står det jo mye bra som er verdt å få med seg. Nå vet ikke jeg hvilken generatormodell det her er snakk om, men jeg kan tenke meg at det er en av de med minst hus og som leveres i et trettitalls varianter. (Det Prestolite oppgir som 5 tommers hus).

 

I prinsippet snakker vi om tre klasser, light duty, general duty og heavy duty.

Forskjellen mellom general GD og HD er hvorvidt generatoren er ment å benyttes til periodisk og varierende belastning eller kontinuerlig belastning osv. Hvis vi da ser på to dynamoer som ser helt like ut men med forskjellig effekt så begrenses effekten til 72 ampere for HD modellen mens GD generatoren ikke er begrenset før 90 ampere.

Dette forteller meg i grove trekk at generatorkonstruksjonen kanskje ikke takler mer enn 72 ampere i HD drift og at man derfor har satt inn en stator, rotor og en regulator tilpasset denne bruken. Sannsynligvis så vil denne generatoren også takle en ekstern regulator bra fordi forholdet mellom rotor og stator er konstruert slik at en full feltstrøm ikke vil klare å få generatoren til å bli for varm så lenge omgivelsestemperaturen ikke blir for høy.

 

Men for 90 ampere modellen (som er beregnet på variert belastning) så vil man ved å sette på en ekstern regulator få en helt annen utvikling, rett og slett fordi man forsøker å få en GD generator til å bli en HD generator. (Stator, rotor og regulator er tilpasset denne bruken med tillatt periodisk maksbelastning).

 

Det kan se ut som at man må opp i en modell med minimum 6,5 tommers hus for å få en HD generator fra Prestolite og som leverer mer enn 12 volt 80 ampere.

Dette mener jeg er helt grunnleggende kunnskaper, og det forteller kanskje også hvorfor enkelte kunder fort kan bli misfornøyd.

 

Har et spørmål i samme kategori. Tar derfor sjangsen på å legge det ut her.

 

Vurderer å montere inn en bosch dynamo (0123 505 007) i båten. Den har tidligere sittet i en bil. Dynamoen er merket 60 til 120A. Statorhuset er ca. 14 cm i diameter (Ca 5,5 tommer). Statorviklingene ser for meg ut til å være 2.5mm2. Har du noen formening om hva en slik dynamo kan tåle av kontinuerlig belastning?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med dette og kan derfor ikke svare på noe som ikke er mer generelt for hvordan dette virker. Jeg vil dog tro at når dynamoen er merket med 60/120 ampere så har dette noe med hvor mange ampere den leverer med to forskjellige turtall. (Mener å huske å ha sett at Bosch oppgir effekten ved 1500 og 6000 omdreininger).

Men når det gjelder bildynamoer så er vel disse oppgitt med en effekt målt ved kald tilstand. Og da fungerer jo fysikken slik at elektronene beveger seg lettere i viklingene når disse er kalde enn når de er varme, og at man kan forvente at en bildynamo som er oppgitt til 100 ampere ikke leverer mer enn 75 ampere når den belastes kontinuerlig og blir varm. Dette henger sammen med at elektronene får mer motstand ved økt temperatur.

Hvordan en slik dynamo vil oppføre seg med en ekstern uoriginal regulator kan jeg ikke uttale meg om, for det avhenger av om stator / rotor er tilpasset slik at den ikke kan overbelastes uavhengig av regulatortype.

Vi har jo noe av det samme for 240 og 400 volt generatorer osv. Generatorer som er konstruert som selvbegrenset trenger ikke de samme eksterne vernene som må installeres i andre installasjoner.

Når jeg skriver at en fysisk større dynamo er bedre så henger dette sammen med at den har mer masse og mer overflate som igjen fører til bedre kjøling.

Redigert av SebastianB (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Syns fremdeles at man retter baker for smed her.

 

Ser ikke at PDAR`en er problemet, men heller at dynamoen er det.. :thumbsdown:

 

Men som tidligere sagt: jeg er villig til å gi halv pris for PDAR`en, og det må jo være et kupp siden den omtales som junk?? :thumbsup:

 

Jeg har montert både lader og jordsperre fra Sterling allerede - og min erfaring er at disse produktene er alldeles utmerket!

 

Vil også takke Jørg Becker for hans innsiktsfulle og meget tålmodige oppklaringer både i denne tråden og drøssevis av andre! Hadde bare motpartene hatt samme seriøsitet i sine innlegg hadde dette vært rene fryden, med høy grad av læring om emner vi tydeligvis trenger å vite mer om :yesnod:

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Men når det gjelder bildynamoer så er vel disse oppgitt med en effekt målt ved kald tilstand. Og da fungerer jo fysikken slik at elektronene beveger seg lettere i viklingene når disse er kalde enn når de er varme, og at man kan forvente at en bildynamo som er oppgitt til 100 ampere ikke leverer mer enn 75 ampere når den belastes kontinuerlig og blir varm.

 

Javel? Hvis dette er tilfelle er det kanskje ikke så rart at folk "går av seg skoene" når de går til anskaffelse av dynamo.

 

Går man til innkjøp av en generator slipper man jo å tenke på varmetapet etc. i generatoren. Den effekten som generatoren er påstemplet, er den effekten man har til rådighet. (Forutsetter selvsagt at generatorprodusentens krav til omgivelsestemperatur, luftfuktighet etc. blir fulgt.)

Redigert av Audiquattro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan går det an å være imøtekommende når produktet er forkastet av trådstarter? Istedenfor å søke hjelp har trådstarter allerede bestemt seg for å bytte.

Sier seg selv at det er vanskelig å yte hjelp til noen som ikke vil ha hjelp.

Det er jeg som er trådstarter og jeg har ikke forkastet produktet og jeg har heller ikke tenkt og bytte det ut. Mulig du blander meg med noen andre i denne tråden.

 

Jeg vil gjerne har hjelp til og forstå hvorfor min regulator/dynamokombinasjon ikke vil lade optimalt. Etter mange gode inspill i denne tråden begynner jeg å skjønne at det antagelig er dynamoen som ikke er i stand til å levere merkestrømmen over tid selv med god ventilajon. Dette er det ikke leverandøren Jørg som har hjelpt meg med å finne ut men, andre hjelpsomme sjeler her i tråden.

 

 

 

Men da er det jo generatoren som er for dårlig, og ikke regulatoren? Så hvorfor så mye klaging på regualtoren/regulatøren?

Når jeg startet denne tråden visste jeg ikke hva som var grunnen til at systemet mitt ikke virket optimalt. Jeg skjønner etterhvert at PDAR antagelig oppfører seg som den skal.

Jeg har nå på slutten spurt Jørg om har kan gi meg mer info om 90A prestolite dynamoen som også er levert av han, og håper han snart kommer med det.

Link to post
Share on other sites

Jeg ga opp og kjøpte heller kvalitet.

Skal aldri ha noen Sterling produkter i min båt mer.

Det har du sagt tidligere allerede, men du sier fortsatt bare noe uten å si noe om årsaken.

 

Til alle andre: Mix klager over en eldre CED-lader som han syntes etter 3 år at den ikke virker.

Denne laderen ha så blitt testet og ha virket fint som den skal siden alle funksjoner ha vært på plass og at laderen leverer både strøm og spenning som den skal.

Jeg antar at den gjør det samme også frem til i dag.

Konklusjonen ha blitt at brukte på en batteribank som de fleste synes bare måtte ha vært for stor for denne type laderen.

Mix ble spurt mange ganger om det men svarte ikke med bare ett ord på det.

Mix fikk opprinnelig også tilbud for en byttehandel til fordel av kunden, på tross av det egentlig ikke fantes noe grunn for oss,

men så bestemte jeg at vi bare gjør det slik at også denne kunden blir føler seg bedre.

Men så omsider trodde han pga. noe ikke-gjennomtenkt medhold av tre andre her på forumet at han rett og slett "måtte" kreve tilbaketakelse..

Vi var t.o.m. nærme på å gjøre også det, bare for å holde fred.

Men så begynte han å bli spydig og frekk, og så har jeg satt stopp under denne saken siden jeg ikke har noe forståelse for det.

Han ha blitt oppfordret å gå den rette veien, dvs. å bruke normal reklamasjonsrett, men han gjorde ikke en gang det.

 

Resultatet ser man her, som også på diverse andre tråder:

Han prøver fortsatt å betegne en hel varemerke som dårlig, bare fordi han ikke klarer å forstå at det er produsenten som setter begrensninger men ikke han.

Så er det vel ikke særlig mer enn frustrasjon som står bak det hele, fordi laderen gjør jo det den skal.

 

Konklusjon.

Menneskelig svikt fordi noen mennesker glemmer bare for fort når det blir sent om kvelden.

Feil fra vår side? Ingen, så langt jeg kan se, unntatt å ha deltatt i en nytteløs diskusjon med noen som ikke -vill- forstår.

 

Omvendte eksempler for dere:

Akkurat denne type laderen (med videre utvikling mens) ble solgt med enorm suksess i over 15 år.

Hvilken serie av andre produsenter går så lenge OG er en av de mest solgte ladere OG får t.o.m. skryt av fag- og testverden frem til siste året?

Så mye til "dårlig kvalitet" fra Sterling Power Products.

 

Tilbake til temaet her:

 

Vel, ikke vet jeg hvor jeg har fortalt at jeg nsker bare bra lading? Jeg forventer vel egentlig bare å få ut merkestrøm uten temperaturalarmer. Særlig mye mer enn 100A bør jeg ikke lade med uansett, 60A hadde vært rene luksusen det også. Men jeg har aldri opplevd så høy ladestrøm kontinuerlig gjennom bulkfasen med hverken forrige eller nåværende oppsett. Om det er feil på noe annet enn PDAR kan godt være, men da er vi mange ute på de syv hav med akkurat det samme problemet.

Du burde tar i mot logikken som ligger bak det vi diskuterte allerede.

Du kan jo la være å bruke sikkerheten som PDAR tilbyr og gå tilbake til ubeskyttet bruk.

Flytt temperatursensoren, eller fjern den så går PDAR ut i fra 20°C og så ser du ladestrøm som du ikke en gang trodde at en 60A dynamo klarer å levere.

 

Ulempen blir bare at du deaktiverer det som kan kalles naturlig vern med det,

så garanterer jeg at du ikke får noe "alarm" men du ser en oppbrent dynamo ila. av kortest tid

nettopp fordi PDAR sørger definitiv for maks effekt i så fall.

 

Å snakke da om merket effekt er greit, men så blir det jo det den virkelig kan levere og da stryker alle generatorer over tid.

Resultatet blir at teknikken svikter fordi du tillater at den går over grensen,

noe som den ikke ville gjøre ellers fordi da ville dynamoen stoppe seg selv.

 

Mener du at Balmar jobber annerledes?

Også den stopper ved 107°C og reduserer med 50%.

Greit for deg at du da valgte en 110A, som egentlig tåler over 130A men som ble redusert igjen for å skaffe enda mer "reserve" for store batterier.

Hvordan som helst, dette er jo bare bra men koster vanligvis en del.

 

Ville du altså bruke en annen dynamo, f.eks.beregnet for 120A og som er påstemplet med 80A og bruke en regulator som PDAR,

da ville du trolig være helt tilfreds med dine 70A - 90A ved bulkladingen sålenge batteriene dine suger.

Ellers blir det vel ikke noe nevneverdig forskjell mellom i så fall den og Balmar, regner vi om lading og sluttlading.

PDAR er nemlig ikke virkelig noe som kan kalles sakte gående. :smiley:

 

 

Dette er vel ikke første gangen det diskuteres Sterling Power her på baatplassen. Sikkert ikke siste heller... ;)

 

 

 

Selv om du mener noe annet her kan du være helt sikker på akkurat det, de fleste er jo lykkelige med Sterling sine produkter og det med gode grunn.

 

Vel, her tror jeg det går en kule varmt. Jeg har en original dynamo, og har således ingen returmulighet. Må i tilfelle levere hele båten tilbake, men det er vel muligens i drøyeste laget nå snart 5 år etter at den ble kjøpt. Har eventuelt større bekymringer enn dynamo, som jeg (også) har diskutert med tverre tyskere. Hadde jeg kjøpt komplett pakke, hadde det helt klart gått i retur.

 

 

Da tviler jeg på at Yanmar ville diskutere dette med deg.

Dynamoen leverer jo merket strøm som forklart, det er bare at det mangler en stempel "ved så og så mange omdreininger".

Du ville vel ikke la motoren gå så høyt i 3 timer mens du ligger på uthavn?

Men nå får du jo en stor dynamo som leverer også ganske ordentlig strøm ved tomgang,

og siden du ikke trenger mye blir den jo heller ikke så varm.

 

Ønsker mye gøy og en god sommer med masse strøm.

 

:seeya:

Jørg

 

.....

Jeg har kikket litt på Prestolite sin hjemmeside og der står det jo mye bra som er verdt å få med seg. Nå vet ikke jeg hvilken generatormodell det her er snakk om, men jeg kan tenke meg at det er en av de med minst hus og som leveres i et trettitalls varianter. (Det Prestolite oppgir som 5 tommers hus).

 

I prinsippet snakker vi om tre klasser, light duty, general duty og heavy duty........ jeg er helt grunnleggende kunnskaper, og det forteller kanskje også hvorfor enkelte kunder fort kan bli misfornøyd.

Du kan være sikkert på at jeg har en del grunnleggende kunnskaper, praktiske i tillegg.

Og hvis jeg en gang trenger hjelp da nøler jeg ikke med å spørre, så langt går stoltheten ikke.

 

Du finner nok ikke så mye om 90A-dynamoen på Prestolite sine sider.

Vi har bare valgt den fordi vi har en god del erfaring med den.

I tillegg trengte jeg (den gangen) helst dynamoer med mulighet for å kunne installere

en billig justerbar regulator i parallel for å kunne presse ned setpointen.

 

PDAR tilbyr jo i tillegg også ekte 4-trinns-styring og med det mulighet for å redusere floatspenningen.

Dette fikser jeg nå annerledes, du leste jo sikkert litt.

 

Denne nokså enkle Prestoliten har vi solgt en del av i alle tre land jeg holder på i.

Nå aner jeg ikke hva du vet men jeg kan bare konstatere at den kan ikke mye alene,

men at den leverer ganske så akseptabel valuta for pengene sammen med PDAR.

Ved alenedrift skjer ikke noe, med PDAR holder den også, mer er jeg ikke interessert i.

 

Også omtalt ”overoppheting” er mer eller mindre fiktiv, først og fremst,

fordi vi snakker fortsatt om 90 °C som PDAR reagerer på.

Dvs. 17°C forskjell til omtalt Balmar mens jeg ikke vet hvor Balmar måler.

Likevel vil jeg gjerne atter en gang til fremheve at Balmaren er utprøvd for seg selv.

PDAR derimot er en regulator som kan monteres universell og på alle dynamoer.

 

Så kan vel Sterling slettes ikke undersøke alle forhold på alle båter og for alle dynamoer

for å finne en optimal plass for temperatursensoren.

Alle dynamoer reagerer forskjellig og 90°C på statoren kan uten videre bety så mye

som 140°C på flere steder inne i dynamoet.

Selv om dette vanligvis er ”bare” omtrend 115°C på spolene kan det ikke garanteres for alle.

 

Som sagt, dørene står jo åpen for alle som mener at de skjønner nok av dette for å kunne eksperimentere litt.

 

Denne Prestoliten har i grunn bare en problem og det er B-(minus)-skruen som går rett

gjennom diodebroen og er bare kontret der.

Denne skruen skal ikke vris mens man fester eller løsner minusen fordi da kan det hende at

den også løsner på diodebroen = ikke noe minus.

Litt merkelig, men det slutter da bare å virke men diodene får ikke noe skader.

Så åpner man den, fikser dette, og så virker den videre.

Men dette skjedde faktisk bare hos 5 - 6 kunder siden nå vel 8 år?

 

Derimot vet jeg om mange flere reklamasjoner på andre type dyrere dynamoer i denne tiden.

Så er det sikkert mas for disse (mine) kunder men dette fikses jo, t.o.m. engang med ekspresslevering av et nytt stykke til/i Danmark.

Dette gikk fint med grossisten, så fantes det vel også forholdsvis lite å klage på det.

 

Så, frem til nå vet jeg bare at vi og mange andre selger den siden mange år og at egentlig ingen klager.

Jeg hører gjerne mer, bare si i fra hvis du har andre, praktiske erfaringer med akkurat den her Prestoliten.

 

:seeya:

Jørg

 

 

Jeg vil gjerne har hjelp til og forstå hvorfor min regulator/dynamokombinasjon ikke vil lade optimalt. Etter mange gode inspill i denne tråden begynner jeg å skjønne at det antagelig er dynamoen som ikke er i stand til å levere merkestrømmen over tid selv med god ventilajon.

.................t.

Unnskyld, jeg trodde at det ha blitt klar allerede ved vårt intern kommunikasjon og det som ble skrevet her.

 

Dynamoen din kan levere merkestrøm, men blir da så klart varm som alle dynamoer.

Sikter du kanskje på det?

Også Balmaren kommer til å bli grisevarm hvis den lader mot 650Ah AGM, dette får du skriftlig her og i all offentlighet.

Balmaren regulerer ned med 50% til det er nådd 107°C et sted, PDAR går i pause frem til at sensoren måler 65°C. **

Verken den ene eller andre dynamo leverer frivillig merkestrøm uten overstyring eller spenningsfall, dette gjør ingen dynamo som finnes på denne kloden.

Det finnes derfor i grunn ikke flere enn 3 muligheter.

Enten kjøper du en annen system, eller du flytter sensoren som jeg skrev, eller du aksepterer alt som det er og dynamoen lever evig.

Flere muligheter ser jeg ikke akkurat nå.

 

:seeya:

Jørg

 

** PS.

Bare at det blir også klar.

PDAR senser på dynamoen, det betyr at den kjøler raskere ned der OG at spoler trenger mer tid for å bli kvitt kjernetemperatur.

Det blir altså så ca, det samme reaksjonstid med intern og ekstern temperaturmåling.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest det siste innlegget til Jørg to ganger Popeye83, men jeg kan ikke se at han oppfatter utfordringen din som reell. Så hvis du ønsker mer strøm så må du nok henvende deg andre steder hvor nå enn det måtte være.

 

Jeg kan bare forsøke nok en gang å forklare litt om hvilke fysiske lover som legges til grunn for å få ting til å virke.

Bare for å oppklare en ting.

Jeg forstår det slik at regulatoren har et termisk vern som er satt til 90 gr.C. og som automatisk resettes ved en lavere temperatur. Alternativet til dette vernet er normalt en regulatorfunksjon som strømbegrenser generatoren og på denne måten optimaliserer effekten med relasjon til generatorens temperatur. (Temperaturklasse).

Når det kommer til temperaturklasser så bruker i alle fall vi NEMA standard MG1. For beregning av levetid med kontinuerlig drift har vi følgende skala, og så lenge det er snakk om isolerte kopperledere så regner jeg med at produsenter av dynamoer med lav spenning har omtrent det samme.

Class A 100 gr. C.

Class B 120 gr. C.

Class F 145 gr. C.

Class H 165 gr. C.

Så om det er dynamoen eller regulatoren som er feil vet ikke jeg, men jeg føler det er dumt å ha et termisk vern påmontert statoren hvis man ikke vet og kan få bekreftet at vernet er justert inn på riktig temperaturklasse for den aktuelle dynamoen.

Jeg så at Prestolite også hadde et forum hvor teknisk personell svarte på spørsmål, så kanskje dette er den rette resursen å bruke i dette spørsmålet.

Legger ved en link som forteller litt om hva dette går i.

http://www.wolterps.com/pubs/tech_perspective/676-0307_WPS_Apri_lFlyer.pdf

NB! Jeg tror du må opp i fysisk størrelse på dynamoen selv om dette trolig vil medføre litt mekanisk tilpasning, og jeg har liten tro på at et annet fabrikat i samme fysiske størrelsen er så mye bedre når det kommer til kjøleegenskap. Man må opp i temperaturklasse og da sitter du uansett igjen med denne tempsensoren som ikke stemmer.

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke se det, DieselDahl, hvorfor?

 

Jeg sier det som det er og jeg har aldri hatt fiender mellom kundene mine fordi alt går korrekt.
Jeg pleier å vise innsats som bare det, og t.o.m. reklamasjoner blir behandlet av meg både rask og alltid til kundens fordel hvis det er riktig,

nøyaktig som jeg ønsker å bli behandlet der jeg er kunde.

I tillegg gir jeg full service som ofte gar langt ut over det jeg blir betalt for.
Og dette gjør jeg siden 1986, uforandret og hver dag inkl. sønn- og helligdager..

Jeg har ikke gjort noe galt, omtalt dynamoen gjør (gjorde) det den skal, regulatoren er veldig bra og Sterling er en merke som ikke har fortjent sånt styr i det hele tatt.
Og selv om noen ikke liker engelskmennene kan jeg tilbyr en del alternativer, som f.eks. produkter fra Victron og mange andre.

Så blir det menneskene igjen, men på det har jeg vel ikke noe innflytelse og sånt ville jeg ikke en gang
fordi jeg pleier ikke å smile mot kunder og ruller med øynene etter hvert.

Her finnes det alltid god stemning, selv om man kunne tro noe annet hvis en leser over slike tråder. :smiley:

 

Så, slapp av.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hvor aksakt skal temp føleren plassere på dynamoene? Her vil det jo være store variasjoner alt etter hvor (og hvor god varmeoverføring) på dynamoen disse plasseres, og ikke minst så bør det også være en plass man er sikker på at ting ikke løsner /forskyver seg. Det burde vel være på utsiden av statoren ihvertfall på min Hitachi 80A, men der er det ikke så lett å få til en skikkelig god og sikker løsning. Kunne jo være greit om noen utdypet dette litt.

Link to post
Share on other sites

Hei, så bra det fungerer topp for deg. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være så stor forskjell mellom installasjoner. Har du laget noe ekstra ventilasjon rett på dynamon eller er det bare den orginale motorromsventilasjonen?

Det tenkte jeg også på/skjønner ikke helt..

Hvorfor har du har trøbbel, mens det hos meg (og en bøtte andre) fungerer ypperlig. Jeg har ikke ekstra kjøling ned til dynamoen. Jeg har et forholdsvis stort motorrom, og mye tilgang på luft på hver side av båten. 2 motorer som forbruker godt med luft, så det tilføres nok mye friskluft. Har du forsøkt med åpent motorrom? Er det evnt like ille da?

 

Forøvrig var det nytt for meg at dynamoen suger luft bakfra og gjennom til fronten.. Man lærer sålenge man lever, viser det seg :-)

 

Vennlig hilsen

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Helt riktig, SebastianB.
Men hva er forskjellen til det jeg sier?

Man kan gjøre ganske mye, men her snakker vi fortsatt om en og det samme universalregulator som er beregnet for midlers temperaturer som passer for de fleste dynamoer.
Med det er det garantert at vi ikke kommer over 125°C på spolene uansett hvilken dynamo det dreier seg om.

Og med det finnes det ikke noe skader, men man mister noen Watt i ladeeffekt.
Veldig greit for de fleste og virker som det skal, skjønner ikke hva som kan være så vanskelig med det.

Her har vi nå bare et tilfelle som ønsker å lade et batteribank med 650Ah AGM ila. tre kvarter.
Dette er en fin tanke, men ikke mulig, uansett hvilken dynamo eller regulator en bruker.
Så blir det bare igjen at man enten bestemmer seg for å lade som det er,
eller tenker om større tekniske tiltak.

Men det er nå ikke ny.

 

:seeya:
Jørg

 

 



 





Hvor aksakt skal temp føleren plassere på dynamoene? Her vil det jo væ.......utdypet dette litt.

Enkelt med en slangeklemme som festes utenpå dynamoen rund statoren.
Så klemmer man temperatursensoren mellom slangeklemme og stator.
Holder 100%.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...