Jump to content

Overoppheting av dynamo etter montering av PDAR


Popeye83

Recommended Posts

Sigarett og snus er noe som blir brukt av folk som trenger det, like som alkohol og kaffe.

 

Eksterne regulatorer derimot er opprinnelig tenkt for å erstatte en egenskap som "normale" regulatorer ikke har,

nemlig å lade batterier med hovedvekt på lading som da forutsetter konstant spenning og passe stor strøm.

 

Konstant spenning får man automatisk siden w-regulatorer har fast spenning, spørs er bare om denne spenningen stemme rtiul batteriets behov både før, mens og etter ladingen.

Vi snakker da ikke om startbatterier, men om batterier i syklisk drift.

 

Strøm er noe som w-regulatorer ikke er beregnet for men noe som det blir i forhold til spenningsfallet, størrelse reguleringen, spolene som "produserer" og

absolutt ikke minst duppedingser som svelger denne strømmen.

Finnes det nemlig ikke noe som tar imot dette produktet da økes spenningen og det blir slutt med masse strøm fordi det hele er utjevnet.

Ikke noe "utløp" = ikke noe strøm.

 

Med det svarer dette også til større dynamoer igjen, et spørsmål om troen.

På en side er det de som hevder at man da bedre skal bruke større dynamoer isteden bedre regulering.

Vel, det som jeg skrev akkurat ovenfor gjelder også for større dynamoer, uten spenningsfall blir det ikke noe positiv strømleveranse siden

også største dynamoer har akkurat det samme type regulering som dynamoer som er rated til bare "25" Ampere.

Ingen forskjell altså når vi snakker om lading med w-regulering f.o.m. omtrent 13,8V og oppover,

mens man egentlig burde si at det faktisk blir verre hvis batteriet tilbyr motstand som da sørger for at spenningen på D+ økes ytterligere rask.

Også da hjelper det bare en ekstern og da helst digital regulator som bare driter i det som w-regulatoren ønsker men som tar være på det den ser selv.

 

Fordel for ekstern reg også der.

 

Men jeg er helt enig i det at det hjelper med stor dynamo og ekstern regulator, men da er vi jo nesten alle enig om uansett.

Nesten, fordi da kommer vi også på områder som gjør det ønskelig å sjekke hva batteriene kan svelge i det hele tatt.

Og da havner man rask igjen på fakta som sier at det er like greit med standarddynamoer og ekstern regulator.

Back to the roots, altså. :thumbsup:

 

Du skriver også om merkestørm og om at temperatursving skal være stressede for dingsene.

Vel, PDAR sørger jo akkurat for det motsatte, den holder dynamoer så kjølig som maks 90°C mens andre snakke om at 125 til 140°C skal være helt o.k.

Selv om vi bare ser 125°C er 90°C omtrent 1/4 kjøligere ved det "verste", som nettopp resulterer i påståelsen at "PDAR ikke skader dynamoer".

 

Og merkestrømmen (med passe turtall og temperatur mot maks last) leverer trolig alle dynamoer,

kanskje bortsett noen populære ISKRA / heter nå Letrika.

 

Men den strømmen leveres som sagt verken frivillig eller over lengre tid nettopp fordi "ingen" av dynamoene med der ute er tenkt for å lade batterier.

Den lille biten som den må levere til startbatteriene er niks og nothing, hele resten av dynamoens effekt er bare for å forsyne forbrukere.

 

Ferdig for i dag, nå er det jobb.

 

Ønsker mye gøy videre ved å drøfte temaet videre !

 

 

:seeya:

Jørg

 

Hvorfor nevner du "aldri" dynamoens turtall opp mot ladestrøm og kjøling? Er det for deg ikke spesielt relevant i denne/noen sammenheng?

Link to post
Share on other sites

Jo, det er avgjørende, men likevel vanligvis ikke farlig siden vi egentlig ikke produserer farlige temperatur over 90°C i det hele tatt uansett turtall og lufting.
Derfor sover jeg også ganske så rolig. :smiley:

 

Men du har rett med det, her passer det bra med en slik henvisning..

(D : d) = reduksjon mellom reimhjulene,
denne faktoren gange motorens 1/min = dynamoens 1/min,
+ blikk på databladet = ja eller nei til både effektkurven og om det passer til både tomgang og marsjfart.

Det er omtrentlig det man trenger med originalutstyr på motorene og opp til 16 - 1800W.

Så går det videre med vinkel og kraftberegninger, belastning på veivaksellager, blikk på dempere, pumpelagere så sant fortsatt integrert, og litt til.
Alt så ting som jeg i grunn er lite interessert i siden det sjelden angår meg.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Og det er bare slike informasjoner som jeg dessverre er nødt til å reagere på, fordi det er ikke riktig / må være feil.

 

Med en slik batteribank, når den er sulten, pleier dynamoen som du eier å levere 30 til 40A t.o.m. uten hjelp, riktig turtall selvfølgelig forutsatt.

Det er normal at dynamoer som er bare "etterregulert" (dvs. med normale w-regulatorer som reagerer på spenningsfall) anser dette som forbruk

og leverer da strøm med gjennomsnittlig ca. 40 til 50% av ratet effekt også uten hjelp fra utsiden.

Mitsubishi og Hitachi er da kjent som gode aktører.

Hvis du da altså skriver at det ble forverret med PDAR, og at PDAR t.o.m. slå av dynamoen, da har du en feil.

For å definere begrepet feil må man også skrive hva PDAR vanligvis gjør.

Er den koblet opp etter "standardmetoden" da jobber PDAR parallelt, og kan ikke slå av intern regulering.

Er den derimot koblet etter "Becker.metoden" da jobber intern og ekstern regulator om hverandre.

Dette betyr at intern blir aktivert med en gang PDAR går i dvale for at dynamoen kan kjøle ned.

Logikken med det er at man i det minste -må- kunne se "standardreguleringen som da blir utført av internregulatoren.

 

At ladingen altså slås av i det hele tatt er teknisk ikke mulig så sant det ikke finnes feil ved oppkoblingen.

 

Vel, jeg har vel aldri sagt at ladingen har slått seg av? Det er kun PDAR som slår seg ut på overtemp - noe som igjen gjør at jeg går tilbake på originalregultor, som tilsvarer elendig lading. Såvidt jeg kan huske, 14.1 på dynamo. Jeg skal vel ikke utelukke at det er noe som ikke fungerer; derfor pælmer jeg dette ut av båten - og erstatter det med super-duper-fancy-smancy tilbud fra God bless America! (Så langt har jeg faktisk ingen dårlige erfaringer med saker og ting jeg har tatt med meg over Atlanter'n... Apple, Meguiars, Simrad, Mas-tech, Harken, Levis, Bose, Polk audio, Leatherman, Streamligh, Plastidip +++)

Hvorfor skal ting være bedre i Norge enn i utlandet?

 

Det er liten vits i å ha ekstern laderegulator, når den kun gir god lading i 5 minutter. Eneste fordelen er da å få (en slags) 3-stegs lading...

Sterling PMP1 forteller meg ihvertfall at det kommer inn svært lite Ah på batteriene slik opplegget er i dag. 1250CED er redningen, enn så lenge, men hvem drar vel på sjøen for å finne nærmeste stikkontakt?

 

Problemet eksisterte også på åpne bly/syre batterier. At det ble forverret med AGM var vel strengt tatt forventet sånn sett; da disse som kjent er mer ladevillige. Men at en 60A Hitachi ikke greier å levere mer en stusselige 20-30A uten å gå i overtemp er jo for dårlig. Dette holder ihvertfall ikke for meg. Sier ikke at PDAR er feil, men den er endel av totalproblemet. Før PDAR kom inn, var det jo hverken lading eller temperaturalarmer. :giggle: Synes imidlertid at åpne nettforum skal ha plass til andre resultater og meninger enn det som passer "mainstream" - i mitt tilfelle er budskapet at PDAR ikke er noen gudegitt gave som løser alle ladeproblemer i alle båter. Du skal selvfølgelig få lov til å forsvare dette, men faktum er at det er flere rundtom i verden som opplever samme problemstilling. Og ikke bare med 60A Hitachi - også andre dynamoer. Og andre regulatorer. Til og med Balmar!! :wink:

 

Da kan man jo enten fortelle folk at dette er sånn det må være - eller forsøke å finne løsninger på ting. Jeg er nok kanskje mest opptatt av å finne en løsning, om det så betyr å bytte ut komponenter... Jeg kommer ihvertfall ikke med oppdiktet bannskap for å sverte ditt gode navn og rykte, men kan heller ikke la være å dele av egne erfaringer. :lipseal:

 

Vi får se hvordan dette går - virker dette bedre med brødrene Balmar, så tilsier min enkle logikk at da har jeg fått på plass et ladeopplegg som funker. Om ikke, så står jeg til spott og spe her i gapestokken på baatplassen :sweat: At norske leverandører må forholde seg til et internasjonalt marked er kanskje ikke helt rettferdig, men det er det som er faktum. Og det må dere nesten bare forholde dere til. Men alt jeg har av Sterling produkter ombord (PMP1, Prosplit R, PDAR), bortsett fra landstrømladeren (1250CED) som stod i båten fra verft; har jeg handlet alt hos deg Jörg! Be happy! :saint:

 

Og til de som selger Balmar i Norge: Få det på nett, med priser og det hele - hvis dere vil være med i konkurransen!

Link to post
Share on other sites

Jeg har koblet opp PDAR på min 70A Prestolite, kan ikke se at jeg har hatt problemer med overoppheting, men nå sitter min montert slik at jeg ikke får fulgt med på diodene. Legger ikke merke til unormale variasjoner i ladespenningen som skulle tyde på at den tar seg en "pause" heller. Jeg har 1x100Ah til start og 3x100Ah til forbruk, alle agm.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Jeg er happy, Shaukaas, takk igjen.

Nei, selvfølgelig skal man gjøre noe med problemer så sant den finnes.
Poenget er bare at jeg ikke anser det dere diskuterer om et problem, jeg ser bare at noen er oppslukt av et problem

som teknisk ikke er et problem sålenge teknikken får lov til å jobbe som det skal.
Vi gjør ikke noe annet enn å stappe energi på batterier, og det rask som bare det i forhold til standard.

Så klart kan man gjøre alt annerledes men regnestykket for de fleste viser at de får like fulle batterier både med eller uten pauser ved ladeforløpet.

Som jeg prøvde å si, det spiller i summen teknisk ingen rolle om det blir litt kortere eller litt lengre ladetid til batteriene er toppladete.
Det som er avgjørende er at man kommer seg utenfor standardreguleringen fordi det er bare det som er komplett håpløs.
Om det viktig med enda rasker lading enn med PDAR, eller komplett jevnt lading med redusert ladestrøm frem til ladeslutt,

eller at en bytter til mye kraftigere greier med tilsvarend omfattende tiltak er bare en sake om smak og behag.
Så ser jeg det og jeg sier ikke noe annet heller.

Og også det skal stilles klar en gang til.
Jeg er gjest her på forumet som alle andre og ønsker å lese og høre andres mening og oppfatninger.
Hvis man skal se det som oppgave da er oppgaven min å korrigere holdninger og å forklare forskjell så sant jeg kan eller ser at noen må,

eksakt som alle andre burde.

 

Så be my guest, ang. PDAR forsvarer jeg heller ikke bare det jeg driver med
men et veldig suksessrikt produkt som gjør en stor tjeneste uten at den må være høy spesialisert.
Tvert imot gjør den livet betraktelig enklere fordi man er jo ikke nødt å bruke tunge våpen mot spurv.
Og da skal vi også snakke litt sant om, hvor lenge leverer dynamoer i det hele tatt maks effekt til batteriene?
Så snart metningen ha begynt står også PDAR dønn stille fordi ladestrømmen går ned og dynamoen produserer ikke lengre så mye varme.
Og det er det jeg snakker om, først er det ikke skadelig men klart til nytte, og så blir ladingen jevnt og fullstendig.
Fem ganger bedre enn original.

Hva skal man mer, spør da jeg? :smiley:

 

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

shaukaas !

 

 

Ta kontakt med Farco http://www.farco.no/Batterier-dynamoer/pmenu-4922 her på forumet hvis du øsker info om Balmar produkter. Meget hyggelig og serviceminded kar.På nettsiden deres finner du både info og priser på Balmar produkter. Anbefales .

 

Kystfareren

Redigert av Kystfareren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Handlet fra Defender.com, som nevnt tidligere i tråden. Sluttsum for 7-serie 110A med Max Charge regulator og tre temp sensorer - ca 6500,- ferdig momset og levert med JetCarrier.

 

Har handlet endel annet til båten også i samme forsendelse, halv pris på det også naturligvis... ;-)

Link to post
Share on other sites

Det er et enkelt regnestykke å finne ut at regulatorer som PDAR klarer å lade opp til 5x raskere enn standard w-regulatorer klarer.

T.o.m. effektive dynamoer som Hitachi og Mitsubishi blir overkjørt med 3 ganger rasker lading.

Høres fortsatt så lite ut?

Hei, Jørg.

Du skryter stadig vekk av at PDAR lader 5x fortere enn standardregulatorer, men det gjelder vel kun om man ser på hele ladeforløpet opp til 100%?

Nå er det vel ikke så mange båteiere og iallefall ikke seilbåteiere som bruker motoren så mye hver dag at de får ladet batteriene så mye og da blir det vel litt villedende og hele tiden slå i bordet med det tallet?

 

I denne rapporten blir også glemt at trådstarteren ser over 80A fra dynamoen i periodene PDAR gjør sitt i tillegg.

Det betyr at "sine" her også nevnte 50A blir også pepret med PDAR t.o.m. når ladingen går så dårlig, som han sier.

Han forteller da heller ikke hva som skjer når ladingen nærmerer seg metningen ved over 70%.

Da nemlig slakker de fleste dynamoer med standardregulator voldsomt ned,

mens sånt som PDAR fortsatt øker på langt over det som standardregulatorer klarer å levere..

Fremdeles uten å skade dynamoene.

Jeg skjønner ikke hva jeg glemte å nevne? Jeg skrev jo at dynamoen lader med 80-90 A når PDAR er "på" og 10-20A når PDAR tar nedkjølingspause. Når begge disse periodene er like lange blir gjennomsnittet av dette 50A. Når jeg har kjøpt en dynamo som er stemplet med 90A forventet jeg at den skulle levere det, men det er kanskje dymanoen og ikke PDAR sin feil.

Jeg har ikke nevnt hva som skjer når batteriene nærmer seg fulle fordi da er ikke ladestrømmen like høy lenger og PDAR fungerer som den skal.

 

 

Og bortsett av det, hvis man likevel bare kjører motoren en time per døgn

da behøver man ikke å diskutere dynamoer som skal levere 90A hvis man har mer enn 300Ah

En av begge faktorer passer i så fall ikke.

 

Likevel, for min del gjelder fortsatt at de aller fleste klarer seg ganske fint med rapido-lading med PDAR.

Det er også enkelt å forklare siden trådstarterens regnestykke ikke stemmer,

verken til det han krever eller det han beregner om med 40°C eller for min skyld -15°C

 

Hva mener du med at en av faktorene ikke stemmer? Mener du at en en time motorkjøring med en 90A dynamo ikke greier nok for et døgns forbruk av en 300Ah batteribank? Det kommer vel helt an på det dagliget forbruket og hva slags andre ladekilder man har ombord?

 

Hvilket regnestykke er det som ikke stemmer? Et regnestykke jeg har funnnet ut ikke stemmer er at 90A dynamo = 90A ladestrøm.

 

 

 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal konkludere med av de svarene jeg har fått her. For noen fungerer tydeligvis PDAR supert og dynamoen gir maks hele tiden, mens noen få andre sliter med det samme som jeg.

Det betyr vel at hvilken type dynamo man bruke er det som er utslagsgivene for om den kan levere det PDAR krever uten å bli for varm?

 

 

 

Jørg, jeg kjøpte jo min 90A Prestolite dynamo hos deg, og jeg har hatt inntrykk av at det var et bra merke. Vet du hva effektfaktoren er på dynamoen? Er denne dynamoen en såkalt "smallframe" dynamo som på grunn av sin effekt oppbygning raskt blir for varm hvis den blir styrt av en ekstern regulator? Hvis den er det burde du kanskje ha fortalt meg det når jeg kjøpte den? Siden jeg ikke bruker motoren mange timer per dag var det å få nærmere 100% ut av en dynamo en av hovedgrunnene til at jeg kjøpte en ekstern regulator, og jeg hadde kanskje valgt annerledes om jeg visste at den gamle regulatoren min ladet nesten like mye i bulkfasen av ladeforløpet.

 

Er det noe jeg kan gjøre for å forbedre kjølingen luftgjennomstrømmingen i dynamoen jeg har? Går det an å utvide luftinntakene foran eller bak på den uten å svekke styrken i den?

 

 

 

(Tusen takk for autolagringsfunskjonen, den reddet innlegget her:)

Link to post
Share on other sites

Noen som har opplevd dynamohavari med ekstern regulator?

 

Jeg har, i praktisk talt alle båter jeg har hatt og også noen biler, brukt "dum" ekstern regulator type Ladac, Amtek e.l. Jeg har kun opplevd et dynamohavari som jeg kommer på i farten og det var en dynamo med originalregulator internt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Selvfølgelig kan man bare sammenlikne 100% med 100%, dvs. ferdig ladet med faktisk >106%.

Hvis noen har spesielle behov da må man snakke om det.

 

Likevel svarer du litt selv allerede.
Normalt får du 20A (og flest ikke en gang det) mens du nå ser 80 - 90A og nevner gjennomsnittet med 50A.
Vel, hvis jeg tillater meg korrekturen at det bare blir 8 til 15A med bare W-regulator i gjennomsnittet
da ser du 5x mer strøm i gjennomsnittet og opp til 9 ganger mer strøm i spissen ladet til batteriene pluss parallelt forbruk.
Hva er feil med det?
Derfor har du køpt PDAR og dette får du.

Hvis jeg husker riktig da kjøpte du denne dynamoen fordi du har hatt det samme type før.
Men dette spiller ingen rolle akkurat nå.

Jeg har solgt deg den type dynamoen også fordi jeg har gode erfaringer med den.
Billig og helt o.k. senest sammen med PDAR, alt selvfølgelig med blikk på prisen siden det finnes alltid andre produkter som er bedre enn "X".

Nå fantes det tilfelle som gjorde at den -kan- får løst minusskruen på diodeplaten siden dette ikke er sikret "bra nok" i mot ukontrollert bruk av verktøy.
Dvs. montørens feil hvis den klarte å vri rund minus-skruen.
Men det er noe jeg henviser til og vanligvis er dette heller ikke noe problem fordi pussig nok pleier disse dynamoer i motsetning til de fleste andre å overleve dette.
Så fester man denne skruen og så skal det går bra.

Nå er det ikke meningen å heie stort og å synge noe hymne for dette dynamoet,
det skal bare være sagt at den ellers er ganske så normal og gjør jobben sin som de fleste andre også.
Men så klart finnes det forskjell også i denne klasses.

Bare at den også skall passe inn på festene og type reimdrev, ikke sant, slik at det koster ekstra.

 

Ang. ditt spørsmål om Prestoliten ikke tåler 90A belastning og mer temperatur.

Prøv å forstå: Ja, den tåler helt sikkert tydelig mer enn 90°C, som alle andre.
Og denne Prestoliten leverer også over 90A regulert (du så det selv), og mye mer hvis den går ustabilisert.

Det er bare PDAR og vi som sier at dynamoer ikke nødvendigvis må presses opp på høyere temperaturer,

så lenge dette ikke skjer kontrollert per type dynamo og detaljert passe til nøyaktig forholdene som finnes.

Og det er bare meg som avgjør at sensoren alminnelig skal sitte på statoren

fordi det blir alminnelig varmere enn 115°C inne i spolene når det er 90°C på utsiden.

Hvorfor mener jeg det: Fordi det finens en god del dynamoer som ikke skal få mer enn 115°C
Jeg tror ikke at jeg må lage en liste over 3800 forskjellige dynamoer og mange flere muligheter på montering og lufting.

Hvis du altså mener at du både må og kan da kan du jo flytte sensoren til et annen sted, det er fullt mulig.
Men så kan ikke jeg garantere at dynamoen din (uansett type) ikke blir for varm en gang i fremtiden.
Med sensoren på stator derimot er det helt ekskludert at PDAR skader dynamoen selv om den suger "ørkenvind" med 65°C

Hvis du altså mener at du må presse dette opp da kan du jo f.eks. bruke noe IR-kamera for å sjekke hvordan temperaturutviklingen skjer spesifik hos deg.
Så finner du et passe sted for sensoren, som gjelder unikt hos deg, og da er det sikkert også bra.


Men, hadde du vært meg, ville du si til en kunde "bare heng sensoren dit det passer optisk best for deg"?
Jeg har erfaring at folk gjør akkurat det, men ikke nødvendigvis alltid slik det skal være..

Så synes jeg at det er meg som skal passe litt på kundene og forhindre at det skjer noe.
Selv om dette ikke automatisk inngår i prisen og t.o.m. frarøver litt av selvbestemmelsefriheten
sover jeg mye bedre hvis jeg vet at det er umulig å lage feil når man følger veiledningen min.
T.o.m. hvis det finnes den ene eller andre som mener at han ser for lite lading i forhold til det han ønsker å se.
Helt o.k. og absolutt forsvarlig for min del.

Ønsker en fin helg.

 

:seeya:
Jørg

 

 

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Dynamoer havarerer da innimellom de?

Senest i fjor vår måtte jeg kjøpe ny til Marex`en, og den var utstyrt med Ladac (1204?).

 

Fikk den sjekket på Bema i Grimstad, og den var forbi punktet hvor den kunne reddes....

Måtte ut med nesten dobbel pris fordi den var dobbeltisolert (eller noe slikt -kunne kjøpt varianten av samme dynamo til halve prisen dersom jeg hadde vært sikker på at motor og drivverk IKKE var en del av jordingen)

 

Uansett kan jeg ikke forestille meg at Ladac`en har noe skyld i dette!

Mer sannsynlig at dynamoen har nådd enden av sitt livsløp på en måte :-) og det er jo naturlig at ting fra 80-tallet på et eller annet tidspunkt ikke orker mer??

 

Men til trådstarters emne:

Såvidt jeg kan se retter du baker for smed her:

Dynamoen leverer jevnt X antall AH, og PDAR mer enn dobler dette så lenge den får virke innen sine temperatursettinger! Når PDAR pauser boostingen pga varme leverer dynamoen det samme som dynamoen ellers ville gjort uten PDAR.

 

Du har altså en dynamo som leverer minimalt med strøm i forhold til "rated effect", det tyder vel på at den dynamoen er klar for en flytetest....

 

Men, nå som du har investert i skikkelige gromsaker fra cowboylandet sitter du vel igjen med noe overflødig utstyr?

Jeg kan godt tilby meg å overta PDAR`en til halv pris :-)

 

Det må jo være et godt tilbud for deg som mener at den er problemet - ergo junk?? :pray:

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Noen som har opplevd dynamohavari med ekstern regulator?

 

Jeg har, i praktisk talt alle båter jeg har hatt og også noen biler, brukt "dum" ekstern regulator type Ladac, Amtek e.l. Jeg har kun opplevd et dynamohavari som jeg kommer på i farten og det var en dynamo med originalregulator internt.

Dette er avhengig både regulatoren og strømmen som dynamoen skal levere.

Biler er da vanligvis ekskludert siden startbatterier ikke suger strøm, blir jo aldri utladet på noe som kan kalles vesentlig

og biler med mye forbruk har vanligvis også større dynamoer.

Batterier på båt blir da komplett noe annet.

Risken for å brenne opp dynamoer økes da med hver Ah på forbruksiden.

Forresten er det også "morsom" å se hvor varm en dynamo blir ved tomgang.

I første trinns mens den må lade på en tom forbruksbank og i andre trinns hvis den samtidig leverer strøm til en vinsj som henter opp mange meter ankerkjetting.

Det finnes skjelden noe problem sålenge dynamoen da bare blir styrt av W-regulatoren, da bare kollaberer strømmen.

Men eksterne regulatorer ser ikke noe, den ser bare at det mangler spenning og prøver å utjevne.

Ser den da ikke hvor varm dynamoen blir da kan dette føre rett inn i havarien.

Problematikken blir forverret når isoleringer også er gamle, sjansen for skader som blir utløst pga.sprekk økes da kraftig.

Så, dette skjer selvfølgelig ikke på rekke og råd, men det skjer og man kan forhindre dette med nok så enkle tiltak.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

En og annen dynamo har gitt seg hos meg og men ikke brente viklinger, det er heller slike ting som børster som sitter fast eller er utslitt, lagerhavari o.a. Brent isolasjonslakk har en karakteristisk lukt som ikke er til å ta feil av. At en dynamo gir opp etter et par tiår er der ikke noe dramatikk i (bortsett fra at det kan være svært så ubeleilig da...).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Likevel svarer du litt selv allerede.

Normalt får du 20A (og flest ikke en gang det) mens du nå ser 80 - 90A og nevner gjennomsnittet med 50A.

Vel, hvis jeg tillater meg korrekturen at det bare blir 8 til 15A med bare W-regulator i gjennomsnittet

da ser du 5x mer strøm i gjennomsnittet og opp til 9 ganger mer strøm i spissen ladet til batteriene pluss parallelt forbruk.

Hva er feil med det?

Derfor har du køpt PDAR og dette får du.

Hvis jeg husker riktig da kjøpte du denne dynamoen fordi du har hatt det samme type før.

Grunnen til at jeg får 10-20A når PDAR tar pause er at jeg har en justerbar regulator som er stillt ned til ca 13,5V. Dette er etter dine anbefalinger slik at den regulatoren ikke skal fortsette og lade med 14,4 når PDAR går ned på "float" i slutten av ladeforløpet.

Når jeg ikke bruker PDAR og har den justerbare regulatoren stillt inn på 14,4 lader den ca med 40-50A i bulkfasen.

 

Når jeg kjøpte PDAR for å bruke sammen med min gamle Prestolite 90A spurte jeg deg om den ville fungere bra med min dynamo. Da hadde det vært fint å få beskjed om at det ville bli store forbedringer i "absorbation" og i "float", men at det under "Bulk" ladingen kanskje ikke ville bli så stor forskjell pga av at dynamoen kom til å produsere for mye varme.

 

Når jeg senere skiftet ut min gamle 90A prestolite av andre årsaker, og spurte om en ny 90A prestolite var en bra dynamo, hadde det vært fint om du sa at det er den men den blir fort varm når du bruker den sammen med PDAR.

 

Jeg forventer ikke at en selger på biltems skal kunne gi meg slik informasjon, men når jeg handler av en "ladeekspert" som deg forventer jeg det.

 

 

Men, nå som du har investert i skikkelige gromsaker fra cowboylandet sitter du vel igjen med noe overflødig utstyr?

Jeg kan godt tilby meg å overta PDAR`en til halv pris :-)

Det var nok ikke jeg som hadde bestillt gromsaker fra cowboylandet:)

Link to post
Share on other sites

Enig med popeye her, når man kjøper komplett pakke fra en selvutnevnt/evt forumoppnevnt ladeekspert, så forventer man naturligvis at man får levert produkter som holder mål. Dette blir jo som å gå på OBS bygg for å få hjelp til maling, hvor ekspeditøren i praksis holder på med høytlesning av hva som står på malingsspannet. Det klarer man helt fint på egenhånd...

 

Greit med forum, hvor man kan dele erfaringer, diskutere og eventuelt krangle i full offentlighet... ;)

Link to post
Share on other sites

Ja, Popeye83, dette ser du når W-regulatoren er justert til 13,5V.
Og nå finnes det en annen mulighet som jeg skrev til deg tidligere.
Nå, med andre softwaren, kan du ha innstillingen på 14,4V og et vanlig relé for å ha PDAR og W-regulatoren i vekselvis drift.

Med det får du dine nå synlige 50A (ved passe turtall) med W, og maks Ampere (dersom dynamoen både kan produsere og bli kvitt) sammen med PDAR.
Det betyr at du ser litt redusert strøm mens du lader med W-regulatoren, og maks mulig strøm så lenge PDAR leverer.
Så følger regulering med bare PDAR så snart dynamoene ikke lengre blir så varmt, og så får du redusert floatspenning (med omtrent 13,3V) senere når batteriene er fulladet.

Omvendt (med program nummer 4) kjører du etter ca. 20 minutt med floatspenning hvis du forlater basen med fullstendig ladete batterier.

 

Hva er feil med det?

 

Jeg håper at du også forstår deg selv.
Hvis 90A dynamoen gir 50A med bare W-regulator og setpoint på 14,4V da er det ganske ordentlig allerede og betyr at B+ ligger på noe lavere enn 13,8V mens det skjer.
Så ser du over 90A i mellomtiden når dynamoen er kalt nok og PDAR slår inn.

Det betyr da også i både teori og fjerndiagnose at den produserer noe gjennomsnitt av vel ca. 70A mens dynamoen ikke blir varmere enn 90°C på statoren,

og denne temperaturen vel og merke på AGM-bank med 650Ah pluss forbruk.

Så, ladestrømmen er bra og dynamoen trives godt, så er dette som det skal være.

Altså aner jeg ikke hva du kan klage på, ikke minst siden du ikke har mye å velge i mellom hvis du ikke ønsker enten å bygge om reimdrevet i tillegg,
eller skifte til en komplett annen system som hver koster minimum 4 ganger så mye i Norge, da ser jeg bort av en type dynamo som du opprinnelig allerede har hatt fra før frem til 2011.

Så, bare en gang til for å løse opp denne knuten:

=> 90A dynamoen som du fikk kan levere over 90A,
enten med høyeffektregulering eller uten ekstern regulator hvis du bare lager nok spenningsfall.

=> dynamoen blir både pushed eller bremset av PDAR, passe til ønsket lang levetid og bra effekt.

 

=> for dette betalte du først bare 20%, og med senere kjøp av en ny dynamo av det samme type som du eide før
sammen 50% av det som en annen system ville koste..

 

Personlig kommentar:
En annen system kan heller ikke garantere at det holder mål for deg
siden du planlegger å utlade med 2 - 350Ah mens du bare vil lade 3/4 time med motor.
Med det ville det ikke en gang holde hvis du kunne lade med 160A, noe som du uansett trolig ikke kan gjøre
siden du burde forholde deg til strømbegrensningen som batteriene dine krever.

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ladeexpert & byggemarkedet?
Ante ikke at det er så sent allerede. :smiley:

Hvem av Dere kan hevde at batteriene ikke blir behandlet på ordentlig måte, og hvorfor?
Samtidig blir materiellet som Dere har til disposisjon ikke kjørt i stykker, men funker trolig om 10 år fortsatt like greit som på første dagen.
Begge to har forklart at Dere ikke trenger hyper-hurtig lading, men bare bra lading.
Dette alt fikk Dere med en regulator som koster snaue kr. 1900,- og som er åpent også for en dynamo med gjerne 300A.

Så, det finnes ikke noe problem å gjøre noe med det.

Bare at det er litt dyrere med å bygge om til annet, som ikke ha vært aktuell for dere tidligere.

Og nå, mulig siden det fantes et tilbud i USA, er dette helt noe annet.

Forståelig nå kanskje for dere begge to og sikkert en del andre.

Men likevel er det ikke aktuell for de fleste der ute, fordi de fleste har fortsatt absolutt ikke noe behov for "mer",

selv om dette pakke ville komme gratis. :smiley:

Ønsker en fortsatt fin lørdag !

 

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det er enkelt for en fagkyndig å bidra i diskusjoner som dette og vet ikke hvordan jeg som fagkalv på forumet skal ordlegge meg.

Men jeg kan vel begynne med å si at det firmaet som jeg jobber for aldri hadde sluppet unna med å levere en generator som ikke tilfredsstiller de mest åpenbare behovene for en kunde, og vi hadde vel heller ikke fått levere noe uten at Veritas fikk bekreftet at vi kunne jobben vår.

 

Jeg forsøker å se for meg hvordan Veritas hadde reagert om vi unnskyldte oss med at kunden har fått det han har bestilt fordi det som virker koster mer, så spørsmålet mitt er i all enkelthet om Jørg hadde betalt fakturaen for den samme varen som popeye83 har fått?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det er enkelt for en fagkyndig å bidra i diskusjoner som dette og vet ikke hvordan jeg som fagkalv på forumet skal ordlegge meg.

Men jeg kan vel begynne med å si at det firmaet som jeg jobber for aldri hadde sluppet unna med å levere en generator som ikke tilfredsstiller de mest åpenbare behovene for en kunde, og vi hadde vel heller ikke fått levere noe uten at Veritas fikk bekreftet at vi kunne jobben vår.

 

Jeg forsøker å se for meg hvordan Veritas hadde reagert om vi unnskyldte oss med at kunden har fått det han har bestilt fordi det som virker koster mer, så spørsmålet mitt er i all enkelthet om Jørg hadde betalt fakturaen for den samme varen som popeye83 har fått?

 

Jeg skjønner ikke helt hvor dere har det fra at dette ikke virker?

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Vel, ikke vet jeg hvor jeg har fortalt at jeg nsker bare bra lading? Jeg forventer vel egentlig bare å få ut merkestrøm uten temperaturalarmer. Særlig mye mer enn 100A bør jeg ikke lade med uansett, 60A hadde vært rene luksusen det også. Men jeg har aldri opplevd så høy ladestrøm kontinuerlig gjennom bulkfasen med hverken forrige eller nåværende oppsett. Om det er feil på noe annet enn PDAR kan godt være, men da er vi mange ute på de syv hav med akkurat det samme problemet.

 

Dette er vel ikke første gangen det diskuteres Sterling Power her på baatplassen. Sikkert ikke siste heller... ;)

Link to post
Share on other sites

Vel, ikke vet jeg hvor jeg har fortalt at jeg nsker bare bra lading? Jeg forventer vel egentlig bare å få ut merkestrøm uten temperaturalarmer. Særlig mye mer enn 100A bør jeg ikke lade med uansett, 60A hadde vært rene luksusen det også. Men jeg har aldri opplevd så høy ladestrøm kontinuerlig gjennom bulkfasen med hverken forrige eller nåværende oppsett. Om det er feil på noe annet enn PDAR kan godt være, men da er vi mange ute på de syv hav med akkurat det samme problemet.

 

Dette er vel ikke første gangen det diskuteres Sterling Power her på baatplassen. Sikkert ikke siste heller... ;)

 

Hva slags hastighet har du på dynamoen når du lader? Tenkte mest i forhold til ventilasjon. Kan det være at dynamoen hadde trivdes bedre om du hadde byttet til mindre reimhjul på dynamo?

Redigert av Audiquattro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor fort selve dynamoen snurrer, men har et sted mellom 2500-3000 RPM på motor, litt etter forholdene. Har fleksibel ventilasjonsslange som munner ut like i bakkant av dynamo, matet med en kanalvifte. Har i tillegg en (originalmontert) motorromsvifte som trekker ut varm luft i øvre del av "kjelleren."

 

Tempsensor er festet til dynamo med stålstrips.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...